Tupakoinnin lopettaminen

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja JN
  • Aloitettu Aloitettu
Nyt joulukuussa (oliskohan ollut 16.12.) tuli vuosi täyteen ilman tupakkaa. Olen niin selkärangaton, että hain lääkäriltä Zyban-reseptin ja söinkin nappeja pari viikkoa, mutta sitten lopetin ne vatsavaivojen takia. Painoa on tullut vuoden aikana, mutta muuten ei ole tehnyt tiukkaakaan. Ja tota painoa nyt olisi tullut joka tapauksessa...

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Noin 12h tuntia sitten marssin pihalle ja lupasin itselleni, että sytytän viimeisen savukkeen. Nikotiini viettelee tällä hetkellä aika voimakkaasti. On se vaan ihmeellista myrkkyä.

Nyt on toinen päivä ilman röökiä menossa, vakaa tarkoitus olisi näin alkuun olla koko vuosi 2008 polttamatta (myös mahdollisina baari-iltoina yms.), siitä olis sitten hyvä jatkaa eteenpäin.

Nikotiinipurkkaa tulee nyt syötyä, sitä aion jatkaa ihan suosiolla muutaman kuukauden... mulla se ainakin toimii ihan hyvin, eli mitään isompaa tarvetta tupakalle menoon ei ainakaan vielä ole ilmentynyt. Limaa tuntuu irtoavan keuhkoista ihan kiitettävästi, sellaisia mukavia klönttejä tulee yskittyä pihalle :D

Lopettamista on siis yritetty aikaisemminkin monta kertaa, mutta kertaakaan aikaisemmin en ole aloittanut suunnittelua näin hyvissä ajoin, enkä muutenkaan ole ollut yhtä hyvin valmistautunut. Eli nyt pitäisi ainakin lähtökohdat olla hyvät.

Ei vittu sitten millään pystyisi olemaan ilman. Vaikeita hetkiä elellään.:( Vaikka en ole vuottakaan polttanut, niin aika kovan riippuvuuden on kehittänyt itselleen. En väitä, että toivoisin itselleni mitään pahaa tupakoinnin ansiosta, mutta alitajuntaisesti sitä ajattelee, ettei se pahaa voi olla, koska siitä ei ole mitään pahaa seurannut.:david: Vittu, nyt tajuan mistä ne tupakoitsijat puhui, ettei voi keskittyä, jos ei saa säännöllisin väliajoin sauhuja. Humalaisen tekstiä kirjoittelen.

Itellä ei oo vielä kehittyny riippuvuutta tupakkiin. Tupakkia on kuitenki tullu polteltua kännissä (eli vähintään joka toinen viikonloppu) ja välillä myös ihan selvinpäinki. Kuitenki pystyy helposti oleen viikonki polttamatta eikä tunnu missään. Mutta pointtinahan siis oli, että nyt loppuu se käryttely (vähäinen tosin) täälläkin.

RÖökiä tuli vedettyä 10 vuotta aktiivisesti. En koskaan yrittänyt vakavasti lopettaa, mutta jokin aika sitten intouduin yrittämään. Ilman mitään apuja, tuon Carrin kirjan luin koska sitä suositellaan. Arvatkaas mitä? Toimi.

Eikä tullut paska olo. Tuli hyvä olo. Suosittelen :rock: ... siis sitä kirjaa. No ettekö vittu usko? Lukekaa se.

Jep, kait se on minullakin nelivuotinen tie päätöksessään. Ei körsmyn körsmyä, ei siggeilyä eikä itsensä pettämistä nuuskalla. Ei nikotiinia viikonloppuisin, ei kännissä, ja huh edes kesällä.

Lopettanut olen joka uusivuosi:D, mutta nyt tää on tässä. Ei enää...

...propably

Kertokaa, te lopettaneet/lakkoilleet, miten savuttomuus näkyy ihan joka päiväsessä elämässä? Siis ihan kunnossa jne.

Haluan kuulla lisää syitä, että motivaatio lopettamiseen kasvaa, perkele! :curs: :whip:

Ihan yksinkertaisimmatkin ruoat maistuvat paremmalle. Siedettävämmät krapulat, yleiskunto parempi vähemmällä yrittämisellä. Olen ollut tosin kohta kolme vuotta polttamatta ja varmaankin ensimmäinen vuosi meni tervaa yskiessä, aika hitaasti ne suuret erot vasta tulevat. Väittäisin silti, että kun se muutaman ekan päivän pahin paskaolo menee ohi, helpottaa. Kun vaan malttaa siihen asti, että se maistuu pahalle (tai siis maku ei vastaa enää haaveita).

Hyviä seurauksia lopettamisesta (15 vuotta kessuttelua, heinäkuun lopusta nyt ilman):

- ei yhtään kröhää - ennen pikkuyskää oli pitkin päivää
- ei turhaa limaneritystä kurkussa
- nenän tukkoisuus vähentynyt
- päänsäryt ja pään "tukkoisuus" ja huono olo poissa
- vaatteet eivät haise (eihän ne ennenkään omasta mielestä haisseet, mutta nyt minäkin haistan miltä tupakoitsija haisee, ja varmasti on itse haissut samalta)
- hiukset tuoksuvat sille shampoolle millä ne on pesty :)
- hengittely on kyllä takuuvarmasti helpompaa
- rahat voin käyttää johonkin muuhun
- kaikki sujuu nopeammin, kun esim. kauppareissulla ei tarvitse polttaa tupakkaa loppuun ennen kauppaan/autoon menoa
- koiranilmalla tai pakkasella voin hyvin pysyä sisällä kun ei tarvi mennä röökille
- ei ole enää sitä ärsyttävää tunnetta, kun "on pakko päästä tupakalle"

Mutta kyllähän sitä välillä kuitenkin kaipaa ja olen nähnyt edelleen myös unia tupakoinnista :rolleyes: Ehdottomasti kuitenkin parempi ilman!

Kertokaa, te lopettaneet/lakkoilleet, miten savuttomuus näkyy ihan joka päiväsessä elämässä? Siis ihan kunnossa jne.

Haluan kuulla lisää syitä, että motivaatio lopettamiseen kasvaa, perkele! :curs: :whip:

Mulle tärkeimmät asiat oli
-riippuvuudesta eroon pääseminen (tää oli enemmän henkistä riippuvuutta), vapautuminen hermosauhuista
-palautuminen treeneistä parani hyvin nopeasti
-haju- ja makuaistin parantuminen (tän huomasi todella selvästi)

Muut tärkeät asiat
-elän niin kuin opetan (lasteni silmissä)
-henkivakuutuksen hinnan lasku puoleen tupakoitsijan henkivakuutuksesta

Minuutti sitten tärähti täysi kellonympärys ilman tupakkia. Joka sekunnin olen valvonut. Ei tosin johdu mistään tupakin vieroitusoireesta, mutta unirytmi on vaan niin perseellään. Onneksi kohta alkaa koulu, niin on pakko kääntää tämä rytmi lepakosta takaisin ihmiseksi.

Pisin "lakko" tämän puolen vuoden aikana on kestänyt 16 tuntia, että hyvältä näyttää tämä alku. Jotenkin uskon, että tämän päivän jos pystyn sinnittelemään niin huomenna on jo helpompaa :)

*Tupakkayskää minulle ei ikinä tullut, mutta silti nenä ja ontelot eivät ole enää niin tukossa esim. aamuisin. Ja tietty varmaan tällä on varmaan ennaltaehkäisevä vaikutus niihin muihin, mahdollisesti edessä olleisiin sairauksiin.

*Rahaa ei mene enää tupakkaan, tosin tuhlaan sen johonkin muuhun, eli en huomaa "säästöä". Aluksi kulutin rahat tietoisesti johonkin mukavaan, kuten hierontaan tai muuhun vastaavaan

*Vaatteet eivät enää haise röökille

*Suussa maistuu paremmalle

*Vaatteissa ei ole enää baari-illan jälkeen niin helposti tupakan jälkiä. Tupakoidessa ja pienessä sievässä saattoi välillä osua johonkin hameen helmaan tai takin liepeeseen vahingossa

*Ja PMLatsin mainitsema krapula ei ole niin paha, kuin mitä se oli aikoinaan kun veti baari-illan aikana 1 ½ - 2 askia röökiä.

Haju- ja makuaistin paranemista tai treenistä paremmin palautumista en ole itse huomannut, vaikka poltin 18 vuotta parhaimmillaan askin päivässä ja viimeisinä vuosina askin parissa päivässä. Nyt ilman röökiä 3 vuotta 8 kuukautta ja 2 päivää Zyban -lääkkeen avulla. Ikinä en voi enää edes maistaa tupakkaa tai muuten se on menoa taas. Yllättävää kyllä, nykyään ei edes kunnolla muista että on joskus polttanut, vaikka aina välillä tulee vähän "ikävä" tupakkaa. Parhaimmillaanhan se oli ruuan jälkeen tai pienessä maistissa.

Haju- ja makuaistin paranemista tai treenistä paremmin palautumista en ole itse huomannut, vaikka poltin 18 vuotta. Nyt ilman röökiä 3 vuotta 8 kuukautta ja 2 päivää Zyban -lääkkeen avulla.

Kumarran suurelle Anonymitylle.:worship: Aika harva pystyy tuollaisen tempun riipaisemaan 18 vuoden jälkeen, oli lääkkeet apuna tai ei.

*

*Ja PMLatsin mainitsema krapula ei ole niin paha, kuin mitä se oli aikoinaan kun veti baari-illan aikana 1 ½ - 2 askia röökiä.
Itse asiassa en maininnut tästä mitään (vaan Ultimecia), sillä viimeisin kokemukseni tupakattomasta krapulasta on ööö 15 vuoden takaa. En ole sen koommin ryypännyt humalaan ilman röökiä, ja ihan rehellisesti en tiedä pystynkö koskaan siihen. Nytkin jos teoreettisesti ajattelenkin että ottaisin pari tai useammankin pulloa kaljaa, niin tupakinhinku iskee :wtf: Oon sitten varmaan ilman alkoholia hautaan saakka :rolleyes: Tai sitten jossain vaiheessa helpottaa.

Ai, sorge. No Ultimecia sit. Taidat olla narkki röökin suhteen (ikuisesti) tai sitten et vaan ehkä luota itseesi tilanteessa, jossa olisit humalassa.

Olin tuossa huvikseni 48 tuntia polttamatta, eikä mitään vierotusoireita tullut. Tosin olen aina polttanut noita uber kevyitä ja viimeaikoina 1 savuketta, jossa on 0,1mg nikotiinia. Äsken vetäisin yhden. Päätin tuossa lopetella röökin vetelyn, skippailen tasaisesti tupakkihetkiä, tulee huomattua miten turhissa paikoissa aina tulee poltettua. Ja miksi lopettelen, Inkeri sanoi, että vaatteet haisee, niin eipä haise enää. En tiedä onko lopettamisesta mitään isompaa iloa, mutta kunhan tuosta tavasta pääsisi eroon, niin voisi polttaa satunnaisesti jos joku tarjoaa, ei aina kantaisi askia mukanaan josta sitten tulee polteltua huomaamattomasti joka välissä.

Just tuossa päivällä kävin hakemassa Champixin aloituspakkauksen. Maanantaina pitäis lähtee lääkityksellä liikenteeseen ja 22.1 ois se 1. tupakaton päivä. Saas ny nähdä kuinka jätkän käy.

Tullut poltettua jostain 15v ikäisestä yhtä ½v taukoa lukuunottamatta yhtäjaksoisesti. Aski päivässä, alusta asti.

kumma juttu että poltin ite yli kymmenen vuotta ja lopetin viime kesänä eikä ole tehnyt yhtään mieli polttaa kun taas jotkut ei pääse millään eroon. tsemppiä vaan kaikille!

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom