Turvallisuusalalle, vartijaksi?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja rontti
  • Aloitettu Aloitettu
Mulla ainakin on ehdoton lemppari sairaala! Siellä on sinänsä aika paljon vastuuta ja aina kohteesta riippuen voi tapahtua paljonkin, mutta toisaalta tosi lepposta hommaa. Yövuorot ovat varsinkin kermaisia, kun koko sairaalan miesvahvuus on 10, joista vartijoita vaan 1 ja loput hoitsuja. Siinä on oikeasti koko paikan herra :D Joskus saattaa jopa käydä niin hyvä pulla, että vuorossa on joku nuori harjoittelijahoitsu ;). Silloinhan ei sitten edes viihdy valvomon koneen ääressä.

Jonnekin vaativaan kohteeseen kun menee niin ai että mua kyllä vituttaa pitää niitä v*tun liivejä päällä, varsinki jos on kuuma/tosi kylmä keli. Sateesta nyt puhumattakaan jos sattuu jotakin ulkojutuja olemaan... Tähän kun vielä sisällytetään kaikenlaiset juoponherättelyt/raudoitukset/agressiivisten henkilöiden poistot jne. niin hohhoijaa. Toisaalta niissä vuoroissa aina kehittyy jollakin tapaa ja onpahan ainakin jatkuvaa actionia :)

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Eipä taida olla väliä onko työsuhde 4kk vai 2v, kun useammat firmat taitaa aina aluksi laittaa aloittelijat näihin huonoihin kohteisiin, joista saattaa jäädä kaksun maku suuhun. Näistä kohteista sitten siirrytään parempiin kohteisiin kun alkaa kokemusta löytymään. Tämä siis perustuu omiin ja muutaman ystävän kokemuksiin, korjatkaa toki jos asia ei näin ole.

Siis tää oli mulla pointtina että siinä neljässä kuukaudessa ei kerkeä "parempiin hommiin" pääsemään, eli ei kerkeä firmassa sitä kokemusta saamaan.

En enää myymälää tee, mutta myymäläpuolella hyviä kohteita on mun mielestä isot kaupat esim. prismat ja cittarit jossa on kunnolliset kamerat ja valvomot, joista myös saa oikeata pokaa päivittäin. Huonot sitten näitä paikallaan seisomista, jossain kodinkoneliikkeessä pikkutakki päällä samalla hymyilevää asiakaspalvelua tarjoten.

Mua huvittaa ajatus, että joku tykkää työssään siitä, että pääsee suorittaan kiinniottoja ja tuijottaan tuimana sitä kohdehenkilöä. Vielä enemmän huvittaa se, että jotkut vielä toivovat pääsevänsä vääntään sen kiinniotetun kanssa. En tuomitse, huvittaa vain. Kyllä mä tiedän että ihmisillä on usein täysin erilaisia arvomaailmoja jne.

Mua huvittaa ajatus, että joku tykkää työssään siitä, että pääsee suorittaan kiinniottoja ja tuijottaan tuimana sitä kohdehenkilöä. Vielä enemmän huvittaa se, että jotkut vielä toivovat pääsevänsä vääntään sen kiinniotetun kanssa. En tuomitse, huvittaa vain. Kyllä mä tiedän että ihmisillä on usein täysin erilaisia arvomaailmoja jne.
Niin no, meitä on moneen junaan, se on totta. Itse tunnen henkilökohtaisesti useita vartijoita, ja ainakin heistä lähes poikkeuksetta kaikki ovat fiksuja tyyppejä. Tilanteet jotka voisivat helposti ajautua voimankäyttötilanteisiin, hoidetaan puhumalla. Enkä ole ikinä kuullut, että tykkäisivät päästä vääntämään. Voisin myös kuvitella, että kukaan näistä tuntemistani henkilöistä ei todellakaan halua edes joutua painikisaan työnsä vuoksi. Joskus vaan tulee väistämättä sellaisia tilanteita, joissa voi joutua turvaamaan esimerkiksi omaa tai jonkun toisen henkilön koskemattomuutta.

Kohdehenkilöä ei myöskään tarvitse kai tuimana tuijottaa? En tiedä mikä sinua turvallisuusalassa huvittaa, mutta itse olen ainakin tyytyväinen, että esimerkiksi myymälävarkaita otetaan kiinni.

PS. Veikkaisin että tykkäisin itse olla sellaisessa kohteessa jossa tapahtuu paljon mm. näpistyksiä. Pääsisi tekemään sitä työtä johon on hakeutunut, eikä tarvitsisi hoitaa pullokonetta tai työntää kärryjä ulkona vesisateessa. Aikakin varmasti kuluisi vikkelämpää, kun ei tarvitsisi lukea päivän sanomalehtiä hiljaisessa ostoskeskuksen pienessä vartijakopissa.

Fitnesstukku koodi pakkotoisto15. Tunnen myös JV:nä toimivia henkilöitä ja siellä tuntuu olevan enemmän niitä, jotka "tykkäävät" päästä painimaan. Sanotaan näin, että onhan se kapakka ihan eri maailma kuin Prisma, Citymarket tmv. Kaikki ihmiset ovat humalassa ja voimankäyttötilanteita/järjestyshäiriöitä tulee huomattavasti enemmän. Kai siitä syystä siihen ovelle hakeutuu aina jonkin verran myös niitä Rambo-henkisiä tyyppejä, mutta suurin osa tuntemistani asiallisia :rolleyes:

Terve!

Tällä foorumilla olen nyt uusi, mutta duunissa vastaavana hoitajana erityisturvallisuuteen keskittyneessä vartioimisliikkeessä ja ajattelin että osaan ehkä joihinkin kysymyksiin vastata mitä ihmisillä täällä saattaa olla.

En tiedä mikä sinua turvallisuusalassa huvittaa, mutta itse olen ainakin tyytyväinen, että esimerkiksi myymälävarkaita otetaan kiinni.

En sanonut missään, että turvallisuusala huvittaa, enkä sitä tarkoita. Minua huvittaa tilanne, että aikuinen ihminen on töissä paikassa, jossa hän luulee pääasiallisen työnkuvansa olevan "näppäreiden kiinniottaminen" ja tuntee tyytyväisyyttä päästessään painimaan kiinniotetun kanssa. Myymälävarkaiden kiinniottaminen on mielestäni todella ristiriitainen juttu, mutta tästä minun on tuskin syytä kertoa mielipidettäni.

Tiedän myös itse fiksuja vartijoita.

Mitä on erityisturvallisuus?

Kaikki sellainen mikä menee ns. perusvartioinnin ulkopuolelle, eli rikostenpaljastamistoiminta, henkilösuojausjutut (näitä tosin firmamme ei kauhean aktiivisesti markkinoi koska jokainen latvalaho haluaa tehdä niitä) ja niin eespäin.

Myymälävarkaiden kiinniottaminen on mielestäni todella ristiriitainen juttu, mutta tästä minun on tuskin syytä kertoa mielipidettäni.
Tartun nyt tähän vielä. Missä mielessä näpistyksen/varkauden tehneen ihmisen kiinniottaminen on ristiriitainen? Entä mitä mieltä olet pahoinpitelyyn/vahingontekoon/mihin vaan rikokseen liittyvästä kiinniotosta?

Jos et halua asiaa palstalla puida, laita ihmeessä yksityisviesti, koska haluan kuulla lisää..

Ainoaksi ristiriidaksi näkisin sen että kun otetaan poka kiinni niin sitten on mahdollisesti tuntikaupalla kiinni sen kanssa takahuoneessa. Saman asian ajaa ainakin tuttujen kanssa että käy näyttämässä naamaansa niin ehkäpä ne tajuaa ettei kantsi pölliä ja lähtevät pois suosiolla. Tai sitten vaikka seuraa sen ostosreissun ajan 15 minuuttia 2 metrin päästä, tuskin ne sitten mitään pöllii ja meni vähemmän aikaa :)

Ainoaksi ristiriidaksi näkisin sen että kun otetaan poka kiinni niin sitten on mahdollisesti tuntikaupalla kiinni sen kanssa takahuoneessa. Saman asian ajaa ainakin tuttujen kanssa että käy näyttämässä naamaansa niin ehkäpä ne tajuaa ettei kantsi pölliä ja lähtevät pois suosiolla. Tai sitten vaikka seuraa sen ostosreissun ajan 15 minuuttia 2 metrin päästä, tuskin ne sitten mitään pöllii ja meni vähemmän aikaa :)
Tottahan tuo, mutta poliisin odottamiseen kuluva aika määräytyy pitkälti paikkakunnan perusteella. Ymmärrän hyvinkin, että joskus on helpointa käydä jossain Rovaniemen kauppakeskuksessa sanomassa Näpistelijä-Reijolle, joka kaljapäissään laittaa pippuripihvejä tuulitakin povariin, että "-Veisitkö ne pihvit takasin sinne mistä otitkin tai maksa ne tohon kassalle."

Näkyvä vartiointi jota tuossa kuvailit, on myös hyvin tärkeää. Itse en tosin näe syytä olla ottamatta kiinni henkilöä, joka anastaa esimerkiksi yli 500€ edestä tuotteita, jolloin teko ylittää varkauden rajan. Ihan sama kuinka monta tuntia joutuu sen kiinniotetun kanssa aikaa viettämään. Voihan myös pienemmissä jutuissa pyytää Näpistelijä-Reijolta virallista henkilötodistusta ja kirjoittaa pippuripihvien pöllimisestä poliisille rikosilmoituksen näpistyksestä. Siinä pitää sitten vaan ottaa myös tallenteet mukaan ja polttaa ne levylle poliisia varten. Jos ja kun edellämainittu menettelytapa ei henkilölle sovi niin päästää sitten menemään ja ottaa tuotteet pois, tai vie koppiin odottamaan poliisia.

Mitä olen kuullut, niin suurin osa näpistelijöistä on narkkareita tai muita päihteiden suurkuluttajia sekä nuoria tyttöjä/poikia. "Ristiriita" jonka itse näen narkkien ym. pohjasakan kiinniottamisessa, on näpistyksen seuraus. Päiväsakko, jolla ei ole paskankaan väliä edellämainitulle porukalle (pl. nuoret). Nämä oman elämänsä sankarit repivät useasti sakkolapun jo poliisin silmien edessä, koska eivät ole edes aikeissa maksaa niitä. Nykyäänhän poliisin kirjoittamia sakkoja ei muuteta enää vankeudeksi. Eli saat näpistää ja ajaa esimerkiksi autolla ilman korttia niin paljon kuin huvittaa, joutumatta siitä linnaan. Näille nisteille on ihan sama meneekö ne sakot näpistyksestä ulosottoon, koska mitään ulosotettavaahan heillä ei ole. Tämän näen itse suurimpana ongelmana. Kiitokset tästä menee Tuija Braxin suuntaan. Hieno muutos lakiin kieltämättä :) Kai sillä sitten yritetään säästää vankeinhoitokuluissa, mutta on taitanut unohtua että se on sitten aina jostain muualta pois..

Joo no siihen en kyllä lähtis että jos on jo nähnyt että tavaraa menee taskuun niin antais "armon käydä oikeusta". Mutta kun noille kerran jo kiinnijääneille voi mielestäni sanoa vaikka siinä kaupan ovella että "moro pera, älä pölli tänään mitään" ja seurata kauppareissun ajan. Varmasti peraa vituttaa mut säästyy vartija ja poliisit monelta turhalta hommalta.

Vaan tietty niitä kiinniottojakin pitää tehdä, asiakas varmaankin tykkää niistä ja tuleepa taas niille vähemmän elämäntapa-näppäreille ehkä sellanen ajatus että vittu täällähän jää kiinni vaikka ei steveä näkynyt missään.

Tottahan tuo, mutta poliisin odottamiseen kuluva aika määräytyy pitkälti paikkakunnan perusteella.

Njaa, sitä sai herroja odotella helposti 2h pääkaupunkiseudullakin. Joskus taisi mennä ylikin 2h. En jaksanu tuijotella, vaan juttelin mieluummin.

Itse en tosin näe syytä olla ottamatta kiinni henkilöä, joka anastaa esimerkiksi yli 500€ edestä tuotteita, jolloin teko ylittää varkauden rajan. Ihan sama kuinka monta tuntia joutuu sen kiinniotetun kanssa aikaa viettämään.

Kerran otettiin yksi kiinni, mikä otti alle eurolla tuotteita (30 centtiä tai jotn). Poliisit paikalle jne. normaalit proceduurit. Selvis myös siinä samalla, että kaveri oli varastetulla fillarilla liikenteessä. Tyhmän olosta hommaahan se vähän oli, mutta ko. jamppaa ei enää näkynyt kohteessa ever.

Mitä olen kuullut, niin suurin osa näpistelijöistä on narkkareita tai muita päihteiden suurkuluttajia sekä nuoria tyttöjä/poikia. "Ristiriita" jonka itse näen narkkien ym. pohjasakan kiinniottamisessa, on näpistyksen seuraus. Päiväsakko, jolla ei ole paskankaan väliä edellämainitulle porukalle (pl. nuoret). Nämä oman elämänsä sankarit repivät useasti sakkolapun jo poliisin silmien edessä, koska eivät ole edes aikeissa maksaa niitä. Nykyäänhän poliisin kirjoittamia sakkoja ei muuteta enää vankeudeksi. Eli saat näpistää ja ajaa esimerkiksi autolla ilman korttia niin paljon kuin huvittaa, joutumatta siitä linnaan. Näille nisteille on ihan sama meneekö ne sakot näpistyksestä ulosottoon, koska mitään ulosotettavaahan heillä ei ole. Tämän näen itse suurimpana ongelmana. Kiitokset tästä menee Tuija Braxin suuntaan. Hieno muutos lakiin kieltämättä :) Kai sillä sitten yritetään säästää vankeinhoitokuluissa, mutta on taitanut unohtua että se on sitten aina jostain muualta pois..

Mieti toisaalta paljon se vankilavuorokausi maksaa veronmaksajille. Ja kuinka paljon vähemmän ne kiinniotetut pistää hanttiin, kun tietävät ettei se seuraamus jostain fkin' näpistyksestä ole elinkautinen. Mikä on kuolleen vartijan hinta...

No eihän se nyt niin voi mennä (tai siis näinhän se menee mutta ei pitäisi) että koska vankilassaolo maksaa niin paljon niin ei rankaista rikoksista noita paatuneita lainkaan. Kelaa nyt että tollanen elämässään luovuttanut voi elää koko elämänsä niin että aamusta herää, sitten vaan hakemaan kaljaa ja safkaa kaupasta uloskantohintaan koko päivä niin kauan että onnistuu eikä seurauksia tule.

Systeemihän on mielestäni täysin läpimätä, juurikin toi että voit näpistää ja törttöillä niiin paljon nykyään nistinä kun haluat ilman seuraamuksia.. Ellet ole ollut linnassa jostain muusta asiasta ennen niin yleensä poliisit keräävät tarpeeksi matskua ja hankkivat sen takaisin seinien sisään, tääkin vaatii tyyliin tapon / taponyrityksen kaltasen tuomion.

Suomessahan toi Braxin muutos perustui käsittääkseni siihen että nää nistit tajusi että helvetti mulla ei oo talvella mitään kämppää niin näpistelen ja ajelen pöllityillä autoilla et pääsen kivensisään talveksi, eli nä herrat hyväksikäytti systeemiä mutta samalla tavalla ne muissakin maissa tekee eikä ketään valita?

Lainataan rahaa vittu jokamaalle ja tehää typeriä lainaehtoja ja sitten nostetaan meidän veroja, ruuan hintoja jne. pilviin kohta täällä ei ole varaa kenelläkään asua, eikä ole linnoja kun eletään jossain vitun satumaassa missä ei tapahdu mitään pahaa.

Lainaan Englantilaisen miehen sanoja kun hänen 5vuotiaan tyttären lastenpolkupyörä varastettiin työpaikkani pihalta "I tought this is Finland, and nothing like this happens here" no vittu kas kummaa taas on luotu joku vitun "tää on täydellinen paikka asua" harhakuva maahanmuuttajalle. Mä en ees jaksa alkaa vääntää mamuista tähän koska tiiätte itekkin mitä paskaa sekin systeemi on.

Summasummar suomessa voit tappaa ihmisen ja saada päiväsakkoa niin päin helvettiä tä laki on säädetty Suomessa.

Systeemihän on mielestäni täysin läpimätä, juurikin toi että voit näpistää ja törttöillä niiin paljon nykyään nistinä kun haluat ilman seuraamuksia.. Ellet ole ollut linnassa jostain muusta asiasta ennen niin yleensä poliisit keräävät tarpeeksi matskua ja hankkivat sen takaisin seinien sisään, tääkin vaatii tyyliin tapon / taponyrityksen kaltasen tuomion.

Suomessahan toi Braxin muutos perustui käsittääkseni siihen että nää nistit tajusi että helvetti mulla ei oo talvella mitään kämppää niin näpistelen ja ajelen pöllityillä autoilla et pääsen kivensisään talveksi, eli nä herrat hyväksikäytti systeemiä mutta samalla tavalla ne muissakin maissa tekee eikä ketään valita?

Lainataan rahaa vittu jokamaalle ja tehää typeriä lainaehtoja ja sitten nostetaan meidän veroja, ruuan hintoja jne. pilviin kohta täällä ei ole varaa kenelläkään asua, eikä ole linnoja kun eletään jossain vitun satumaassa missä ei tapahdu mitään pahaa.

Lainaan Englantilaisen miehen sanoja kun hänen 5vuotiaan tyttären lastenpolkupyörä varastettiin työpaikkani pihalta "I tought this is Finland, and nothing like this happens here" no vittu kas kummaa taas on luotu joku vitun "tää on täydellinen paikka asua" harhakuva maahanmuuttajalle. Mä en ees jaksa alkaa vääntää mamuista tähän koska tiiätte itekkin mitä paskaa sekin systeemi on.

Summasummar suomessa voit tappaa ihmisen ja saada päiväsakkoa niin päin helvettiä tä laki on säädetty Suomessa.

WTF?? Kyllä näpistelijät nykyäänkin pääsee/joutuu vankilaan, niitä päiväsakkoja ei vaan enää muunneta vankilatuomioksi. Tässä on hyviä ja huonoja puolia toki. Huono juttu on se, että siinä missä ennen muunnettiin x määrä maksamatonta sakkoa -> x pv linnaa, nykyään noiden sakkojen kertyessä tapaukset ratkaistaan oikeudessa. Eli kertyneet sakot analysoidaan ja yleisen syyttäjän kautta asia esitetään syyteharkintaan. Tämä lisää järjettömästi kustannuksia, rasittaa poliisien resursseja ja oikeusistuinta.

Tartun nyt tähän vielä. Missä mielessä näpistyksen/varkauden tehneen ihmisen kiinniottaminen on ristiriitainen? Entä mitä mieltä olet pahoinpitelyyn/vahingontekoon/mihin vaan rikokseen liittyvästä kiinniotosta?

Jos et halua asiaa palstalla puida, laita ihmeessä yksityisviesti, koska haluan kuulla lisää..

Voin toki mielipiteeni kertoa, en pitänyt sitä tähän asiaan relevanttina joten jätin omaksi tiedokseni.

Kävin kerran Hgin keskustassa näppärin kanssa lähes 2h keskustelun poliisia odotellessa. Tämä kuselle haiseva lihapiirakan ja oluen pöllinyt mummo oli hyvin pahoillaan teostaan minua kohtaan, ei siis kauppaa. Häntä kadutti, että joudun istumaan kuselle haisevan mummon kanssa kopissa odottamassa poliisia, vaikka mulla olisi varmasti parempaakin tekemistä. Hän kertoi lakimuutoksen vituttavan, sillä aiemmin hän pääsi suoraan linnaan lämpimään tienaamaan päivärahaa ja syömään kolme kertaa päivässä ilmaseksi. Mummu ei pöllinyt vittuillakseen, ei tienatakseen rahaa, vaan pölli nälkäänsä (ja ilmeisesti kalja alkoholismin vieroitusoireisiin). Tämä pisti mut miettimään työtäni ja sen vaikutuksia.

Miksi tällainen tapaus tulisi ottaa kiinni, onko hyviä perusteita? Kyseisen mummon näpistyksen todistaessa häntä voi esim. a)pyytää palauttamaan tuotteet paikoilleen ja jatkaa matkaa, b)ottaa kiinni, lisätä todella turhasta asiasta (0-5€ näppäyksen takia partio paikalle, sakkoja kirjottaan asemalle, hälytyskeskuksen päivystyksen rasittaminen asialla, joka ei todellakaan ole hätätapaus, etc.), c)ajatella että pölliköön, ihan sama, d)jtn muuta. Kyllä omasta mielestä tuo b) kohta on näistä aikalailla fiksu päätös. On toki jossain määrin myös a) mutta se tuntuu mielestäni typerältä. Kauppiaat yms. vaativat usein rangaistusta, mutta lopulta heidän kohdallaan on aivan sama saadaanko tuotteet takaisin kiinniotetulta vai näpistyksen eston kautta.

Paatuneita konnia, narkkaamisen rahoittavia nistejä ja rahattomia juoppoja ei todellakaan kiinnosta kiinnijääminen. Konnat ovat "budjetoineet" jäävänsä kiinni ja moni tyyppi käy mielellään vartijan päälle jos ei tahdo päätyä tekemisiin poliisin/oikeusjärjestelmän kanssa. Juopot ja köyhän pöllivät usein nälkäänsä, joten onnistumattomankin keikan jälkeen todennäköisesti uusivat yrityksensä toisaalla. Olen itse ottanut saman päivän aikana muutamaan otteeseen samaa hlöä ja partion noutaessa kiinniottamani he ovat todenneet että sinähän olit jo aamulla asemalla kun toisaalta pöllit. Pelotevaikutuksen ja "vahinkonäppärien" koulimiseen, esim. nuoriso, köyhät väestöryhmät, jne. voisi olla hyvä ottaa kiinni, jotta mahdollinen teon uusinta saataisiin kitketyksi. Onko kiinniotto kuitenkaan ainoa tapa? Väitän, että näpistyksen havaittaessa voidaan pilata monelta tulevatkin näpistysaikeet helposti monella muullakin tapaa, kuin kiinniotolla. Jos vaikka käy huomauttaan tuotteiden palauttamisesta kiinnioton uhalla, pelotevaikutuksen lisäksi myös omanlainen huonon yrityksen nöyryytys lienee olevan kyseessä.

On mulla toki mielipiteitä kiinnioton puolestakin. Niitä tuskin tarvii kellekään kertoa, oletin että sä tahdot kuulla vaan juttuja siitä miksi kiinniottaminen on ristiriitaista. Miinuksina on poliisin kenttätoimen resurssien käyttö asiassa, joka ei ole kiireellinen, hätäkeskuspäivystyksen resurssien rasittaminen asialla, joka ei ole hätätapaus ja vartijan poissaolo työtehtävästään prosessin ajan. Itseäni ei edes kiinnosta istua haisevan nistin kanssa samassa huoneessa odottelemassa poliisia. Muistakaa toki, että vartijan pääasiallinen työtehtävä on asiakkaan omaisuuden turvaaminen. Tämä ei todellakaan tarkoita pelkkää näpistyshävikin estämistä. Suurempi hävikki on tiedossa, jos vartija laiminlyö esim. paloturvallisuutta, kuin kameravalvontaa kaljahyllyillä.

Btw. Näppärien kiinnioton puolesta olen kuullut lähinnä perusteita liittyen moraaliin; näppärit tietenki otetaan kiinni koska varastaminen on laitonta ja väärin, ihan sama mikä syy on taustalla. Mjoo, onhan se punasia päin käveleminen tyhjällä tielläkin väärin ja laitonta, kuinka moni silti odottaa? Tämä ei liity aiheeseen, on ontuva esimerkki. jne, mutta oli tarkoitettu kuriositeetiksi ajattelua varten, ei siis mikään oikeutus näpistykselle.

Mä nyt luin sieltä täältä tota tekstiä mutta Imo vartijan hommassa näppärin ottaminen ainakin täälläpäin on edellytys, sitä se asiakas haluaa! Ei se halua sitä että meet sanomaan densoille että ootko kiltti ja maksat sen lihiksen tohon tiskille, ei ne sitä maksa, ne tulee pian takasin, toi on sellanen ongelma mitä ei vaan voi kitkeä edes kiinniotolla. Jos ei vaan yksinkertasesti oo varaa maksaa edes lihistä niin ei oo varaa maksaa sakkoakaan, mun näkökulmasta se on palvelus kun otetaan talvella densokiinni ja miekkataksi kuskaa henkilön putkaan nukkumaan.

Oon monesti joutunu denson pyynnöstä soittamaan poliisin talvella paikalle kun herra on nukkunut kaupan sisällä, herätellyt ja sanonut että lähes kotiin nukkumaan, herra tokassut muttaku ei ole kotia ja ulkona on kylmä. Totean noh soitan poliisit sitten ja herra sanoo Voisitko oikeasti? Oi kiitos.

Nuoriso kannattaa pyrkiä ottamaan aina kiinni olisi kyse sitten vaikkapa 20 sentin purkasta tai 400 euron kännykästä. ei ne muuten opi, aina ollaan helvetin kovia mutta sitten kun poliisit tulee kiinniotto tilaan niin alkaa itku että vahingossa otin anteeksi.

Moralisointia voi käyttää mutta ei sillä ole väliä, asiakkaalle tätä hommaa tehdään ja asiakas haluaa että näpistykset otetaan kiinni ja ilmoitetaan poliisille lain mukaan, näin ainakin täällä on.

Perusongelma noissa pieniarvoisessa näppärijutuissa on se että ei se ole asiakkaankaan etu että vartija kykkii kopissa vahtimassa lihapiirakkavarasta. Vartiointi on väärin myyty, jollei asiakkaalle osata kertoa että mikä on myymälävartioinnin kannalta toimivampi strategia, kuin kiinniottomäärän maksimointi.

Onko kukaan palstalla olevista töissä Helsingin sataman matkustajaterminaaleissa tai lentokentän jljv-tehtävissä? Itseäni kiinnostaisi kyseiset kohteet mutta en ole nähnyt minkäänlaisia rekryjä ainakaan viimeisen kuluneen vuoden aikana näihin kohteisiin. Ilmeisesti melko haluttuja kohteita?

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom