Turvallisuusalalle, vartijaksi?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja rontti
  • Aloitettu Aloitettu
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Eipä tästä kauaa ole kun sama firma totesi työntekijöidensä silloin toimineen väärin.
Silloin ei tainnut olla vaihtoehtoja, kun oli todisteeksi riittävän selkeää videokuvaa. Vartijathan eivät tainneet silloinkaan tehdä mielestään mitään väärää.

Edit: Ja jos en väärin muista, niin silloinhan suurin osa pakkiksen keskusteluihin osallituneista ei nähnyt vartijoiden toiminnassa mitään väärää.

Miksi se on niin vaikeata myöntää, että vartijoissa on edelleenkin liian paljon niitä idiootteja, jotka tykkäävät hakata ihmisiä ja väittävät sitä oikeutetuksi voimankäytöksi?
Niin no, yksikin on liikaa.
Olen sen verran monesta tuollaisesta tapauksesta kuullut luotettavilta tahoilta, että enää kyllä usko noita yksittäistapauksiksi.
Asiakkailta itseltään? Vai kavereiltasi? Itse pitäisin luotettavana tahona ainoastaan tapauksen osapuolia tai poliisia.
Jos väkisin yritetään vääntää asia siihen muotoon, että kaikki on aina asiakkaan vikaa, niin näitä tapahtumia nähneet ihmiset alkavat pitämään kaikkia vartijoita samanlaisina.
99 % on itse asiassa asiakkaan vikaa. Jos 99 % olisi vartijoiden vikaa niin Suomessa olisi hyvin vähän vartijoita töissä.

Voivoi. Samaa saatanan lässytystä puolesta ja vastaan ilman minkäänlaista faktatietoa, kuten esim. silloin kun täällä käsiteltiin poliisilaitoksen vartijoiden tekemää pahoinpitelyä.

Videolla näkyy sumuisia hahmoja ja kuuluu kun vinkuva teini huutelee, että tästä tulee niinku niin poliisijuttu. Yksi vähän ronskimpi "maahanvienti", missä reppuselkäinen kaveri pyörähtää selälleen. Kukaan ei tiedä mitä tapahtui ennen tai jälkeen, mitä muu junahenkilökunta tai matkustajat ovat nähneet.

Eli jos jonkun mielestä vartija on pahoinpidellyt kiinniotettavaa tarpeettomasti, niin hänen on pakko olla joko asioista tietämätön tai sitten auktoriteetteja vastustava räkänokka?

Luitko mahdollisesti ollenkaan mitä edellisessä postissani kirjoitin? On hyvin mahdollista että kansalainen, varsinkin tiettyjä poliittisia suuntauksia/räkänokkaisuutta omaava sellainen, näkee täysin laillisessa voimankäytössä tapahtuvan pahoinpitelyä. Ja kyllä, toisilla se johtuu tietämättömyydestä, toisilla siitä että kaikki tukari-järjestelmän toimet ovat heidän mielestään väärin.

On toki myös mahdollista että kansalainen näkee pahoinpitelyn pahoinpitelynä ja voimankäytön voimankäyttönä. Valitettavan usein kansalainen tahtoo vain sekoittaa nämä asiat keskenään.

Ja mitä tulee vartijan suorittamaan tarpeettomaan pahoinpitelyyn: jos vartija pahoinpitelee jotain henkilöä, on se aina tarpeetonta. Sen sijaan jos vartija käyttää voimaa jotain henkilöä vastaan, se ei ole pahoinpitelyä eikä myöskään tarpeetonta. En tiedä tapausta että vartija (tai kukaan muukaan) voisi pahoinpidellä kiinniotettua TARPEELLISESTI. Suosittelen myös sinulle pientä checkiä sen suhteen mitä erilaiset termit tarkoittavat.

Siihen päätelmään että pahoinpitelyä tuskin on tapahtunut, päädyin videon kuvanneen henkilön lehdelle antamien lausuntojen perusteella. Nopealla katselulla videosta ja uutisen tekstisisällöstä on löydettävissä muutamia orastavia ristiriitoja.

Miksi se on niin vaikeata myöntää, että vartijoissa on edelleenkin liian paljon niitä idiootteja, jotka tykkäävät hakata ihmisiä ja väittävät sitä oikeutetuksi voimankäytöksi? Olen sen verran monesta tuollaisesta tapauksesta kuullut luotettavilta tahoilta, että enää kyllä usko noita yksittäistapauksiksi.

Ei todellakaan ole vaikeaa myöntää koska vartijoihin mahtuu ihan jäätäviä ääliöitä. Sen sijaan kuka tahansa saa väittää mitä tahansa, oikeus tehköön ratkaisun tarpeellisuudesta tai tarpeettomuudesta mikäli asiassa jotain eripuraa ilmenee.

Edit: Eikä sen pitäisi asiallisesti käyttätyviltä vartijoilta olla millään tavalla pois, että nuo ylilyönnit myönnetään.

Tottakai jonkun on ylilyönti jossain vaiheessa myönnettävä mikäli sellainen on sattunut. Kuitenkaan tuon videon ja uutisen perusteella en vielä pitäisi kirkossa kuulutettuna sitä että ylilyönti tuossa kyseisessä tapauksessa olisi tapahtunut.

Tuntuu varmasti ihmeelliseltä mutta tähän väliin on pakko kehua etten itse ole koskaan joutunut vartijoiden sarjapahoinpitelyn tai edes voimankäytön kohteeksi. Liekö vika sitten minussa vai laiskoissa ja pahoinpitelyhaluttomissa vartijoissa.

Miksi se on niin vaikeata myöntää, että vartijoissa on edelleenkin liian paljon niitä idiootteja, jotka tykkäävät hakata ihmisiä ja väittävät sitä oikeutetuksi voimankäytöksi? Olen sen verran monesta tuollaisesta tapauksesta kuullut luotettavilta tahoilta, että enää kyllä usko noita yksittäistapauksiksi.

Niin, miksi se on sitten niin vaikea myöntää, että vartijoissa on paljon opiskelun ohella ko. duunia tekeviä, tiedän jopa pari HUMANISTI-vartijaa. Se mitä itse olen kuullut niin esim. lähijunat ja Rautatieasema ovat rauhoittuneet paljonkin, koska siellä on jatkuvasti näkyvää vartiointia. Ja kas kummaa, olen kuullut sellaistakin, että jotkut soittavat täysin aiheetta vartijoille suutaan, ihan yrittäen provosoida tilannetta.

Se vaan, että koskaan ei uutisoida tapauksista, joissa vartijat toiminnallaan onnistuisivat estämään pahoinpitelyn tai antaisivat ensiapua tms. Mutta mitä turhaa, jokainen vartijahan on tunnetusti peruskoulun vaivoin suorittanut, poliisikoulun valintakokeissa hylätty uusnatsi-idiootti.

Tuolla jälkimmäisellä uutisella ole enää mitään merkitystä. Ihmisten mielessä on kuitenkin jo, että se oli 12-vuotias pyhäkoulupoika, joka hakattiin turhaan ja julmasti. Se on ihan sama mitä vartija/järkkäri tekee, niin se on aina väärin. Pääasia että palkka juoksee, istun vastaisuudessa jalat pöydällä.

No joo, luotettavien helsinkiläisopiskelijalähteiden mukaan kaksitoistavuotiaan näköinen itkuinen lattialla makaava poika olikin poliisin mukaan poikkeuksellisen kookas, aggressiivisesti ja sekavasti käyttäytyvä neljätoistavuotias. Se on vissiin näitä mielipidekysymyksiä, joista on turha kiistellä.

[Vastuuvapauslauseke] Minusta myöskään neljätoistavuotiaita, viattomana lattialla makaavia itkuisia henkilöitä ei saisi mätkiä.

Hyvä että tollasille röyhkeille nulikoille edes joku pitää suomessa kuria. Poliisi on heille liian helläotteinen ja mitään muutakaan auktoriteettia ei ole. Tollaset räkänokat ei joudu kova kovaa vastaan kuin metro/juna- vartijoiden, tulevaisuudessa portsarien sekä tietenkin selkeästi "kovempien" kansalaisten edessä.

Tulee mieleen sellanen tapahtuma, kun kaverin uusi HD oli parkissa ja kaveri itse jonkin matkan päässä. Pari nulikkaa tuli siihen skoottereilla ja toinen heitti reppunsa kaverin HD n tankille siks aikaa kun poisti kypärää päästään.. kaveri siihen sitten paikalle ja sanoi ihan asiallisesti että ei oo oikein fiksua laskea mitään vieraan prätkän päälle tai muutenkaan koskea muiden omaisuuteen. Tästä nulikat aloittaa tietenkin asiattoman haistattelun ja kaveri suutahtaa pojille ja kertoo että jollei suunsoitto lopu niin pojat on jo sen ikäisiä ettei hänellä ole ongelma antaa kunnon selkäsauna pojille. Tässä vaiheessa pojilla jo alkaa löytyä itsesuojelu vaistoa ja anteeksipyynnön jälkeen tilanne raukeaa siihen.

Pointti nyt vaan on se että varsinkin pääkaupunkiseudulla löytyy todella paljon nulikoita joilta puuttuu alkeellisimmatkin käytöstavat ja on mun mielestä vaan hyvä että edes vartijat alistaa ja opettaa rajoja. Jos ei rajoja kukaan opeta, voi olla aika raskasta oppia niitä 20-30 vuotiaana. Kaikki ei tosin opi ikinä.

Loistava opetusvideo äidinpikkuvittunaamoille, että miten järjestyksenvalvojat voivat retuuttaa ihan laillisesti, jos käsketään poistumaan, eikä poistuta. Todennäköisesti seuraavassa videossa Iltalehden "nulikkat vs vartijat"-videossa joku nulikka iskee puukolla vartijaa kun tätä poistetaan jostakin julkisesta kulkuneuvosta.

Todennäköisesti seuraavassa videossa Iltalehden "nulikkat vs vartijat"-videossa joku nulikka iskee puukolla vartijaa kun tätä poistetaan jostakin julkisesta kulkuneuvosta.
Eipä olisi eka...
Työkaverille tuli vastaan 15-v puukon kanssa.
IMO, tällaisten nuorten kasvatuksessa on mennyt jotain todella pahasti pieleen ja vaatii todella paljon jotta tällaisesta henkilösta saadaan yhteiskuntakelpoinen.

Viesti kaikille vartijoille

Hengasin nuoruuden ostareilla ja asemilla, mentiin pyörällä ja luistimilla joka paikkaan, tehtiin kolttosia ja häirittiin, mutta koskaan ei ollut ongelmia vartijoiden kanssa. Jotkut kavereista halusivat laittaa vastaan auktoriteetille, mutta aina lopulta toteltiin ja hommat hoidettiin hienosti puhumalla.

Yhtään mulkkua vartijaa en ole koskaan tavannut, sitä vastoin asiallisesti käyttäytyviä ja työnsä hyvin hoitavia kyllä. Kaikki tämä vuosikymmen myöhemmin näin jälkeen päin ajateltuna, nuorena olin useasti eri mieltä, mutta ymmärsin jo silloin kavereiden tekevän vain työtään.

Mitä tulee tähän edelliseen tapaukseen, niin lähinnä huvitti Iltalehtien uutisointi. Videolla nuoret kauhistelevat normaalia voimankäyttöä, eikä selkeää kuvaa anna kukaan aikaisemmin tapahtuneesta. Lopulta juttu kuitataan ja hyvitellään hiljalleen menneisyyteen pienin otsikoin, vaikka itse vahinko on jo tapahtunut mediassa. Jostakin ne otsikot on silti revittävä.

Lopetus sanat, eli minun silmissä se syypää on aina useammin siellä perisuomalaisessa känniääliössä tai angstisessa teinissä:

"Ottaa kovasti taas tänään yhteen, tuttuun tyyliin perisuomalaiseen, paljain nyrkein, kännissä, nää urpot painii naamat verissä. Grillin eessä tai taksijonossa, ei osaa pitää sitä turpaa tukossa, ei voi antaa asioitten olla, kun on kaikki paviaanit olalla.. Kyllä tosi on se käsi niin kuin lapio, se jättää sun naamasi kuvio, sä satuit väärään paikkaan väärään aikaan ja sait heti nyrkistä leukaan, ilman syytä, ihan turhaa, ne tuli sulta rahaa vaan pummaa, sitä ruvettin nyrkeillä puimaan, nyt joudut monta tonnia korvaa.

Ei oo rakkautta keskustorilla, kun tulee vastaan iso gorilla, se vetää naamaan sua vasurilla" - Lord Est

Nimimerkillä "pakko se on johonkin avautua"

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom