TV-lupamaksu

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Mynz
  • Aloitettu Aloitettu
Eiche sanoi:
Mikä perkele siinä on niin vaikeaa, että myy/antaa tv:n pois jos sieltä ei mitään katsomisen arvoista tule ja ei lupamaksua halua maksaa.

Kuulostaa vakavasti riippuvaisen ininältä tollanen ristiriitaisuus. Ei ymmärrä miten joku voi sitä telkkaria katsoa vaikka samalla valittaa millasta paskaa sieltä tulee. Typerää idioottimaista järjetöntä.

siinä on sellanen pieni ristiriita, että vaikka siitä telkkarista kattoo vaan leffoja dvd:ltä ni silti siitä pitäis maksaa se vitun lupa vaikkei edes katso ylen tai minkään muun valtakunnan satelliittilähetyksiä.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
En maksa periaatteesta. Ne jotka sanoo että Yleltä tulee laatukamaa jota ei muuten tule, niin maksakaa te. Minä en YLen tuotannosta välitä. En meinaa maksaa teidän kärpäsen elämä-dokkareista. Maksajat valittaa että jotku ei maksa -> siivellä eläjät. Minä taas ajattelen että sen kun maksatte -> en meinaa maksaa teidän dokkareista mitä en itse edes katso.

Discovery toki näkyy, ja voin sanoa että pesee Ylen 100-0. On myös halvempi. Kun kerran maksu-tv:stä on kyse, niin miksi en saisi valita mistä maksan? Ylestä en maksa, Discoverysta maksan, jota myös katson. Jos tvlupasetä tulee niin en minä sitä helvettiin hauku koska työtähän tuokin tekee mutta myös en tule maksamaan ja ei tarvitse tulla peremmälle kiitos ja hei hei, ilman uhoja.

En myöskään kuuntele YleÄksää. En näe MITÄÄN syytä miksi minun pitäisi maksaa kanavista ja ohjelmista joita en edes katso. Ja maksan kyllä kanavista noin muuten ihan oikeaa rahaa päälle kuitenkin.

Integrandi sanoi:
Täällä haistatellaan aika helposti vitut tarkastajille, mutta kuuleman mukaan on hyvinkin toinen ääni kellossa kun sen oven on mennyt avaamaan.
Opiskeluaikana solukaveri ei ihan vittuillessaan päästänyt tarkastajaa sisään vaikkei hemmo tv:tä omistanutkaan. Mulla pauhasi MTV täysillä ovi auki. Varmaan kuuli äänen, onneksi oli music tv eikä esim. lätkän mm-kisat, luuli varmaan et oli radio päällä. Laitoin oman soluni oven kiinni ja häivyin koko asunnosta puoleksi tunniksi, kun kämppis jäi vielä hauskuuttamaan etsivää.

Terveisiä vaan Antille, pelastit mut pulasta silloin joskus :kippis1:

tiieitiijuu sanoi:
siinä on sellanen pieni ristiriita, että vaikka siitä telkkarista kattoo vaan leffoja dvd:ltä ni silti siitä pitäis maksaa se vitun lupa vaikkei edes katso ylen tai minkään muun valtakunnan satelliittilähetyksiä.

Koska sen nimi on TV-lupa. Ei siis YLEnkatselulupa, vaikka sillä toki YLEn toimintaa rahoitetaankin. Kyseessä on kohdistettu vero. Maksamme jatkuvasti veroa asioista, joista ei meille ole suoranaisesti mitään hyötyä, joten ei tämä minusta mitenkään erityisen epäoikeudenmukaiselta vaikuta, päinvastoin.

DayOne sanoi:
En maksa periaatteesta. Ne jotka sanoo että Yleltä tulee laatukamaa jota ei muuten tule, niin maksakaa te. Minä en YLen tuotannosta välitä. En meinaa maksaa teidän kärpäsen elämä-dokkareista. Maksajat valittaa että jotku ei maksa -> siivellä eläjät. Minä taas ajattelen että sen kun maksatte -> en meinaa maksaa teidän dokkareista mitä en itse edes katso.

Loistava asennoituminen. Valitaan siis verot, joista itselle on suoranaista hyötyä ja jätetään muut maksamatta.

DayOne sanoi:
En myöskään kuuntele YleÄksää. En näe MITÄÄN syytä miksi minun pitäisi maksaa kanavista ja ohjelmista joita en edes katso. Ja maksan kyllä kanavista noin muuten ihan oikeaa rahaa päälle kuitenkin.

Kyse on verosta ja television käyttöluvasta. Ei luvasta katsella YLEn ohjelmia.

tiieitiijuu sanoi:

Ei muuten tarvi. Jos ei ole viritintä, niin ei tarvi maksaa.

Minä ainakin arvostan YLE:n toimintaa, Yleltä sentään tulee yleissivistävää ohjelmaa, kielikursseja, dokumentteja, historiallisia juttuja, mikä oikeasti on kiinnostavaa ja kehittävää. MTV3:lta ja Neloselta tulee vain jotain aivottomia sitcomeja, kauniita ja rohkeita, big brotheria, salkkareita yms.

Onko muuten tv-lupatarkastajat vapaaehtoisia vai onko se sellainen nakkihomma, joka napsahtaa aina jollekin. Tarkastajathan ovat ilmeisesti suurimmaksi osaksi poliiseja, jotka tekee tuota työnsä ulkopuolella - tuskin kuitenkaan mitään vapaaehtoistyötä.

mxm sanoi:
Onko muuten tv-lupatarkastajat vapaaehtoisia vai onko se sellainen nakkihomma, joka napsahtaa aina jollekin. Tarkastajathan ovat ilmeisesti suurimmaksi osaksi poliiseja, jotka tekee tuota työnsä ulkopuolella - tuskin kuitenkaan mitään vapaaehtoistyötä.

Käsittääkseni lisätienestiä, eli ne keitä extra-käkky kiinnostaa niin siihen ovat ryhtyneet kakkosjobikseen.

TV-lupatarkastajiksi kuulkaas oikein jonotetaan eikä siitä virasta haluta luopua, jotka ovat hommaan kerran päässet. Se on näppärä kakkostyö, jossa on tulospalkkaus, joten omalla viitseliäisyydellä pääsee hyviinkin ansioihin.

Miten helvetissä nää numerot menevät yhteen? Tämän mukaan ylen budjetti (wanha, vuosi 2003) oli 18 miljoonaa, eli jotain 3 euroa per suomalainen. Tämän mukaan TV-lupa maksaa melkein 200€/vuosi.

Kannattaisikohan lakkauttaa se erillinen maksu tarkastuksineen ja paperitöineen ja vain nostaa se verotus 3€ per suomalainen... :wall:

Edit: Äh, toi on radiotoiminta. :lol2: Yritän löytää jotain järkevämpiä numeroita...

Edit2: Ainoa jota löysin. 330 miljoonaa, eli 60€ per nenä. Joo.. No jospa nyt kuitenkin saisi verotuksen kautta kiitos.

Kaapeli sanoi:
...........

Kovasti jaksat "verosta" mutista.. TV-veroksi sen nimi pitäisi tosiaan muuttaa, loppuisi tämäkin jauhaminen.

Ja jos ihan tarkkaan otetaan, kyse ei ole television käyttöluvasta, vaan lähetyksen vastaanottamisen mahdollisuudesta.

Mullekin selvisi tossa että vaikka ei olekaan antennijohtoa niin olen velvollinen lupamaksun maksamaan, siispä ajattelin kolvata antenniliittimet irti TV:stä. Sillä lähtee maksuvelvollisuus :)

Kaapeli, jep, koska muut verot on maksettava. Jos saisin, jättäisin pari muutakin veroa maksamatta. Olen muutenkin periaatteesta vastaan, että nykypäivänä kun on muutakin antia, pitäisi kollektiivisesti maksaa jonkun huonosti järjestetyn ja tappiota tuottavan mediatalon tulot. Jos eivät pysy leivässä ilman kerjuurahaa, voi hakea konkurssiin sitten.

Jos tosiaan voisi jättää maksamatta pari muutakin asiaa kuten yletön bensavero, autovero ja pari muuta, jättäisin nekin maksamatta. Toki sekin näkyisi yhä hitaammin liikuvana leikkausjonona ja spuget saisi vähemmän viinaa. Niin kauan kun meillä on vara vetää triljoonien oopperatalot marginaaliyleisölle yhteen kaupunkiin, niin kauan meillä on varaa jättää tekemättä muutamia muitakin 'tärkeitä' asioita. Jos saan valita, niin annan kaikki verorahat suoraan terveydenhuoltoon, koulutuksiin, työttömien työllistämiseen ja pariin muuhun tahoon. En voi kuitenkaan valita, mutta tv-lupamaksun kohdalla voin, ja valitsen että en maksa.

Mun puolesta saa koko Yle kaatua omaan mahdottomuuteensa. Se on hyvä että sinua kiinnostaa Yle ja sen palvelut, minua ei. Ja se maksu ei mene sairaiden hoitoon vaan Ylen tappiontuottokoneisiin. Meikäläiseen on turha vedota millään yhteisvastuulla. Yle ei ole yhteiskunnan kannalta oleellinen enää. Vähemmälläkin rahalla saa laadukasta kulttuuria.

DayOne sanoi:
Olen muutenkin periaatteesta vastaan, että nykypäivänä kun on muutakin antia, pitäisi kollektiivisesti maksaa jonkun huonosti järjestetyn ja tappiota tuottavan mediatalon tulot. Jos eivät pysy leivässä ilman kerjuurahaa, voi hakea konkurssiin sitten.

Mistä olet saanut päähäsi, että YLE tekisi tappiota? Eihän se ole edes voittoa tavoitteleva yritys, vaan lakisääteinen kaupallisesti ja poliittisesti sitoutumaton valtionyhtiö, jolla on laissa määrätyt tehtävät:
1) tukea toimivaa kansanvaltaa tarjoamalla yhteiskunnallisista kysymyksistä monipuolisia tietoja, mielipiteitä ja keskusteluja, myös vähemmistöryhmille ja erityisryhmille;
2) tukea, luoda ja kehittää kotimaista kulttuuria ja välittää sen tuloksia jokaisen saataville;
3) edistää ohjelmiston sivistävää luonnetta, tukea kansalaisten opiskelua ja tarjota hartausohjelmia;
4) kohdella ohjelmatoiminnassa yhtäläisin perustein suomen- ja ruotsinkielisiä kansalaisia ja tuottaa palveluja saamen, romanin ja viittomakielellä sekä soveltuvin osin myös maan muille kieliryhmille; (746/1998)
5) välittää asetuksella tarkemmin säädettäviä viranomaistiedotuksia ja varautua yleisradiotoiminnan hoitamiseen poikkeusoloissa; sekä
6) valmistaa, tuottaa ja lähettää suomalaisia ohjelmia ja välittää uutisia ja ohjelmia Suomen ja ulkomaiden välillä.

YLE on osa julkista palvelua, johon kuuluvat koululaitos, kirjastot, sairaanhoito yms.
Yhtä absurdia olisi väittää kirjaston olevan turha, koska se ei tuota voittoa.

Mun puolesta saa koko Yle kaatua omaan mahdottomuuteensa.

Hyvin tuo on porskuttanut tähänkinasti noin "mahdottomaksi" asiaksi.

mxm sanoi:
Ei kuulemma ole, ainakin kaverit, jotka asuu solukämpissä (opiskelijasäätiön omistamissa kämpissä siis) joutuis periaatteessa maksamaan jokaisen huoneen luvan erikseen. Eli siis tällöin samassa asunnossa asuu useampi talous, ei mitään järkeä.
Meillä kävi solukämpän ovella taas viikko sitten TV-lupatarkastaja. No mikäs siinä, ovea auki kun joku pimpottaa ja tarkastaja-setä se siinä ehdotti jos laitetaan luvat kuntoon kun niitä ei ole tehty. Totesin vaan, että ikävä kyllä olemme kaikki köyhiä opiskelijoita, eikä meillä ole telkkuja.

Tarkastajan ehdotus oli: "No kyllä miulle sopii jos te kaikki kolme vaikka maksatte yhden luvan." :D

Kaapeli, aivan, ei se tappiota tuota kun se kaikilta väkisin se raha koitetaan kerätä.

Voit listata ihan mitä tavoitteita vaan haluat. Ei muuta sitä tosi asiaa, että en arvosta Yleä pätkääkään, en katso sitä, enkä maksa. En nyt, enkä tulevaisuudessa. Sanotaan että jos rupean sitä katsomaan oikein säännöllisesti niin lupaan maksaa sitten sen maksun.

Mutta huomaa se ero, että yleisesti veroista maksetaan kirjastot ja muut, joita toki kannatan, ja pidän vielä sillä varalla että saatan niitä itsekin käyttää. Ja vaikka en käyttäisi esim kirjastoa, koen sen tarpeelliseksi verorahoilla tuettavan, jotta meillä niitä on. Samoin kuin muut luettelemasi palvelut.

Ylen palveluista en piittaa. En niitä käytä, joten en niistä myöskään maksa. Ja koen sen turhaksi muutenkin. Se ei ole mikään 'pakollinen' mihin joutuu kuitenkin, kuten sairaala tms, mihin maksetaan sitä ennakkoa vaikka siellä ei ois käytykään vielä. Pari töllökanavaa ja radiokanavaa tuskin kuuluu samaan sarjaan.

Ja tiedän että sillä tuetaan myös jotain suomalaisia telkkariohjelmia. Musta nekin on ihan paskoja. En katso niitä.

Yrität jotenkin perustella sitä miksi MINUN pitäisi tukea huomattavalla rahasummalla puljua jonka palvelua en käytä, jonka palvelua en tule käyttämään, jotta TE saisitte sitä viihdettä sinne töllöihinne. Minä maksa JO, mutta eri paikkaan ja eri kanavista. Maksakaa tekin vaan omanne. Minä olen valintani tehnyt. Suosittelen sitä muillekin.

Mä oon tehnyt itselleni tavan: mä en avaa oveani kellekkään vaikka kuinka soittaisi ovikelloa. Kuten eräs järkevä miesihminen sanoi : ovesta ei tule kutsumatta mitään hyvää...
Joten kaikki kämppääni treveetulleet ihmiset osaavat soittaa ennen tuloaan:)

DayOne sanoi:
Mutta huomaa se ero, että yleisesti veroista maksetaan kirjastot ja muut, joita toki kannatan, ja pidän vielä sillä varalla että saatan niitä itsekin käyttää. Ja vaikka en käyttäisi esim kirjastoa, koen sen tarpeelliseksi verorahoilla tuettavan, jotta meillä niitä on. Samoin kuin muut luettelemasi palvelut.

Meilläpäin eivät yksittäiset kansalaiset päätä mistä heitä sattuu huvittamaan veroja maksaa. Sopii käyttää äänioikeuttaan, jos joku vero ei miellytä. Mutta moraalisesti se ei silti ole oikein kiertää veroja.

DayOne sanoi:
Yrität jotenkin perustella sitä miksi MINUN pitäisi tukea huomattavalla rahasummalla puljua jonka palvelua en käytä, jonka palvelua en tule käyttämään, jotta TE saisitte sitä viihdettä sinne töllöihinne. Minä maksa JO, mutta eri paikkaan ja eri kanavista. Maksakaa tekin vaan omanne. Minä olen valintani tehnyt. Suosittelen sitä muillekin.

Väärin. Pyrin kaatamaan huonoja tekosyitä moraalittomalle käytökselle.
Jos olet piraatti, niin ole aivan vapaasti. Jos pysäköit invapaikalle, niin ykslysti minulle. Jos jätät tv-luvan maksamatta, niin mikäs siinä, nou problem minun puolestani. Mutta jos vääryyttä ja itsekyyttä perustelee jollain muka-eettisellä hömpällä (on nyt aivan pakko varastaa / kiertää veroja, koska *joku itsestään johtumaton syy tähän* tms.), niin silloin kyllä älähdän.
Pitäisi ottaa vastuu omista tekemisistään. Ei täällä kukaan jätä tv-lupaa maksamatta, koska vastustaa YLEä jostain periaatteellisesta syystä, vaan koska haluaa pitää roponsa omassa kukkarossaan. Luulisi olevan pokkaa myöntää suoraan, jos on pokkaa jättää maksamattakin.

Kaapeli sanoi:
Väärin. Pyrin kaatamaan huonoja tekosyitä moraalittomalle käytökselle.
Jos olet piraatti, niin ole aivan vapaasti. Jos pysäköit invapaikalle, niin ykslysti minulle. Jos jätät tv-luvan maksamatta, niin mikäs siinä, nou problem minun puolestani. Mutta jos vääryyttä ja itsekyyttä perustelee jollain muka-eettisellä hömpällä (on nyt aivan pakko varastaa / kiertää veroja, koska *joku itsestään johtumaton syy tähän* tms.), niin silloin kyllä älähdän.
Pitäisi ottaa vastuu omista tekemisistään. Ei täällä kukaan jätä tv-lupaa maksamatta, koska vastustaa YLEä jostain periaatteellisesta syystä, vaan koska haluaa pitää roponsa omassa kukkarossaan. Luulisi olevan pokkaa myöntää suoraan, jos on pokkaa jättää maksamattakin.

Moraaliton käytös? Tarvitaanko täällä rinkkua selvittämään mikä on moraalitonta?

Kansalaistottelemattomuus on valtion tai muun esivallan väkivallatonta vastustamista, oli sitten vaikkapa verojen maksamatta jättämisestä tai tälläisestä maksusta kieltäytymistä. Tuossa oli jotain yleviä periaatteita ylen toiminnasta, mutta tosiasia on että ylen johtajan virka on täysin poliittinen, ja yle levittää vasemmistolaissanomaansa melko surutta kanavillaan. En minä ainakaan sellaisesta maksa, jukoliste. Jos puhutaan moraalista, kumpi on ylevämpää: se, että yle pakottaa maksamaan kanavasta jota en juuri koskaan katso, vai se että en maksa?

Crusader sanoi:
Moraaliton käytös? Tarvitaanko täällä rinkkua selvittämään mikä on moraalitonta?

Kyllä minusta lain rikkominen on moraaliongelma etenkin puhtaan itsekkäistä tarkoitusperistä. Kansalaistottelemattomuutta vaikka, mutta oman navan tuijottamista siitä huolimatta. En näe tässä mitään jaloa altruistista motiivia, jolla voisi homman moraalisuutta perustella.

Crusader sanoi:
Tuossa oli jotain yleviä periaatteita ylen toiminnasta, mutta tosiasia on että ylen johtajan virka on täysin poliittinen, ja yle levittää vasemmistolaissanomaansa melko surutta kanavillaan. En minä ainakaan sellaisesta maksa, jukoliste.

YLEn pääjohtajan toki nimittää valtio, joka on melko poliittinen järjestelmä, mutta ei YLEn toiminnasta päättäminen ole suinkaan puhtaasti jonkun tietyn puolueen tai aatesuunnan yksinoikeus, vaan YLE kuuluu valtiolle ja täten koko kansalle ja sen edustajien määräysvaltaan.
YLEn ohjelmatuontanto ei ole siis sitoutunut poliittisesti ja taloudellisesti, kuten yksityiset mediat. Esimerkiksi Sanoma-WSOY ymmärtääkseni edistää aika häikäilemättä Erkon suvun näkemyksiä poliittisten tutkijoiden mukaan.
Jos iso osa toimittajista (ja Suomesta) on tätänykyäkin vasemmalle kallellaan ja populisteja, niin minkäs teet.

Crusader sanoi:
Jos puhutaan moraalista, kumpi on ylevämpää: se, että yle pakottaa maksamaan kanavasta jota en juuri koskaan katso, vai se että en maksa?

YLE ei pakota sinua maksamaan mistään. Viestintävirasto on asettanut televisioille veroluonteisen lupamaksun, kuten esimerkiksi autoilla on käyttömaksu, vaikka autosi seisoisi tallissa keräämässä pölyä. Lupamaksulla pääosin rahoitetaan sitten YLEn toimintaa, joka on laissa määrätty. Ja Suomi olisi kyllä kulttuurillisesti ja älyllisesti köyhempi paikka ilman Yleisradiota, aivan kuten ilman kirjastojakin (näillä molemmilla on muuten noin 80% käyttäjäkunta koko Suomen kansasta, joten ne todellakin ovat merkittäviä vaikuttajia ja sivistyksen lähteitä).

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom