Tuttuja kaukoidässä?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Dopey
  • Aloitettu Aloitettu
Mike sanoi:
Eiköhän se kosketa lähinnä Iltalehtien liikevaihtoa.

Varmasti nosti lukijalukuja ja myyntiä kovastikkin. Mutta itse ajattelisin noita listoja, niin, että nyt kun sieltä samoista paikoista, joissa on myös ne sinne jääneet, niin kuolleina, kuin eksyneinäkin, niin tässähän kuvittelisin itse näin, että nämä palaavat ihmiset voisivat tunnistaa näitä kadonneita.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
protsku sanoi:
Medialla ei ole moraalia kun halutaan myydä lehtiä ja ohjelmia. Kaikki muistaa miten syyskuun 11. vuonna 2001 oli koko ajan uutisissa. Näytettiin kuvia siitä miten ihmiset hyppii palavasta pilvenpiirtäjästä jne.

Estonian tapauksessa taisi olla kuitenkin niin että mitään ennen aikaisia nimilistoja ei laitettu uutisiin?

Muistan kun estonian onnettomuuden aikaan kuvasivat helikopterista niitä pelastuslauttoja. Kuvaaja sitten zoomasi yhden lautan sisälle missä oli kuollut alaston nainen, kyllä siis niin pisti vihaksi, että toisten kuolemalla tehdään rahaa noin törkeästi. Jeesus sentään vielä zoomataan sisään, että varmasti tulee selväksi.
:curs:

edit. selvensin vähän tekstiä

Net Virgin sanoi:
Varmasti nosti lukijalukuja ja myyntiä kovastikkin. Mutta itse ajattelisin noita listoja, niin, että nyt kun sieltä samoista paikoista, joissa on myös ne sinne jääneet, niin kuolleina, kuin eksyneinäkin, niin tässähän kuvittelisin itse näin, että nämä palaavat ihmiset voisivat tunnistaa näitä kadonneita.
Jaa että se eksynyt jätetään sinne haahuilemaan yksin? Eiköhän sitä kaikki eloonjääneet keräillä jonnekin keskukseen, mistä sitten lähetellään kotimaihinsa. Eli tuskin täällä tulee kommenttia "juu, näin sen Pertin siellä metsässä yksin eksyneenä, en viitsinyt mitään sanoa, kaippa se vieläkin siellä on"

Mike sanoi:
Jaa että se eksynyt jätetään sinne haahuilemaan yksin? Eiköhän sitä kaikki eloonjääneet keräillä jonnekin keskukseen, mistä sitten lähetellään kotimaihinsa. Eli tuskin täällä tulee kommenttia "juu, näin sen Pertin siellä metsässä yksin eksyneenä, en viitsinyt mitään sanoa, kaippa se vieläkin siellä on"

Se on niin helppo vaan arvailla mitä ihmiset tekee shokissa ja tuon kokemuksen jälkeen ja sellaisessa kaoksessa.
Jotkut on voineet jäädä etsimään omaisiaan, jotkut on ehkä nähty elossa mutta lähteneet omin päin jonnekkin haahuilemaan, jotkut ehkä liian shokissa puhuakseen jne.

"Monet elossa löydetyistä ovat olleet niin sekavassa mielentilassa, etteivät he olisi itse kyenneet ilmoittamaan olinpaikkaansa tai hakemaan apua. Tällaisten turistien löytymiselle on enää teoreettinen mahdollisuus."

www.helsinginsanomat.fi

Valittevasti suurin osan kadonneista jää kadonneiksi, mikä on todella piinaavaa ja surullista omaisille :(

Myynnin takiahan nuo kuvat lehtiin tietenkin laitetaan, mutta voi niiden avulla joku saada tiedon omaisen löytymisestä tms.
Varmasti monia helpottaisi lopulta sekin tieto että omainen on nähty kuolleena.
Tiedä sitten elättääkö ihminen vielä toivoa senkin jälkeen..
Pari kertaa olen itse nähnyt tuntemattoman kuolleen ihmisen enkä vieläkään unohda kasvoja.

Mike sanoi:

Joo.. ymmärsit varmaan asian ytimen, eli sen, että vihjeitä olinpaikoista olipa sitten kuollut tahi puolikuollut...

Mustanaamio sanoi:
Ei pitäisi olla jaksamisesta tai viitsimisestä kiinni lahjoitusten tekeminen, puhelin soitto riittää. Jokaiselle pakkislaiselle löytyy varmasti sopiva numero.

Soita lahjoituspuhelimeen

0600 41 41 41 (20 euroa / puhelu + pvm) tai
0600-12220 (19,95 euroa/puhelu +pvm) tai
0600 412 777 (10 euroa / puhelu + pvm) tai
0600-12210 (9,85 euroa/puhelu +pvm) tai
0600 411 777 (5,05 euroa / puhelu + pvm)

numerot copy-pastettu tuolta: http://www.redcross.fi/lahjoita/

Nostetaas vielä kerran julkisuuteen tää viesti....

Mulla on spr-keräyspöniskä tänään viimestä päivää tällä viikolla ja kiulu on kattoa myöten täynnänsä... Hyvin on jengi osallistunu.

Suomalaisia ei löydy enää elävänä enää yhtään, piste. Eikö se SPR:n tiimikin jotain tollasta vihjaillu..? ainakaan he eivät ole thaimaan alueelta löytäneet ketään.:( Hallitus vaa lässyttää, että on valmistauduttava siihen, että kuolleiden määrä saattaa mahdollisesti nousta. Mienaakoha ne vielä tänääkii jauhaa samaa..?

Totta helvetissä lehdet tekevät bisnestä, mutta pahinta tekopyhyyttä ja hurskastelua olisi tällaisessa tilanteessa kirjoittaa jostain peräkylän pitsinnypläyskisoista tai siitä, että taloyhtiön kylmäkellarista vietiin kinkku aatonaattona. Ja näyttää vain sellaisia kauniita rantakuvia, joissa ei vahingossakaan näy loukkaantuneita tai kuolleita ja raportoida kylmän asiallisesti tilanteesta.

Kun nyt on nähtävissä, että kesti useita päiviä ennen kuin tilanteen vakavuus länsimaissa selkeni niin jos jossain Iltalehden lööpissä olisi ollut maanantaina kuva Indonesian rannikolta tai Thaimaan Phuketista niin ehkä pelastustoimiin olisi ryhdytty aikaisemmin ja pystytty pelastamaan ihmishenkiä.

Mitä sitten pitäisi ajatella omaisista, jotka levittävät läheistensä kuvia ja tietoja netissä ja paikan päällä. Pitäisikö heidänkin mennä itseensä ja ajatella, että kyllä ne sieltä viidakosta sitten saapuvat ihmisten ilmoille ja ilmoittelevat itsestään kunhan kerkiävät. Silminnäkijähavaintojen mukaan ihmiset ovat olleet niin shokissa, etteivät ole välttämättä edes osanneet kertoa nimeään tai mistä ovat kotoisin. Lisäksi alueella on pieniä lapsia evakuointikeskuksissa, jotka eivät suostu puhumaan mitään, on jo esimerkkejä, että tällaisia on pystytty tunnistamaan netissä olleiden kuvien perusteella ja saamaan kotimaahansa.

Kaveri tuli perheineen maanantaina Phuketista, olivat onneksi kunnossa, olivat paenneet vuorille, mutta samassa seurueessa olleita edelleen kadoksissa. IMO tällaisessa tilanteessa kaikki keinot on otettava käyttöön, myös nimilistat ja kuvat. Mikäli yksikin henki saadaan pelastettua niin se on ollut sen arvoista. Lisäksi näillä listoilla saadaan tehokkaasti tietoa jaettua löydetyistä. Epätietoisuus on pahinta.

EDIT: Tällä hetkellä tosin tosiasiat on pakko jo myöntää, valitettavasti toivoa ei juuri enää ole.

Tanu sanoi:
Suomalaisia ei löydy enää elävänä enää yhtään, piste. Eikö se SPR:n tiimikin jotain tollasta vihjaillu..? ainakaan he eivät ole thaimaan alueelta löytäneet ketään.:( Hallitus vaa lässyttää, että on valmistauduttava siihen, että kuolleiden määrä saattaa mahdollisesti nousta. Mienaakoha ne vielä tänääkii jauhaa samaa..?

Näinhän se valitettavasti tullee olemaan... Mutta kannattanee vielä kuitenkin uskoa muutamiin löytyviin, kun näitä ihmisiä on evakuoitu helvetillisen laajalle alueelle ja kaikkiin paikkoihin ei ole minkäänlaisia viestiyhteyksiä eikä sen enempää kulkureittejäkään.

Saapa nähä minkä verran sieltä saadaan edes ruumiita kotiin...

Mökkinaapuri katosi Thaimaassa veden alle sukulaismiehensä silmien edessä. Katoamisilmoitus on tehty, tuskin enää palaa.

:-)

Raejuusto sanoi:
Terveisiä Patong Beachilta, Phuketista. Tulimme juuri tyttökaverin kanssa kotiin. Selvisimme sunnuntain aallosta juoksemalla pakoon vuorille. .

Onnittelut pelastumisesta. Vaimoni siskon tuttavaperhe on lomaillut jossain tuolla viimeiset 10 vuotta joulusta uuteenvuoteen - tänä vuonna eivät menneet, mutta isovanhemmat lähtivät. Rouva pelastui hotellipojan ja kelluvan matkalaukun avulla jonnekin "viidakkoon". Ukko oli jäänyt rannalle, RIP.
Rouva on jo päässyt kotiin, eikä pahemmin edes loukkaantunut.

Kaikki tutut oli ihan varmoja että koko suku on nyt kuollut, jotain 300 puhelua tullut kuulema....

Sitten kun jaksat kirjoittaa lisää, niin kerrohan miten te tajusitte, että kohta rysähtää ? Oliko ne edeltävät aallot jo niin pelottavia ? Tajusivatko paikalliset että tsunami on tulossa ?

On kyllä täysin asiallista julkaista kateissa olevien nimet sillä se helpottaa esim. poliisin toimintaa. Eilen julkaistun listan jälkeen poliisi sai yli 200 yhteydenottoa ja listalta saatiin poistettua sinne kuulumattomia henkilöitä.

Sain kuulla vähän aikaa sitten, että kaverin perhe oli ehkä näkynyt telkassa haastateltavana. Hieman jännitti odottaa tekstariin vastausta, kun oli kuulemma vielä joku siitä porukasta kateissa. Noh, olivat päässeet takaisin Suomeen, mutta kaverin tädin mies on luultavasti kuollut. =(

Tanu sanoi:

Hallitus puhuu mitä se voi puhua. Vanhanen sanoi jo monta päivää sitten, että suruviesteihin on varauduttava, ja että kaikkia kadonneita ei koskaan löydetä. Ihmiset alkoivat valittaa, kuinka sydämetön pääministeri meillä on. (Ei tällä palstalla tosin.) Eilenhän Tuomioja sanoi, että pahimmassa tapauksessa kaikki kadonneet ovat menehtyneet. Mitä hallituksen pitäisi sanoa? Eiväthän he ole paikanpäällä sen enempää kuin tv-katsojatkaan.

Nykyään kaikki mitä viranomaiset tekee tai sanoo on väärin.
Ennen riitti pelkkä "se oli jumalantahto" argumentti selvittämään tilanteen.
nykyään pitäisi ulkoministerin ja presidentin mennä henkilökohtaisesti laskemaan ruumiit ja pystyä kertomaan kaikkien kadonneiden olinpaikat kahden tunnin sisällä onnettomuudesta.

Yleensä ihmiset jättää jonkun surussaan kamppailevan ihmisen yksin ja välttelee puhumasta siitä aiheesta, ajatellen ettei halua aiheuttaa lisää kipua toiselle. Mutta yleensä he haluavat puhua aiheesta ja ihmisestä jonka ovat menettäneet. Ei sitä voi esittää tai teeskennellä että kaikki olisi kuin ennen.

Iltasanomissa ainakin eilen sanottiin, että kaikkiin kuviin jotka lehdessä julkaistiin oli pyydetty omaisilta lupa. Eli ei ne ilman lupaa ala mitään julkaisemaan vain liikevaihdon takia!

Tietysti kaikki tiedotusvälineet tekevät tuolla bisnestä ja en mä oikein tiedä että kannattaako meidän sitä murehtia millään tavalla. Ja tekipä tiedotusvälineet tai hallitus mitenpäin hyvänsä niin kaikkia sillä ei voida miellyttää. Olen varmaan itsekäs,tunnevammainen,kyyninen ja paatunut julmuri mutta minua ei liikuta pätkääkään se että mitä hallitus sanoo tai tiedotusvälineet tekevät ja sen takia annan heidän asiansa olla...

Olen kyllä pahalla mielellä jollakin tasolla siitä että tuolla on Suomalaisia menehtynyt ja siinäkin olen niin pessimisti että en usko enää kenenkään kadonneen sieltä löytyvän elossa. Lähinnä olen ihmeissäni että noinkin paljon todella turisteja on tuolla menehtynyt.

Enemmäkin mä toivoisin että asian annettaisiin olla eikä joskus vuoden päästä aleta tekemään kirjoja ja kaikkia elokuvia tapahtumasta. Samoin ne jotka ovat pelastuneet sieltä niin heidän pitäisi olla siitä kiitollisia eikä rueta antamaan "shokki" haastatteluja kaikenmaailman juorulehtiin jne.

japa sanoi:
...Olen varmaan itsekäs,tunnevammainen,kyyninen ja paatunut julmuri mutta minua ei liikuta pätkääkään se että mitä hallitus sanoo tai tiedotusvälineet tekevät ja sen takia annan heidän asiansa olla...

Olen kyllä pahalla mielellä jollakin tasolla siitä että tuolla on Suomalaisia menehtynyt ja siinäkin olen niin pessimisti että en usko enää kenenkään kadonneen sieltä löytyvän elossa. Lähinnä olen ihmeissäni että noinkin paljon todella turisteja on tuolla menehtynyt...

Veikkaan että sinun äitisi, isäsi, lapsesi, siskosi, veljesi tai joku muu tärkeä ihminen EI OLE kadoksissa kyseisellä alueella...

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom