Tutkimus: ranskalaiset niin kyrpiä että turistit joutuvat tsykoosiin

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
No voi herranlettas. Kävin itse keväällä Pariisissa, enkä puhu sanaakaan ranskaa, ja KAIKKI ranskalaiset olivat erittäin ystävällisiä, poikkeuksetta. Ok, en ole Japanilainen, en edes Kiinu, joten saattaa olla et ne saa "erikois-kohtelun" siellä.

Olen vieraillut useita kertoja Pariisissa, ja täytyy sanoa, että missään en ole niin epäystävällisiä ihmisiä tavannut. Tämä siis yleisvaikutelmana. Erityisen yrmeitä ovat taksikuskit ja tavaratalojen myyjät ja tietysti kaikki tavalliset pariisilaiset. Tiedä sitten, mikä heitä riivaa. Kaupunkihan on upea, luulisi olevan hienoa asua ja elää tuollaisessa metropolissa.

Parantelin yleensä fiilistäni esim. taksireissun jälkeen haistattamalla autosta poistuessani kuskille paskat selvällä suomella. Kummasti helpotti, kun oli istunut minua tervehtimättömän, holtitonta ylinopeutta ajavan, koko ajan röökiä polttavan ja radiota helvetillisen kovaa kuuntelevan kusipään kyydissä.

Itse Pariisi on kuitenkin upea kokonaisuus, kun unohdetaan sen asukit. Ranskan suuruuden ajan historia huokuu komeista rakennuksista, taide-elämykset ja ruoka ovat maailman huippua jne. Käykää siis Pariisissa, kyllä härmäläinen pariisilaisten tunkkaisuuden kestää. Japanilaisten shokkia en ihmettele, he kun ovat kotimassaan tottuneet oikeasti kohteliaaseen elämäntyyliin.

Etelä-Ranska on sitten aivan erilainen, aurinkoinen ja kaunis sää lienee muokannut ihmisistä mukavia. Entisessä elämässäni vietin aina pari-kolme viikkoa Rivieralla, ihana paikka.

Jossain matkailudokumentissa käsiteltiin muistaakseni tätä asiaa. Aika isona syynä tuohon yrmeyteen oli se, että Pariisissa ramppaa ziljoona turistia pällistelemässä ympäriinsä vuoden ympäri. Loma-aikaan ilmeisesti osa alku-asukkaista pakenee tuota massojen ryntäystä lähtemällä kokonaan pois kaupungista. En ihmettele yhtään jos Pariisilaiset ovatkin kurkkuaan myöten täynnä turismia, mutta pitäisi tietysti muistaa että kaupunki saa valtavan määrän rahaa siitä.

Ja jos joku saa shokin Pariisissa niin se on kyllä juuri Japanilainen turisti. Niillä on tuo massaan sopeutuminen, miellyttäminen, kohteliaisuus ja kaikenlainen tasapaksuuden ja normaaliuden ihannointi vedetty niin överiksi (Eurooppalaisesta näkökulmasta) että eivät osaa varmaan ollenkaan suhtautua vähän omituisimpiin ja omaperäisimpiin tyyppeihin, joita Pariisissa kyllä riittää.

Mulkkuja tuolla riittää niin paljon että tekisi välillä rauhallisemmankin kaverin mieli ottaa niitä rinnuksista ja muutaman kerran tirvasta. Olen 3 kertaa käynyt ja ja vielä 1 kerran menen sattuneista syistä mutta sitten saa ko kaupunki riittää, ei kestä hermot. Itse kaupunkihan on toki upea mutta pariisilaiset noin keskimäärin :curs: :curs: :evil: :evil: vaikka rehellisyyden nimissä löytyy sieltä kyllä mukavaakin porukkaa (ainakin muutama siitä 10miljoonasta :).

Kokemuksia ranskasta

Täytyy kyllä todeta, että Rannska on vihoviimeinen maa, johon menen. Kokemusta on sentään lähes kaikista Euroopan maista.

1) En osaa kieltä ja hyvin harva suvaitsee puhua englantia
2) Yleinen epäloogisuus: mm junissa ei kuulutusta asemista
3) Ruoka-annokset mitättömiä: tyyliin yksi kala ja salaatinlehti, punkkua ja joku suklaasysteemi jälkkäriksi, ranskikset elää tolla ja vetää röökiä, että nälkä pysyy loitolla
4) Ei mitään shopattavaa, jos ei ole muodin perään
5) Missään ei kuntosaleja
6) Oli pakko turvautua mäkkäriin, että pysy jotenkin hengissä, ja edes siellä ei puhuttu englantia...

PS Hotellin sijainnin löysin kysymällä venäjäksi joltain katukaupustelijalta, oisko ollu Azeri.

Olen vieraillut useita kertoja Pariisissa, ja täytyy sanoa, että missään en ole niin epäystävällisiä ihmisiä tavannut. Tämä siis yleisvaikutelmana. Erityisen yrmeitä ovat taksikuskit ja tavaratalojen myyjät ja tietysti kaikki tavalliset pariisilaiset. Tiedä sitten, mikä heitä riivaa. Kaupunkihan on upea, luulisi olevan hienoa asua ja elää tuollaisessa metropolissa.

Parantelin yleensä fiilistäni esim. taksireissun jälkeen haistattamalla autosta poistuessani kuskille paskat selvällä suomella. Kummasti helpotti, kun oli istunut minua tervehtimättömän, holtitonta ylinopeutta ajavan, koko ajan röökiä polttavan ja radiota helvetillisen kovaa kuuntelevan kusipään kyydissä.
Pitkälti samoja kokemuksia Ranskan alpeilta (Les2Alpes). 4 tähden hotellissa ei ranskaa osaamattomana meinannut saada ruokaa suuhunsa. Ruokalistat vain ranskaksi, tarjoilijat/hotellihenkilökunta ylipäätään ei osaa juuri sanaakaan englantia ja ylipäätään naama on kaikilla melkein koko kylässä ihan norsun vitulla jos edes kuvittelee että täysin puhtaasti turismilla elävässä kylässä voisi ei-ranskankielisiä turisteja huomioida jotenkin. Eipä tule toiste ranskassa hiihdettyä, Itävallassa on ihan samat alpit ilman vittuilua.

Rivierakin on IMHO on siinä ja siinä. Cannesissa ja Monacossa (juu, eihän tää ole Ranskaa) turisti pärjää ihan ok ja mitään edellämainittuun alppikylään verrattavaa epäystävällisyyttä en kohdannut, mutta kyllä sielläkin toisinaan nenänvartta pitkin katsotaan jos ei ranskaa osaa.

Ranskan yleisarvosana muutaman reissun jälkeen: :0: (pitäkää tunkkinne Ranskalaiset)

Juu, ranskalaisethan on arroganttia jengiä. Mitään syytähän siihen heillä ei tosin ole. Mutta jos alkaa se ylimielisten kusipäisten tuittuilu ottaa pannuun, vittuilkaa takaisin. Sanokaa vaikka ranskaksi: "Kyllä Pariisi oli paljon kauniimpi kaupunki saksalaisten tankkien ajellessa kaduilla".

Kyllä ne perkeleet englantia puhuu, mutta omien kokemusten mukaan sitä pitää tosissaan pumppaamalla pumpata. Ollaan jotenkin niin perkeleen ylpeitä siitä omasta kielestä. Kyllä on itselläkin aika töykeä kuva ranskalaisista.

Mulla ranskalaisista ja Ranskasta pelkkiä hyviä kokemuksia: ihmiset on ystävällisiä ja auttavaisia, jos osaa esittää asiansa asiallisesti. Ei mitään turhaa nöyristelyä tai ylpistelyä.

Itse aiheesta: kyllä muakin alkais vituttaa jos joka päivä turistit kyselis ja jos en asiasta tietäisi tai haluaisi vastata (jokaisella joskus sellaisia päiviä) niin heti alettaisiin puhua yleistäen kuinka on niin nokkaavaa kansaa. Turistit ne vasta pässejä onkin, saatan olla sellainen itsekin. Ranskalaiset on jees

Siis mä ymmärrän täysin ranskalaisia. Joku turisti rupes kyselee eilen sporas kaikist kirkoist eikä vittuakaa kiinnostanu ruveta jauhaa mitää, jote tylytin iha huolel. Voin vaa kuvitella jos Pariisis asuu ni huh huh. Otan osaa..

Pariisis oli joskus vuonna 1999 semmone ravintolaketju (?) ku Hippopotamus, lieköhän vielä? Ainaki annokset oli hyviä, eikä hinnatkaa kauheita =)

Eikä ainakaa meijän perheelle jääny negoja kokemuksia tolt reissult. Kaikki oli ystävällisiä jne.

Ranskalaisilta kannattaa kysyä "Vous parlez anglais?" ennen kuin alkaa solkkaamaan englantia, vaikkei tuon enempää ranskaa itse osaisi. Tällä lähestymistavalla on kuulemma päästy aika monta kertaa yhteisymmärrykseen kielestä :)

No joo, jonkun kerran tuolla käynyt ja ranskaa en osaa irtolauseita enempää. Aika perusmeiningiltä näytti suomalaiseen silmään eli ilmapiiriltään vähän niinkuin joku Korso, mutta komeammilla pytingeillä. Eli keskimäärin juttukaveria/palveluhenkilöä a) ei kiinnosta asiasi paskaakaan ja b) se ei ymmärrä mitä puhut.

Koitas mennä Suomessa vaikka kaupan kassalle tai bussikuskille kyselemään ranskaksi asioita, niin aika ihme on jos joku vastaus yleensäkään ulostuu pihalle.

Pariisilaisia pahemmin kaupungin tunnelmaa pilaa se jenkkiläisten ryhävalasturistien legioona, joka velloo tukkien kaikki mahdolliset vähänkään kiinnostavat mestat. Pariisi ja Rooma ovat vissiin ainoat kaksi eurooppalaista paikkaa johon punaniskajenkki uskaltaa isommalla lössillä Euroopan matkalle. Tai sitten ne eivät vaan ole muista kaupungeista koskaan kuulleet.

Ranskalaisilta kannattaa kysyä "Vous parlez anglais?" ennen kuin alkaa solkkaamaan englantia, vaikkei tuon enempää ranskaa itse osaisi. Tällä lähestymistavalla on kuulemma päästy aika monta kertaa yhteisymmärrykseen kielestä :)

vous parlez anglais ? vastaus tulee tahan 100% todennakoisyydella: no

Ranskalaisten mielesta on jopa ihan cool sanoa etta en puhu enklantia, ja mahdollisesti ihmetella peraan etta miksi kaikki ihmiset eivat osaa ranskaa ????

Ranskan presidentti kaveli tuossa taannoin ulos kokouksesta, kun siella ei puhuttu ranskaa.
Tais olla 4 vuotta (mutu) sitten, kun laki viela maaras etta 70% radiossa soitetusta musiikista PITAA olla ranskalaista, muuten siis lahtee luvat.
tata vois kylla jatkaa vaikka kuinka.

Ranskalaiset kun tulevat kirjautumaan suomeen hotelliin, niin he odottavat etta heita palvellaan ranskaksi. Kaikki muut kansalaisuudet kylla sitten yrittavat enklantia. Fakta on vaan se etta ranskalaiset EIVAT OSAA englantia. Tahan sulkana hattuun, jos osataan on muodikasta sanoa etta en osaa, ja naureskella kun toinen sitten yrittaa selittaa kasin.

Ranska, maailman vierailluin/matkustetuin maa
Pariisi maailman suosituin lomakohde.

Siis kaikki kuitenkin ranskaan haluavat. Mita tasta opimme ? Vittuilkaa niille turisteilla siella suomeessa.

Itse olen asun ranskassa, ja olen taala nyt asunut 3 vuotta. Kielikin taipuu jo sujuvasti, siihen taitaa tietty auttaa se etta mulla on ollu ranskalainen tyttoystava kohat 5 vuotta.
Siita nykyaan pidan huolen etta jos tapaan jonkun josta en niin hirveesti pida, niin puhun sille vain ja ainoastaan suomea, ja tama koskee myos tyoasioita. Naita paikkallisia se vasta hermostuttaakin, varsinkin jalkeenpain kun ne kuulee mun puhuvan jonkun muun kanssa ranskaa ihan sujuvasti. nooh maassa maan tavalla.
Taa on sellanen 5000 asukkaan kyla, missa nyt oon asunut joku 2 vuotta. Rupee tuleen naa paikalliset tutuiksi. Viime viikolla punttisalilla just yks kaveri kysas etta mista oon kotosin, vastasin etta suomesta. Mihin kaveri tuumas etta voisinko auttaa auton ostamisessa saksasta. Kerroin kaverille etta en osaa saksaa, jne...
On muuten ihan normaalia etta naa ei taala tieda missa suomi on. Tama kaveri ei siis ole mitenkaan poikkeus. Ranskalaiset ovat huonosti koulutettuja, ja ylpeita itsestaan, mika puolestaan tarkoittaa etta eivat mitaan uutta elamansa aikana opikkaan.

tulihan tata tassa, voisin jatkaa viela vaikka kuinka.

PS. tama sitten saattaa kuullostaa HIEMAN oudolta, mutta tarkoitus olisi menna naimisiin ja asua taala ainakin seuraavat 10 - 15 vuotta !!!

Olen käynyt 5 kertaa Pariisissa ja kohtelu on ollut erittäin ystävällistä, varsinkin siihen nähden kun odotti täysin päinvastaista. Pariisilaiset jopa puhuvat oman kokemuksen mukaan oma-aloitteisesti englantia kun huomaavat että kävijä ei ole ranskalainen. Varsinkin englantia puhutaan mielellään silloin jos keskustelun aloittaa ranskaksi, vaikka sitä ei osaisikaan kovin hyvin. Viime käynnillä muuten useimmissa ravintoloissa oli jo ruokalistat englanniksi, mitä en aiemmin ollut huomannut.

Pikku vinkkinä sellainen juttu, että ennen johonkin outoon, ulkomaiseen kaupunkiin menoa kannattaa ostaa hyvä matkaopas ja lukea se hyvin. Mielellään vielä sellainen kirja jossa on hyvä kartta josta voi etukäteen katsoa hotellin sijainnin ja muut oleelliset jutut (esim. kuntosalit, niitäkin on Pariisissa). Näin matkakohteessa on yksi harhaileva turisti vähemmän.

Onhan Euroopassa muitakin maita missä englantia ei osata erityisen hyvin. Esimerkiksi Espanja ja Kreikka. Entisen Itä-Saksan puolellakin elää paljon porukkaa jotka kävivät koulunsa kommunismin aikana, jolloin englantia ei opetettu koulussa.

No joo, jonkun kerran tuolla käynyt ja ranskaa en osaa irtolauseita enempää. Aika perusmeiningiltä näytti suomalaiseen silmään eli ilmapiiriltään vähän niinkuin joku Korso, mutta komeammilla pytingeillä. Eli keskimäärin juttukaveria/palveluhenkilöä a) ei kiinnosta asiasi paskaakaan ja b) se ei ymmärrä mitä puhut.

Koitas mennä Suomessa vaikka kaupan kassalle tai bussikuskille kyselemään ranskaksi asioita, niin aika ihme on jos joku vastaus yleensäkään ulostuu pihalle.

Pariisilaisia pahemmin kaupungin tunnelmaa pilaa se jenkkiläisten ryhävalasturistien legioona, joka velloo tukkien kaikki mahdolliset vähänkään kiinnostavat mestat. Pariisi ja Rooma ovat vissiin ainoat kaksi eurooppalaista paikkaa johon punaniskajenkki uskaltaa isommalla lössillä Euroopan matkalle. Tai sitten ne eivät vaan ole muista kaupungeista koskaan kuulleet.

Mun muija on ranskalainen, ja se on taala ranskassa kertonu ihan shokissa kaikille, etta suomessa kampaaja ja bussikuski osaa puhua englantia. Tama siis koskee alle 45 vee ihmisia suomessa noin yleensa. Asenne kommunikoida on ihan eri, kuin rasnkassa. Noh ranskalaiset ovatkin tasta sosiaalisesta vammasuudestaan kuuluisia.

Äitini kertoi Ranskan-matkan jälkeen, että ainakin häntä palveltiin hyvin; englannin kielellä, jos tarve niin vaati.
Mikä on muuten ranskalaisten perimmäinen syy vain ja ainoastaan ranskan kielen käyttöön? Ovatko he yksinkertaisesti "liian ylpeitä" puhuakseen esimerkiksi englantia?

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom