Turvallisuusalalle, vartijaksi?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja rontti
  • Aloitettu Aloitettu
Voi olla että etelässä on ihan mulkkuja kaikki. Mutta väitän kyllä, että kohteella on helvetin iso merkitys. Jos olisit noi 9 vuotta tehnyt vaikka Helsingin rautatieasemalla niin toi "saldo" ois jotain ihan muuta.
Yhtään piirivartijoita aliarvioimatta, niin muistan kun joskus yksi piirivartija alkoi kertomaan, että tilanteesta kuin tilanteesta selviää puhumalla. Ukko oli tehnyt yli 10v alalla hommia eikä yhtään kiinniottoa ja poistotkin taisi pystyä laskemaan yhden käden sormilla. Kysyin tältä, että luuleeko hän että esim juuri joukkoliikenteen kohteissa selviää aina puhumalla joka tilanteesta, niin kovasti oli sitä mieltä että selviää. En jaksanut alkaa vänkäämään asiasta, koska tällä ei tuolta puolelta mitään kokemusta ollut. Tottahan se on että monesta tilanteesta selviää puhumalla, mutta joskus tulee niitä tilanteita vastaan, että ei vain voida enään puhua vaan pitäisi osata myös toimia. Esimerkkinä esim käynnissä olevat pahoinpitely tilanteet ja mahdolliset astalolla varustetut asiakkaat. Olihan se itsellekkin aikanaan aikamoinen "kulttuurishokki", kun siirryin paikallisvartijoinnista joukkoliikenteen pariin ja huomasin ettei enään pelkällä puheella joka tilanteessa pärjännyt.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Mulla oli tänään sisäisen haun kautta löytynyt työhaastattelu alan firmassa (en ala mainostamaan), joka päättyi suhteellisen hyvin. Multa kyseltiin ehkä 5 min asioita jonka jälkeen juteltiin työnkuvasta ja tulevista vartijankursseista, joista saan tiedon perjantaina että mahdunko mukaan ja jos mahdun niin ko. firma maksaa kurssit ja sitoudun tietyksi ajaksi tekemään duunia. Tammikuussa meen armeijaan niin duunia luvattiin kyllä löytyvän sinne asti ja varmasti intin jälkeenkin ennen kuin jatkan opiskeluja. Jv- hommia oon tehnyt nyt puol vuotta, ja nyt kun koulu loppu niin tarvii arjeks myös duunia ja tämä vartijan homma tuntuis vielä enemmän mun jutulta kuin ovella seisominen. Pitkällä tähtäimellä turvallisuusalasta olis tarkoitus tehdä ikäänkuin kakkosammatti, kun intin jälkeen haen pelastusopistoon ja toivon mukaan valmistun palomieheksi. Vartijan duunia vois sit tehdä siinä ohella, ja pelastusalalta kun eläköityy aikaisin niin olis jotain mitä tehdä sit sen jälkeen.

Se on täysin paskapuhetta, että kaikesta selviäis puheella, mutta mie oon sitä koulukuntaa, kuka on selvinnyt todella monesta tilanteesta puheella ja lopuista sitten hallitulla voimankäytöllä. Painiksi ehti 9 vuodessa menemään kerran. Kohteet oli tosiaan palovartioinnista henkilön koskemattomuuden suojaamiseen ja viimeset vuodet meni alueen "kovimmassa" kohteessa, josta se ainukainen painikin tuli. JLJV:nä toimiessani poistoja saattoi tulla päivittäin ihan helvetisti, mutta ei se kyllä korreloinut painien kanssa. Raudoituksia tuli kourallisia uran aikana, tosin kynnys niiden käyttöön oli näin jälkikäteen ajateltuna aivan liian korkea ja käyttö olisi ollut perusteltua useamminkin.

Voisin nyt provona heittää tähän loppuun, että keskimäärin 90% "paineista" tai voimankäyttötilanteista voitaisiin estää ammattitaitoisemmalla toiminnalla. Varmasti tähän jengi alkaa vinkumaan, että kyllä ne sekopäät silmille tulee, vaikka miten puhuu, ja tätä en kielläkkään. Niitä sekopäitä nyt vaan on oikeesti todella vähän verrattuna siihen massaan, mikä saadaan provosoitua.

e: ja HeJoPelille vielä, että kyllä sie kuolet ennenaikaiseen sydänkohtaukseen, tai jäät työkyvyttömyyseläkkeelle ennen pelastajan urasta eläköitymistä siinä kunnossa, että jatkat toisen elinikäisen duunin painamista.

No eihän musta mitään urahirviötä oo tulossa, vaan vielä kun oon nuori ja ainakin luulen olevani kovakuntoinen, niin painais kahta duunia sen minkä jaksaa, kolmenkymmenen ikävuoden jälkeen alkaa käymään ehkä jo liian raskaaksi tai jos sitä ennen tulee vahingossa kersoja tms. :D Nä turvallisuusalan hommat on ihan hyviä näin opiskelujen ohella ja niiden välissä ja samalla kun luo pohjaa tällä alalla niin voi sit myöhemmin jatkaa täyspäiväsesti tätä hommaa jos muualta loppuu työt. Itse tiedän pari kaveria jotka on jatkaneet jv/vartijahommia eläköitymisen jälkeen, toinen oli tullin miehiä ja toinen pelastaja/palomies.

Mulla oli tänään sisäisen haun kautta löytynyt työhaastattelu alan firmassa (en ala mainostamaan), joka päättyi suhteellisen hyvin. Multa kyseltiin ehkä 5 min asioita jonka jälkeen juteltiin työnkuvasta ja tulevista vartijankursseista, joista saan tiedon perjantaina että mahdunko mukaan ja jos mahdun niin ko. firma maksaa kurssit ja sitoudun tietyksi ajaksi tekemään duunia. Tammikuussa meen armeijaan niin duunia luvattiin kyllä löytyvän sinne asti ja varmasti intin jälkeenkin ennen kuin jatkan opiskeluja. Jv- hommia oon tehnyt nyt puol vuotta, ja nyt kun koulu loppu niin tarvii arjeks myös duunia ja tämä vartijan homma tuntuis vielä enemmän mun jutulta kuin ovella seisominen. Pitkällä tähtäimellä turvallisuusalasta olis tarkoitus tehdä ikäänkuin kakkosammatti, kun intin jälkeen haen pelastusopistoon ja toivon mukaan valmistun palomieheksi. Vartijan duunia vois sit tehdä siinä ohella, ja pelastusalalta kun eläköityy aikaisin niin olis jotain mitä tehdä sit sen jälkeen.

Johan meissä on nyt samaa, kun valmiusjoukkoihinkin hait.. kuten minäkin.

Jepjep, otettiinko sut testeihin ? Meikäläinen ei tosiaan päässyt edes testeihin niin ajattelin tän jv:n ja mahdollisen vartijan duunin myötä hakeutua spoliksi.

Se on täysin paskapuhetta, että kaikesta selviäis puheella, mutta mie oon sitä koulukuntaa, kuka on selvinnyt todella monesta tilanteesta puheella ja lopuista sitten hallitulla voimankäytöllä. Painiksi ehti 9 vuodessa menemään kerran. Kohteet oli tosiaan palovartioinnista henkilön koskemattomuuden suojaamiseen ja viimeset vuodet meni alueen "kovimmassa" kohteessa, josta se ainukainen painikin tuli. JLJV:nä toimiessani poistoja saattoi tulla päivittäin ihan helvetisti, mutta ei se kyllä korreloinut painien kanssa. Raudoituksia tuli kourallisia uran aikana, tosin kynnys niiden käyttöön oli näin jälkikäteen ajateltuna aivan liian korkea ja käyttö olisi ollut perusteltua useamminkin.

Voisin nyt provona heittää tähän loppuun, että keskimäärin 90% "paineista" tai voimankäyttötilanteista voitaisiin estää ammattitaitoisemmalla toiminnalla. Varmasti tähän jengi alkaa vinkumaan, että kyllä ne sekopäät silmille tulee, vaikka miten puhuu, ja tätä en kielläkkään. Niitä sekopäitä nyt vaan on oikeesti todella vähän verrattuna siihen massaan, mikä saadaan provosoitua.

e: ja HeJoPelille vielä, että kyllä sie kuolet ennenaikaiseen sydänkohtaukseen, tai jäät työkyvyttömyyseläkkeelle ennen pelastajan urasta eläköitymistä siinä kunnossa, että jatkat toisen elinikäisen duunin painamista.

Komppi tälle.
Ja mitä näitä muutamia omia tilanteita on päässyt katselemaan tallenteilta, niin raudoituskynnys on korkealla ja moni muu olisi varmasti raudoittanut samassa tilanteessa.

Juttelin muutamaan otteeseen töissä toisessa firmassa työskennelleen vartijan kanssa, joka oli eläköitynyt poliisi ja teki keikkaa lisätienestien vuoksi vartijana. Muistaakseni herra oli toiminut "koulupoliisina" viimeiset kymmenen vuotta. Koin herran tilanteen masentavaksi, sillä mies näytti olevan henkisesti ja fyysisesti varsin terävässä kunnossa, ja mun mielestä poliisi vois viettää eläkepäiviään paremmillakin tavoilla. Kukin tyylillään.

Joka paikassa puhumisella selviäminen on silkkaa utopiaa. Erään pienen paikkakunnan kauppakeskuksen kohde-esimies selitti mulle tuota samaa mitä muillekin on näköjään selitelty, että kaikista tilanteista on selvitty puhumalla. Sosiaalisilla taidoilla on suuri merkitys, mutta niin on kohteella ja tehtävälläkin.

Ai, se on sit muuttunut, viimeks kun oon jostain lukenut ja tutulta palomieheltä kuullut niin numero oli 45 :D

Suosittelen päivittämään tietosi, saattaa pikkaisen harmittaa sitten nelinelivuotiaana kun ei pääsekkään vuoden sisään eläkkeelle vaan pitää painaa vielä kaksikymmentä vuotta. Ja kaikki vapaa-aikakin on siihen asti käytetty piirin vartioimiseen.

Mä sain duunia, aamulla tuli puhelu toisesta paikasta jonne olin hakenut aiemmin, että tuutko tunnin sisällä haastatteluun. Eli kaks firmaa halus molemmat meikäläisen kurssille ja töihin. Menin sit haastatteluun, ja valitsin tämän firman, kun oma pomokin kehui että jos noista kahdesta pitää valita niin työilmapiirin puolesta tämä + tämä firma ehti ensin. Kurssit alkaa pääsiäisen jälkeen, sit 2vko palkallinen harjoittelu ja duunia riittää kuulemma niin paljon kuin haluaa tehdä ja kun on hyvät välit tänhetkiseen järkkärifirmaan (molempien pomot entisiä työkavereita), niin pystyn pitämään vartijan hommista vklp:t vapaana jolloin voin sillontällön tehdä vielä ovihommia. Nyt pitäis soittaa sinne toiseen firmaan että sain jo duunia, kun luvattiin perjantaina soittaa onko kurssilla tilaa, mut en oo saanut sen firman johtoa kiinni tänään. Tulipa sekavaa tekstiä mut toivottavasti joku tajus :D

Nyt on ensimmäinen viikko käyty vartijakurssia ja oon kyllä tykännyt. Mielenkiintosta asiaa ja käytännön harjottelu on ollut mukavaa. Ens viikolla on käyty sit 40h osio loppuun ja jos näillä tiedoilla ja taidoilla pitäis kentälle lähtee niin en tiedä mitä siitä tulis. Ja ollaan kuulemma nyt lain silmissä "kokeneita voimankäyttäjiä" ja se kyllä pisti naurattamaan.

Nyt on ensimmäinen viikko käyty vartijakurssia ja oon kyllä tykännyt. Mielenkiintosta asiaa ja käytännön harjottelu on ollut mukavaa. Ens viikolla on käyty sit 40h osio loppuun ja jos näillä tiedoilla ja taidoilla pitäis kentälle lähtee niin en tiedä mitä siitä tulis. Ja ollaan kuulemma nyt lain silmissä "kokeneita voimankäyttäjiä" ja se kyllä pisti naurattamaan.
No, luulisin et 40h vartijan kurssi antaa hiukan paremmat edellytykset tehdä duunia kuin esim. 32h järjestyksenvalvojakurssi, josta 6h on voimankäyttöä ja loput lakitekstiä. Silti oon tehnyt puol vuotta ongelmitta duunia ovella. Nuo kurssithan antaa vaan perustiedot ja taidot joilla työtä pystyy tekemään, loput oppii tekemällä. Tuskin susta sen toisenkaan kurssin aikana sen parempaa vartijaa tulee, koska työtä et voi kuitenkaan tehdä kaavamaisesti kurssien oppien mukaan.

^Aivan. Itellä menossa juuri tuo vartijakurssi ja kyllä omasta mielestä oon valmis toimimaan piirivartijana heti tämän kurssin käytyäni. Enempää en aijo käydä tähän hommaan liittyen.

No, luulisin et 40h vartijan kurssi antaa hiukan paremmat edellytykset tehdä duunia kuin esim. 32h järjestyksenvalvojakurssi, josta 6h on voimankäyttöä ja loput lakitekstiä. Silti oon tehnyt puol vuotta ongelmitta duunia ovella. Nuo kurssithan antaa vaan perustiedot ja taidot joilla työtä pystyy tekemään, loput oppii tekemällä. Tuskin susta sen toisenkaan kurssin aikana sen parempaa vartijaa tulee, koska työtä et voi kuitenkaan tehdä kaavamaisesti kurssien oppien mukaan.

Tuo on kyllä totta, että kentälle mentäessä vasta se oikea oppiminen alkaa. Ja työharjoitteluhan tässä on sitten 60h ja JV kurssin jälkeen edessä, että siellä sitten näkee vähän paremmin minkälaista homma on.

Jep, nuo kurssit nyt vaan on sen lain mukaan pakollisen materiaalin perusteella koottu, jonka takia vartiointialalla tuo työharjoittelu on aika hyvä käytäntö, joka pitäis kyl olla JV-hommissakin käytössä, koska väittäisin sen olevan aika paljon vaativampaa ja vaarallisempaa homma kuin vartijan duuni. Kursseilla oppii velvollisuudet ja vastuut lain mukaan, työharjoittelussa työn perusteet ja itse duunissa kehittyy sit se pelisilmä ja ammattitaito.

On tullut ajankohtaiseksi uusien kohteiden myötä suojaliivien hankinta. Onko pelkät pistosuojaliivit säästöä väärässä paikassa (n. 150-250e) verrattuna NIJ II luokan liiveihin? Ammutuksi tuleminen on kuitenkin Suomessa melkoisen epätodennäköistä...

Uudet NIJ II tason dyneemasta värkätyt suojaliivit on tosi kevyitä ja mukavia päällä sekä antaa vielä paremman suojan kuin vanhat aramidipohjaset. Ite suosittelisin jos ei raha oo ongelmana.
Ja jos muita hankintoja on tiedossa niin täyttyy tuo omavastuu nopeesti ja saa rahoja takasikkin.

Kaikesta muusta voi säästää, paitsi suojaliivistä.

Suositut

Back
Ylös Bottom