Turvallisuusalalle, vartijaksi?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja rontti
  • Aloitettu Aloitettu
Pari kysymystä vartiointiin liittyen:

1.Hoidetaanko metrovartiointi ja kauppakeskusvartiointi pareittain? Vai hoidetaanko partiointi yksin ja soitetaan kaveri apuun, jos tilanne vaatii?

2.Kiertävätkö metrovartijat eri asemia tilanteen mukaan vai onko joka asemalla (tai vaikka 3 aseman alueella) oma vartija, joka huolehtii omasta alueestaan?

3.Vaihtuvatko kohteet päivittäin/viikottain tms. vai ovatko samat vartijat aina samalla asemalla/alueella?

4.Onko työ enimmäkseen partiointia ja ennaltaehkäisevää toimintaa vai Rähinä-Roopejen ja laitapuolen kulkijoiden poistamista? fifty-fifty? 20%/80%? 80%/20%?

1.Asemilla taitaa pääasiassa olla yksi vartija, joillain harvoilla asemilla kaksi. Jossakin ei yhtään. Kiertävissä partioissa aina kaksi. Kauppakeskuksissa ihan miten sattuu.

2.kts.edellinen vastaus.

3.Varmaan vaihteluakin on, toisaalta ehkä pyritään pääasiassa siihen, että yksi kohde osataan hyvin.

4.Eipä noilla asemilla kauheesti rähinää näy, joten varmasti melko leppoisaa päältä päin katselua. Juoppoja joutunee talutteleen sinne sun tänne vaihtelevalla tahdilla. Riippuu tietysti asemasta ja viikonpäivästä/vuorokaudenajasta.

Kokemusta metrovartioinnista minulla ei ole, Ihan sivusilmällä tehtyjä havaintoja vaan.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Mulla oli ainakin omat kuvat mukana... Olihan siellä joku passikuva-automaatti mis ottaa..

Poliisin sivuiltahan kohdasta "luvat", nämä kaikki selviää...

"Vartijaksi tai väliaikaiseksi vartijaksi hyväksymistä haettaessa on oltava mukana:
# selvitys vartijan tai väliaikaisen vartijan koulutuksen hyväksytystä suorittamisesta
# tarvittaessa selvitys erityisen voimankäyttökoulutuksen ja eräissä tehtävissä mukana pidettävään koiraan liittyvän tottelevaisuustarkastuksen hyväksytystä suorittamisesta
# 2 valokuvaa."

Eli siis juurikin sillon ku haet sitä väliaikasta... se länttästään siihen pahviläpyskään...

Kun sut on vartijaksi hyväksytty niin saat jonku väliaikaisen lippulapun jota voit sitten pitää duunissa mukana sen aikaa kun odottelet että tekevät varsinaisen kortin sulle.

Öö... Meillä ei saanut tehdä töitä ennen ku oli se pahviläpyskä eli se poliisin virallinen väliaikainen vartijakortti. Ottivat siitä kopion töissä... Tosin sain sen kyttikseltä odotellessa..

Poliisilaitos voi antaa hallintopäätöksen, jonka kanssa väliaikaisen vartijan koulutuksen suorittanut voi työskennellä kunnes varsinainen väliaikainen vartijakortti on valmis. Mitään pakkoa poliisilla tähän ei kuitenkaan ole.

Jossain välissä mulla oli sellainenkin, muistelisin kyllä et se oli vasta kun olin käynyt 60h kurssin ja anomassa sitä 5 vuoden korttia. Tai sitten mun muisti on vaan hyvin laaja ja sekava (todennäköinen vaihtoehto)

JV-korttia odotellessa itse tein pelkällä hakemuksen kopiolla hommia, voi olla että sama systeemi pätee vartijakortteihin.

Vastailen vielä sulle tähän omat näkökulmat, vaikka tuossa pari esimerkkiä on jo tullutkin.

1. Aluksi ainakin kannattaa mennä isoon firmaan töihin, joka kustantaa kurssit.

2. Jos on sosiaalinen ihminen ja pystyy tekemään asiakaspalveluhommia, niin ehdottomasti kannattaa mennä respaan. III-tason palkka ja yleensä ihan mukavat hommat. Ite aloittelin tällä tavoin vartijan hommat ja ei ollut edes sitä 90% palkkaa, vaan normaali 100% heti kättelyssä.

3. Mulla on kokemusta kentältä aika laajasti.

-Myymälähommat on aika tylsää seisoskelua, paitsi jos haluaa jonnekin alepaan Kallioon. Jotkuhan tietenkin tykkää siitä painimisestakin. :) Itse oon tehnyt yhden työvuoron ja se kyllä riittää tältä puolelta. :D

-Piiri on autolla ajamista ja kerrostalojen portaitten ramppaamista ylösalas tai isojen talojen ympärikävelemistä. Ihan leppoisaa, jos ei tarvi hälytyksiä ajella.

-Respassa on siisti sisäduuni ja vartiointia aika minimaalisesti sanan varsinaisessa merkityksessä. Ihmisten kanssa asioimista ja kaikenlaisten pikkuhommien tekemistä. Työpäivät kuluu aika joutuisaan. Suosittelen.

-Paikallisvartiointi on yleensä jossain valvomossa istuskelua. Todella leppoisaa hommaa ja yleensä on netit, telkkarit ja poppivehkeet käytössä. Muutama pitempi kierros työvuoron aikana ja loppuaika vapaata hengailua. Ite teen näitä nykyisin ja mukavasti on mennyt aika. Teen pelkkää yövuoroa, joten liksa on ihan kohtuullinen (n. 1800-1900e) ilman ylitöitä. Muutamalla lisävuorolla menee helposti päälle 2000e/kk tulot. Suosittelen.

4. Työvuorot riippuu täysin kohteista, joten 5h-14,5h. Jos tekee pitkää päivää, niin kerran kuussa on yleensä 5-6 päivää putkeen vapaata.

Saako noita hommia valita itse?? esim jos haluaa vaan respa hommia. Tarvitaanko ajokortti jos menee jonnekkin firmaan hommiin? itselläni ei ole ajokorttia.

Senverran saa tietenkin valita, ettei ole mikään pakko hakea tehtävään, josta ei ole kiinnostunut. Jos haluat respaksi, niin lähetät hakemuksen siihen tehtävään.

Mutta senverran voin kertoa, että respa- ja piiri-pestit ovat sieltä suositummasta päästä, eli ne menevät usein ensin kokeneemmille ja vanhemmille.
Myymälähommia taas riittää yleensä kaikille halukkaille ja vastentahtoisillekin.
Ajokorttia ei luonnollisesti tarvita, jos tehtävänkuvaan ei kuulu autoilua.

Aloittaako kukaan teistä ensi maanantaina 40h:n kurssia TAKK:ssa?

Olen ollut nyt aika tarkallee 1,5 vuotta osa-aikahommissa vartijana ja myymäläpuolella. Tylsää tuo kieltämättä on, mutta ihan hyvä homma opiskelijalle, koska vuoroja saa helposti lisää, jos pystyy enemmän tekemään töitä. Eri asia onkin jos haluaa tuosta pitkän työuran, silloin ei mielestäni kannata kovinkaan pitkään kaupassa mädäntyä. Mutta ainakin pääkaupunkiseudulla on halukkaille paljon töitä vartiointialalta, eivätkä vaatimukset kovinkaan kummoiset ole.

ihan mielenkiinnon vuoksi kysyisin, että mitä tuo nuhteeton tausta tarkoittaa. siis millaisia rikoksia se koskee? ja tarkastaako ne tuon vai tekeekö poliisilaitos päätöksen että onko kykenevä vartijaksi, samaan tyyliin mitä järjestyksenvalvoja korttia suoritettaessa?

ihan mielenkiinnon vuoksi kysyisin, että mitä tuo nuhteeton tausta tarkoittaa. siis millaisia rikoksia se koskee? ja tarkastaako ne tuon vai tekeekö poliisilaitos päätöksen että onko kykenevä vartijaksi, samaan tyyliin mitä järjestyksenvalvoja korttia suoritettaessa?

Kuka tahansa voi käydä vartija/jv koulutuksen, tauostoilla ei kouluttautumiseen ole merkitystä. Poliisi tekee korttia hakiessa hakijoista suppean turvallisuusselvityksen (mm. pahoinpitelyt, vahingonteot, petokset). Liikennerikkomukset harvoin vaikuttaa kortin saamiseen. Poliisi myöntää näillä perusteilla sitten kortin jos on myöntääkseen. Jos työnhakijalla on kortti, ei työnantajan enää tarvitse tarkistaa taustoja. Kortti menee käsittelyyn ja mahdollisesti otetaan pois poliisin toimesta jos kortin omaavan elämäntavat ovat muutuneet ja on saanut tuomion esim. yllämainituista rikosnimikkeistä..

onko noissa mitään vanhenemis käytäntöä jolloin rikokset vanhentuu. vai näkyykö ne aina nuo nimikkeet tuolla vaikka tapauksesta olisi esimerkiksi 15vuotta aikaa?

Vanhenee ne.

http://www.oikeus.fi/oikeusrekisterikeskus/13539.htm

Mutta käytännössä tarvittaessa ne kaivetaan esiin vaikka ois vanhentunutkin.

Kytillä on sitten omat rekisterit, joissa pidetään sitten veikkaisin ikuisesti. Eikä tarvii olla edes syyllistynyt rikoksiin, vaan vaikka jos liikkuu vähän hämärimmissä jengeissä, niin voi päästä tommoseen kyttien "sisäiseen" rekkariin.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom