Turvallisuusalalle, vartijaksi?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja rontti
  • Aloitettu Aloitettu
Tarkoitus rueta keväämmällä alalla tekemään hommia, toivottavasti ei ole niin tylsää kun täällä kirjotellaan.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Ei sen homman tarvihe tylsää olla. Itelläni on ainakin nyt tällä hetkellä hauskaa hommissa. Pyörittelen kolmea kohdetta, joista ainoastaan yksi on vähän tylsempi paikka. Paikkaripuolella saattaa olla vähän "tylsemmät" hommat kuin piirissä tai kaupan puolella, mutta sekin riippuu ihan kohteesta ja kaupungista. On nuo metropuolen kaveritkin valitelleet että tylsyys pukkaa välillä päälle sielläkin.

Vartioin joskus Securitasin aikaan Tampereella Tullintoria ja oli tosi hieno kohde, jossa oli monipuolisesti hommia. Olin kuulemma vielä tykätty vartija siellä, mutta kun kuunteli muiden vartijoiden toimintatapaa, niin ei mikään ihme.
Hervannan liikekeskus oli kohteenani...ei niin hieno paikka :)
Hämeenkadun Hessburger oli sitten se kamalin paikka. Ei pokenakaan ollut niin hirveetä olla öitä töissä tää paikka, hyi helvata!
Länsi-Suomen vartioinnin aikana mulla oli kohteena Hatanpään päivystysasema, jota tehtiin vain öisin. Se oli myös hieno kohde.
Nyt olen valtion palveluksessa paikassa nimeltä sori (vartija edelleen)ja olen tyytyväinen ammatin valintaani...kun vaan ei henkilöstöä kauheesti vähennettäisi.

Sierraz sanoi:
Riippuu miltä kantilta katsoo, tuskin poketkaan tienaa älyttömiä summia. Miettii kaikki riskit yms. Saa ihmisten vihoja päällensä yms muuta paskaa.

Niin, kyllä minä suosittelen kaikille, että annatte pokeille sen 2-5€ siinä lähtiessä, kun meillä on niin paljon kaikkia menoja; Karibianloma, Mersun osarit, elatusmaksut, merkkivaatteet ja bodaushan on kallista puuhaa...

Olisin kiinnostunut vartijan hommista. Eli olen vähän ajan kulutta menossa inttiin, ja tulevaa "uraani" ajatellen kannattaisi käsittääkseni valita lajiksi sotilaspoliisi?

Myös ihmetyttää se, kuinka lyhyet koulutukset henkilöillä on ollut (mitä nyt tätä foorumia olen lueskellut), vaikka koulutusmahdollisuuksia on tietääkseni paljon pidempiäkin.

Ovatko palkat parantuneet? Luin 2003 kirjotettu viestejä, eikä mikään 6-7e/h palkka siltä osin juuri innosta.

Tekemättömyys ei minua vaivaa, itselleni se olisi vain plussaa.

Eli, kysymykseni tiivistettynä:

1. Onko sotilaspoliisina olemisesta hyötyä vartijauran kannalta?
2. Mitkä ovat nykyiset palkat, ja vaikuttaako vartijakoulutus siihen?
3. Saavatko vartijat jotain haittatyölisiä, ja paljonko ne ovat?
4. Millaiset ovat nykyiset työllisyysnäkymät?
5. Kuinka kattava psykologinen testi on?

Kiitos jo näin etukäteen.

1. Voi olla, joutuu ainakin inttiaikaan opettelemaan, mitä on kulkea yöstä toiseen samoja ovia nykien. Joissainpaikoin sotilaspoliisivarusmiehet saavat ilmaiseksi (PV maksaa) vartijakurssin käytyä intin ohella.

2. Huonot (alimman kastin "kutsumustyö" :))

3. Saavat, ilta, yö, sunnuntai jne lisiä

4. Hyvät, alalla vaihtuvuus suurta - mikäli vaan jaksaa olla, riittää työtä varmasti

Tape sanoi:
3. Saavat, ilta, yö, sunnuntai jne lisiä

Googletin aikaisemmin jotain tietoa, minkä mukaan haittatyölisä olisi jopa 300-400e/kk, pitääkö tämä tosiaan paikkansa?

Jos pitää, niin voisi huonommallakin palkalla harkita menevänsä.

Riippu ihan hommasta, mitä teet. Itse en ole siviilisektorilla vartija, vaan valtion palveluksessa turvallisuustoiminnassa. Lisät voivat olla helpostikin tuonverran 3 viikon työjaksossa.

cji sanoi:
Googletin aikaisemmin jotain tietoa, minkä mukaan haittatyölisä olisi jopa 300-400e/kk, pitääkö tämä tosiaan paikkansa?

Jos pitää, niin voisi huonommallakin palkalla harkita menevänsä.

Noi lisät kyllä pitää paikkansa, riippuen tietenkin paikasta missä on töissä.
Mun mielestä toi vaan ei ole kovinkaan paljon,kun ajattelee sitä, että on töissä lauantaisin, sunnuntaisin, öisin ja iltaisin.
Itteeni lähinnä naurattaa varsinkin nää valtion liksat..

Jugetsi sanoi:
Itteeni lähinnä naurattaa varsinkin nää valtion liksat..

Ja mikähän niissä naurattaa?

Tape sanoi:
Ja mikähän niissä naurattaa?

No korjataan. Siis lähinnä "itkettää" kun itse valtion pienellä palkalla kituuttaa.
Mun mielestä ainaskaan alalla missä itse olen, tämä palkkaus ei ole missään suhteessa tähän työhön.
Niin ja noi lisät ei ole kyllä missään suhteessa siihen, että käyttää paljon viikonloppuja ja iltoja sekä öitä töissä, kuten aiemmin sanoin.
Ei tarvitse sitten sanoa, että kannattaa vaihtaa alaa, jos noin vituttaa palkkaus.;)
Tämähän on siis itselläni vain väliaikaista, kunnes keksin mitä oikeasti "isona" teen.. Kituutetaan siis vielä jonkunaikaa täällä ja katsotaan mitä elämä tuo tullessaan.

Niin vielä sekin, että onhan toki eroja valtion palkoissakin riippuen siitä missä on töissä.

No eikait se ole missään valtion tehtävässä kummoinen se palkka johonkin "mediaseksikkääseen" alaan verattuna, mutta löytyy sitä siviilistäkin surkeastipalkattua porukkaa, kuten esim. tässä ketjussa puhutut vartija. Kukaan ei heitä arvosta, niinkauan, kunnes jotain tapahtuu. Omaa työtäni vastaavaa yksityisen sektorin tehtävää kun ei edes löydy, on mielestäni tympeää aina narista palkoista. Viimevuoden ansiot kolmen- ja neljänkympin välillä, onko se nyt niin erityisen vähän? Tottakait sitä on jokakuukausi ahdingossa, mutta niin olisin, vaikka saisin puolet enemmänkin palkkaa - menoja olisi sopivassa suhteessa VIELÄ enemmän. Pitää yrittää aina muistaa elämän pikku realiteetteja. Jokainen tässä maassa ei oikein voi olla se nokian DI. Itse en edes missääntapauksessa haluaisi.

cji sanoi:
1. Onko sotilaspoliisina olemisesta hyötyä vartijauran kannalta?
2. Mitkä ovat nykyiset palkat, ja vaikuttaako vartijakoulutus siihen?
3. Saavatko vartijat jotain haittatyölisiä, ja paljonko ne ovat?
4. Millaiset ovat nykyiset työllisyysnäkymät?
5. Kuinka kattava psykologinen testi on?

Kiitos jo näin etukäteen.
1. On. Kertyy kokemusta ja saa tuntumaa että onko se oikeasti se oma ala.
2. Ainahan ne liian pienet on. www.vartijat.com
3. Jaa'a...
4. Hyvät
5. Eipä tuota ainakaan itsellä ollut. Töihin tulin tyyliin 9. pv soitin ja kysyin töitä. 10. pv haastattelu ja 11. pv eka työvuoro.

Kannattaa sitten oikeasti pitää järki mukana hommissa ja työnhaussa. -05 tammikuussa olin 2 vko eräässä pikkufirmassa jossa hommat oli ihan perseestä. Sunnuntai-iltana soitettiin ja kysyttiiin että paljonko teet tunteja ensi viikolla... ei näin. Kysyessäni kirjallista työsopparia, vastaus oli "jos et voi minun sanaan luottaa..." johon kuittasin vain että kiitos hei.

Nykyisessäkin työpaikassa on ns. paskakohteita ja hyviä kohteita. Lähinnä tuo tulee siitä miten toimeksiantaja arvostaa vartiointipalvelua ja vartijaa/vartijoita.
Jos alalle tulet niin varmaan huomaat että on myymälöitä joissa vartija on pelkkä kärry-/pullohuonehuora, jolle voi kaataan kaiken paskan ja itkee kun ei tule kiinniottoja. Tällöin ainoa positiivinen juttu päivässä on tiirailla hyvän näköisiä... :kippis1:
Sitten on näitä kohteita joissa kuunnellaan myös vartijoilta tuleva palaute ja kehitetään ympäristöä turvallisemmaksi. Jostain kumman syystä näissä kohteissa tulee myös kiitettävästi kiinniottojakin.

Henk. koht. itse olen tykännyt olla sairaalavartijana. Miksikö? Sinne kertyy lopulta kaikki "hullut".
Kuvittelepa tilanne jossa vieressä on ihminen joka istuu ihan hiljaa ja keinuu edes-takaisin tuolissa, heristää välillä sormea ja sanoo " tämä ei pääty hyvin".
Alat jututtaa henkilöä, jolloin tulee ilmi hänen "värikäs" historia ja mieleesi palaa kollegoiden varoitukset ko. henkilöstä.

Et voi tietää hetkeä jolloin kaveri räjähtää.

Noita tasoista en tiedä, mutta oletan että "normaalit jampat" ovat 1-3 tasolla? Palkat ovat kyllä hävyttömän huonot, tienaan kesätöistäkin enemmän. Vartijan työ kävi lähinnä mielessä sen takia, kun olen näitä ns. "mennään sieltä mistä aita on matalin" -henkilöitä, ja mitä olen lukenut ja kuullut kavereilta (vartijoiltakin), niin eivät kyllä ainakan täälläpäin olevissa marketeissa pistä tikkuakaan ristiin. Tosin, en minäkään tuolla palkalla haluaisi laittaa.

Noh, kiitokset vastauksista. Taitaa kuitenkin olla niin, että en taida tätä duunia harkita sen enempää, vielä kun työajat näyttävät olevan vähän mitä sattuu, en helvetissä ala vääntämään mitään 12h työpäiviä tuolla palkalla.

Vaativiakin hommia löytyy, vastuu painaa ja palkka on paska. Tämä on surullista faktaa vartijoiden hommista.

Nykyään vielä ulkoistamis-trendi tarkottaa sitä että vartijoita myydään melkein mihin tahansa hommaan, kun palveluja voidaan tarjota niin halvalla. On postitusta, sihteerin tehtäviä, noita kärryvuorojakin löytyy jo paljon...

Mutta jos hommansa oikein valitsee ja pää kestää niin parhaan korvauksen kahvinjuonnista ja netissä surffaamisesta olen saanut vartiointialalla.

WastingTime sanoi:
Mutta jos hommansa oikein valitsee ja pää kestää niin parhaan korvauksen kahvinjuonnista ja netissä surffaamisesta olen saanut vartiointialalla.

Paikallisvartijan/receptionistin "hommat" ovat ilmeisesti juuri tällaisia? Oletetaan nyt, että kuukaudessa tulee se 1300e bruttona, niin saavatko nämäkin vartijat lisiä sen verran päälle (riippuen tietty työstä) että sieltä saisi sen 1600e revittyä?

Niin, ja pääseekö paikallisvartijaksi/receptionistiksi yhtä helposti, että "töitä" on kyllä tarjolla, jos vain viitsii tehdä?

cji sanoi:
Paikallisvartijan/receptionistin "hommat" ovat ilmeisesti juuri tällaisia? Oletetaan nyt, että kuukaudessa tulee se 1300e bruttona, niin saavatko nämäkin vartijat lisiä sen verran päälle (riippuen tietty työstä) että sieltä saisi sen 1600e revittyä?

Niin, ja pääseekö paikallisvartijaksi/receptionistiksi yhtä helposti, että "töitä" on kyllä tarjolla, jos vain viitsii tehdä?

Palkat riippuu ihan tunneista ja vuoroista. Peus 8-16 5pvä/vko nii ansiot taitaa jäädä kyllä tohon 1300e max... Tessin mukaan näköjään 1426e/kk bruttona. Sitten jos on mahdollisuus tehdä iltaa ja yötä nii tietty ansiot nousee. Ylitöitä ilmeisesti ei kovinkaan paljon isommat firmat teetä... tai ne pyritään pitämään minimissä.

Ja kyllä hommaa pitäis löytyä, ainakin isommilta firmoilta. Tällä hetkellä taitaa vaivata jokseenkin krooninen työvoimapula.

Respa hommista sen verran että kannattaa olla valmis asiakaspalveluhommiin ja asenne kannattaa olla aika nöyrä, kiitosta ei tule paljoakaan, paskaa sitäkin enemmän. Tosin noin taitaa olla kaikessa vartijanhommassa.

Niin, ne haittatyölisäthän tarkoittavat ilta- yö- ja pyhäpäivinä työskentelyä. Respahommista niitä siis harvemmin kertyy! Tuo 300-400 euroa kyllä saa lisiä kasattua jos tekee paljon yövuoroja ja 1-2 kertaa jaksossa sunnuntain, mutta pelkkä päiväduuni ei tuo kuin sen peruspalkan, joka yleensä on taulukossa 2-4 kohdasta, aloittelija yleensä tyrkätään johonkin kakkostason kohteeseen ja viiden vuoden päästä ehkä olet nelostason tehtävässä mikäli olet fiksusti hommasi hoitanut. Ykköstasoa ei oikeastaan tuosta palkkataulukosta käytetä. Vitostasoa olen saanut sekä kohteen vaativuuden takia, että myös hetkellisesti esimiestehtävästä. Suurimman tilini olen kuitenkin tehnyt kakkostason tehtävästä, jossa olin ainoastaan virka-ajan ulkopuolella töissä. Palkassa oli tuolloin myös pieni henk.koht lisä neuvoteltuna ja kk-brutto oli noin 2100 euroa vuositasolla keskiarvioiden, muissa kohteissa (ns. "päivätöissä") en edes vitostason palkalla yltänyt tuohon. Itselleni yötyöskentely tosin sopi hyvin luonteelle.

PS. Jos joku juuri nyt haluaa äkkiä alalle, niin Vantaan Securitas hakee huimaa määrää turvatarkastajia lentoasemalle, sisään pääsee ns. "kuka vain" jolla on vartijakortti.

Jissen sanoi:
PS. Jos joku juuri nyt haluaa äkkiä alalle, niin Vantaan Securitas hakee huimaa määrää turvatarkastajia lentoasemalle, sisään pääsee ns. "kuka vain" jolla on vartijakortti.

Eipäs muuten hae vantaan securitas ...

E: ..ja jos turvatarkastajan duunia haluaa tehdä ni suoraan kentälle control - yksikköön hakupaperia ja sinne ei tarvita edes vartijakorttia , turvatarkastus toimii itsenäisenä osastona ja tekee pelkästään tarkastuksia.

En tiedä mikä/minkä Securitas hakee, mutta turvatarkastajalla ei tarvitse olla vartijakorttia.

Eikä sitä myöskään Securitas vaadi.

Aha. Jii82 editoi mun viestin turhaksi.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom