Turkistarhaisku prkl

Jaa niin vielä tuohon "hassua kuinka vahvimmat minkkivastaiset mielipiteet loytyy yleensa metsastajilta" räpellykseesi. Yleensä ne jotka luonnossa eniten liikkuvat ovat metsästäjiä ja heillä on mahdollisuus omin silmin havainnoida mitä esim. minkki tekee eikä tietoja joudu kaivamaan netistä Discovery-channelilta.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Originally posted by Natupelle

Voisitko arvon luontoasiantuntija kertoa mitä ne radikaalit toimenpiteet ja niiden aiheuttamat vahingot ympäristölle voisivat olla tässä kuvitteellisessa tilanteessa jossa vierasperäisten pienpetojen poistaminen luonnostamme olisi mahdollista?
hei ei tarvii ryhtyy vittuilemaan. Ota relasti.

Toi ajatus tuli yhelta saariston minkkikannan havitystutkimuksessa olevalta aijalta. Sen mukaan toimenpiteet kuten laajamittainen myrkytys aiheuttaisi enemman vahinkoa kuin hyotya, koska minkin kanta on kuitenkin suht vakaa ja itsesaateleva, eika se sinansa aiheuta enaa mitaan uutta taakkaa suomen luontoon.

Vai ajattelitko etta ne puol mijoonaa minkkia yksitellen ammuttaisiin?

nigga please, hanki parempaa tietoa jottei keskustelu mene sinun juttujesi korjailemiseksi.

mita toi "nigga please" tarkottaa?

Metsastajat ei oo anoita jotka tietaa mitaan luonnosta. Sitapaitsi itse olen entinen metsastaja, jos se pikkuseikka nyt mitenkaan pitais mihinkaan vaikuttaa.

Originally posted by kasvisvoimaa
hei ei tarvii ryhtyy vittuilemaan. Ota relasti.

Toi ajatus tuli yhelta saariston minkkikannan havitystutkimuksessa olevalta aijalta. Sen mukaan toimenpiteet kuten laajamittainen myrkytys aiheuttaisi enemman vahinkoa kuin hyotya, koska minkin kanta on kuitenkin suht vakaa ja itsesaateleva, eika se sinansa aiheuta enaa mitaan uutta taakkaa suomen luontoon.

Vai ajattelitko etta ne puol mijoonaa minkkia yksitellen ammuttaisiin?

mita toi "nigga please" tarkottaa?

Metsastajat ei oo anoita jotka tietaa mitaan luonnosta. Sitapaitsi itse olen entinen metsastaja, jos se pikkuseikka nyt mitenkaan pitais mihinkaan vaikuttaa.

Aijjai. Myrkytys on mahdoton ajatus, yhtä mahdoton kuin että minkit saataisi ammuttua NYKYISELLÄÄN loppuun. Siinä vaiheessa kun voidaan olla varmoja ettei luontoon enää pääse täydennysjoukkoja tarhoilta, voidaan puhua hävittämisestä. Tällöin MAHDOLLISESTI hävitys voidaan tehdä pitkän aikavälin puitteissa nykyisillä minkin metsästystavoilla, tyhjentämällä merkittävät alueet sitä mukaa kun uusia ilmestyy. Toki käytännössä vaikeaa mutta tätä tapahtuu koko ajan ja se johtaisikin johonkin jos täydennykset loppuisivat. Radikaali keino olisi tutkittu virus tms. kuitenkin niin että se olisi tutkittu viimeisen päälle. Myrkytys on täysin pois laskuista.

Tietenkään metsästäjät eivät ole ainoita jotka "tietää mitään luonnosta". Kukaan tuskin tohtii niin hurjaa valhetta julki tuoda.

Et mutten aivan taatusti ole mikään "entinen metsästäjä". Ja hyvin epätodennäköisenä pidän ikääsikin, vaikea kuvitella jonkun kolmekymppisen kirjoitelevan tyyliin; "Metsastajat ei oo anoita jotka tietaa mitaan luonnosta". TODELLA VAIKEAA.

Ai niin se nigga please on SNL-showsta ja varmaankin liian vaikeatajuinen.

Originally posted by Natupelle Aijjai. Myrkytys on mahdoton ajatus, yhtä mahdoton kuin että minkit saataisi ammuttua NYKYISELLÄÄN loppuun. Siinä vaiheessa kun voidaan olla varmoja ettei luontoon enää pääse täydennysjoukkoja tarhoilta, voidaan puhua hävittämisestä.

Radikaali keino olisi tutkittu virus tms. kuitenkin niin että se olisi tutkittu viimeisen päälle.

Nyt alkaa kyllä keskustelu mennä vähän väärille raiteille, kun aletaan jo puhua n. miljoonan eläimen suuruisen pysyvän kannan hävittämisellä. Ei se minkki nyt todellakaan ole ainoa suomeen levitetty laji ja yleensä luonnolla on tapana hyötyä jollain tavalla diversiteetin lisääntymisestä.

Australiassa on yritetty hävittää valtavaksi paisunutta kanikantaa muunnellulla viruksella. Kuinkas kävi? Virus muuntui vähemmän virulentiksi, koska tappamalla kaikki kanit, myös virus olisi hävinnyt mantereelta.

Originally posted by Dragon
Nyt alkaa kyllä keskustelu mennä vähän väärille raiteille, kun aletaan jo puhua n. miljoonan eläimen suuruisen pysyvän kannan hävittämisellä. Ei se minkki nyt todellakaan ole ainoa suomeen levitetty laji ja yleensä luonnolla on tapana hyötyä jollain tavalla diversiteetin lisääntymisestä.

Australiassa on yritetty hävittää valtavaksi paisunutta kanikantaa muunnellulla viruksella. Kuinkas kävi? Virus muuntui vähemmän virulentiksi, koska tappamalla kaikki kanit, myös virus olisi hävinnyt mantereelta.

Ääh. Mitä väärää siinä nyt on jos toinen asia johtaa toiseen, minkistä tässä edelleen puhutaan. Kukaanhan ei ole väittänyt minkin olevan ainoa Suomeen tuotu laji mutta vahingollisimmasta päästä se kyllä on. Vieraperäisten petojen levittämisestä olisi mielenkiintoista vertailla niitä hyötypuolia alkuperäisten lajien katoamiseen, esimerkkejä?

Kuten jo viruksesta jaaritellessani mainitsin, olisi virus tutkittava tarkkaan. Siltikin pidän tätä ehkä liian radikaalina toimenpiteenä. Sitäpaitti jyrsijät kuten rotta ja kani on niin kovia sikiämään että niiden hävitys on vielä ongelmallisempi juttu.

Pakkotoiston käyttäjien nyrkkeilysäkeiks tollaset aktivistit.. Luonnonsuojelun ymmärrän mut en tossa muodossa..:curs:

Vieraperäisten petojen levittämisestä olisi mielenkiintoista vertailla niitä hyötypuolia alkuperäisten lajien katoamiseen, esimerkkejä?

Lisääntyvä petoeläinmäärä pitää herbivorimäärät matalalla = kasvit menestyvät paremmin.

Ehkäpä vesikko oli liian isoloitunut laji, eikä kestänyt kilpailua. Tätä kutsutaan evoluutioksi.

Kuten jo viruksesta jaaritellessani mainitsin, olisi virus tutkittava tarkkaan.

Kyseinen virus oli jänisten oma influessavirus. Tunnettiin siis aika tarkkaan sekvenssiä myöten.

:offtopic:

Ehkäpä vesikko oli liian isoloitunut laji, eikä kestänyt kilpailua. Tätä kutsutaan evoluutioksi.

Vähän pelottaa kommentoida, kun kuitenkin olet näissä evoluutioasioista altruismiin liittyen jo osoittanut tietojesi tason. Otan kuitenkin riskin :) Oletko ihan varma, että jonkin lajin häviämistä jonkin toisen lajin yllättävän kilpailun vuoksi kutsutaan evoluutioksi? Mikä on evoluution tarkka määritelmä?

Originally posted by Nat_Ural
Vähän pelottaa kommentoida, kun kuitenkin olet näissä evoluutioasioista altruismiin liittyen jo osoittanut tietojesi tason. Otan kuitenkin riskin :) Oletko ihan varma, että jonkin lajin häviämistä jonkin toisen lajin yllättävän kilpailun vuoksi kutsutaan evoluutioksi? Mikä on evoluution tarkka määritelmä?

Kiitos paljon Nat_anal kirpunpilkuntarkasta kommentistasi.

Jos olet edelleen käärmeissäsi altruitismi -jutusta niin voimme jatkaa kinastelua sähköpostin kautta :)

Jos tarkkoja ollaan niin olet oikeassa. Tuo ei ole evoluution määritelmä mutta kyllähän sinä hyvin tiedät, että evoluutioon liittyy hyvin läheisesti yhden lajin menestys ja toisen lajin ekstinktio.

evoluutioon liittyy hyvin läheisesti yhden lajin menestys ja toisen lajin ekstinktio.
Mutta ei varmastikaan missään tapauksessa se että ihminen pistää sormensa peliin niin kuin se on tässä tapauksessa tehnyt. Nyt kun ollaan viisaampia voisi yrittää korjata vahinkoa.

Tää onkin kuohuttava aihe näköjään. hikoo kämmenet jos toisetkin. Mä ainakin olen aina kohdattaessa pistäny minkin kylmäksi ja raudoilla kanssa niitä vähentänyt ihan riistanhoidollisista syistä mutta aina vaan niitä tulee jostain lisää. Tässä kohtaa uskon järkevään kannansäätelyyn sillä jos minkit yritettäisiin hävittää täysin suomen luonnosta olisi seuraamukset luultavasti pahempia kuin alkuperäinen tarkoitus. Minkki on tullut lajistoon jäädäkseen ja siihen pätee samat kannansäätelyn lait kuin kaikkiin muihinkin eläimiin: luonto ja ihminen...
Tarhauksesta en henkilökohtaisesti pidä eläinten olosuhteiden vuoksi mutta eläinten vastuuton vapauttaminen pienellä alueella lisää vain turhaa ihmisten, luonnon ja etenkin vapautettujen eläinten kärsimyksiä, joten sekin on mielestäni tuomittava keino.

Mulla mitään mielipidettä oo...:david:

Originally posted by Jortsu
Mutta ei varmastikaan missään tapauksessa se että ihminen pistää sormensa peliin niin kuin se on tässä tapauksessa tehnyt. Nyt kun ollaan viisaampia voisi yrittää korjata vahinkoa.

Tämä oli mielestäni hyvä kommentti.

Ihmisen oma menestys lajina on sen verran mittavaa, että se aiheuttaa pakostakin hallaa yhdelle jos toiselle lajille. Ihmiselle haitallisia eliöitä koitetaan tietysti tuhota, esim. patogeeniset mikrobit, ja hyödyllisiä lajeja suosia.

Sitten on se laaja harmaa alue. Ihmiselle yhdentekevät lajit. Ne eivät suoraan hyödytä eivätkä haittaa ihmistä millään lailla. Mitä niille pitäisi tehdä? Pitäisikö ne työntää syrjään hyödyllisten lajien tieltä? Tutkia enemmän? Antaa olla ja sopeutua (minne uudet citymarketit sitten lykätään?)? Onko mikään laji loppujen lopuksi ihmiselle yhdentekevä?

Jokainen voi pohtia mikä on tässä minkin tapauksessa vahinko ja kenen kannalta? Miten sitä voidaan lievittää?

Vai vedotaan sitä evoluutioon kun ihmisen toiselle mantereelle tuoma vierasperäinen peto syrjäyttää alkuperäisiä? Mielenkiintoista, tämä sitten tekeekin häviämiset hyväksyttäväksi? Kun nyt verrataan näitä minun esille tuomiani todellisia haittoja vierasperäisestä pienpedosta ja sinun esittämääsi "kasvit menestyvät paremmin."- hyötyä niin ihan rehellisesti oletko sitä mieltä että kyse on saman luokan asioista? Jos yhtään unohdat tunnepuolen minkkiasiassa ja mietit objektiivisesti niin..

Mitä kohtaa et ymmärtänyt "Kuten jo viruksesta jaaritellessani mainitsin, olisi virus tutkittava tarkkaan." lauseessani? Mitä ihmeen merkitystä sillä on kuinka tarkkaan aboriginaalien riistäjät tutkivat pupujussiviruksia ennen epäonnistunutta koettaan? Kuitenkin koko virusajatus tuntuu koko ajan kaukaisimmalta vaihtoehdolta. En ehdottaisi.

Et mutten aivan taatusti ole mikään "entinen metsästäjä". Ja hyvin epätodennäköisenä pidän ikääsikin, vaikea kuvitella jonkun kolmekymppisen kirjoitelevan tyyliin; "Metsastajat ei oo anoita jotka tietaa mitaan luonnosta". TODELLA VAIKEAA.

no johan nyt on! Ma oon tonnut jo paljon paremmin kayttaytyviin ihmisiin enkkulaisilla boardeilla, hehee, kulttuurishokki!

Tehdaan niin natu etta tavataan jossain kun tuun kaymaan suomessa niin sillon voit todeta etta oon 29v, painan mita sanoin etta painan, nostan mita snoin etta nostan ja vittu kaippa mun pitaa viela jotenkin todistaa sulle etta olen ollut aikoinani metsastaja :confused:

Olen ilomantsista kotosin ja siella kylla oli ainakin ennen joka toinen jannu metsalla, mutta mua ei kiinnosta uskooko joku aija mua vai ei. jatketaan keskusteluja ihan keskusteluiden omilla meriiteilla.

Vai vedotaan sitä evoluutioon kun ihmisen toiselle mantereelle tuoma vierasperäinen peto syrjäyttää alkuperäisiä?

Minä en tietääkseni vedonnut evoluutioon. Totesin vain sen tosiasian, että jossain vaiheessa Vesikon alueelle tulee voimakkaampi kilpailija ja se joutuu väistymään. Tämä on sitä taistelua elintilasta, joka kuuluu evoluutioon. Evoluutioteorian yksi peruspilari on ajatus, että eliöt joutuvat taistelemaan olemassaolostaan ja vahvimmat selviävät. Tässä tapauksessa Minkki on se vahvempi Vesikkoon verrattuna. Ehkä ihminen teki virheen tuodessaan lajin tänne, ehkä ei... laji on kuitenkin jo täällä.

Mielenkiintoista, tämä sitten tekeekin häviämiset hyväksyttäväksi?

Ei ehkä hyväksyttäväksi ihmisen kannalta. Luontoa Vesikon taantuminen ei kiinnosta, se saa vain vahvemman edustajan tilalle.

Kun nyt verrataan näitä minun esille tuomiani todellisia haittoja vierasperäisestä pienpedosta ja sinun esittämääsi "kasvit menestyvät paremmin."- hyötyä niin ihan rehellisesti oletko sitä mieltä että kyse on saman luokan asioista?

Voit listata Minkin haitat. Tässä on minun mielestäni minkin aiheuttamat haitat:

1. Vesikko taantuu joutuessaan kilpailemaan Minkin kanssa
2. Rannikon lähisaarten lintupopulaatiot ovat ahdingossa Minkin takia

Mahdollisia hyötyjä:

1. Jyrsijäherbivorikantojen kurissa pysyminen
2. Minkkialueella olevien taimikkovaiheen kasvien parempi menestyminen
3. Uusi kilpailija pienpetokannassa nopeuttaa muiden lajien lajiutumista Red Queen -hypoteesin mukaan
4. Minkki pyydystää myös tuholaisia kuten rottia ja hiiriä
5. Uusi laji lisää myös lajiston diversiteettiä ja kuten ekologian perusopeissa sanotaan: "Laajan diversiteetin ja suuren yksilömäärän omaavat ekologiset yhteisöt ovat vähemmän alttiita ympäristön muutoksille ja tointuvat mahdollisista muutoksista nopeammin"

Mitä kohtaa et ymmärtänyt "Kuten jo viruksesta jaaritellessani mainitsin, olisi virus tutkittava tarkkaan." lauseessani?

Ymmärrän lauseesi näin: "Virus olisi tutkittava tarkkaan."

Ymmärsitkö sinä vastaukseni, että tutkimuksesta huolimatta viruksen käytöstä ei voitu ennustaa. Enkä sen takia käyttäisi mitään viruksia suomessa... vaikka täällä jo käytetään esimerkiksi monisärmiövirusta mäntypistiäisten torjuntaan.

Kirjoitin ja hioin puoli tuntia vastausta tähän. Se katosi bittiavaruuteen ja kirjoitan sen nyt uudelleen lyhennettynä hymyillen iloisesti vekkulille tapaukselle.

Mielestäni Dragon vetosit evoluutioon hakiessasi hyväksyntää minkin Suomessa elämiselle. Toki voit olla toista mieltä mutta tämä on minun näkemykseni. Ehkäpä hyväksyisit omien perusteluidesi mukaisen oheisen kuvitteellisen tapahtumasarjan.

Päätän viedä viisitoista ilvestä ja sata minkkiä Grönlantiin lisäämään lajiston diversiteettiä. Jos ne tuhoavat sieltä jotakin niin sehän on vain evoluutiota. Vaikka esimerkkini on kärjistetty, on se täysin teesiesi mukainen. Ilmeisesti pidät hyväksyttävänä että ihminen siirtelee eläimiä mantereelta toiselle ja aiheuttaa paikallisille lajeille paikallisia sukupuuttoja ja kenties lopulta lopullisiakin? Ja kun tällaisia virheitä on tapahtunut niin miksi niiden korjaaminen edes teoriassa olisi turhaa? Jos kuvittelet että tästä saadaan joku evoluutiokeskustelu aikaiseksi niin jäitä hattuun. Evoluutio sananatuskin alkuperäisesti tarkoitti ihmisen mokien olevan osa sitä vai ovatko geenimuuntelutkin evoluutiota? Ehkä sitten ovat, asia ei kiinnosta minua koska olemme ilmeisesti lähtökohtaisesti eri mieltä. Sinun mielestäsi evoluutio on _oikein_ ja liito-orava ynnä saimaannorppa voivat poistua keskuudestamme ilman että kannattaa puuttua asiaan, sitähän kutsutaan evoluutioksi. Minä taas haluaisin säilyttää "alkuperäisyyttä" ja uhanalaisia lajeja varsinkin kun kyse on ihmisten aiheuttamista vääristymistä JOTKA VOIDAAN PERIAATTEESSA KORJATA.

"Luontoa Vesikon taantuminen ei kiinnosta, se saa vain vahvemman edustajan tilalle".

Ei tässä ole luontoäidin kiinnostuksen kohteita kyseltykään vaan kyse on siitä että jotkut meistä kuten minä haluamme säilyttää ympäristömme faunan mahdollisimman sellaisena kuin se ilman ihmisen tekemiä mullistuksia olisi.

"Kun nyt verrataan näitä minun esille tuomiani todellisia haittoja vierasperäisestä pienpedosta ja sinun esittämääsi "kasvit menestyvät paremmin."- hyötyä niin ihan rehellisesti oletko sitä mieltä että kyse on saman luokan asioista?"
Et vastannut tähän em kysymykseeni vaan esittelit omia virheellisiä ja puutteellisia listojasi. Korjaan reiluna miehenä ne sinulle yksitellen ja lisään kahden alla olevan havaitsemasi haitan perään muutaman oman lisäksi. Toivon että vastaat siihen vielä.

"Tässä on minun mielestäni minkin aiheuttamat haitat, by Dragon:

2. Rannikon lähisaarten lintupopulaatiot ovat ahdingossa Minkin takia"

Lisää haittoja by Natupelle

3. Hilleri taantuu joutuessaan kilpailemaan Minkin kanssa, ongelma ei vielä ajankohtainen mutta saattaa muuttua lähivuosina sellaiseksi.
4.Rannikon ulkosaarten lintupopulaatiot ovat ahdingossa Minkin takia (luulitko ruokkien asuvan sisäsaaristossa, minkit seikkailevat aivan ulkosaaristossakin).
5. Kosteikkoalueiden lintupopulaatiot ovat ahdingossa minkin takia. Koskee myös sisävesiä.
6. Osa merellä elävistä lajeista ei osaa mieltää minkkiä (vieläkään) pedoksi eikä ts. pelkää niitä ja minkillä on helppo työ tappaa koko populaatio.

"Mahdollisia hyötyjä by Dragon ja perässä minun vastaväitteet:

"1. Jyrsijäherbivorikantojen kurissa pysyminen"

Miksi luulet suomalaisten lajien tarvitsevan apua tässä kun pienpetokannat ovat ylhäällä ilman minkkiäkin? Syitä pienpetojen suureen määrään voi etsiä mm. metsien pirstaloitumisesta, avohakkuista, metsästyspaineen pienenemisestä, ruokajätteiden saannin helppoudesta.

"2. Minkkialueella olevien taimikkovaiheen kasvien parempi menestyminen"

Oletko tosissasi? Upeaa. Perustuu mihin? Jyrsijöiden syöntiin? Taitaa kuitenkin olla niin että vaikutukset on mitättömiä koska minkki ei juuri rantakaistaletta kauempana metsässä liikoja liiku. Turva on vedessä ja sen läheisyydessä pääasiassa eletään. Jyrsijäpuolelta saaliiksi jää lähinnä vesimyyriä ja piisameja. Vesimyyrien aiheuttamat tuhot taimikkoalueilla eivät minkeillä merkittävästi vähene, korkeintaan minimaalisesti. Pääosan ruoastaan minkki kuitenkin hankkii vedestä, käsittäen vesilinnut, kalat, simpukat, ravut, piisamit jne. Vesimyyrä viettää suurimman osan ajastaan maan alla käsittääkseni.

"3. Uusi kilpailija pienpetokannassa nopeuttaa muiden lajien lajiutumista Red Queen -hypoteesin mukaan"

Hypoteesit on kivoja. Lasketko todella hyödyksi sen että alueen alkuperäiset näätäeläimet joutuvat muuttamaan elinalueitaan ja käyttäytymistään? Juuri kyseisen hypoteesin mukaisesti vesikko hävisi Suomesta koska ei pystynyt mukautumaan. Todella kannatettavaa. Jeejee. Äänestän edelleen luonnonmukaisen luonnon puolesta, en ihmisten tuontievoluution.

"4. Minkki pyydystää myös tuholaisia kuten rottia ja hiiriä"

Käsitelty jo jyrsijäosiossa, tarpeetonta keksimällä keksimistä.

"5. Uusi laji lisää myös lajiston diversiteettiä ja kuten ekologian perusopeissa sanotaan: "Laajan diversiteetin ja suuren yksilömäärän omaavat ekologiset yhteisöt ovat vähemmän alttiita ympäristön muutoksille ja tointuvat mahdollisista muutoksista nopeammin""

Perusoppien pointti on jäänyt sinulta sivuun. Ei tuo perusoppi tarkoita sitä että ihmisen kannattaa siirtää lajeja uusille mantereille. Varsinkaan sellaisia jotka todistetusti syrjäyttävät muita. Lisäksi todettakoon ettei minkki ole lisännyt Suomen diversiteettiä vaan ottanut toisen paikan. Perusoppisi ei TODELLAKAAN kannata vierasperäisten lajien tuontia diversiteetin lisäämiseksi vaan siinä yleisesti todetaan suurien yksilömäärien ja laajan diversiteetin omaavien ekologisten yhteisöjen pärjäävä paremmin luonnon mullistusten ja muutosten kourissa. Kyse on nimenomaan lajirikkaista luonnontilaisista yhteisöistä, ei siinä kannusteta keinotekoisesti lisäämään yhteisön lajirikkautta.

Viruspuolen ymmärsimmekin ilmeisesti molemmat, emme vain ymmärtäneet toistemme ymmärtäneen sitä. Aiheesta lienee turha jatkaa koska kumpikaan ei moista kannata.

Kasvisvoimaa jos todella olet entinen metsästäjä niin ihmettelen suhtautumistasi minkkiin. Oletko aivan tosiaan mets.kortin omannut tutkinnon käynyt mies? Minkä ikäisenä suoritit ja kuinka kauan metsissä samoilit? Yllätä minut jälleen?

natu, lopetin metsastamisen noin 14 vuotiaana - ainakin niihin aikoihin alle 15 vuotiaat sai metsastaa kortin omaavien mukana joten en korttia tarvinnut. Mutta metsastajan tutkinnon lapasee puolisokea keravalainenkin, niin helppoja ja yleisia ne kysymykset on.

Suhtautumiseni minkkiin on rauhallinen - en ole lahtenyt mukaan tuohon iltapaivalehtien hysteeriseen suhtautumiseen jonka mukaan minkkiongelma syntyi vasta kun elainektivistit laskivat niita tarhoilta luontoon. Eli puolimiljoonainen minkkikanta muodostui akkia katastrofaaliseksi kun sinne tuli muutama sata lisaa, hehehee. Koko vaite mikkien vapautusten aiheuttamista "ymparistotuhoista" on niin naurettava etta on vaikeaa kuvitella kenenkaan siihen uskovan. Osoittanee ehka vain median voiman suomalaisten ajattelussa...

Vertaappa esimerkiksi kirkkonummella ja parkanossa vuosia sitten tapahtueita minkkien vapautuksia ja paikallisten metsastajien ja luonnonsuojelijoiden kommentteja jalkikateen kuinka he eivat olleet huomanneet mitaan muutosta paikallisessa pienelain- tai lintukannoissa. Samoja kommentteja kuultaneen muutaman vuoden kuluttua kokkolastakin pain, mutta se tuskin yltaa valtakunnalisten lehtien etusivuille.

Kirjoitin ja hioin puoli tuntia vastausta tähän. Se katosi bittiavaruuteen ja kirjoitan sen nyt uudelleen lyhennettynä hymyillen iloisesti vekkulille tapaukselle.

Sellaista tapahtuu. Hyvä ja kattava postaus tämä kuitenkin mielestäni on. Ihmettelen vain sitä, että miksi et postannut näin kattavaa tekstiä aikaisemmin, niin olisimme säästyneet paljolta jankkaamiselta. :)

Päätän viedä viisitoista ilvestä ja sata minkkiä Grönlantiin lisäämään lajiston diversiteettiä. Jos ne tuhoavat sieltä jotakin niin sehän on vain evoluutiota. Vaikka esimerkkini on kärjistetty, on se täysin teesiesi mukainen. Ilmeisesti pidät hyväksyttävänä että ihminen siirtelee eläimiä mantereelta toiselle ja aiheuttaa paikallisille lajeille paikallisia sukupuuttoja ja kenties lopulta lopullisiakin?

Mielestäni tässä ei paljoakaan eroa siihen, että populaatiot siirtyvät luonnollisesti paikasta toiseen. Jos jokin laji osaa hyödyntää ihmistä niin sehän on sen etu.

Tosin jos jokin tällainen tuontilaji järkyttää huomattavasti ympäristöään kuten vaikka: Niilinahvenet Victoriajärvessä, Vesihyasintti ja kottaraiset amerikassa, villisiat ja kaniinit Australiassa, kampamaneetit mustallamerellä. Näissä tapauksissa olen ehdottomasti vastaan tätä siirtelyä.

-- jotkut meistä kuten minä haluamme säilyttää ympäristömme faunan mahdollisimman sellaisena kuin se ilman ihmisen tekemiä mullistuksia olisi.

Tässä asiassa olet pari sataa vuotta myöhässä.

Et vastannut tähän em kysymykseeni vaan esittelit omia virheellisiä ja puutteellisia listojasi. Korjaan reiluna miehenä ne sinulle yksitellen ja lisään kahden alla olevan havaitsemasi haitan perään muutaman oman lisäksi. Toivon että vastaat siihen vielä.

"Tässä on minun mielestäni minkin aiheuttamat haitat, by Dragon:

2. Rannikon lähisaarten lintupopulaatiot ovat ahdingossa Minkin takia"

Lisää haittoja by Natupelle

3. Hilleri taantuu joutuessaan kilpailemaan Minkin kanssa, ongelma ei vielä ajankohtainen mutta saattaa muuttua lähivuosina sellaiseksi.
4.Rannikon ulkosaarten lintupopulaatiot ovat ahdingossa Minkin takia (luulitko ruokkien asuvan sisäsaaristossa, minkit seikkailevat aivan ulkosaaristossakin).
5. Kosteikkoalueiden lintupopulaatiot ovat ahdingossa minkin takia. Koskee myös sisävesiä.
6. Osa merellä elävistä lajeista ei osaa mieltää minkkiä (vieläkään) pedoksi eikä ts. pelkää niitä ja minkillä on helppo työ tappaa koko populaatio.

Puutteellinen listani oli mutta missä sinä virheen siinä näit. Mielestäni Minkin vaikutukset ulkosaaristossa ovat vähäisiä verrattuna sisäsaaristoon. Ei minkki mikään saukko sentään ole, eikä jaksa kilometritolkulla uida.

Miksi luulet suomalaisten lajien tarvitsevan apua tässä kun pienpetokannat ovat ylhäällä ilman minkkiäkin? Syitä pienpetojen suureen määrään voi etsiä mm. metsien pirstaloitumisesta, avohakkuista, metsästyspaineen pienenemisestä, ruokajätteiden saannin helppoudesta.

Mitä suurempi diversiteetti meillä on pienpedoista, sitä pienempää on jyrsijäkantojen kaaoottinen vaihtelu. Mielestäni suomen luonto pystyy suurella pienpetovalikoimalla vastaamaan paremmin jyrsijähuippuihin.

Kun selvästi tiedät aiheesta paljon, niin välikaneettina voisin kysyä, että onko jo varmaa tutkimustulosta siihen, että kumpi oikeastaan säätelee saalis-saalistaja -suhteita kun ajatellaan Pohjois-Amerikkalaisen lumikenkäjäniksen ja ilveksen syklejä. Jäniksenhän todettiin turkistilastojen avulla kontrolloivan kummankin sykliä eikä päinvastoin.

"3. Uusi kilpailija pienpetokannassa nopeuttaa muiden lajien lajiutumista Red Queen -hypoteesin mukaan"

Hypoteesit on kivoja. Lasketko todella hyödyksi sen että alueen alkuperäiset näätäeläimet joutuvat muuttamaan elinalueitaan ja käyttäytymistään? Juuri kyseisen hypoteesin mukaisesti vesikko hävisi Suomesta koska ei pystynyt mukautumaan. Todella kannatettavaa. Jeejee. Äänestän edelleen luonnonmukaisen luonnon puolesta, en ihmisten tuontievoluution.

Tottakai lasken sen hyödyksi, että alueen eläimille tulee uusia valintapaineita. Vesikko ei vaan kestänyt tätä painetta.

"4. Minkki pyydystää myös tuholaisia kuten rottia ja hiiriä"

Käsitelty jo jyrsijäosiossa, tarpeetonta keksimällä keksimistä.

Mielestäni oli selkeämpää eritellä ihmiselle erityisen haitalliset jyrsijät.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom