- Liittynyt
- 8.1.2013
- Viestejä
- 237
Kyllä mä näkisin että jonkinlaista arviota on suoritettava, on suorastaan pakko.
Ja perustelen tätä näkemystä mm. sillä, että kiinniottajan on pystyttävä arvioimaan millaiset voimakeinot ovat suhteellisuusperiaatteen mukaisia mikäli toimenpiteen kohde vastustaa kiinniottoa tai ryhtyy pakenemaan ja että koko kiinniotto-oikeutta ei ylipäätään ole jos teko ei ole rikos. Poistaminen tietyiltä alueilta on tietenkin mahdollista ilman että rikos edes täyttyy, mutta kiinniotto-oikeutta ei ole ilman rikosta.
Ihan asiaa kokonaisuutena, minulle jää jäljelle vain pilkunnussimistasoiset asiat. Tosin, nekin saattavat painaa siellä oikeudessa. Yleinen kiinniotto-oikeus (entinen jokamiehen kiinniotto-oikeus) mahdollista myös rikoksesta epäillyn kiinniottamisen, ei ainoastaan rikoksentekijän. Uskoisin, että tuo sanamuoto tulee jatkossa myös vartijan kiinniotto-oikeuteen. Näkisin tuon myös niin, että ainakin yleisessä kiinniotto-oikeudessa on poistettu velvollisuus arvioida sitä, onko teko vähäinen vai ei, kunhan rikoksen määritelmä muuten täyttyy. Tuo ei poista tietenkään voimakeinojen käyttöön liittyvää problematiikkaa.
Edit: Yksi ongelma tuossa nykyisessä lainsäädännössä on se, että se on jouduttu kyhäämään osittain perustuslakia kierrellen ja sitä vältellen. Merkittävää julkista valtaa kun ei voi antaa yksityiselle taholle. Tuo kiertely aiheuttaa sitten toisaalta sen, että lain kokonaisvaltainen ymmärtäminen edellyttää myös perustuslain ja erityisesti sen perusteiden tuntemusta. Melkolailla mahdoton vaatimus nykyisillä koulutusmäärillä.