Turvallisuusalalle, vartijaksi?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja rontti
  • Aloitettu Aloitettu
Grosskopf sanoi:
En tiedä mikä/minkä Securitas hakee, mutta turvatarkastajalla ei tarvitse olla vartijakorttia.

Eikä sitä myöskään Securitas vaadi.

Mutta tuossa Jissenin postauksessa on pointti .. secun yksikkö todellakin hakee myös vartijakortin omaavia henkilöitä turvatarkastuksia tekemään ja siihen on oma syynsä , mutta ei siitä sen enempää.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
No onpas salaperäistä. Miksi hakevat myös vartijakortillisia turvatarkastajiksi? Ei muuten ole enää työkkärin sivuilla hakuja turvatarkastajiksi eikä vartijoiksi lentokentälle (Seculle).

Mikä ton Airpron rooli noissa turvatarkastushommissa muuten on? Huhupuheita olen kuullut, mutta nyt on aika tyrmätä ne pakkismutuilla.

Airpro on Ilmailulaitoksen tytäryhtiö, jolla ei ole vartioimisliiketoimintaa. Se keskittyy ainoastaan ilmailualan palvelutoimiin, joista turvatarkastuksessa sillä on oma merkittävä osansa.

Ja kyllä se on tämä Securitas Air & Port Oy joka nimenomaan Seculla nyt hakee tarkastajia. Vaikka joku voikin inttää että firmalla on kaksi väijyä töissä myös muualla kuin Vantaalla, niin 99% toiminta ja konttori ovat Vantaalla, sitä tarkoitin sillä että "Vantaan Secu" hakee. Pointtini joka tapauksessa oli että mikäli jollakulla on hinkua turvatarkastajaksi niin ei kun soittoa Vantaan lentoaseman Secu-konttoriin ja haastatteluun, niin duuni on melko varma.

Jissen sanoi:
Airpro on Ilmailulaitoksen tytäryhtiö, jolla ei ole vartioimisliiketoimintaa. Se keskittyy ainoastaan ilmailualan palvelutoimiin, joista turvatarkastuksessa sillä on oma merkittävä osansa.

Mikä osa?

Lentoasemalla on useita tarkastuspisteitä, on useita henkilökunnan tarkastuspisteitä, matkustajatarkastuspisteitä, ajoneuvotarkastusta, alihankkijoiden alueille tarkastuspisteet jne. Vip-matkustajille on omat aulansa jne. Ehkä unohdinkin jotain. Nämä on jaettu, osan tarkastuspisteistä hoitaa Airpro, osan Securitas. Lisäksi Airprolla on myös tarkastuspisteitä satamissa. Eli firman palveluksessa voi päätyä sinnekin.

Vuoden 2003 lopussa hain alalle hommiin, lähinnä ihan vitsillä. Noh vaikka työhönoton haastattelija oli mielestäni epämielyttävä henkilö ja en edes suostunut vastaamaan kaikkiin kysymyksiin, olin vajaan viikon päästä jo vartijakurssilla. Tällä tiellä vieläkin, toistaiseksi.

Paikallisvartioinnin/kaupan hommia olen tehnyt kaiken näköistä, liikenteenohjausta, työmaavartiointia, palovartiointia, pahimmillaan olin kaupassa jossa minun lisäksi ainoastaan yksi myyjä, parhaimmillaan vastuulla kymmeniä tuhansia neliöitä kiinteistöä, älytön määrä irtaimistoa ja työtehtäviä laidasta laitaan.

Meinasin kyllä alkuun ottaa loparit, koska luulin että hommat on kaikki vaan seisomista ja seurana ehkä omat ajatukset. Kyllä ahdisti mennä töihin johonkin peräkylän perseenreikään, vaihtaa kamat, seisoa 12 tuntia, ei puhua kenellekkään ja mennä kotiin tietoisena siitä että 12 tunnin päästä sama taas edessä. Noh, oppi ainakin arvostamaan ns. "hyviä kohteita".

Parhaimmillaan aika menee pirun nopeasti, hommat vaihtelee laidasta laitaan ja tekemääsi työtä arvostetaan "ylemmällä taholla". Tunnet ihmisiä, ihmiset tuntee sinut, juttuseuraa löytyy aina. Töitä ei tarvitse tehdä, jos niitä ei ole. Jos jotain tulee, sitten hoidetaan. Ollaan ulkona ja ollaan sisällä. Eikä tarvitse hoitaa hommia yksin. Joutuuhan sitä välillä olemaan yleisenä sylkykuppina, mitä sitten? Ei pitäis maailman kaatua ja aina voi sopivasti heittää takaisin jos siltä tuntuu. Muutenkin ne pahimmat avautujat on varsinaisia oman elämänsä sankareita.

Palkkaa tulee lisineen kaikkineen vuodessa n. 25-28t€ brutto. Säännölliset vuorot, 2vko töitä, vko vapaata. Vuosilomat aivan normaalisti.

Piirivartiointi, receptionistin hommat, turvatarkastus tms. on sitten aika erilaista. Minulla hajoisi kyllä kuula siihen kauluspaitapelleilyyn ja "vartiointiin". Onhan se löysää mutta siksi se onkin niin rasittavaa. Toki toiset äidistä, toiset tyttärestä...

Jos näät vartijan joka ei kovin kiireelliseltä näytä, käy kysymässä jos olisi hetki aikaa jutella koska olet itsekkin kiinnostunut hommista. Äläkä ole kännissä, muuten ei varmasti ole aikaa. Oikeasti, vaksin hommat ei ole sitä mikä näkyy ulospäin. Sama se on poliisilla, upseerilla, tullimiehellä... Joo. Nyt nukkumaan.

quaz sanoi:
Minulla hajoisi kyllä kuula siihen kauluspaitapelleilyyn ja "vartiointiin". Onhan se löysää mutta siksi se onkin niin rasittavaa.

Receptionistihommistakin pitää muistaa sama kuin paikallisvartioinnissa, eli hommia löytyy niistä "tyhjänpanttina yksin istumisista" sinne toiseen laitaan, eli olet ison kansainvälisen yrityksen, tai vaihtoehtoisesti huipputason julkishallinnon kohteessa jossa alle 200 vierasta päivässä on hiljainen päivä ja jos et tarvitse kuin kolmea kieltä, niin meni helpostikin vielä. Niissä kohteissa on palkkauskin alan keskivertoa parempaa (yleensä kuitenkin lähinnä vitostasoa, ei sen kummempaa).

Oikeastaan kaikessa vartiointialalla pätee sama homma että ensin on aloitettava niistä kuulan jumittavista sontahommista ja pikkuhiljaa kun palvelupäällikkö uskaltaa sinua parempiin kohteisiin laittaa, sinne sitten pääsee. Myymälöissäkin asia menee näin, vaikkakin pienemmässä mittakaavassa, eli siellä ei niitä portaita montaa ole, mutta jos aloittaa siitä perähikiän Alepasta ja/tai kärrypojan hommista automarketissa, niin myöhemmin pääsee rauhallisempiin hommiin vaikka Stockmannille tai isoon siistiin kauppakeskukseen kauas kävelykaduista (eli juopoista ja muista narkeista).

Eli alalle jos aikoo jäädä on löydettävä lopulta ne kohteet joissa normaalijärkinenkin ihminen viihtyy ja sitä ennen on tehtävä vähän mitä sattuu.

Jissen sanoi:

Ja kyllä se on tämä Securitas Air & Port Oy joka nimenomaan Seculla nyt hakee tarkastajia. Vaikka joku voikin inttää että firmalla on kaksi väijyä töissä myös muualla kuin Vantaalla, niin 99% toiminta ja konttori ovat Vantaalla, sitä tarkoitin sillä että "Vantaan Secu" hakee. Pointtini joka tapauksessa oli että mikäli jollakulla on hinkua turvatarkastajaksi niin ei kun soittoa Vantaan lentoaseman Secu-konttoriin ja haastatteluun, niin duuni on melko varma.

AirPro hoitaa henkilökunnan ja esim. myyntiin tulevan tavaran turvatarkastuksen . Ei ole tekemisissä matkustajien kanssa ( Poislukien jotkut erikoistapaukset )

Niin , Secun vuodenvaihteessa kokonaan omaksi yksiköksi muuttunut Air & Port hakee henkilökuntaa .. Ei vantaan secu niinku tosta kirjotuksesta voi erehdyttävästi luulla. Eli Securitas Control , ja yksikön toimisto sijaitsee lentoasemalla.

Jii82 sanoi:
AirPro hoitaa henkilökunnan ja esim. myyntiin tulevan tavaran turvatarkastuksen . Ei ole tekemisissä matkustajien kanssa ( Poislukien jotkut erikoistapaukset )

Ne "erikoistapaukset" on tapauksia siinä missä muutkin. Vai eivätkö V.I.P. -matkustajat ole matkustajia? Entä satamat? Ja itse olen Seculla tehnyt vain ja ainoastaan henkilökunnan turvatarkastusta, eli pointtini on yhä että tuo jako "Secu tekee matkustajat - Airpro henk.kunnan" ei ole läheskään noin yksioikoinen.

Niin , Secun vuodenvaihteessa kokonaan omaksi yksiköksi muuttunut Air & Port hakee henkilökuntaa .. Ei vantaan secu niinku tosta kirjotuksesta voi erehdyttävästi luulla. Eli Securitas Control , ja yksikön toimisto sijaitsee lentoasemalla.

No sanotaan nyt sitten että olisin voinut tarkemmin sanoa "lentoaseman Secu", mutta tästä inttäminen on täysin O-T:tä.

Jissen sanoi:
Ne "erikoistapaukset" on tapauksia siinä missä muutkin. Vai eivätkö V.I.P. -matkustajat ole matkustajia? Entä satamat? Ja itse olen Seculla tehnyt vain ja ainoastaan henkilökunnan turvatarkastusta, eli pointtini on yhä että tuo jako "Secu tekee matkustajat - Airpro henk.kunnan" ei ole läheskään noin yksioikoinen.

Eli , erikoistapauksilla tarkotin just näitä tilattuja keikkoja vippien tarkastuksiin ja Airprolla nyt on satoja eri asioita mitä ne tekee mutta pääsääntöistä matkustajien tarkastamista hoitaa securitas 24h / vrk .

Molemmat yrittää selittää melkeen samaa asiaa , joten pointti on selvä ja koko pakka noissa asioissa on niin paksu et eiköhän jatketa keskustelua topicin mukaan :piis:

pakkoroisto sanoi:
Hommiin pääset varmasti ellei nyt mitään suurempia rekisterissä tai oot esim.sokea!
Hippa sanoi:
Sen kun haet vartiointifirmaan töihin. Niillä on jatkuva pula työntekijöistä. Plussaa on hyvä kunto, intti, kiinnostus alaan.
Osaisiko joku kertoa onko tällainen tilanne koko Suomessa? JKL:ssä Securitakselta kysyin töitä ja vastaus oli että ilman vartijakorttia ei ole mitään toivoa.

Koitin etsiä lähiaikoina kaupungissa järjestettäviä vartijan työn perusteet -kursseja mutta eipä tuntunut olevan.

JKL:n koulutus- ja työpaikkatilanteesta olisin siis kiinnostunut, onko tietäjiä?

Kannattaa kysyä työkkäristäkin, usein tietävät kursseista. Ehkä myös sieltä Securitakselta olisivat osanneet neuvoa? Kannattaa kysyä kaikista aikuiskoulutuskeskuksista, työväen- yms. opistoista.

Ja kun käyt marketeissa niin vilkuile minkä firmojen tarroja siellä näkyy, siten saat äkkiä katsauksen mitkä firmat sielläpäin ovat ylipäänsä voimissaan.

20.11 eli parin viikon päästä alkaa securitaksen turvatarkastaja koulutus, yks kaveri on siinä ollu jo muutaman kuukauden hommissa ja kahen viikon välein räpsähtää 1000e+ tilille ni en tiedä onko niin paska palkka. Tietysti pitkiä vuoroja ja öitä saa ton eteen tehdä mutta joillekkin se sopii..

20.11 eli parin viikon päästä alkaa securitaksen turvatarkastaja koulutus, yks kaveri on siinä ollu jo muutaman kuukauden hommissa ja kahen viikon välein räpsähtää 1000e+ tilille ni en tiedä onko niin paska palkka. Tietysti pitkiä vuoroja ja öitä saa ton eteen tehdä mutta joillekkin se sopii..

No tuohon +1000e/2vk saat kyllä heittää hyvästi ystävillesi,tyttöystävällesi ja perheelle. 1462e/kk on perusliksa, siitä verot pois, ekat 18h överiä on 50% korotuksella, loput 100%. Iltalisä (17-21) 72snt ja yölisä 21-07 134snt tunnilta. Sunnuntait 100% liksalla ja muita lisiä ei ole.

Ei sillä etteikö olisi mahdollista vartiointialalla, kun työntekijöistä on niin sairas pula, mutta eri asia on onko se kaiken menetetyn vapaa-ajan arvoista? Itse oon nyt ollu yli 3 vuotta vartijana ja vaikka oon yrittäny pitää ylityöt nollassa viime aikoina on silti sosiaalinen elämä kärsinyt aivan saatanasti.

Oletan että kurssin käytyäsi pääset suoraan töihin? Onnittelut työpaikasta! Palkka-asiasta sen verran, että ei kannata heti budjetoida tulevia menoja kahden tonnin kk-tulojen mukaan.

Vartiointialan työehtosopimus

Peruspalkka turvatarkastajalla on kolmostason 8,80 euroa + lisät. Eli kk-palkkana 1.426 euroa + lisät. Neljän kuukauden harjoitteluaikana palkka on tästä 95 prosenttia.

Kaverillasi voi tietysti olla veroprosentti lähellä nollaa, jos hän ei ole alkuvuodesta ollut töissä. Silloin tuo pari tonnia kuulostaa mahdolliselta normaaleillakin ylitöillä.

9,02 on III-taso ilman ikälisiä. Niin ja se harjoitteluajan palkka on vartijat.comin mukaan 90% tasopalkasta. En tosin tiedä maksetaanko missään tuota 90% palkkaa? Ainakin 2003 kun tulin seculle sain suoraan häikäisevät 7,55e (silloinen II-taso).

Ainiin, unohdin tosta aikaisemmasta tulolaskelmastani ylitöihin liittyvät hälykorvaukset, eli 2h palkka. Tuon ehdot:

Hälytystyö

Työntekijälle maksetaan kahden tunnin *palkka

· ylimääräisestä työtunti*järjestelmästä poikkeavasta vuorosta, joka alkaa ennen kuin 12 tuntia on kulunut edellisen vuoron päättymisestä

· kutsuttaessa vapaa-aikana ylimääräiseen työvuoroon, josta hänelle ei ole ilmoitettu vähintään kolmea vuorokautta aikaisemmin.

Kyllä minullekin ainenkin maksettiin ekat 4kk tuota harjoitteluajan palkkaa eli lähinnä senajan, kun työskentelin väliaikaisella vartijakortilla. Toisaalta ammattiin kouluttautuvat työharjoittelijat ja työkkärin lähettämät työllistämiskouluttautujat saivat suoraan täyden liksan.

Mä oon Seculla, ja kyllä mulle ainakin maksettiin vaan tuo 90% koeajalla. Sitten kun sain sen kakkoskurssin käytyä ja viiden vuoden kortin käteen, oli luvattu että palkka nousee sataan prossaan. Sai siitä vähän pomon kanssa kättä vääntää, kunnes totesin että jo pelkästään tesin mukaan pitää maksaa 95% jos on viiden vuoden kortti. Kyllä se siitä sitten nousi täyteen liksaan, mutta parin viikon viiveellä. Ja tosiaan, mä teen pelkkää päivävuoroa, en koe noita iltalisiä niin häikäiseviks että sen takia sosiaalisen elämäni uhraisin täysin :rolleyes:

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom