Turvallisuusalalle, vartijaksi?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja rontti
  • Aloitettu Aloitettu
Oon aina ihmetellyt, miten ihmiset viitsivät tehdä vartijan/järjestyksenvalvojan työtä sillä palkalla, mitä olen kuullut, että siitä maksetaan. Puolet kavereista, jotka eivät ole koulussa, ovat vartijoina. Työvuorot vaikkutaisivat olevan pitkiä, välillä tilanteet vaarallisia ja päivät jossain tietyssä kohteessa pelkkää seisoskelua. Miksi niinkin riskialttiista työstä maksetaan niin huonoa palkkaa? Tai mikä on tessin mukaan vasta-alkavan vartijan tuntipalkka?

Parempaa sekin on kuin kotona makoilu ja kattoon syljeskely. Ei se palkkakaan ihan susipaska ole jos lisät otetaan huomioon ja luokka on 3-4. Siivoojat tienaa vielä vähemmän ja silti jengi sitäkin duunia tekee päivästä toiseen. Tilanteet taas on niin vaarallisia kuin mitä niistä itse tekee. Aina voi ottaa pari askelta taakse ja soittaa sen poliisin, jolla on loppupeleissä se todellinen velvollisuus suoriutua. Hullu saa olla, jos sen vähän päälle kympin tuntipalkan takia on valmis ottamaan puukosta.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
tarvittaessa töihin kutsuttava

Löytyisikö keneltäkään tietoa minkä verran yleensä on seculla töitä tarjolla jos on tarvittaessa töihin kutsuttava?

Hohdokasta? Ei se sitä ole. 3vuodessa on perkeleesti lakipykäliä, kalvosulkeisia. Ja tarkoitukseni oli että koulutuksessa annetaan pikkuisen paremmat valmiudet jatko-opiskelun kannalta jotka kuitenki nollautuvat ko. koulutuksien edetessä. Toisen asteen tutkinnossa käydään läpi edellä mainittujen viranomaistahojen toimintatavat ja organisaation sisällytykset sekä käydään tutustumassa kaikkiin opistoihin.
Koulutukseen sisältyy mm. ea1 ja 2, tulityö ja työturvallisuuskortit, turhan päivänen tieturva 1 40+60h vartijankurssit, jv-kurssi, voimankäyttökurssit sekä olet oikeutettu hakemaan turvasuojaajakorttia.
Suosittelenko itse tätä? Kyllä jos ei auton rassaus tai levyseppähitsaajan hommat etc kiinnosta ja kyseiset opistot ovat tavoitteena.
Pahoitteluni jos ilmaisin asian turhan kiiltävänä. Eihän kukaan valmistu tuolta suoraan poliisiksi eikä rajamieheksi. Annetaan vain paremmat valmiudet kuin perus automekaanikolle.

Nämä kaikki saa työnantajan puolesta, työnantajan maksamana, jos niille on tarve. Ei auta vaikka kortissa olis luvat tkp & kaasu, jos työnantaja ei niitä anna kantaa. Jos antaa niin myös kouluttaa. Itselleni tarjottiin noista jokaista, tosin EA2 ei ensimmäisenä vuotena. Eli siis tuossa kolmessa vuodessa saat "jollain tavalla paremmat" valmiudet jatko-opiskeluun, mutta kuitenkaan mitään konkreettista apua hakuvaiheeseen ei? Vs. TVEAT 1,5-2v josta voi ihan oikeasti olla hyötyä.

Millä lailla tuolta annetaan paremmat valmiudet poliisiksi tai rajamieheksi, kuin mistä tahansa muualta? Lakipykälät voi jokainen lukea finlexistä, jollei halua kolmea vuotta elämästään siihen koulun penkillä tuhrata. Siitä että osaa telaria tai sumutinta käyttää tuskin on hirveän suurta etua. Kumpikaan kun ei ihmeitä vaadi.

edit. http://www.oph.fi/download/110726_turvallisuusala_perustutkinto_tutkinnon_perusteet.pdf

Tuossa on ko. koulutuksen opetussuunnitelma, eipä tuolla kyllä kovin ihmeitä näy. "Opiskelijan on osattava huolehtia työtehtävissään tarvitsemistaan voimankäyttövälineistä sekä niiden kunnosta", eipä tuolla taideta ampuma-aseeseen koulutusta antaa, vaikka sitäkin voi joku tarvita. Toki lienee selvää että ihan jo opiskelijoiden turvallisuuden takia sitä ei amiksessa anneta. Ja sen takia että sitä aniharva kantaa työssään.

Oon aina ihmetellyt, miten ihmiset viitsivät tehdä vartijan/järjestyksenvalvojan työtä sillä palkalla, mitä olen kuullut, että siitä maksetaan.

Vartijapuoli o yksi niitä hommia, mihin o suht vähällä koulutuksella päästä sisään. Aina se parempaa duunia o ku taksikuskin hommat.

Vartijapuoli o yksi niitä hommia, mihin o suht vähällä koulutuksella päästä sisään. Aina se parempaa duunia o ku taksikuskin hommat.

Heh, erittäin hyvin sanottu. Ajoin taksia 7 vuotta ja nyt olen ollut piirivartijana Oulussa reilu 8 vuotta ja voin sanoa, että HUOMATTAVASTI mielummin teen tätä kuin taksipaskaa. Lyhemmät tuurit, parempi palkka, paremmat työkaverit/asiakkaat ja helpompaa hommaa.
Tottakai palkka voisi olla parempi, itse olen kuukausipalkalla (noin 3-5 tuuria viikossa 40h/vko) vuosipalkka noi 30000 euroa.

Helsingissä väittäisin että ihan joka päivälle, kunhan vain jaksaa tehdä niitä vuoroja. Vuorot siis luonnollisesti eri paikoissa ja yleensä "ne paskimmat", joita vakkarit saikuttaa :D. Eli perus myymälää luvassa, mutta siitähän on toki hyvä aloitella. Kokemuksen myötä tulee kyllä kutsu jv-kurssille ja sen myötä jljv-kohteisiinkin ;)

Tveat

Nämä kaikki saa työnantajan puolesta, työnantajan maksamana, jos niille on tarve. Ei auta vaikka kortissa olis luvat tkp & kaasu, jos työnantaja ei niitä anna kantaa. Jos antaa niin myös kouluttaa. Itselleni tarjottiin noista jokaista, tosin EA2 ei ensimmäisenä vuotena. Eli siis tuossa kolmessa vuodessa saat "jollain tavalla paremmat" valmiudet jatko-opiskeluun, mutta kuitenkaan mitään konkreettista apua hakuvaiheeseen ei? Vs. TVEAT 1,5-2v josta voi ihan oikeasti olla hyötyä.

Millä lailla tuolta annetaan paremmat valmiudet poliisiksi tai rajamieheksi, kuin mistä tahansa muualta? Lakipykälät voi jokainen lukea finlexistä, jollei halua kolmea vuotta elämästään siihen koulun penkillä tuhrata. Siitä että osaa telaria tai sumutinta käyttää tuskin on hirveän suurta etua. Kumpikaan kun ei ihmeitä vaadi.

edit. http://www.oph.fi/download/110726_turvallisuusala_perustutkinto_tutkinnon_perusteet.pdf

Tuossa on ko. koulutuksen opetussuunnitelma, eipä tuolla kyllä kovin ihmeitä näy. "Opiskelijan on osattava huolehtia työtehtävissään tarvitsemistaan voimankäyttövälineistä sekä niiden kunnosta", eipä tuolla taideta ampuma-aseeseen koulutusta antaa, vaikka sitäkin voi joku tarvita. Toki lienee selvää että ihan jo opiskelijoiden turvallisuuden takia sitä ei amiksessa anneta. Ja sen takia että sitä aniharva kantaa työssään.

Hyriassa mahdollisuus suorittaa TVEAT:n ohella myös korttikoulutukset (Työturvallisuuskortti, Tulityökortti, SOTER-kortti, JV-kortti, VTP (40h), VPK (60h) jne..tutkinnon ohella samaan hintaan, mikäli suorittaa eat:n. Kustantaa opiskelijalle kortti-maksut

Hei!

Mulla on ollut jo pitkään haave, että pääsisin vartijaksi ja voisin opiskelun ohella tehdä niitä hommia. Mä olen lähdössä tammikuussa armeijaan ja ajattelin hakeutua spolleksi ja viettää sielä seuraavan vuoden. Olen ollut nyt vuoden tässä töissä ja välillä v*tuttaa oikein huolella ja olen katsellut niitä itseä nuorempiani, jotka ovat vartijoina liikkeissä ja toivonut, että ehkä pääsisin itsekin tästä työstäni eroon ja voisin ryhtyä heidän joukkoon :D
Ehkä kuitenkin järkevintä on käydä toi armeija nyt alta pois ja miettiä vaihtoa sitten, koska eihän tässä ole enään, kuin abauttiarallaa 4kk..

Mä olen yrittänyt kattoa netistä vartijan peruskursseja, mutta tuntuu, että kaikki ovat pirun kaukana ja aina väärään ajankohtaan. Neuvokaa nyt minua, että miten lähden tästä liikkeelle?Vaikka vartijaksi pääsyyn ei liity koko mitenkään niin jotenkin itseäni ärsyttää katsella vartijoita, jotka ovat pieniä ja siroja poikia tai tyttöjä, kun itse olen kuitenkin vajaa pari metrinen ja päälle satakiloinen. Myönnän, että oletin kokoni olevan etu, mutta kai tämä on tätä pettymystä, mitä tässä nyt pitää vähän lievittää :D

Enivei, olisin tuhannesti kiitollinen jos mä saisin jotain vinkkiä, että miten mä etenen..

Tavoitteena ei ole vartija olla koko lopun ikääni vaan poliisikoulu on päämäärä, mutta ensin välitavoitteet ;)

Ihan tällein vinkkinä, et kyllä ne väijy hommatkin alkaa jossai vaiheessa vituttamaan. Omasta mielestäni ainakin alan palkkaus on huono ja työajat lähes järjestään aina perseestä.

Mikäs sua niissä pienissä vartijoissa niin ärsyttää? Kyllä niistä yhtälailla hyviä tekijöitä löytyy kun iso kokoisista ukoista.

Niin ja vielä lopuksi: Hae johonkin oikeisiin töihin.

Ihan tällein vinkkinä, et kyllä ne väijy hommatkin alkaa jossai vaiheessa vituttamaan. Omasta mielestäni ainakin alan palkkaus on huono ja työajat lähes järjestään aina perseestä.

Mikäs sua niissä pienissä vartijoissa niin ärsyttää? Kyllä niistä yhtälailla hyviä tekijöitä löytyy kun iso kokoisista ukoista.

Niin ja vielä lopuksi: Hae johonkin oikeisiin töihin.
Arvasin, että muotoilin asiani vähän tökerösti ja joku siihen puuttuu. Ei ne minua sillä tavalla ärsytä, mutta kova hinku itselläni olisi päästä samoihin hommiin ja olen kerran kokeillut hakea, mutta ei tärpännyt. Kai mä siitä lannistuin ja poden katkeruuttani pieniä vartioita kohtaan :)
Todellisuudessa pidän naurettavana sitä, että jos puhutaan poliisin/ vartian koosta, että pienikokoinen ei ole sopiva kyseiselle alalle. Sama asia, kun sanoisi, että hyvä lääkäri ei voi olla lihava..
Sitä en kiistä, ettenkö olisi sitä mieltä, että isokokoinen ja harteikas vartija ei olisi uskottavampi, kuin alle 180cm laiheliini, kun pitää OIKEASTI jotain alkaa käskemään tai ylipäätänsä komentamaan..

Oikeisiin töihin? Mitähän tällä tarkoitat? Tämä on toinen asia, mikä pistää vihaksi. Jos puhun ylipäätänsä kavereille, tutuille taikka tuntemattomille ja ilmoitan haluavani poliisiksi. Usein tulee kommentti: mitä sä sellaista paskaa, hae kunnon töihin, lue itsesi parempaan duuniin.. Mitähän v*ttua sanon minä, koska perustan tulevaisuuden ammattivalintani suureltaosin myös mielekkyyden ja viihtyvyyden, asian joka kiinnostaa ympärille..

Hakemusta vaan vartiointiliikkeisiin, niillä kyllä riittää omankokemuksen perusteela töitä tekijöille ja hoitavat kurssimaksut. Itsekkin hain vartijaksi taas(olin ollut yhden kesän vartijana aikaisemmin) aikalailla tasan vuosi sitten ja armeijaan olin lähdössä tammikuussa 2011. Ottivat 4kk sopimuksella töihin ja nyt taas soittelevat että oiskos kiinnostusta palata alalle, eli töitä luulis riittävän.

Yks huomattava ongelma tossa työviihtyvyydessä ja 4kk työsuhteessa on, ettei ainakaa isot firmat helpolla laita sua niihin "hyviin hommiin" vaan täyttää sulla niitä huonoja vuoroja, jota kukaan ei halua tehdä, eli seisot siellä myymälässä paikallaan 8 tuntia ja olet niin asiakaspalveluhenkistä. Hyvällä tuurilla pääset tuuraamaan johonkin kohteeseen, jossa tarvitaan juuri muutaman kuukauden tuurausta, mutta aika todennäköisesti joudut firman heittopussiksi ja huonoihin kohteisiin, joista sitten jää tosi nopeasti paha maku suuhun.

Yks huomattava ongelma tossa työviihtyvyydessä ja 4kk työsuhteessa on, ettei ainakaa isot firmat helpolla laita sua niihin "hyviin hommiin" vaan täyttää sulla niitä huonoja vuoroja, jota kukaan ei halua tehdä, eli seisot siellä myymälässä paikallaan 8 tuntia ja olet niin asiakaspalveluhenkistä. Hyvällä tuurilla pääset tuuraamaan johonkin kohteeseen, jossa tarvitaan juuri muutaman kuukauden tuurausta, mutta aika todennäköisesti joudut firman heittopussiksi ja huonoihin kohteisiin, joista sitten jää tosi nopeasti paha maku suuhun.

Eipä taida olla väliä onko työsuhde 4kk vai 2v, kun useammat firmat taitaa aina aluksi laittaa aloittelijat näihin huonoihin kohteisiin, joista saattaa jäädä kaksun maku suuhun. Näistä kohteista sitten siirrytään parempiin kohteisiin kun alkaa kokemusta löytymään. Tämä siis perustuu omiin ja muutaman ystävän kokemuksiin, korjatkaa toki jos asia ei näin ole.

Niin, mika sitten loppujen lopuksi on se hyva kohde? Onko se sellainen etta voi tyovuoron aikana lukea esim kirjaa tai opiskella vai kohde jossa oikeasti joskus paasee vaantamaan. Turvaalalla kohde kirjo on kuitenkin suhteellisen laaja.

Myymälä hommissa nämä kohteet joita monet ei halua tehdä on usein paikkoja joissa ei nimenomaan tapahdu mitään ja harjoitetaan näkyvää vartiointia seisoskelemalla ja kävelemällä myymälässä. Itse ainaki pidän hyvänä kohteena paikkaa jossa jotain tapahtuu, eikä homma mene pelkäksi kivesten neppailuksi, + hyvät kamerat lisäävät kohteen pisteitä.

Niin, mika sitten loppujen lopuksi on se hyva kohde? Onko se sellainen etta voi tyovuoron aikana lukea esim kirjaa tai opiskella

Juurikin tuo. Mitä vähemmän joutuu edes ajattelemaan jotain vääntämistä, sitä parempi. Jos painia haluaa niin voi mennä BJJ, vapari tai judotreeneihin.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom