Tupakoinnin lopettaminen

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja JN
  • Aloitettu Aloitettu
Onko lopettajilla kokemusta siitä paraniko hapenottokyky ja helpottuiko esim. juokseminen?
Ainoa todellinen syy haluuni lopettaa on mahdollinen juoksukunnon/hapenottokyvyn paraneminen, muut ovat sivuseikkoja. Olen kuullut hieman ristiriitaisia väittämiä ja Pfizerin yms. mainoslehtisissä on nykyään "verenkierto ja keuhkot VOIVAT toimia paremmin". Saatan hinkata pilkkua, mutta tuohan ei ole sama kuin ennen väitettiin, eli tyyliin "hapenottokykysi ja ääreisverenkiertosi paranevat jo kahden kuukauden päästä lopettamisesta"

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
siis tuohonhan se lopettaminen/lakko juuri eniten vaikuttaakin. ei tarvi edes kuntoilla niin kunto nousee.

No ite kävin lenkillä tupakoivana ja tupakoimattomana, mut en huomannut suurtakaan eroa. En kyllä ole mikään kovakuntoinen muutenkaan. Yskiminen ja lima vähenty, mutta tuo kunnon nouseminen on kyllä puppua ainakin omakohtaisista kokemuksista. Ehkä jotain placeboa voi olla, jos muutenkin parantaa treenaamista lopettamisen yhteydessä tms.

riippuu tietty kauanko on polttanut, mutta jos sanotaan että on 10-15vuotta kiskonu kessua vähintään askin päivässä ja juoksee coopperin ja aloittaa sen jälkeen lakon ja on vuoden polttamatta ja tekee saman uudestaan tupakoimattomana(siis sen vuoden polttamattomuuden jälkeen) niin 99,99% varmasti coopper tulos on parempi ilman minkäänkaista reeniä. puntti treeneihin en ole havainnut mitään hyötyjä silloin kun olen lakossa ollut. syykin lienee aika selvä, ei punttien nostelu olekaan mitään oikeaa urheilua jossa ns oikeaa kuntoa tarvitsisi mun mielestä.

joskus lakko aikana tuli juostuakin eräs n,1500m pururata läpi ja aika oli muistaakseni 7.23 eli surkea, mutta tupakoidessa aika oli pitkästi päälle 9min ja olin kuoleman kielissä. eli ei mulla ei ainakaan placeboa ollut. nykyään menis varmaan 12min tohon pururataan :)

riippuu tietty kauanko on polttanut, mutta jos sanotaan että on 10-15vuotta kiskonu kessua vähintään askin päivässä ja juoksee coopperin ja aloittaa sen jälkeen lakon ja on vuoden polttamatta ja tekee saman uudestaan tupakoimattomana(siis sen vuoden polttamattomuuden jälkeen) niin 99,99% varmasti coopper tulos on parempi ilman minkäänkaista reeniä. puntti treeneihin en ole havainnut mitään hyötyjä silloin kun olen lakossa ollut. syykin lienee aika selvä, ei punttien nostelu olekaan mitään oikeaa urheilua jossa ns oikeaa kuntoa tarvitsisi mun mielestä.

Hiphei! Kerrankin ollaan samaa mieltä.

Ei se tupakoimattomuus kauheesti punttien nosteluun vaikuta, mutta sitten kun lähetään tekemään jotain oikeesti peruskuntoa kohottavaa harjotusta, esim. lenkkiä, niin siihen se vaikuttaa.

EttanNewDesign.jpg

Ja lakosta tulee hetkessä helmpompaa :rolleyes:

Ja lakosta tulee hetkessä helmpompaa :rolleyes:

Ja paskat. Biittiin jää vielä helpommin koukkuun kuin röökiin. Kokeilin joskus tuota keinoa ja kesti hetken päästä biitistä eroon. Kun lopettaa niin lopettaa sitten kokonaan.

Tupakoinnin vaikutuksesta punttien kolisteluun sen verran, että jos treenaillaan suht lyhyillä toistomäärillä ja pitkillä sarjapalautuksilla niin eihän siinä kummemmin eroa huomaa onko tervakeuhko vai ei. Sitten kun aletaan ottaan esimerkiksi prässi tai kyykkysarjoja n. 20toiston sarjoilla ja lyhyillä palautuksilla niin keuhkot huutaa hoosiannaa mikäli on kova kessumies. Tämä siis ero minkä huomaa mun mielestä ihan käytännössä.

Jos taasen miettii tupakoinnin vaikutusta voimaharjoitteluun fysiologiselta näkökannalta niin
tupakointi ahtauttaa verisuonia ja verisuonia pitkin kulkee happi sekä ravinteet lihakseen. Tietämättä mitään prosenttilukuja voisin kuitenkin väittää, että vaikuttaa aika olennaisesti palautumiseen ja sitä myötä myös kehitykseen.

Itsellä tullut taas vuoden verran pössyteltyä vaihtelevasti. On päiviä jolloin en polta ollenkaan ja joskus sitten menee useampikin päivässä. Viimeinen motivaatio kokonaan lopettamiseen on kateissa mutta oon tyytyväinen jo tuohon säännöllisen savuttelun loppumiseen.

Jos taasen miettii tupakoinnin vaikutusta voimaharjoitteluun fysiologiselta näkökannalta niin
tupakointi ahtauttaa verisuonia ja verisuonia pitkin kulkee happi sekä ravinteet lihakseen. Tietämättä mitään prosenttilukuja voisin kuitenkin väittää, että vaikuttaa aika olennaisesti palautumiseen ja sitä myötä myös kehitykseen.

Ja muistaakseni Jhulmi linkitti jossain tupakka threadissa, että tupakointi vaikuttaisi proteiinisynteesiinkin.

Olen huono ihminen. Ajoittain. Pahaa se rööki on joka kerta, ei pysty tajuamaan miksi sitä tekee mieli.

lopetin aktiivisen tupakoinnin 3v. sitten ja siitä asti pikkuhiljaa keuhkot menneet pahempaan päin, ihan lääkäritkin tätä mieltä. tarvis varmaan alottaa taas, saatana
:offtopic:, mutta pakko todeta tässä kohtaa, ettei ole kovin laadukasta postailua tommonen "heittely" jossa odotetaan, että joku kysyisi, että kuis nyt noin. Itse asiassa ei kiinnosta v*ttuukaan miten tupakoimattomuus tuhoaa keuhkot, joten älä kerro lisää. :jahas:

Olen huono ihminen. Ajoittain. Pahaa se rööki on joka kerta, ei pysty tajuamaan miksi sitä tekee mieli.

:offtopic:, mutta pakko todeta tässä kohtaa, ettei ole kovin laadukasta postailua tommonen "heittely" jossa odotetaan, että joku kysyisi, että kuis nyt noin. Itse asiassa ei kiinnosta v*ttuukaan miten tupakoimattomuus tuhoaa keuhkot, joten älä kerro lisää. :jahas:
:hyvä:
:jahas:

Luin melkein koko threadin läpi ja itsellekin tuli taas se ajatus että täytyy lopettaa. Olen polttanut vähän reilu 7 vuotta enemmän ja vähemmän.
Yhdestä lakosta olen itsessäni ylpeä, lopetin pari vuotta sitten puoleksi vuodeksi kerrasta. Sitten baarissa kaveri onnistui saada minut polttamaan yhden ja one thing lead to another etc.
Nyt kesällä olin 3 kuukautta polttamatta aluksi laastareilla ja sitten ilman, olo parani huomattavasti kunnes sitten taas tuli se kokeilemisen halu koska paino alkoi nousta ja polttamisen aikana paino pysyi paremmin kurissa. Nyt sitten taas muutaman kuukauden polttaneena olo on alkanut pahentua ja aloitin salinkin uudestaan parin vuoden tauon jälkeen. Voimareenillä mennään ja tammikuun puolessa välissä ois tarkotus alkaa treenaamaan bodytyylillä. Kesäkunto ensi kesäksi on motivaation lähteenä ja tällä kertaa ei mitenkään pieni, en ole eläessäni ollut koskaan kesäkunnossa ja siihen pyritään nyt kovasti.
Lähinnä, jotta saa aerobistakin mukaan bodyjaksolle ja dieetitkin onnistuisi helpommin kun on helpompi liikkua ilman väsymystä ja keuhkojen rykimisiä. On alkanut taas tulemaan sellasii oireita että keuhkot ikään kuin on kasassa nukkumisen jäljiltä ja ne aukeaa vain aamutupakalla. 2 askia on vielä jälellä ja sen jälkeen saa riittää, jotta saan kehoani puhdistettua ennen bodyjakson alkua. Niin ja keskimäärin menee se aski päivässä. Kesälläkin oli tuo tekemisen puute kun ei polttanut mikä onkin se kaikkein vaikein asia itselleni. Tulipas vähän avauduttua :wtf: Tammikuussa hommaan V.I.P.:tkin tänne ja laitan treenipäiväkirjan pystyyn jotta pystyy helposti seurailemaan kehitystä. Kuviakin luultavasti tulossa :)
Tsemppiä kovasti muillekkin lopettajille! :worship:

- wnb_bodari_86

Lopetin eilen, täys lämä aski oli hävinny lauantai yönä ja aattelin heti sunnuntaina että taidan lopettaa nyt. :jahas: Hyvin menee vielä, semmonen fakta että ite en oo pitäny polttamista "coolina" enkä alaikäsenä polttanu kertaakaan..

Puoli vuotta olen polttanut säännöllisesti ja joka jumalan päivä pyörii mielessä, että pitäisi lopettaa, pitäisi lopettaa! Mutta ei ole vain löytynyt tahdonvoimaa. Varmaan olen niin tyhmä, että jotain pitää sattua, ennen kuin älyän tumpata tupakin. Onkohan ketään tupakoitsijaa koko maailmassa, joka ei ole joskus päättänyt lopettaa sauhuttelua?

onko kukaan täällä kokeillut tuota uudehkoa champix lääkettä. onko ollut tehokasta ja mitä sivuvaikutuksia on ilmennyt?

Varmaan olen niin tyhmä, että jotain pitää sattua, ennen kuin älyän tumpata tupakin.

Mun isä lopetti, kun näki keuhkokuumeen/-putkentulehduksen (ei voi muistaa) vuoksi otetut kuvat. Keuhkot oli ihan mustuneet, just sellaiset, kuin niissä tupakanpolttelun pelottelukuvissa. Se on nyt ~13 vuotta ollu ilman tupakkia, poltti aikoinaan melko runsaasti. Isoisä poltti aikoinaan kolme askia päivässä, ja lopetti siihen aikaan kun mä synnyin. Syy oli se, ettei siltä tupakkayskältä pystyny enää hengittämäänkään kunnolla. Se jaksaa saarnata mun ystäville, jos ne tulee mukaan mökille ja polttaa tupakkaa :).

Toinen isoisä yritti kyllä kaikkensa lopettaakseen, kävi oikein kursseillakin jne, mutta ei vaan saanu lopetettuu, vaikka kaiken maailman taudit oli ja keuhkoissa paljon ongelmia, ettei hengittämään meinannu kyetä, niin silti vaan oli pakko käydä sauhuilla, jopa sairaalassa, jossa sitä nimenomaan kiellettiin polttamasta. (no, se on kyllä kuollu jo)

Että tämmösiäkö odottelet tapahtuvaksi?

Mun isä lopetti, kun näki keuhkokuumeen/-putkentulehduksen (ei voi muistaa) vuoksi otetut kuvat. Keuhkot oli ihan mustuneet, just sellaiset, kuin niissä tupakanpolttelun pelottelukuvissa. Se on nyt ~13 vuotta ollu ilman tupakkia, poltti aikoinaan melko runsaasti. Isoisä poltti aikoinaan kolme askia päivässä, ja lopetti siihen aikaan kun mä synnyin. Syy oli se, ettei siltä tupakkayskältä pystyny enää hengittämäänkään kunnolla. Se jaksaa saarnata mun ystäville, jos ne tulee mukaan mökille ja polttaa tupakkaa :).

Toinen isoisä yritti kyllä kaikkensa lopettaakseen, kävi oikein kursseillakin jne, mutta ei vaan saanu lopetettuu, vaikka kaiken maailman taudit oli ja keuhkoissa paljon ongelmia, ettei hengittämään meinannu kyetä, niin silti vaan oli pakko käydä sauhuilla, jopa sairaalassa, jossa sitä nimenomaan kiellettiin polttamasta. (no, se on kyllä kuollu jo)

Että tämmösiäkö odottelet tapahtuvaksi?

Saattaa olla, että pelkkä hammaslääkärin kommentti kellertyneistä hampaista riittäisi. Karmaisevia tarinoita ovat kyllä. Oma isäukko on polttanut 30 vuotta, mutta lääkärissä pari vuotta sitten todettiin, että keuhkot ovat hyvässä kunnossa:eek:siis WTF?? En toki ajattele, että itse olisin niin onnekas, mutta miten tuo on käytännössä edes mahdollista?

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom