Turvallisuusalalle, vartijaksi?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja rontti
  • Aloitettu Aloitettu
Kuinka paljon salassapitovelvollisuuden nimissä voi valottaa sitä, millaisissa kohteissa tekee töitä? Esimerkiksi kohde-esimiehet sun muuthan eivät ole mitenkään salaista tietoa, eli kohde-esimiehelle tai vuoroesimiehelle on ihan ok kertoa mikä kohde on kyseessä. Mites tavalliselle rivimiehelle? Kohteet joissa työskentelen on tavallista vaativampia, joten jos koen että tulevaisuudessa siitä voi olla hyötyä, että olen ko. kohteessa työskennellyt, niin voinko sen sanoa tulevissa työhaastatteluissa tai kirjata CV:een?

Toki paras olisi kysyä esimieheltä, mutta varmasti esimiehen henk.koht mielipide on eri, mitä asia todellisuudessa olisi.

Eikä tarkoitus ole siis kertoa työn luonteesta mitään tosiasiassa salassapidettävää tietoa, ainoastaan se missä on ollut töissä.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Kohteet joissa työskentelen on tavallista vaativampia, joten jos koen että tulevaisuudessa siitä voi olla hyötyä, että olen ko. kohteessa työskennellyt, niin voinko sen sanoa tulevissa työhaastatteluissa tai kirjata CV:een?
.
Mun mielestä ihan ok kertoa siihen suuntaan, millä "alalla" on toiminut. En näe vääräksi mainita tarkennuksina vaikka "JLJV julkisessa liikenteessä" tai vaikka "Sairaalaturvallisuudessa" sillei kuitenkin, ettei sun tarkkaa kohdetta voi siitä päätellä. Tarkemmista tiedoista olisin kyllä hys hys kaikille paitsi kohteen työtovereille ja lähimmille esimiehille.

Mun mielestä ihan ok kertoa siihen suuntaan, millä "alalla" on toiminut. En näe vääräksi mainita tarkennuksina vaikka "JLJV julkisessa liikenteessä" tai vaikka "Sairaalaturvallisuudessa" sillei kuitenkin, ettei sun tarkkaa kohdetta voi siitä päätellä. Tarkemmista tiedoista olisin kyllä hys hys kaikille paitsi kohteen työtovereille ja lähimmille esimiehille.

Niin. Ton tyyppistä mietinkin. Lähinnä vaan pohdiskelin sitä siltä kantilta että kerta kun se ei ole salaista tietoa että ko. firma vartioi kohteessa ja koska kohde on mikä on, niin voinko ohimennen jossain haastattelussa mainita työhistoriasta "vartija kohteessa xx" mutta tarkempiin kysymyksiin jättäisin vastaamatta.

Esimerkkinä esim Takamaan Tomi, joka on täälläkin kertonut muutamaan otteeseen missä on työskennellyt, sen enempää työn luonnetta kertomatta.

haastattelussa mainita työhistoriasta "vartija kohteessa xx" mutta tarkempiin kysymyksiin jättäisin vastaamatta.

En tiedä kuinka salaisia hommia oikein teet, mutta ei itseltä ainakaan koskaan työhaastatteluissa ole kysytty sen tarkemmin mitä hommia tein siinä ja siinä toimeksiannossa. Jos kysyttäisiin niin vastaisin että "jljv hommia eli perus asiakaspalvelua".

Teollisuuskohde, josta kertyneestä työkokemuksesta voi olla myös hyötyä muuallakin kuin vartiointialalla. Sen tähden mietin että uskallanko käyttää tätä yhtenä osana mahdollisuuksissani päästä toisen alan hommiin.

Pitää nyt ymmärtää, että salassapitovelvollisuus koskee yrityksen turvallisuuteen liittyviä asioita tässä tapauksessa. Eli käytännössä joku dekkarikeikka on ehdottomasti pidettävä salassa, eikä voi sanoa, että Petrille tein dekkarikeikkaa, mutta kaikille on selvää (ihan jo tarroistakin päätellen), että galaksin isoimmassa Prismassa on vartija, joten kertomalla työskenteleväsi galaksin isoimman Prisman vartijana, et riko salassapitovelvollisuuttasi. Sama koskee vaikka piirivartiointia, jos maximum kickboxing security myy piirivartijapalvelua, niin voit huoletta kertoa tekeväsi kyseisessä turvallisuusalan liikkeessä piirivartijan töitä.

Ite en oo ainakaan ihan muutamaa keikkaa lukuunottamatta tehny semmosia hommia, ettenkö vois suoraan sanoa, että missä olin ja mitä tein.

Ellei nyt satu olemaan paikassa jossa on salaisia vartijoita niin eiköhän sen nyt voi sanoa. Kaikille on kuitenkin varmaan selvää että secu vartioi ydinvoimalaa, eri asia alkaa kertomaan että miten ne hommat siellä tehdään.

Vartijat: Nimipakko lisäisi kostoiskuja | Yle Uutiset | yle.fi
Vartijat: Nimipakko lisäisi kostoiskuja
Sisäministeriö haluaa vartijoiden sukunimet esille työasuihin. Vaatimus koskisi myös järjestyksenvalvojia niin ravintoloissa kuin kauppakeskuksissa. Hanketta perustellaan kansalaisten oikeusturvalla. Turva-alalla pelätään kuitenkin häirinnän ja kostoiskujen lisääntyvän, jos nimipakko toteutuu.

Sisäministeriön asetusluonnos saa täystyrmäyksen kokeneelta turva-alan ammattilaiselta. Turvallisuussyistä nimettömänä esiintyvä turva-asiantuntija sanoo, että sukunimipakko lisäisi varmasti häirintää ja kostoiskuja, sillä jo nykyisin vartijoiden henkilöllisyyksiä yritetään aika ajoin kaivaa esiin kostotarkoituksessa.

– Hyvä esimerkki on se, että meidän hälytyskeskukseen on ottanut yhteyttä useampi henkilö ja yrittänyt saada tietyn vartijan puhelinnumeron selville esiintymällä poliisina. Kyllä niitä yritetään kaivaa esille, turva-asiantuntija kertoo.

Turva-asiantuntijan mukaan kostoiskujen riski on suuri varsinkin rikoksenpaljastamistehtävissä ja järjestyksenvalvontatehtävissä.

Palavia sanomalehtiä vartijan kotiin

Yle Uutisten keräämien tietojen mukaan varsinkin graffitijengit ovat pyrkineet kostamaan vartijoille kiinniottonsa. Eräässä tapauksessa vartijan asunnon postiluukusta tungettiin palavia sanomalehtiä sisään sen jälkeen, kun haastemies oli turvakiellosta huolimatta kirjoittanut pöytäkirjoihin vartijan tarkat tiedot. Myös turva-asiantuntijamme on vuosien varrella joutunut kostoiskujen kohteeksi.

– Muutaman kerran kohdehenkilö on hyökännyt iholle vapaa-ajalla. Ikävimmät tapaukset ovat sattuneet silloin, kun perhe ja lapset ovat olleet mukana.

Myös turva-alan esimiestehtävissä toiminut asiantuntija kertoo, että muutaman kerran vartiointiliike on joutunut pelastamaan työntekijänsä kaupan takahuoneesta, kun miesjoukko oli tunnistanut vapaa-ajalla olleen vartijan ja yrittänyt käydä tämän kimppuun.

Vartijoiden rikosoikeudellista suojaa halutaan nostaa

Turva-alan ammattilaisten mielestä nimipakko esimerkiksi metrovartijan haalarissa tai portsarin rinnassa edellyttäisi samalla rikosoikeudellisen suojan nostamista samalle tasolle kuin poliiseilla. Asetusta valmisteleva lainsäädäntöneuvos Timo Kerttula sisäministeriöstä myöntää, että poliisilla ja muilla virkamiehillä on erilainen rikosoikeudellinen suoja kuin vartijoilla, mutta ei näe asioilla olevan yhteyttä toisiinsa.

– Jos vartijat käyttävät julkista valtaa, niin onko se huono asia, että hän on myös yksilöitävissä nimen avulla, Kerttula kysyy.

Britanniassa ja Ruotsissa oikeusturva-asia on ratkaistu yksiköllisellä tunnistenumerolla, joka löytyy järjestyksenvalvojien rinnasta tai hihasta. Lainsäädäntöneuvos Timo Kerttula sanoo, että malli on mahdollinen myös meillä, jos lausuntokierroksella turvallisuuskysymykset nousevat vahvasti esille.

– Sehän on yksi mahdollisuus ja siitä voidaan toki keskustella.

Sisäministeriön asetus vartijoiden asusta ja tunnuksista on osa yksityisen turvallisuusalan uudistushanketta, joka on parhaillaan eduskunnan käsittelyssä.

Jan Fredriksson / Yle uutiset

Mitäs mieltä? IMO aika turha kun sen nimenhän joka tapauksessa näkee vartijakortista kun pyytää näyttämään:jahas:

Näyttääkö sitä korttia kaikki pyydettäessä. Eikös tässäkin threadissa ole ollut juttua siitä miten laitetaan peukalo nimen eteen, jos yleensä viitsitään alentua näyttämään koko korttia.

Ei kai tuolla suurta merkitystä ole suuntaan tai toiseen?

Ei viittiny uutta lankaa alottaa nii kysäsempä täälä..
Mitä porukka tietää tuosta Security Arsenalista Turussa? Hoitaa ilmeisesti hälytystehtäviä erilaisiin baareihin? Onko työ siis suoraansanoen pelkkää painimista?
Mitä eri kohteita/alueita hoitavat? Ilmeisesti toimivat laivoillakin? Mistään ei täydentävää tietoa löydy, vaikka paljon puhuttu kyseinen firma onkin.

Näyttääkö sitä korttia kaikki pyydettäessä. Eikös tässäkin threadissa ole ollut juttua siitä miten laitetaan peukalo nimen eteen, jos yleensä viitsitään alentua näyttämään koko korttia.

Ei kai tuolla suurta merkitystä ole suuntaan tai toiseen?

On sillä merkitystä ja edelleen itse ainakin laitan sen sormen nimen eteen jos epäilen että saattaa tulla jälkikäteen asiakkaan kanssa jotain selkkauksia. Perusteena, että pari kertaa riittää että on uhattu kun ollaan tunnistettu kadulla, enkä todellakaan halua että mitkään nuoriso laumat tulee kotikulmille väijymään. Tämä on varmaan taas joillekkin täällä vaikea ymmärtää ja varmaan tähän mun viestiin vastataan että "mitäs läksit alalle jos pelottaa" tai "kyllä siitä kortista pitää se nimi näyttää". Voin mieluusti luovuttaa mun työvarusteet lainaan ja saa ihmiset näyttää esimerkkiä, kuinka agressiiviselle 10 päiselle abdullah porukalle tai sekopäiselle narkki laumalle näytetään vartijakortti nimen kanssa.

Tuo id numero systeemi olisi toimiva vaihtoehto.

Itselläni on semmonen käsitys ollut, että jos on epäilys että kortissa näkyviä tietoja käytetään vääriin tarkoituksiin, niin silloin ei tarvitse korttia näyttää. (Esim. Uhattu aiemmin tappaa)

Näyttää vaan pyydettäessä kiltisti sen kortin ja suorittaa toimenpiteet sen jälkeen. Ei tule myöhemmin epäselvyyksiä kun on pyydettäessä esitetty. Eikä laiteta sormia eteen, tarkoitus olisi että nimen ja lupanumeron voisi toimenpiteen kohde tarkastaa. Jos tulee uhkailuja tms. niin turvakieltoa hakemaan, mikäli sen aiheellisiksi kokee. Poliisilla lukee nimi rinnassa ja yhtälailla sen virkamerkin saa pyydettäessä joten en ymmärrä miksi yksityisellä puolella pitäisi olla toisin. Rajan olen vetänyt siihen että en anna kuvata korttia, väärennösyrityksiin jne. olen vedonnut ja kehottanut kirjoittamaan kortin tiedot ylös jos ei muuten muista.

Toisaalta jos ei näytä niin tuskin siitä mitään seuraa. Varsinkin jos on jonkun pikkukriminaalin sana vartijan sanaa vastaan. Ei ne sillä nimellä mitää tee, olkoot ilman.

Näyttää vaan pyydettäessä kiltisti sen kortin ja suorittaa toimenpiteet sen jälkeen. Ei tule myöhemmin epäselvyyksiä kun on pyydettäessä esitetty. Eikä laiteta sormia eteen, tarkoitus olisi että nimen ja lupanumeron voisi toimenpiteen kohde tarkastaa. Jos tulee uhkailuja tms. niin turvakieltoa hakemaan, mikäli sen aiheellisiksi kokee. Poliisilla lukee nimi rinnassa ja yhtälailla sen virkamerkin saa pyydettäessä joten en ymmärrä miksi yksityisellä puolella pitäisi olla toisin. Rajan olen vetänyt siihen että en anna kuvata korttia, väärennösyrityksiin jne. olen vedonnut ja kehottanut kirjoittamaan kortin tiedot ylös jos ei muuten muista.

Ikinä näyttäny vartijakorttia kenellekkään muulle kun työkavereille ja poliisille. Kuka vittu näyttelee nisteille yhtään mitään :D

No en varmaan näyttäisi korttia jollekkin uhkailevalle narkille vaadittaessa, ajatteles nyt itsekkin vähän ja poliisin oikeudellinen suoja on ihan toista luokkaa kuin vartijan.

Et ilmeisesti ole kovin pitkän aikaa tehnyt noita vartijan hommia ? Sipera nääs opettaa...

En perkele ikinä näytä vartijakorttia kenellekään muulle ku poliisille ja äitille. Täällä noi saatanan narkit on jo auton rekkaristakin saanu mun tiedot kertaalleen selville. En silti uhkaks koe mutta on se rassaavaa.

Minulla on sellainen muistikuva, että korttia ei tarvitsisi esittää asiakkaalle, jos kyseessä on selvästi kiusantekomielessä esitetty vaatimus. Tässä varmaan tulee kyseeseen aggressiivisesti käyttäytyvä ja jollain "tiedän missä sä asut ja tuun tappaa sut" uhkaava henkilö.

Jos taas joku sellainen suhteellisen "tavis" kysyy korttia joutuessaan ikävissä merkeissä tekemisiin vartijan kanssa, niin en minä koe syytä olla näyttämättä korttia ja kertomatta esimerkiksi sukunimeäni tunnistamista varten.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom