Turvallisuusalalle, vartijaksi?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja rontti
  • Aloitettu Aloitettu
Originally posted by nikke1
Minkälaiseen hommaan sitä sitten suurimmalla todennäköisyydellä lyödään? Markettiin käppäilemään? Piirivartijaksi?

Kyllähän siihen itse saa vaikuttaa. Eivät ne kai yleensä pistä markettiin jos sanoo etten halua semmoista. Toisaalta piiriinkään eivät laita, jos ei siitä innostu. Ei tosin anna kovin hyvää kuvaa, jos liikaa nirsoilee. Jotainhan sitä on tehtävä, ja aina ei välttämättä kaikille niitä "kivoimpia" hommia riitä.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Vaikka palkka ei ole hyvä niin ei se ole kovin huonokaan. Olen noin neljä vuotta ko. hommia tehnyt enemmän tai vähemmän säännöllisesti ja kk-palkalla ollessani sain käteen 1300-1350e kuussa (yhdellä ikälisällä) enkä tehnyt kuin muutaman yövuoron/3vkoa (yötä tehdessä lisistä olisi kertynyt noin satanen lisää).

Työn hyviä puolia voisi mainita mm. sen että jos hoitaa hommat hyvin pystyy aika pitkälle vaikuttamaan missä kohteessa työskentelee ja sopimaan työvuoroista => aikaa harrastuksille jää hyvin! Toinen seikka on se että ei äkkiseltään tule montaa hommaa mieleen jossa noin vähällä työmäärällä saa tuota n. 1300e/kk. Toki vuorot on usein pitkiä mutta saattaa olla että vuoron aikana ei muuta tarvitse tehdä kuin puhua p*skaa työkavereiden kanssa ja palkka juoksee.

Itse tykkäsin hommista (ja tykkään edeleenkin) vaikka en lopunikääni aiokkaan tehdä!

Toi on kyllä totta, että minimi panoksella saa lähes maksimi tuoton. Jos vielä sattuu olemaan sellaisessa kohteessa jossa ei tarvi kassalinjalla seisoskella, vaan voi jauhaa kahvipapuja kamerakopissa ni avot!

Kuinka moni teistä tosiaan vaan hengailee sen työvuoronsa? No tottahan toki se voisi olla kivempaa, jos ois duunikaveri, jonka kanssa voisi hengailla vuoronsa.

Mun osalta tuo duuni on pelkkää istumista. Olen tosi hiljaisessa kohteessa, jossa ei tapahdu oikein mitään. Ja alan tulla hulluksi. Mulla ei ole siellä mitään nykyaikaisuuksia viihdykkeenä (esim. nettiä). Yritän selvitä työpäivistä soittamalla kavereille, lukemalla ja kirjoittamalla kirjekavereille.

Kävin taannoin lääkärissäkin, kun väsyttää niin perkeleesti koko ajan. Ja se sanoi, että duuni, jossa ei ole tekemistä on ihan yhtä kuormittavaa kuin duuni, jossa on sikana tekemistä.

Itse ainakin kaipaan jotain tekemistä enkä vaan halua hengailla työpäiviä läpi.

Originally posted by Hippa
Kuinka moni teistä tosiaan vaan hengailee sen työvuoronsa? No tottahan toki se voisi olla kivempaa, jos ois duunikaveri, jonka kanssa voisi hengailla vuoronsa.

Mun osalta tuo duuni on pelkkää istumista. Olen tosi hiljaisessa kohteessa, jossa ei tapahdu oikein mitään. Ja alan tulla hulluksi. Mulla ei ole siellä mitään nykyaikaisuuksia viihdykkeenä (esim. nettiä). Yritän selvitä työpäivistä soittamalla kavereille, lukemalla ja kirjoittamalla kirjekavereille.

Kävin taannoin lääkärissäkin, kun väsyttää niin perkeleesti koko ajan. Ja se sanoi, että duuni, jossa ei ole tekemistä on ihan yhtä kuormittavaa kuin duuni, jossa on sikana tekemistä.

Itse ainakin kaipaan jotain tekemistä enkä vaan halua hengailla työpäiviä läpi.

Yritä vaihtaa kohdetta. Tai rupea heittosäkiksi niin vaihtelua tulee varmasti.:thumbs:

Pistetäänpä omia kokemuksiakin.

Olen työskennellyt kohta vuoden vartijana siinä isoimmassa firmassa. Kohteet on vaihdellut kulunvalvonnasta isoissa kohteissa partioimiseen ja valvomohommiin. Osasto on siis Paikallisvartiointi ja Hallinto. Liksaa tulee sellainen 1000-1200€/kk puhtaana käteen.

Pääasiassa olen ollut tyytyväinen hommiin, työkaverit ovat pääosin mukavia ja kohteet tällä hetkellä vaihtelevia. Tosin välillä tulee sellaisia päiviä, että tekisi mieli hakata päätä seinään kun ei aika kulu.

Työpäivät ovat yleisesti ottaen olleet 7-12 tunnin mittaisia, vaikka välillä tulee 16/17-tuntisiakin pätkiä vastaan. Tappelemaan en ole juurikaan joutunut, joskus jotain juoppoja ja nistejä vähän siirtelemään paikasta toiseen.

Vartijaksi pääsee, kunhan onnistuu vakuuttamaan työhönoton siitä, että ei ole mikään rambo-henkinen taistelija. Fyysiset ominaisuudet eivät ole kaikissa paikoissa niinkään tärkeitä, tietenkin merto yms. poikkeuksena. Ja pahoja tilanteita varten on voimankäyttövälineet olemassa.

Originally posted by rafael30
Pistetäänpä omia kokemuksiakin.

Vartijaksi pääsee, kunhan onnistuu vakuuttamaan työhönoton siitä, että ei ole mikään rambo-henkinen taistelija. Fyysiset ominaisuudet eivät ole kaikissa paikoissa niinkään tärkeitä, tietenkin merto yms. poikkeuksena. Ja pahoja tilanteita varten on voimankäyttövälineet olemassa.

Heh! ompahan se yksi firma mikä ottaa nämä rambot töihin:(
Noh itse muutaman vuoden alalla olleena voin sanoa ettei nykyään ole paljoa vaatimuksia että pääsee vartijaksi. Näyttää somputkin tekevän sitä työtä.
Itse kun menin alalle piti olla suomenkansalainen ja intti käytynä yms... mutta nykyään riittää kun on 18-65 vuotias.
Noh! onneksi olen päässy siitä alasta irti....:thumbs:

Originally posted by efuman
Heh! ompahan se yksi firma mikä ottaa nämä rambot töihin:(
Noh itse muutaman vuoden alalla olleena voin sanoa ettei nykyään ole paljoa vaatimuksia että pääsee vartijaksi. Näyttää somputkin tekevän sitä työtä.
Itse kun menin alalle piti olla suomenkansalainen ja intti käytynä yms... mutta nykyään riittää kun on 18-65 vuotias.
Noh! onneksi olen päässy siitä alasta irti....:thumbs:

True that! Onneksi niitä soolomiehiä ei ole tullut vielä vastaan, paitti yksi.

Tämä kaveri oli joku ulkomaanmies, mikä lie. Kun meni tilanteisiin, niin ei paljon kavereille ilmoiteltu. Pääasiallinen ongelma oli kuitenkin, ettei ukko osannut pysyä paikallaan. Aulassa piti olla, mutta harvemmin siellä näkyi. Ehdin tehdä vesselistä itsekin valituksen. Onneksi lensi pihalle heti kun koeaika oli loppumassa.

Töihin hakiessa kannattaa katsoa vähän mihin firmaan lähtee. Kaikissa on vikansa, mutta kaikissa ei ole niitä hyviäkään puolia.

Originally posted by rafael30

Töihin hakiessa kannattaa katsoa vähän mihin firmaan lähtee. Kaikissa on vikansa, mutta kaikissa ei ole niitä hyviäkään puolia.

Näitä ei varmaan viittee kukaan mainita, mutta mistä sen huomaa jos on ihan väärään paikkaan hakemassa? Ja mikä niissä voi olla niin paskaa että ei kannata hakea?

Haastattelussa kysyvät munan pituutta ja paljon penkki? Vai ilmapiiriltään jne?

Originally posted by nikke1
Näitä ei varmaan viittee kukaan mainita, mutta mistä sen huomaa jos on ihan väärään paikkaan hakemassa? Ja mikä niissä voi olla niin paskaa että ei kannata hakea?

Haastattelussa kysyvät munan pituutta ja paljon penkki? Vai ilmapiiriltään jne?

Turkulainen kun oot, ni voisin suositella sitä E-kirjaimella alkavaa vartiofirmaa. Sillä on meinaan Turussa hivenen mielekkäämmät kohteet kuin muilla firmoilla.

Omia kokemuksia, jos kysyjää kiinnostaa:

1. Vartijan työ ei kannata
- paska palkka ja työajat (ja lisät)
- työ pahimmillaan ihmisille vittuilua ja sylkykuppina oloa
- ei ollenkaan haastavaa työtä, joidenkin mielestä etu
+ pääkaupunkiseudulla pitäisi päästä todella helposti töihin
2. Paikallisvartioinnissa kannattaa yrittää tehtaiden porteille
+ esim. paperitehtaiden vakkarivartijat (ei siis ulkoistetut) kuuluvat paperiliittoon (näin olen ymmärtänyt) ja niillä on hyvät palkat + lisät ja mukavat olot. Nykyään ei juuri muuten pääse kuin ulkoistuksen kautta, joten eduksi jää vain mukavat olot (ja ovatkin kokemuksen mukaan tosi mukavat).
- Paikallisvartioinnin nakkihommia (väliaikaiset kohteet) kannattaa välttää (yleensä autossa istuskelua, kokeilepa joskus istua paikallasi autossa 8-12h)

Työhaastattelussa: Ole reipas, ystävällinen, sosiaalinen ja asiakaspalveluhenkinen. Kuitenkin ollen oma itsesi. Itselläni haastattelija oli psykologi; esittäminen ei mene läpi. Sopivuustesteissä vastaa rehellisesti, niissäkin huijaus näkyy. Jos et ole sopiva, niin silloinhan on parempi ettet edes hae. Saliharrastuksia ja karaten mustaa vyötä ei kannata edes mainita. Tiedä jo etukäteen, että vartijan työ on palveluammatti. Vastaa realisistisesti palkkatoiveeseen, eli alkuun 7,5e/h.

Noilla pääsin itse ineen, vaikka minulle ei ollut edes kohdetta määrättäväksi. Työ kuitenkin puudutti sen verran, että noin 5kk jälkeen en suostunut enää tekemään vuoroakaan. Yövuorojen valvominen ja työn haasteettomuus siis iskivät.

Tsemppiä :kippis1:

Minun mielestä vartijan työ näyttää Puolet mielenkiintoisemmalta
mitä esimerkiksi jonkun hyvä palkkaisen insinöörin.
Jonkunhan ne työt täytyy tehdä.

Kunnon Duuneja.

Poke
Vartija
Palomies
Rauhanturvaaja
Poliisi
RaksaDuunari
Ym....

Paska jos tässä maassa aletaan arvostaan
kaiken maailman Pankkihuijareita , ja Toimistorottia.

Originally posted by Matsku

Eipä siinä mitään, kaikille työnsä. Jokaisella meistä lienee omat henk. koht. resurssinsa, jotka varmasti suuntaavat mielenkiintoa. Molempia kokeilleena voin sanoa, että korkean koulutuksen työt voittavat duunit haastavuudessa (ja siten pitkällä tähtäimellä mielenkiintoisuudessa) 6-0.

Myöhästyit noin 10 vuotta, Suomessa arvostetaan koulutusta enemmän kuin missään muussa maailmankolkassa. Tosin rikollisia ei liiemmin (pankkihuijarit).

Asiaa, vanhaa kunnon työväenluokka vs. riistäjäporvarit -henkeä!
:kakka:

Mulle turvallisuusalan hommat on ainakin kutsumusammatti, palkka on huono mutta pääasia että tykkää siitä mitä työkseen tekee. Ei olisi kiva jos joka aamu vituttaisi lähteä töihin...

Originally posted by plag
Omia kokemuksia, jos kysyjää kiinnostaa:

1. Vartijan työ ei kannata
- paska palkka ja työajat (ja lisät)
- työ pahimmillaan ihmisille vittuilua ja sylkykuppina oloa
- ei ollenkaan haastavaa työtä, joidenkin mielestä etu
+ pääkaupunkiseudulla pitäisi päästä todella helposti töihin

--

Työhaastattelussa: Ole reipas, ystävällinen, sosiaalinen ja asiakaspalveluhenkinen. Kuitenkin ollen oma itsesi. Itselläni haastattelija oli psykologi; esittäminen ei mene läpi. Sopivuustesteissä vastaa rehellisesti, niissäkin huijaus näkyy. Jos et ole sopiva, niin silloinhan on parempi ettet edes hae. Saliharrastuksia ja karaten mustaa vyötä ei kannata edes mainita. Tiedä jo etukäteen, että vartijan työ on palveluammatti. Vastaa realisistisesti palkkatoiveeseen, eli alkuun 7,5e/h.

Multa ei kysytty palkkaa. Lyntättiin tessi eteen tyyliin "ota tai jätä". Mitä siinäkin voi tehdä, ku on hakenu duunia monta kuukautta.

Palkasta sen verran, että jos ei ole minkäänmoista koulutusta (tai jotain über erikoistaitoja) ei paljoa parempaa palkkaa saa oikeen mistään.

Omakohtaisia plussia ja miinuksia:

+ Liksa 1253€/kk, vuokra 250€ Helsingissä, eli riittävä palkka.
+ Nopea päästä töihin
+ Varma työllistäminen
+ Mielekäs homma (nykyisissä kohteissa)
+ Mukavat työkaverit
+ Ilmainen kuntosali
+ Ei tarvitse ikuisuuksia kestävää koulutusta
+ Vartijakortti + jv-kortti voimassa 5 vuotta -> muitakin hommia voi tehdä ja palata alalle näppärästi

- Epämääräiset työajat...
- ...ja huonot vapaat
- Toisinaan sadistinen työvuorosuunittelu

Olen tehnyt vartijan hommia nelisen vuotta opiskelun ohessa ja suosittelen niitä kaikille opiskelijoille. Huomattavasti mielekkäämpää tehdä esim. viikonloppuna kaksi kahdentoista tunnin vuoroa, joista saa sitten 36 tunnin palkan kuin tehdä joka arki-ilta neljän tunnin kassavuoroja Alepassa kahden viikon ajan.

Paikkari hommissa yleensä kohteesta löytyy kone, joten kouluhommienkin tekeminen luonnistuu vallan mainiosti. Henk.koht. saan päättää täysin kaikki vuorot mitä teen ja missä teen. Kauan samassa firmassa olemisen etuja.. Ja itse sain vielä enemmän tai vähemmän helposti palkallisen työharjoittelupaikan (opiskelen amk:ssa) eräästä isosta ketjusta oltuani paljon ko. ketjun pääkonttorin vastaanotossa duunissa.

Mutta vastapainoksi pitää myöntää, että monta kertaa on ärräpäät lennelly erinäisillä työmailla yms. eli pitkää pinnaa tarvitaan, muuten ei jaksa typeriä asiakkaita eikä vielä typerämpiä paskakohteita joihin varmasti joutuu...

ARVOSTAKAAPAS TÄTÄ!
Oli tossa actionia yks kerta ollut kun asiakas riehui ravintolassa ja särki paikkoja, ostarin vartija tuli paikalle ja oli puolta pienempi kuin riehuja. Huuteli sieltä ravintolan ovelta että rauhoitu mies!
Lopulta baarimikko rauhoitti ukon ja vartija joka oli kalpeana katsellut vieressä, otti loparit!
klamydian biisi vartijatoimistoon, se on siinä.

Kurkoo! Mutta noitakin näkee. En oo itekään isokokoinen ukko, mutta jonkin verran munaa pitäis olla. Jos ei muuta niin ne voimankäyttövälineet on syystä mukana. Jos ei muuta ni kavereita paikalle. Naurettavaa pelleilyä.

Oma työkaveri on kanssa juossut piiloon kun asiakas kävi aukomaan päätä. Aukihan se muillekin vakdeille, mutta ulos meni ihan nätisti kun käskytti.

Matsku sanoi:

Kunnon Duuneja.

Poke
Vartija
Palomies
Rauhanturvaaja
Poliisi
RaksaDuunari
Ym....

Riippuu miltä kantilta katsoo, tuskin poketkaan tienaa älyttömiä summia. Miettii kaikki riskit yms. Saa ihmisten vihoja päällensä yms muuta paskaa.
Samoin poliisit ja vartijat, sais korottaa palkkoja molemmilla.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom