Tutkimus: ranskalaiset niin kyrpiä että turistit joutuvat tsykoosiin

mulle ovat sanoneet etta ranska on niin kaunis kieli. Siis ihan tosissaan.

Yksi syy on etta he eivat halua puhua englantia, se on niille liian vaikeeta. Kokeileppa espanjaa tai italiaa, saat heti paremman vastaanoton.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Pariisissa ei ole tullut vierailtua, mutta yhdellä Keski-Euroopan matkalla käytiin Lillessä. Ranskalaiset siellä eivät tuntuneet olevan yhtä jumissa Ranskan kielessä kuin mitä yleensä on saanut maasta kuulla. Liekkö syynä että BeNeLux maat ja Saksa on kohtalaisen lähellä? Jopa 60vuotias Shellin myyjä neuvoi eksyneitä matkailijoita ihan kohtalaisen selvällä lontoon kielellä.

No voi herranlettas. Kävin itse keväällä Pariisissa, enkä puhu sanaakaan ranskaa, ja KAIKKI ranskalaiset olivat erittäin ystävällisiä, poikkeuksetta. Ok, en ole Japanilainen, en edes Kiinu, joten saattaa olla et ne saa "erikois-kohtelun" siellä.

Oletko 200cm, 150kg, pelkkää lihasta? ;)

Joku turisti rupes kyselee eilen sporas kaikist kirkoist eikä vittuakaa kiinnostanu ruveta jauhaa mitää, jote tylytin iha huolel.

Mahdat olla ylpeä itsestäsi :jahas:

Varsin turha postaus tämä, koska mulla ei ole kokemuksia Ranskasta/ranskalaisista. Kiitti Serial Loser, toi otsikko sai hymyn huulille :)

Tässä juttu kääntyi kieliasiaan ja siihen, etteivät ranskalaiset osaa englantia. Tämä on varmaankin totta, mutta haluan korostaa, että puhun kohtalaisen hyvin ranskaa, mutta palvelu on silti ollut Pariisissa keskimäärin huonoa. Se ei ole suomalaiseen tapaan persoonatonta ja etäistä, vaan todella helvetin epäkohteliasta.

Olen törmännyt myös varsin outoon käytökseen. Sitä on jo miettinyt, ettei kaikilla ranskiksilla taida hissi kulkea aivan yläkerroksiin saakka. Olin esim. aikanaan erään tavaratalon myyntitiskillä ja yritin ystävälliseen sävyyn avata keskustelua tiskin takana oleilleen keski-ikäisen naisen kanssa. Tämä sai juuri ja juuri tervehdittyä ja kääntyi sitten puhumaan olkansa yli takanaan olleelle naiselle (siis niin, että minä kuulin): "Huomasitko, tuo yrittää puhua ranskaa." Siis sävyyn, että säälittävä ulkomaalainen pelle yrittää puhua ranskaa. Aika veret seisauttavaa käytöstä.

Loytyyhan ranskalaisista hyviakin tyyppeja, mutta eivat vaan noin yleensa ole ystavallisia jos eivat tunne. tama vaatii vahahn totuttelua.

Olen törmännyt myös varsin outoon käytökseen. Sitä on jo miettinyt, ettei kaikilla ranskiksilla taida hissi kulkea aivan yläkerroksiin saakka. Olin esim. aikanaan erään tavaratalon myyntitiskillä ja yritin ystävälliseen sävyyn avata keskustelua tiskin takana oleilleen keski-ikäisen naisen kanssa. Tämä sai juuri ja juuri tervehdittyä ja kääntyi sitten puhumaan olkansa yli takanaan olleelle naiselle (siis niin, että minä kuulin): "Huomasitko, tuo yrittää puhua ranskaa." Siis sävyyn, että säälittävä ulkomaalainen pelle yrittää puhua ranskaa. Aika veret seisauttavaa käytöstä.
Annoitko naisen kuulla pari valittua sanaa vai lähditkö vain päätä puistellen menemään?

Tuosta tiskikohtauksesta tulee mieleen se, että useinhan turistit valittavat juuri töykeää palvelukäytöstä, mutta siihen yleensä kuuluu vastauksena että kaupoissa ym. käytöstapoihin kuuluu vaatia palvelua, vaikka iskemällä nyrkki pöytään ja sanomalla "merde!". Tässä on takana sellainen machoiluilmiö. Mielestäni aika mautonta kiroilla suomeksi jotain jos ei saa samanlaista palvelua kuin kotimaassa.

Kyllähän Suomessa turistoivat ulkomaalaisetkin ihmettelevät miksei täällä kukaan puhu kenellekkään, ja että mikseivät suomalaiset suostu small talkkiin. Sitä pidetään varmaan myös aika töykeänä.

Pariisilaiset ovat niin mukavia, että saksalaisetkin päättivät olla tuhoamatta sitä Pariisia vetäytyessään viimesodassa.

Kiroilu ja huuto ei valttamatta toimi. Ei ainakaan taala etelaranskassa. Taala ihmiset huutavat paa punasena toisilleen ihan mitattomista paivittaisista asiosta.
Itse olin aluksi hieman shokissa moisesta kaytoksesta. Tuollaisissa tilanteissa kun noin paljon huudetaan, niin olen tottunut siihen etta taman jalkeen tulee myos nyrkkia perassa, joten kun minulle ruvettiin huutamaan kurkkusuorana. Niin siina vaiheessa yleensa oma suu kiinni ja askel taakse valmiina liipasemaan kaveri katuun kun sa kay paalle. Ikina ranskalaiset ei muuten kay kasiksi !! huutavat vaan. Itsella ei ole ikina ollut tapana huutaa, joten en vaan sano mitaan.

Mista tama huuto alkaa: ostan leipaa, ja myyja sattuu palvelemaan minua ennen vaikka ei ole minun vuoro. taala ei ikina tammosissa paikoissa jonotetta, siella on vaan hirvee kasa ihmisia, ja asiat ratkotaan huutamalla.

Edessa oleva auto pysahtyy, syyta en tahan tieda. normaalisti tallaisessa tilanteessa voin odotella minutin. ennen kuin menen kysymaan etta mika on ogelma. Tassa vaiheessa minun takana oleva on jo soittanut torvea ja huutanut ikkunasta tuo koko minuutin.
Tama on aika vaikea tilanne, koska tassa tilanteessa KUULUU ruveta soittamaan torvea.
- Jos et sita torvea ala soittamaan ja molyamaan, niin edessa oleva ei valttamatta lahde liikkeelle tuntiin, vaikka blokkaakin koko tien.
-Jos soita torvea ja huudat (ihan sama mita, kunhan huudat), ja kyseisen kaverin auto on rikki. Tassa tilanteessa essa oleva tulee kylla pyytamaan sinulta apua.
Yleinen nyrkkisaanto on se etta ei kenestakaan kannata valittaa patkaakaan, vaan pitaa omista asiosta huolta, ja pitaa todellakin muistaa, etta kukaan ei sitten valita myoskaan sinun asioistasi.
Mita tulee asiakas palveluun, niin esim siella tama nakyy. myyja pitaa huolen omista asiostaan, ja aika usein ei sita sinun asiasi todellakaan kiinnosta. Tama tietty vaikeuttaa hieman tuota ostamista, mutta se ei sita myyjaa taas kiinnosta.

Olen myös käynyt pariisissa ja vaikka en epäillytkään salajuonta pääni menoksi niin pakko myöntää, että aika paska maku jäi ranskalaisista (enkä siis puhu niistä perunoista). Törkeän epäkohteliaita, kukaan ei puhu englantia, vittuilevat turisteille. Eikä Eiffelin tornin huipulle saanut edes kävellä vaan jos halusi ihan ylös asti piti maksaa hissi. Disneylandikin täyttä kuraa. Mona Lisa pettymys. Notre Damessa tuli kiihkouskis räsksyttään kun lepuutin penkillä kuolemaisillani tylsyyteen.
Japanilaiset turistit oli kivoja.

Mahdat olla ylpeä itsestäsi :jahas:

Varsin turha postaus tämä, koska mulla ei ole kokemuksia Ranskasta/ranskalaisista. Kiitti Serial Loser, toi otsikko sai hymyn huulille :)

Mahdat olla ylpeä säkin itsestäsi:jahas:

Varmasti into pinkeenä olet avustamassa turisteja joka päivä ja jos joku muu ei näin tee niin tyyppi ansaitsee heti runkkari leiman otsaan.. toisaalta munkaan mielestä mikään "tylytys" ei ole oikea ratkaisu

Varsin turha postaus oli tämäkin

Ranskassa nuorempi polvi osaa poikkeuksetta englantia, joten neuvot kannattaa pyytää heiltä. Jos joku on vastahankaan, voi kohauttaa hartioita ja etsiä seuraavan uhrin. Tosin on itelläkin ollut ongelmia saada nuori lentoaseman virkailija puhumaan englantia, vaikka sikäläinen lakko sotki matkasuunnitelmia.:curs:

Ranskalaisilla on muuten "mielenkiintoiset" suhteet työntekijöiden ja työnantajien välillä. Jos työntekijät havaitsevat epäkohdan, ensiksi mennään lakkoon ja sitten vasta aletaan keskustelemaan asiasta. Ilmankos maassa on jokin lakko päällä joka päivä.

Sitä en kyllä allekirjoita, että ranskalaisilla olisi huono koulutus. Teen päivittäin töitä ranskassa syntyneen kaverin kanssa, jonka ammattitaito on kova. Ovathan nuo tehneet satelliitteja, citikoita, renaultteja yms. Ja pykäävät uutta ydinvoimalaakin tänne suomeen.

Ranskalaiset on todella sisäänpäinkääntynyttä porukkaa ja ovat yleisesti ottaen sitä mieltä ettei heidän paskansa haise. Reilun puoli vuotta asuin yhen ranskiksen kanssa ja se riitti.

Sitä en kyllä allekirjoita, että ranskalaisilla olisi huono koulutus. Teen päivittäin töitä ranskassa syntyneen kaverin kanssa, jonka ammattitaito on kova. Ovathan nuo tehneet satelliitteja, citikoita, renaultteja yms. Ja pykäävät uutta ydinvoimalaakin tänne suomeen.
Niinpä niin... ;)

Mulla meni Pariisisssa tsykoosiin lähinnä talous, ei oo toipunut vieläkään ;)

Mulle on kyllä aina oltu pääasiassa hyvin ystävällisiä! Ranskaa puhun muutaman fraasin verran ja heitin koko osaamiseni peliin aina kun piti paikallisten kanssa kommunikoida ;) Nuori polvi osaa englantia, ja jotkut heistä ilmiselvästi piti sitä jotenkin coolina että osaavat ja juttelivat niin pirusti. Sitten esim vanhempien myyjättärien kanssa homma meni jota kuinkin niin, että mä puhuin englantia, myyjä ranskaa, ja hyvässä sopusoinnussa tuli nekin ostokset tehtyä. Sain tingittyäkin.

Kuntosalia en varmaan edes yrittäisi etsiä, mutta ainahan voisi treenailla savatea...

Ja se ruoka :haart:

Mikä on muuten ranskalaisten perimmäinen syy vain ja ainoastaan ranskan kielen käyttöön? Ovatko he yksinkertaisesti "liian ylpeitä" puhuakseen esimerkiksi englantia?

Johtuu historiasta. Ranska oli 1900-luvun alkuun Euroopan yleiskieli kunnes englanti (ja amerikanenglanti) vei sen aseman. Oletan että ranskalaiset ovat jotenkin karkeria englannin ylivallasta ja osa porukasta ei sen takia suostu puhumaan sitä vaikka osaisi.

Lisäksi ranskalaiset ovat mielestään antaneet maailmalle niin paljon taiteen, tieteen, valtio-opin yms. alalla (vapaus, veljeys, tasa-arvo jne..) että senkin takia kaikkien pitäisi osata ranskaa ja kunnioittaa ranskalaisia...

Ranskalaiset on todella sisäänpäinkääntynyttä porukkaa ja ovat yleisesti ottaen sitä mieltä ettei heidän paskansa haise. Reilun puoli vuotta asuin yhen ranskiksen kanssa ja se riitti.
Koulukaverillani(tyttö) oli ranskalaisen diplomaatin tytär kämppiksenä pari kuukautta ja kuulin aika mielenkiintoista shittiä. Jos kaverini poikaystävä tuli käymään, niin ranskatar desifioi vessan sen jälkeen kun tää jätkä kävi siellä. Kerran se biatch oli myös heittänyt sangosta vettä heidän päälleen, kun nuoripari oli ihan vaatteet päällä sylikkäin maannut sängyllä ja katsonut telkkua. Pikasuihkun jälkeen ranskatar oli kironnut jotain suomalaisista pervoista.

Varmasti into pinkeenä olet avustamassa turisteja joka päivä ja jos joku muu ei näin tee niin tyyppi ansaitsee heti runkkari leiman otsaan..

Ei ole pakko avustaa intopinkeenä jos ei halua, mutta sen voi sanoa ystävällisesti. Tylytys tuollaisessa tilanteessa on tosiaankin :david:-hommaa.

Ja asiaan. Kyllähän pariisilaiset osaavat kieltämättä hieman nihkeitä olla, mutta mitään sen pahempia traumoja ei minulle ole jäänyt - ja rakastan suuresti sekä Ranskaa maana, että sen kaunista kieltä. :haart:

Etelä-ranskassa en nyt kokenyt ollenkaan että chipisit olisivat mitenkään mulkkuja olleet. Tosin ei ne autoa osaa ajaa, ja englannin kielen taito on mitä on. Kovasti ne nyrkkiä pui ja tööttäili liikenteessä, mutta kyllä ne toisaalta tajusi hyvin milloin loppuu hyvä meininkin kun alkoi tulla suomalaista kirosanaarsenaalia :D

Haahuiltiin TeHon kanssa keskellä yötä autolla Marseillen katuja pitkin etsien hotellia. Vedettiin auto parkkin ja heti joku nainen kysyi ollaanko eksytty ja yritti opastaa perille vaikkei lontoota puhunutkaan.
Muutenkin vaikuttivat oikein vieraanvaraisilta ihmisiltä. Mitä nyt niiden liikenneopasteet on ihan perseestä.

Eihän ne esim. oluesta mitään ymmärrä kun onnistuttiin juomaan tunnissa baari tyhjäksi oluesta.
Eri maa, eri kulttuuri. Tuli silti lanseerattua ranskalainen perseenreikä termi, lähinnä liikenteessä. Hassuja nuo ranskalaiset.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom