Turvallisuusalalle, vartijaksi?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja rontti
  • Aloitettu Aloitettu
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Maksaako Vartijan ammattitutkinto mitään? Se 1,5 vuoden koulutus ja siihen sisältyy myös nämä 40h+60h kurssit.

Kannattaa hakeutua jollekin isolle vartioimisliikkelle töihin, jolloin ne mielellään kouluttavat ammattitutkinnon firman piikkiin ja maksavat vielä päivärahat. Näin he pitävät sinua listoillaan ainakin sen pari vuotta (alan ongelmana suuri vaihtuvuus).

Ei maksa mitään jos haet työkkärin kautta työvoimapoliittiseen koulutukseen. Ilmeisesti muutoinkin valtio tulee hyvin vastaan koulutsmenoissa. Se on sitten eri asia kannattaako sitä käydä. Pelkkä peruskurssi riittää hyvin jos sulla on turvallisuusalan työkokemusta esim ovihommista. Eli mielestäni saavutettu hyöty ei ole 1,5 vuoden opiskelun arvoista, etenkin kun siitä vanhasta lyhyemmästäkin koulutuksesta oli puolet turhaa ohjelman täytettä.

VATin voi mainiosti tehdä oppisopimushommana kuten itse tein. Olen kruipelon kanssa eri mieltä kurssin hyödyllisyydestä. Itseäni se auttoi valtavan paljon uralla eteenpäin muutaman mutkan kautta. Kaikista osa-alueista jäi ainakin jotain käteen myös käytännön kenttähommia ajatellen. Mielestäni VAT on erinomainen koulutus jos viihtyy yksityisen turvallisuuspuolen kenttähommissa.

VATin voi mainiosti tehdä oppisopimushommana kuten itse tein. Olen kruipelon kanssa eri mieltä kurssin hyödyllisyydestä. Itseäni se auttoi valtavan paljon uralla eteenpäin muutaman mutkan kautta. Kaikista osa-alueista jäi ainakin jotain käteen myös käytännön kenttähommia ajatellen. Mielestäni VAT on erinomainen koulutus jos viihtyy yksityisen turvallisuuspuolen kenttähommissa.

Mitä siihen oppisopimushommaan sitten kuuluu?

Mitä siihen oppisopimushommaan sitten kuuluu, ja kauan se kestää?

No vastataan nyt jotain suuntaa-antavia, omiin kokemuksiin pohjautuvia tietoja.
Opsop-hommaan kuuluu, koulupäiviä muutaman kerran kuussa ja VAT koostuu 6 pakollisesta ja kahdesta valinnaisesta näyttökokeesta/kokeesta. Kestää n. 1.5v. ja töissä käydään normaalisti, eli ihan aamusta iltaan ja toisin päin.

VAT:n voi suorittaa myös pelkkinä näyttöinä, mutta vaatii mielestäni kokemusta muutaman vuoden vartiointialalta.

Ite olin vuoden töissä ihan VTP ja VPK jälkeen ja nyt suoritan VAT:toa oppisopimuksella, töissä käyden ihan normaalisti.

OT:na voin sanoa, että joku mättää vähän VAT:n suorittaminen TAKK:ssa, kun vähän väliä vaihtuu kouluttajat ja koulutuspäivät. Nyt on kesä taukoa ja syksyllä alkaa vähän niinkuin puskista taas opetuspäivät. Tai ehkä se vaan on sellasta.

Niissä on kyllä rento meininki, kun tapaa ihmisiä samalta, yksinäiseltä alalta imo.

Noinhan se menee kuin Reinzell kertoili. Tuo kouluttajien vaihtelu on kyllä ihan tietoinen veto yleensä, pyritään saamaan kullekin aihealueelle mahdollisimman asiantunteva kouluttaja.

Se voi olla. Tuli vaan tältä koulutusvastaavalta s-postia, että "Hei, siirryn haasteellisimpiin tehtäviin ja koulutuksestanne vastaa tästä lähin tämä herra X".
Meidän firman palvelupäällikkö just sano ennen koulutuksen alkamista TAKK:n koulutuspäävastaavalle, että hyvä homma tää koulutus on kunhan se herra X ei opeta, sillä ei oo mitään annettavaa meidän vartijoille. No jos se opettaa teitä niin vaikka nukutte ja sitte lähette pois :lol2:

No, itse uskon, että kaikilla kokemusta ja tietoa minua enemmän omaavilla on paljon annettavaa mulle.

Valitettava fakta on vaan se että monella paljonkin kokeneella ei välttämättä ole mitään annettavaa opetuksellisessa mielessä. Ja jos sattuu olemaan, ei osaa sitä pointtiaan tuoda esille.

Mitä haluaisit tietää tarkemmin?

Ihan mitä vaan :D Maksaako palkat ajallaan ja TES:n mukaan? Ja työolosuhteista yleensä voi kertoa tai mitä vaan mitä firmasta tulee mieleen. Kyseinen firma hakee vartijoita töihin ja ajattelin että vois hakea. Onko muuten piirivartijan ja paikallisvartijan palkoissa eroa?

Ihan mitä vaan :D Maksaako palkat ajallaan ja TES:n mukaan? Ja työolosuhteista yleensä voi kertoa tai mitä vaan mitä firmasta tulee mieleen. Kyseinen firma hakee vartijoita töihin ja ajattelin että vois hakea. Onko muuten piirivartijan ja paikallisvartijan palkoissa eroa?
Eiköhän molemmista sama kakkostason palkka tipu.

TESin mukaan maksaa pilkulleen oli kyseessä sitten piiri tai paikallis. Ei mikään äärimmäisen työntekijäystävällinen lafka (että työntekijöitä erityisesti arvostettaisi ja muistettaisi millään ylimääräisellä), mutta perusasiat ja lakisääteiset asiat kunnossa.

G4S:lla taitaa vähän kiirettä pitää piirillä ja arvokuljetuksissa. Ite ei kykenis meneen sykkimään jonku tikin kanssa. Tosin keltanokkana ei taida olla vaihtoehtoja, lyövät kiireisimpään hommaan joka tapauksessa ettei vanhat työntekijät kyrpiinny ja lähe meneen. Yleensä aina kun jonkun firman piiri ylibuukataan kohteista, niin vanhat työntekijät lähtee muualle hommiin samantien.

Se vähän riippuu missä kaupungissa on G4S:llä töissä. Itse olen Oulussa piirimiehenä. Palkka tulee ajallaan ja oikein. Mihin kaupungiin olet hakemassa töihin?

Se vähän riippuu missä kaupungissa on G4S:llä töissä. Itse olen Oulussa piirimiehenä. Palkka tulee ajallaan ja oikein. Mihin kaupungiin olet hakemassa töihin?

Etelä rannikolle. Laitoin pari päivää sitten hakemuksen securitakselle. Tänään ne soitti ja tarjos reilun kuukauden pestiä Loviisan ydinvoimalassa. Kuulostaa mielenkiintoselta mutta kun ei ole omaa autoa jolla pääsis sinne. Työ edellyttää kuntotestin suorittamista, joka ei kovin pahalta kuulostanut. Mm. Cooper väh. 2200m, leuat 3kpl, penkkipunnerrus 45kgx10.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom