Vuoden 2003 lopussa hain alalle hommiin, lähinnä ihan vitsillä. Noh vaikka työhönoton haastattelija oli mielestäni epämielyttävä henkilö ja en edes suostunut vastaamaan kaikkiin kysymyksiin, olin vajaan viikon päästä jo vartijakurssilla. Tällä tiellä vieläkin, toistaiseksi.
Paikallisvartioinnin/kaupan hommia olen tehnyt kaiken näköistä, liikenteenohjausta, työmaavartiointia, palovartiointia, pahimmillaan olin kaupassa jossa minun lisäksi ainoastaan yksi myyjä, parhaimmillaan vastuulla kymmeniä tuhansia neliöitä kiinteistöä, älytön määrä irtaimistoa ja työtehtäviä laidasta laitaan.
Meinasin kyllä alkuun ottaa loparit, koska luulin että hommat on kaikki vaan seisomista ja seurana ehkä omat ajatukset. Kyllä ahdisti mennä töihin johonkin peräkylän perseenreikään, vaihtaa kamat, seisoa 12 tuntia, ei puhua kenellekkään ja mennä kotiin tietoisena siitä että 12 tunnin päästä sama taas edessä. Noh, oppi ainakin arvostamaan ns. "hyviä kohteita".
Parhaimmillaan aika menee pirun nopeasti, hommat vaihtelee laidasta laitaan ja tekemääsi työtä arvostetaan "ylemmällä taholla". Tunnet ihmisiä, ihmiset tuntee sinut, juttuseuraa löytyy aina. Töitä ei tarvitse tehdä, jos niitä ei ole. Jos jotain tulee, sitten hoidetaan. Ollaan ulkona ja ollaan sisällä. Eikä tarvitse hoitaa hommia yksin. Joutuuhan sitä välillä olemaan yleisenä sylkykuppina, mitä sitten? Ei pitäis maailman kaatua ja aina voi sopivasti heittää takaisin jos siltä tuntuu. Muutenkin ne pahimmat avautujat on varsinaisia oman elämänsä sankareita.
Palkkaa tulee lisineen kaikkineen vuodessa n. 25-28t€ brutto. Säännölliset vuorot, 2vko töitä, vko vapaata. Vuosilomat aivan normaalisti.
Piirivartiointi, receptionistin hommat, turvatarkastus tms. on sitten aika erilaista. Minulla hajoisi kyllä kuula siihen kauluspaitapelleilyyn ja "vartiointiin". Onhan se löysää mutta siksi se onkin niin rasittavaa. Toki toiset äidistä, toiset tyttärestä...
Jos näät vartijan joka ei kovin kiireelliseltä näytä, käy kysymässä jos olisi hetki aikaa jutella koska olet itsekkin kiinnostunut hommista. Äläkä ole kännissä, muuten ei varmasti ole aikaa. Oikeasti, vaksin hommat ei ole sitä mikä näkyy ulospäin. Sama se on poliisilla, upseerilla, tullimiehellä... Joo. Nyt nukkumaan.