Turvallisuusalalle, vartijaksi?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja rontti
  • Aloitettu Aloitettu
Itse en oikein käsitä mitä syytä asiakkaalla on kysyä vartijalta tai järjestyksenvalvojalta lupakortteja,muuta kuin vittuilumielessä? Se on sitten eriasia etsiväpuolella kun toimitaan siviilivaatteissa ilman mitään ulkoisia tunnuksia. Jokamiehen kiinniotto-oikeus on silti olemassa ilman mitään vartijan statustakin. Ihan turha sitä korttia on kaikille esitellä ketkä sitä vaan ymmärtää kysyä.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
On teillä ikäviä asiakkaita kun pelkästään nistit/narkkarit kysyy korttia uhkailu ja vittuilu mielessä. Kyllä minulta on moni tavallinen kansalainen kysynyt korttia kun ovat olleet toimenpiteen perusteesta eri mieltä. Täytyy toivoa ettei jatkossakaan ala siperia opettamaan kun ei ole yhdeksässä vuodessa oppi tuntunut tarttuneen mutta edelleenkin näytän omat kortit jos niitä asiallisesti toimenpiteen kohde tiedustelee.

On teillä ikäviä asiakkaita kun pelkästään nistit/narkkarit kysyy korttia uhkailu ja vittuilu mielessä. Kyllä minulta on moni tavallinen kansalainen kysynyt korttia kun ovat olleet toimenpiteen perusteesta eri mieltä. Täytyy toivoa ettei jatkossakaan ala siperia opettamaan kun ei ole yhdeksässä vuodessa oppi tuntunut tarttuneen mutta edelleenkin näytän omat kortit jos niitä asiallisesti toimenpiteen kohde tiedustelee.

Minkähänlaisia toimenpiteitä mahdat tarkoittaa? Jos olet vaikka lähiöräkälän ovella järjestyksenvalvojana ja käännytät sen 17 kpl humalaisia/huumeisia illan aikana ovelta,niin alatko näyttämään jv-korttia näille? Onhan sulla se lätkä varmaan siinä rintapielessä kuitenkin? Jos taas kyseessä on väkivaltaisen asiakkaan raudoitustilanne ja siinä odotellaan poliisia paikalle,niin todennäköisesti joudut sen lupakorttisi esittämään sitten virkamiehelle. Eikö se sulle riitä ja pitäisi riittää asiakkaallekin?

Nyt kun tarkemmin muistelen, niin ei tuu kyllä montaa tilannetta mieleen missä kukaan ois multa korttia kysynyt.. Itteasiassa yhtäkään :D

Ei ollut mielessä lähiöräkälä eikä ravintolat muutoinkaan. Ajattelin vartiointi sekä Jljv kohteita joissa asiakkaina on paljon myös täysin selvänä olevia henkilöitä. Toimenpiteellä tarkoitin mm. poistamista, pääsyn estämistä ja kiinniottoa. Se minkä pitäisi riittää minulle ja asiakkaalle ei tässä tapauksessa mene yksiin lain kanssa jossa varsin selvästi mainitaan että kortti on näytettävä pyydettäessä. Se aiotteko te jatkossakaan näyttää sitä on teidän asia. Onhan tuo kortin esittäminen kohtuullisen typerää mutta kun on lakiin kirjattu niin itse aion sitä jatkossakin oman harkinnan mukaan noudattaa. Jos ja kun niitä toimenpiteitä jonkun toimesta kuvataan ja nettiin julkaistaan, tuo minulle mielenrauhaa kun olen toiminut niin kuin laki edellyttää.

LYTP uudistuksen myötä soisin vartiointiliikkeen palveluksessa työskenteleville tulevan joko sukunimen rintaan tai parempana vaihtoehtona tunnistenumeron. Tämän jälkeen en oikein näe perusteltua syytä asiakkaalle korttia esittää kun hän voisi yksilöidä työntekijän takissa olevan tunnisteen perusteella.

Niin, oman harkinnan mukaan tosiaan. Se on asiassa kuin asiassa yksi ja sama mitä laki sanoo, maalaisjärkeä pitää käyttää ja riskejä punnita. Jätät kostonhaluiselle nistille näyttämättä korttia niin ehkä siitä tulee penaltia, tuskin kuitenkaan. Näytät kortin ja se paskoo sun autosta lasit ja puhkoo kumit, tai sitten jättää pelkän puheen asteelle. Eihän se auta kuin kelailla kumpi on pienempi paha :)

Täytyy toivoa ettei jatkossakaan ala siperia opettamaan kun ei ole yhdeksässä vuodessa oppi tuntunut tarttuneen mutta edelleenkin näytän omat kortit jos niitä asiallisesti toimenpiteen kohde tiedustelee.

Ei millään pahalla, mutta tuo 9 vuotta alalla ei kyllä kerro yhtään mitään työntekijän ammattitaidosta. On pikkaisen eri asia olla 9 vuotta vaikka paikallisvartijana portilla, kuin vaikkapa 9 vuotta vilkkaassa ostoskeskuksessa tai julkisenliikenteen parissa. Siksi omalla tavallaan hieman ärsyttääkin kun portilla 10 vuotta istunut eikä ikinä voimankäyttötilanteessa ollut elämäntapa vartija tulee kertomaan, kuinka jokaisesta tilanteesta pitää selvitä puhumalla, muuten on tehnyt työt huonosti.

Ei millään pahalla, mutta tuo 9 vuotta alalla ei kyllä kerro yhtään mitään työntekijän ammattitaidosta. On pikkaisen eri asia olla 9 vuotta vaikka paikallisvartijana portilla, kuin vaikkapa 9 vuotta vilkkaassa ostoskeskuksessa tai julkisenliikenteen parissa. Siksi omalla tavallaan hieman ärsyttääkin kun portilla 10 vuotta istunut eikä ikinä voimankäyttötilanteessa ollut elämäntapa vartija tulee kertomaan, kuinka jokaisesta tilanteesta pitää selvitä puhumalla, muuten on tehnyt työt huonosti.

Veit sanat mun suusta :)

TÄMÄ!

Jotku rauhallisissa kohteissa olevat yms sanovat, että aina selviää puhumalla... Narkkien ja rapajuoppojen kanssa ei vaan todellakaan aina puhumalla selviä ja tämä on fakta. Multa ainoastaan hampit on korttia kyselly. En oo näyttäny enkä tule näyttämään.

Miten pakkiksen vartijat yleensäkkin toteuttaa poistamisen? Pyydättäkö aina ensin sitä kohteen haltijaa/edustajaa antamaan toimenpiteiden kohteelle poistumiskehoituksen(oikea tapa) vai poistatteko ihan itsenäisesti?

Miten pakkiksen vartijat yleensäkkin toteuttaa poistamisen? Pyydättäkö aina ensin sitä kohteen haltijaa/edustajaa antamaan toimenpiteiden kohteelle poistumiskehoituksen(oikea tapa) vai poistatteko ihan itsenäisesti?
Yleensä se kohteen edustaja on jo itse pyytänyt kohdehenkilöä poistumaan jonka jälkeen vasta soittanut mulle jos ei ole lähtenyt omin avuin. Sen jälkeen perustelujen kera pyynnöin, kehotuksin ja käskyin. Viimosena sitten kuljetusotteella.

En ota pahalla mutta en viitsi CV:tä tänne raapustaa niin jätetään aihe sikseen ja tästä työkokemus asiasta ollaan kyllä samaa mieltä.

Vartijakurssi alkaa kohta, ja olin unohtanu yhen nuoruuden typeryyden eli joskus aikoinaan yläasteella olin virosta hommaamallani pippurisumukkeella leikkiny koulussa kun kaverit halus nähä toimiiko, sumutin roskakorii ja muistaakseni siitäkin dunkkas aika pahasti. opettajalle jäätii kii ja sain siitä myöhemmi rikesako :face: Kysyin yheltä vanhemmalta ylikonstaapelilta että eikai tää voi estää vartijakortin saantia ja ei varmaks osannu sanoa mutta oli kuulemma niin lievä juttu ettei usko sen haittaavan. Sellasta typeryyttä joskus tehty, mutta lähinnä kiinnostaa tietää onko toi tarpeeks vakava syy hylätä vartijakortti jos täältä osaa joku sanoa!

Vartijakurssi alkaa kohta, ja olin unohtanu yhen nuoruuden typeryyden eli joskus aikoinaan yläasteella olin virosta hommaamallani pippurisumukkeella leikkiny koulussa kun kaverit halus nähä toimiiko, sumutin roskakorii ja muistaakseni siitäkin dunkkas aika pahasti. opettajalle jäätii kii ja sain siitä myöhemmi rikesako :face: Kysyin yheltä vanhemmalta ylikonstaapelilta että eikai tää voi estää vartijakortin saantia ja ei varmaks osannu sanoa mutta oli kuulemma niin lievä juttu ettei usko sen haittaavan. Sellasta typeryyttä joskus tehty, mutta lähinnä kiinnostaa tietää onko toi tarpeeks vakava syy hylätä vartijakortti jos täältä osaa joku sanoa!

Onko tuosta pitkäänkin aikaa? Sekin vaikuttaa, jos et ole aivan viimevuonna sössinyt vaan välissä on tyyliin 15 tai edes 5 vuotta.

2,5v suurinpiirtein

Silloin kun itse hain 19-vuotiaana JV-korttia, niin luvan saanti melkein kusi siihen, kun olin 15-vuotiaana kotibileissä. Itse olin silloin selvinpäin toisin kuin suurin osa kavereistani, mutta silti tehtiin lastensuojeluilmoitus.
Korttia lykättiin useaan otteeseen ja mun piti kirjoittaa kunnon selvitykset tuosta illasta.

En sitten tuosta vaksikortista tiedä, mutta ei luulisi olevan eroa. Riippuu myös varmaan lupakäsittelijästä ja laitoksesta, mistä korttia haet.

Hain ekan korttini 2008, ja mua nuhdeltiin sanallisesti siitä, että olin ollut kiinniotettuna 2004 päihtymyksen vuoksi. Ihan perus kaatokännit ja putkaan siis.

Kaipa tuo on paikasta kiinni, kuten Trokari jo sanoikin.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom