Turvallisuusalalle, vartijaksi?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja rontti
  • Aloitettu Aloitettu
Turvallisuusvalvojilla ei ole vielä TVEAT papereita?

Turvallisuusalan perustutkinto ei ole turvallisuusvalvojan erikoisammattitutkinto. Suurimpana erona tietysti tuo vastaavan hoitajan "pätevyys", minkä TVEATin osana saa ja turvallisuusalan perustutkinnon osana ei.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Turvallisuusalan perustutkinto ei ole turvallisuusvalvojan erikoisammattitutkinto. Suurimpana erona tietysti tuo vastaavan hoitajan "pätevyys", minkä TVEATin osana saa ja turvallisuusalan perustutkinnon osana ei.

Juurikin näin, kaksi aivan täysin eri asiaa. Turvallisuusvalvojan pt on amistutkinto siinä missä sähköasentaja tai kokkikin, eli antaa "valmiudet" toimia alalla. Sinälläänhän se on mielenkiintoinen tutkinto, että siitä ei valmistu ammattiin. Koska turvallisuusvalvojahan ei ole suoranaisesti ammatti.

Itse kyseisestä koulusta 2011 valmistuin, sen jälkeen alalla hommia tehnytkin. Turvalaite-myyntiä, JV-hommia, nykyisin sitten lukkoseppänä. Päivääkään ei ole tarvinnut työttömänä istuskella, hommia kyllä riittää, jos haluaa paskaa tehdä. Vartijaksi olet samaa aikaa ylikoulutettu, muttet kuitenkaan hommia osaa, kun et ole niitä tehnyt. Käytännössähän koulutuksessa pitäisi keskittyä vielä enemmän turvalaiteasennukseen, sekä turvasuunnitteluun, jota oli meilläkin kyllä huomattava osa koulutusta.

Jatko-opiskelusta sitten, ei, ei ja vielä kerran ei. Pelastus ja palopuolella ei ole töitä, poliisi amk:sta valmistuu työttomäksi, tulliin on jumalaton lista hakijoita, Laurean amk-linjalle on lähes mahdotonta päästä, ja mitä näitä nyt muita vaihtoehtoja sitten onkaan...

Itsellä edessä alan vaihto ja haku amk:hon. Alanahan turva on hyvinkin mielenkiintoinen, koulutus oli erittäinkin jeba, mutta nyt tuli sitten seinä vastaan kun pitäisi päästä eteenpäin.

P.S. Jos joku nimenomaan vartijaksi haluaa, niin älkää nyt missään nimessä tuhlatko kolmea vuotta perustutkintoon, vaan käykää se 100h ja menkää töihin!

Juurikin näin, kaksi aivan täysin eri asiaa. Turvallisuusvalvojan pt on amistutkinto siinä missä sähköasentaja tai kokkikin, eli antaa "valmiudet" toimia alalla. Sinälläänhän se on mielenkiintoinen tutkinto, että siitä ei valmistu ammattiin. Koska turvallisuusvalvojahan ei ole suoranaisesti ammatti.

Itse kyseisestä koulusta 2011 valmistuin, sen jälkeen alalla hommia tehnytkin. Turvalaite-myyntiä, JV-hommia, nykyisin sitten lukkoseppänä. Päivääkään ei ole tarvinnut työttömänä istuskella, hommia kyllä riittää, jos haluaa paskaa tehdä. Vartijaksi olet samaa aikaa ylikoulutettu, muttet kuitenkaan hommia osaa, kun et ole niitä tehnyt. Käytännössähän koulutuksessa pitäisi keskittyä vielä enemmän turvalaiteasennukseen, sekä turvasuunnitteluun, jota oli meilläkin kyllä huomattava osa koulutusta.

Jatko-opiskelusta sitten, ei, ei ja vielä kerran ei. Pelastus ja palopuolella ei ole töitä, poliisi amk:sta valmistuu työttomäksi, tulliin on jumalaton lista hakijoita, Laurean amk-linjalle on lähes mahdotonta päästä, ja mitä näitä nyt muita vaihtoehtoja sitten onkaan...

Itsellä edessä alan vaihto ja haku amk:hon. Alanahan turva on hyvinkin mielenkiintoinen, koulutus oli erittäinkin jeba, mutta nyt tuli sitten seinä vastaan kun pitäisi päästä eteenpäin.

P.S. Jos joku nimenomaan vartijaksi haluaa, niin älkää nyt missään nimessä tuhlatko kolmea vuotta perustutkintoon, vaan käykää se 100h ja menkää töihin!
Älä nyt mollaa, ei se tilanne ihan noin raju oo, varsinkaan pelastus- ja palopuolella, kyllä siellä hommia vielä piisaa, vanhoja palomiehiä tosin heivataan mutta kyllä pelastusopistosta taitaa vieläkin työllistyä kaikki jotka haluavat alan töitä tehdä. Ensihoitopuolella duunia kyllä riittää. Poliisialalla meneekin vähän huonommin, mutta samalla hakijamäärät pienentyneet, ja pääsee sieltäkin alalle hommiin, ei tosin välttämättä heti opintojen päätyttyä. Vanhoja ukkoja kuitenkin heivataan kokoajan niin nuoria tulee tilalle.

Työkaverin haastattelu aikoinaan oli tälläinen:
the boss: tiedätkö mikä tämä on? (näyttää kuulakärki kynnää)

työnhakija: kynä.

The boss: tiedätkö mikä tämä on? ( näyttää post it lappua)

Työnhakija: pous it lappu.

The boss: mitä näillä tehdään?( näyttää kynnää ja lappua)

Työnhakija- ööö kai niillä kirjotetaan?

The bosss: helevetin hyvä! tervetuloa talloon!

:fuckyeah:

itse olen tässä 4 työtömyys vuoden jälkeen mietinyt että vartijan ammatti voisi kiinostaa minua asiassa on yksi mutta minulla on törkeästä pahoinpitelystä tuomio ja mietin haittaako tämä tässä ammatissa tai kun haen siihen

itse olen tässä 4 työtömyys vuoden jälkeen mietinyt että vartijan ammatti voisi kiinostaa minua asiassa on yksi mutta minulla on törkeästä pahoinpitelystä tuomio ja mietin haittaako tämä tässä ammatissa tai kun haen siihen

Kyllä tuo nähdäkseni estää kaikissa tapauksissa toimimisen vartijana. Tavan pahoinpitelyssä voitaisiin ehkä käyttää tapauskohtaista harkintaa, mutta törkeä pahoinpitely lienee ehdoton este.

Mites toi Securitakselle hakeminen? Kun itse olen ainakin ymmärtänyt, että pienemmissä vartiointifirmoissa vartijakorttiin ei kouluteta, mutta Securitaksella saattas olla eri juttu? Vartijana työskentely kiinnostas ainakin tässä välissä, ennen kuin aloitan jatko-opinnot ja miksei jatko-opintojenkin aikana.

Kyllä tuo nähdäkseni estää kaikissa tapauksissa toimimisen vartijana. Tavan pahoinpitelyssä voitaisiin ehkä käyttää tapauskohtaista harkintaa, mutta törkeä pahoinpitely lienee ehdoton este.

huhupuhetta mutta onko totta että ei haittaisi turvatiimi nimisessä yrityksessä huhua vai totta?

Tuskin haittaa mitään firmaa vaikka oiskin väkivaltataustaa mut sitä korttia ei kyllä saa. Ja se tarkoittaa että ei saa töitäkään.

Nyt ku tuo yhteishaku on ollu ja menny on hyvä huudella että älkää hakeko sinne turvallisuusalan perustutkintoon! :D Valmistuin tuosta koulusta helmikuussa 2013, yli puoli vuotta myöhässä hupsista. Työelämässä oon ollu kyllä koko ajan. Mutta nyt ku mieli tekis lähteä opiskelemaan muualle niin ei siitä tutkinnosta ole ku haittaa. Enää en voi hakea yhteishaussa nuorisopuolen perustutkintoihin ku on tuo turha turvallisuusalan tutkinto käyty. Nopeammin ja helpommalla pääsee ku käy vain tuon vartijakurssin, ja ei siitä JV-kurssistakaan ole haittaa jos on mahollisuus tehä JL/JV hommiin :)

Nyt ku tuo yhteishaku on ollu ja menny on hyvä huudella että älkää hakeko sinne turvallisuusalan perustutkintoon! :D Valmistuin tuosta koulusta helmikuussa 2013, yli puoli vuotta myöhässä hupsista. Työelämässä oon ollu kyllä koko ajan. Mutta nyt ku mieli tekis lähteä opiskelemaan muualle niin ei siitä tutkinnosta ole ku haittaa. Enää en voi hakea yhteishaussa nuorisopuolen perustutkintoihin ku on tuo turha turvallisuusalan tutkinto käyty. Nopeammin ja helpommalla pääsee ku käy vain tuon vartijakurssin, ja ei siitä JV-kurssistakaan ole haittaa jos on mahollisuus tehä JL/JV hommiin :)

Tuo kannattaa muutenkin pitää korvan takana ammattitutkintoa harkittaessa. Homma hankaloituu pykälän verran, jos suorittaa jonkun diipadaapa (esim. nuo turvallisuusalan) ammattitutkinnon.

Tuli tossa mieleen, että kuinka usein/paljon te vartijoina työskentelevät ootte joutunut painimaan häiriköitsijöiden kanssa? Itse olen jo pitemmän aikaa pompotellut ajatusta josko sitä kokeilisi millaista on vartijana olla. Kaverin kertomusten mukaan joka työskentelee vartijana, niin aika harvoin kuulemma joutuu painihommiin, toki myös paikka vaikuttaa asiaan.
Eniten tuohon painijuttuun vaikuttaa oma asenne ja olemus.
Laiskana ihmisenä puhun mieluummin ylimääräisen 10 minsan kuin lähden väkipakolla vääntämään. Väännön jälkeen sit tsekkaillaan mahdolliset vammat puolin ja toisin, odotellaan poliisia ja kirjoitellaan pidempää raporttia, voimankäyttöilmoitusta ja mahd. uhkatilanne ilmoitusta. Riippuu firmasta ja esimiehestä miten tarkkoja vaativat.

Jos olemus on valmiiksi mallia "jääkaappi" (vs. pulkannaru), niin harvemmin siinä enää kukaan täyspäinen lähtee vääntämään. Kokeilijoita löytyy silloin tällöin, mut sit vaatii jonkin verran pelisilmää ettei mene väännöksi.

Oma saldo Kajaanin korkeudella 9 vuoden ajalta on yksi raudoitus ja 0 kaasutusta. Vuosien saatossa on tullut tehtyä kaikenlaista hommaa tällä ajalla.
Ja mitä näitä kohdehenkilöitä on tavannut, niin pääsääntöisesti viesti on ollut se, että etelässä on mulkut jv:t/vartijat.

Voi olla että etelässä on ihan mulkkuja kaikki. Mutta väitän kyllä, että kohteella on helvetin iso merkitys. Jos olisit noi 9 vuotta tehnyt vaikka Helsingin rautatieasemalla niin toi "saldo" ois jotain ihan muuta.

Ihan vaan esimerkkinä; youtubesta löytyy poliisi-tv:n jakso, jossa olivat jljv:iden matkassa viikonloppuna. Jakson lopussa yhteenvetona viikonlopun aikana 227 poistoa ja 23 kiinniottoa, joista 6 tilanteessa jouduttu käyttämään voimakeinoja. On vähän eroa kainuulaisen lähikaupan ja tollasen kohteen "tilastoissa".

Perjantaina alkaa sitte vartijakurssi. Voi olla jopa ihan hauskaa. Piirivartijaksi siis menossa nytten ennen armeijaa.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom