Turvallisuusalalle, vartijaksi?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja rontti
  • Aloitettu Aloitettu
Nojoo, onhan tuo perseestä kun tavallaan odotti kyllä sellaista reilua 30 tuntia viikossa (mikä saattaa toki olla ETK_sopparillakin mahdollista). Mut eiköhän niitä tunteja kerry kun ottaa kaiken vastaan mitä tarjotaan ja hoitaa hommansa hyvin, ovihommia täytyy tosiaan silti jatkaa ohella näillä näkymin. Toisaalta, yhdelle toiselle jannulle laitettiin jo harjoitteluviikolle melkein 60h edestä piirivuoroja, joten luulis sieltä niitä tunteja tulevan kun autokortti löytyy ja kiinnostusta piiriinkin on.

Tossa on vaan se ongelma, että jos olisit osa-aikanen/täysipäiväinen työntekijä, niin saisit jokaisesta ylimääräsestä vuorosta jonka otat vastaan alle 72 tuntia ennen vuoron alkua hälytyskorvaukset. Erikseen töihin kutsuttavalle näitä ei makseta. Ei yksittäisenä korvauksena suuri määrä rahaa, mutta jos oot nyt pienillä tunneilla ja otat paljon vuoroja vastaan verraten pienituntiseen osa-aikaseen soppariin, niin kuukauden tuloerot pelkistä hälytyskorvauksista voi olla sadoissa euroissa. Kuitenkin työvuoro ja työvuoron palkka samat.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Totta tuokin. ETK-sopparit nyt on pääasiassa hyväksikäyttöä kun saman homman vois teettää vaikka osa-aikaisella työsuhteella, etk- sopparissa firmalle vaan jää enemmän. Onhan tuossa omat etunsakin toki, mm. että niitä vuoroja ei oo kaikkia pakko tehdä ja mullakin jo tammikuussa lukkoon lyöty viikon lomamatka heinäkuun tokalla viikolla onnistuu kun muussa työsuhteessa se olis ollut ongelma. Viikonloppujakin voi sillontällön pitää kokonaan vapaana kun on sekä ovifirman, että vartiointiliikkeen kanssa diili että teen molempia hommia samaan aikaan ja oon lähes joka viikonloppu kiinni ovella turvaamassa toimeentulon, vartiointiliike kun ei voi olettaa kenenkään istuvan kotona odottamassa puhelinsoittoa samalla kun laskut erääntyy ja ruoka loppuu kaapista. Pystyn mm. tekemään pe ja la vuorot ovella isommalla palkalla, mutta sunnuntait vartiointiliikkeessä tuplapalkalla.

Eikös alalla ole yleensä tapana pitää turvakenkiä jalassa, jos työkohde on jokin muu kuin myymälä ? Piirissäkin saattaa olla rakennustyömaita tms. Enkä nyt tarkoita välttämättä maihareita vaan ihan perus kävelykengän näköisiä työkenkiä teräskärjellä, samanlaiset olleet ovella lasinsirujen takia, tosin ilman teräskärkeä tai naula/neulasuojusta pohjassa.

Eikös alalla ole yleensä tapana pitää turvakenkiä jalassa, jos työkohde on jokin muu kuin myymälä ? Piirissäkin saattaa olla rakennustyömaita tms. Enkä nyt tarkoita välttämättä maihareita vaan ihan perus kävelykengän näköisiä työkenkiä teräskärjellä, samanlaiset olleet ovella lasinsirujen takia, tosin ilman teräskärkeä tai naula/neulasuojusta pohjassa.

Haix.

Edit, myöhässä.

Työmaalla tai teollisuuslaitoksissa kannattanee ottaa turvajalkineet ja usein se on jopa vaatimuksena kuten myös kypärä ja suojalasit. Itsehän mursin varpaani, kun olin eräässä raskaan teollisuuden tehdaskohteessa vartijana ja kerrankin olin unohtanut laittaa turvakengät huolimattomuuttani.

Mutta enpä minä esimerkiksi tavalliseen toimistokohteiden kiertelyyn tai julkisten tilojen vartiointiin turvajalkineita ottaisi, jossa ei sellaisia käyttäisi siviilissä tai muissa töissä samaisella alueella. Jos esimerkiksi kohteessa pukeudutaan suoriin housuihin sekä pikkutakkiin ja vietetään aikaa paljon esimerkiksi respassa, niin mukavat ja edustavat kengät varsisaappaiden sijaan.

Piirivartijalle omasta mielestäni on yhtä tärkeitä jos ei jopa tärkeämpiä ominaisuuksia kenkien mukavuus ja muut kävelyyn liittyvät ominaisuudet kuin suojaus. Kuitenkin aika paljon saa kävellä ja portaita rampata vaikka auto onkin pääväline

Jossain kunnon sisähommissa nyt varmaan voi olla vaikka sukkasilteen mutta jopa myymälävaksi joutuu kuitenkin välillä kävelemään ulkona tekemässä sulkua tai erinäistä paskahommaa mudassa, märällä nurmella ja lumessa. Maiharit ihan pätevä vaihtoehto eikä näytä kovin ninjalta jos ei särmää lahkeita niinkuin jotkut taistelijat.

Mun mielestä kontrollialalla turvakenkien käyttö on vähän aikansa elänyttä. Asian ymmärtää jos pääasiallinen kohde on jossain raksalla mutta kesäkeleillä paskasti hengittävät raskaat turvakengät häviää hyville lenkkari tyyppisille varsikengille, varsinkin jos tulee käveltyä paljon.

Käyttäähän ne liivejäkin vaikka ennen sitä naulaan astuu kuin puukkoon juoksee. Makuasia toki, itsellä aina ollut maiharit jalassa eikä kyllä kertaakaan ole töissä kengät vituttanut, moni muu asia sitten...

Kyllä haixin p3 on paras kenkä mitä oon koskaa pitäny jalassa.. Voittaa kyllä lenkkarin mennen tullen,Tosin ei oo tullu kyllä pidettyä parinhuntin lenkkareita hirveesti jalassa.. Ja talvella toi varsi on todella hyvä juttu kun täällä suomessa tuppaa lunta satamaan. Ainaki vielä.

Ja muistakaa nyt sitten se että jos teette hommia alueilla joissa turvakenkä vaaditaan. Esimerkiksi piirissä kohteina olevat rakennustyömaat, niin työnantaja on velvollinen hankkimaan silloin ne kengät. Eli ei välttämättä kannata olla suunapäänä ostamassa omakustanteena kenkiä jos työnantajan ne täytyy hommata.

Mä hankin varmaan omakustanteena kunnon maiharit (eilen olin 7,5h myymälässä samoilla kengillä joilla oon ovella, ei hyvä, jalat ihan paskana) ja jos tulee sitä piiriä ja tarve turvakengille niin työnantaja kustantaa sit sen parin. Tosiaan, harjoitteluun mut laitettiin sellaiseen narkkareiden suosimaan pieneen liikekiinteistöön/markettiin, josta lähtee joka päivä jotain kävelemään ja samoja naamoja saa seurara aina kun ne näkee. Kuulostaa aika paskalta ja osa vartijoistakin varmaan välttäis tuollaista mestaa, mutta mä kyllä tykkäsin, tuntuu niin helpolta ja kevyeltä verrattuna siihen että katselis niitä samoja narkkeja iltaisin räkälöissä. Edelleen mua kiinnostais tosin eniten sairaala ja piiri + jljv kauppakeskuksissa mut noiden kombo taitaa olla aika mahdotonta, ens viikolla pääsee keskustelemaan työsuhteesta niin näkee minne menee.

Juu voi olla vaikeeta hinkata noita kaikkia päällekkäin mutta kannattaa ehdottomasti käydä jokasta kokeilemassa harjoittelumielessä niin löydät ne itelles parhaiten sopivat. Ite en oo pirihommissa turvakenkiä käyttänyt vaikka rakennustyömailla ja isoilla tehtailla onki tallattu, omissa jaloissa on tollaset varsikengät joissa on kaikenlaisia iskunvaimennuksia ja muuta liibalaabaa. Ei siinä, mukavat on

Osaako joku auttaa uusavutonta? Pitäis JV korttia hakea, enkä löydä mistään siihen lomaketta. Ainut minkä löysin poliisin sivuilta oli Järjestyksenvalvojien asettamis lomake ja se on väärä.

Helsingin käräjäoikeus on tuominnut 23-vuotiaan vartijan lokakuussa 2013 tapahtuneesta pahoinpitelystä 60 päiväksi ehdolliseen vankeuteen, uutisoi MTV.
Pahoinpitelyyn johtaneet tapahtumat saivat alkunsa Rautatientorin metrolaiturilta, missä vartijat kehottivat miestä lopettamaan siiderin nauttimisen. Mies tekikin näin, mutta vartijoihin kohdistuneiden solvausten säestyksellä. Vartijat päättivät poistaa miehen metron tiloista hissillä.

Uhrin mukaan vartijat löivät häntä yli kymmenen kertaa hississä. Tuomittu vartija puolestaan kertoi oikeudelle, että siideriä juonut mies oli alkanut riehua hississä. Todistajana kuultu toinen vartija todisti "siiderimiehen" puolesta. Myös valvontakameroista saatu kuvamateriaali osoitti vartijan aloittaneen pahoinpitelyn.

MTV:n mukaan vartija tuomittiin 60 päivän ehdolliseen vankeusrangaistukseen ja hänet määrättiin maksamaan uhrille 500.

MTV: Metrovartija pahoinpiteli siideriä juoneen miehen - Kotimaan uutiset - Ilta-Sanomat

Sen enempää spekuloimatta ja ketään tuomitsematta, koska mulla ei ole varaa heittää niin sanotusti sitä ensimmäistä kiveä, niin aika mielenkiintoinen selkäänpuukotus työparilta.

Jos joku alkaa pätkimään ihan vaan vittuilevaa asiakasta töissä niin en näkis kyllä syytä työparin puolesta valehdella oikeudessa. Kyllä palautteelle aina on aikansa ja paikkansa mutta kai se viiva on jokaisen itse vedettävä.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom