Tunto lähtee venytellessä!

M-Nutrition EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/KPL
Jos asiasta on jutusteltu jossain threadissa aikasemmin, niin ohjatkaa ystävällisesti sinne.

Selkä tuppaa menemänä vähän väliä epäkuntoon. Fysioterapeutin mukaan pakarat, lonkan koukistajat ja varsinkin takareidet on niin tukossa, että tämän takia selkä vihoittelee ja on muutenkin paska. Nyt olen ruvennut venyttelemään ko. paikkoja ja tuntuu siltä, että pikkuhiljaa rupeaa paikat aukeamaan. Esimerkiksi kyykky tuntuu huomattavasti tukevammalta ja pystyy laittamaan vähän jo romujakin tankoon.

Eilen pidin vasenta takareittä vähän kauamman venytyksessä (noin 50 sek) kun yhtäkkiä lähti vasemman jalan jalkaterästä tunto. Tunto palasi melkein heti, mutta sellaista kihelmöintiä siellä on tuntunut vielä seuraavanakin päivänä. Sanokaahan nyt pitääkö tästä huolestua vai jatkaa samaan malliin? Venyttely on niin :david: -hommaa ettei sitä viitsisi turhaan ruveta tekämään varsinkaan jos voin sillä itseäni vahingoittaa.

Heh, toi tunnon lähteminen on ihan normaalia. Syytä en tiedä, mutta ei se mitään vakavaa ole. Itselle tapahtuu kanssa samoin jos venyttelen samaa lihasta äärimmilleen tai hyvin pitään(>1min)

Selkä vaiva -> aiheuttaa myös pakara/lonkka vaivat

vilho_kanuuna sanoi:
Jos asiasta on jutusteltu jossain threadissa aikasemmin, niin ohjatkaa ystävällisesti sinne.

Selkä tuppaa menemänä vähän väliä epäkuntoon. Fysioterapeutin mukaan pakarat, lonkan koukistajat ja varsinkin takareidet on niin tukossa, että tämän takia selkä vihoittelee ja on muutenkin paska. .

Mulle naprapaatti antoi just toisinpäin olevan analyysin. KOSKA selkä ( 2-3 nikamaväli oli jumissa ) se aiheutti pitkällä tähtämellä lonkan läpi menevien jalkahermojen häiriöt, tulehduksen perslihaksiin ja niin edelleen.

Kun nikamat oli manipuloitu, noin tunnin päästä rupes veri kiertämään raajoissa. Kaikki ihme kolotukset ja venytyskivut hävisi. Mene kirrarille tai naprapaatille, niin laittaa ensin selän kuntoon, sitten saat ne jalat jumpattua kuntoon itse ja venyttelyt sujuu hyvin kun hermosto ei ole jatkuvassa rasituksessa johtuen hermopuristuksista.

Tämä vain tämmönen omakohtainen kokemus, magneettikuviin ja heti, suosittelen. Lonkka ja alaranka kuvista näkyy onko jotain vialla.

Avilla sanoi:
Mulle naprapaatti antoi just toisinpäin olevan analyysin. KOSKA selkä ( 2-3 nikamaväli oli jumissa ) se aiheutti pitkällä tähtämellä lonkan läpi menevien jalkahermojen häiriöt, tulehduksen perslihaksiin ja niin edelleen.

Kun nikamat oli manipuloitu, noin tunnin päästä rupes veri kiertämään raajoissa. Kaikki ihme kolotukset ja venytyskivut hävisi. Mene kirrarille tai naprapaatille, niin laittaa ensin selän kuntoon, sitten saat ne jalat jumpattua kuntoon itse ja venyttelyt sujuu hyvin kun hermosto ei ole jatkuvassa rasituksessa johtuen hermopuristuksista.

Tämä vain tämmönen omakohtainen kokemus, magneettikuviin ja heti, suosittelen. Lonkka ja alaranka kuvista näkyy onko jotain vialla.

Kiropraktikolla olen käynyt, mutta perhana kun se maksaa 55 euroa kerta (kerta noin 5-10 min) ja koko paska pitää maksa itse, ei ole oikein rahaa alvariinsa hypätä. Magneettikuviin on kuulemma todella hankala päästä ja jos itse maksaa, niin kalliiksi tulee (tälläinen kuva mulla ainakin on). Mitenkäs Avilla itse pääsit noihin magneettikuviin? Maksoitko itse, onko sulla joku huippuvakuutus vai saitko työterveyslääkärin määräämään sut kuviin?

vilho_kanuuna sanoi:
Kiropraktikolla olen käynyt, mutta perhana kun se maksaa 55 euroa kerta (kerta noin 5-10 min) ja koko paska pitää maksa itse, ei ole oikein rahaa alvariinsa hypätä?
onhan perkeleen kallis jos 5-10min maksaa 55€ eikä kymmenessä minuutissa kerkee mitään tekee. Kymmenessä minuutissa ei tee tarkistusta että se sais päätettyä mitä pitäisi tehdä. Sit pitäisi tietää onko kyseessä nivelen jumiutuminen vai täysin lihasperäinen juttu jolloin kannattaa suunnistaa asiantuntevan urheiluhierojan pakeille. Ite kävin olkapään takia jos jonkun näkösellä lääkärillä ja kiropraktikolla ilman mitään tulosta. Tutun kautta löysin hierojan joka on perehtynyt urheilijoiden hieromiseen. kahden käytikerran jälkeen oli olkapääkivut poissa ja liikkuvuus parani huomattavasti sano vaan että olihan paha lukko takaolkapäässä.

eihän se homma olekaan muuta kun yks naksautus ja paukat on taas kunnossa! mulla on niksautettu polvi kun se vähän venähti ja se vaivas aika pitkään ja sitten kävin niksauttajalla heps se oli kunnossa!

vilho_kanuuna sanoi:
Eilen pidin vasenta takareittä vähän kauamman venytyksessä (noin 50 sek) kun yhtäkkiä lähti vasemman jalan jalkaterästä tunto. Tunto palasi melkein heti, mutta sellaista kihelmöintiä siellä on tuntunut vielä seuraavanakin päivänä. Sanokaahan nyt pitääkö tästä huolestua vai jatkaa samaan malliin? Venyttely on niin :david: -hommaa ettei sitä viitsisi turhaan ruveta tekämään varsinkaan jos voin sillä itseäni vahingoittaa.

Miten sitä venytit? oliko sattumoisin varpaat/jalkaterä koholla?

Kun minun selkä oli ihan persiillään, kielsi fysioterapeutti pitkät venytykset. Kuulemma verenkierto huononee lihaskalvon venytyksessä ollessa, ja kipeä selkä kipenee entisestään ollessaan "ilman" happea.
Itselleni kuntouttavat venytykset oli pieniä nykytyksiä, jotka kuulemma oli nyt otettu takaisin toimiviksi todettuina, vaikka joskus 80 luvulla sellaiset laitettiin pannaan väärin perustein.
Että en sen puoleen ihmettele tunnon häviämistä, jos et ole aktiivivenyttelijä noin salin ulkopuolella.

Sumppari sanoi:
Kun minun selkä oli ihan persiillään, kielsi fysioterapeutti pitkät venytykset. Kuulemma verenkierto huononee lihaskalvon venytyksessä ollessa, ja kipeä selkä kipenee entisestään ollessaan "ilman" happea.
Itselleni kuntouttavat venytykset oli pieniä nykytyksiä, jotka kuulemma oli nyt otettu takaisin toimiviksi todettuina, vaikka joskus 80 luvulla sellaiset laitettiin pannaan väärin perustein.

Mulle sanottiin samat jutut, tosin perusteena oli se että hermoratoja jos venytetään niin niihin tepsii paremmin kevyt nykytys kuin pitkä venytys.

No joo minun muisti voi nytkytyksen hyödyistä olla vähän vajaa, jäi mieleen lähinnä pitkän venytyksen haitta. Eikai niitä nykytyksiä tarvitse tehdä lainkaan jos paikat on ehjät. Kyllä minultakin kai noita hermoratoja piti saada auki tai toimimaan paremmin sillä nykyttävällä liikkeellä. Mutta esim. jos normaali x minuutin venytys aiheuttaa tuota tunnottomuutta, ei ole "epämääräistä" vikaa muuten, niin kannattaa varmaan jakaa moneen max 20 sekunnin jaksoon se yksi monen minuutin venyttely.

OUTLET PWO -40%

Grapefruit Lemonade

14,90€
Mieluummin pumppaava venytys kuin nykytys, please!!! Ja tosiaan hermokudos ei siedä pitkäkestoista venytystä, eli jos iskiashermo on takareiden lihaksia kireämmällä voi puutumisia ym. tulla. Tulehtunut hermo ottaa vielä herkemmin pitkistä venytyksistä nokkiinsa. Lihasten venyvyyteen auttaa kylläkin pitkät rauhalliset venytykset.

Itsellä usein "hermot kireellä" monessakin mielessä ja siksipä takareisien venyttelyjä edeltävästi teen molemmille jaloille pumppaavaan venytyksen x10 pumppausta hermokudoksen joustavuuden edistämiseksi (samoin joskus rintaranka ja käsien hermot kaipaavat pumppaavaa liikettä). Pumppausten jälkeen vasta venytän pitkäkestoisesti. Kipuun/epämiellyttävään tunteeseen asti ei pumppauksilla saa mennä.

Pumppaava = pehmeä. rauhallinen, tunnusteleva
Nykytys = hallitsematon, nopeatempoinen, "äkkiliike"

Eihän nää mitään virallisia oo, mutta miusta näillä kahdella on selvä ero :)

No en kyllä itse tarkoittanut tuota jälkimmäistä, eikai kukaan noin tee. Tai no eikai sitä tiedä. No menköön kielellisen lahjattomuuteni piikkiin huono ilmaisuni :)

Ikävä kyllä sitä nykyttämistä ja repimistä näkee kyllä vaikka kuinka toitottaisi vieressä ja korostaisi pehmeyttä ja rauhallisuutta. Tyypillisempää miehillä kuin naisilla :rolleyes: .

Pekkaniska sanoi:
Miten sitä venytit? oliko sattumoisin varpaat/jalkaterä koholla?

Makasin selälläni ja vedin kaulahuivin avulla jalkapöydästä jalkaa suorana itseeni päin. Ei perkele kun oli epäselvästi sanotta, mutta toivottavasti ymmärrät mitä tarkoitin.

Tiedän oireen itselläni samanlaisia oireita, joihin ei syytä löytäneet naprapaatti ei lääkärit, ei urheiluhieroja kunnes kävin eräällä luotettavalla kansanparantajalla ja kuin ihme ala selkä parani. Eli uskon että sulla alaselässä vika, joka kihelmöi pakaroihin ja tuntuu venyttäesä varpaita itseään kohti. Käy tutkituttamassa alaselkäsi t. kokemus

MrSeoinage sanoi:
Eli uskon että sulla alaselässä vika, joka kihelmöi pakaroihin ja tuntuu venyttäesä varpaita itseään kohti. Käy tutkituttamassa alaselkäsi t. kokemus

Mulla oli ja on juuri tuo vika. Viime kesän alussa paukahti alaselkä kipeäksi. Ei millään tahtonut päästä sängystä ylös eikä muutenkaan kyykistymään mitenkään. Jos mä olin paikallaan, niin kipua ei ollut. Mutta aina pitkän levon jälkeen kipu oli pahempi kuin viimeksi. Menin työpaikkalääkärile ja se pisti meikän OMT fysioterapiaan.

Fysioterapeutti sittne tutki ja totesi hermopinteen sekä ilmeisesti revenneen välilevyn. Kuulemma välilevyn sisällä on jotain ainetta X joka joutuessaan ulos levyn sisältä leviää lähikudokseen ja ärsyttää sitä -> tulehdus. No kävin kuukauden fysioterapiassa. Tehtiin pilatesjumppaa (tuntui aluksi hintahtavalta, mutta auttoi oikeasti!), hierottiin selkää ja sain vielä sähköhoitoa. Pikku hiljaa selkä parani. Koko tämän ajan olin käymättä lenkillä, sillä juoksu pistää alaselän todellakin paskaksi. Salilla en tietenkään voinut tehdä mitään missä piti vähänkin kumartua. Penkkiä sai tehtyä jalat ilmassa, hankalinta oli nostaa ne levypainot tankoon ja takaisin.

Vamma meni siis. Nyt on tullut taas kyykättyä yms. salilla ja yllätys yllätys, oireet palasivat taas. Ja homma palttiarallaa niinkuin kuvailit. Menen maahan istumaan, painan leuan kohti rintalastaa ja heti alkaa kipu joka lähtee jalkaterästä ja tulee pakaran kautta alaselkään. Jos katson ylöspäin, niin pystyn kurottamaan varpaita kohti. Mutta leukaa ei saa pistettyä millään alas. Ja aina vasemmalle puolelle sattuu, oikea on ihan ok. Huonoina päivinä on paha ajaa autoa, sillä kytkimen käyttö on yhtä helvettiä. Eikä ole varaa ostaa automaattilaatikkoa ;)

Bonuksena tuohon päälle tunnen joskus kipua kun venyttelee käsiä. Pistän vasemman käden suoraksi sivulla ja venytän reippaasti taaksepäin, niin tuntuu infernaalinen pistävä kipu sormissa. Ihan niin kun äijä olisi kokoa 56 mutta hermosto olisi 50! Raajat on pitkät mutta piuhoista loppuu pituus. Tarttee koittaa tuota nytkyttävää venytystä. Pitkät venytykset eivät ainakaan ole auttaneet, jos niihin on edes pystynyt.

Fysioterapeutti sanoi muistaakseni että nuo vaivat johtuvat jostain "oikoselästä" Eli selkäranka on suora ja silloin alimmat nikamat saavat liikaa painetta: levyt paukkuvat ja hermot jäävät jumiin. Ei voi mitään, sanoi setä.

kodari76 sanoi:
Ihan niin kun äijä olisi kokoa 56 mutta hermosto olisi 50! Raajat on pitkät mutta piuhoista loppuu pituus. Tarttee koittaa tuota nytkyttävää venytystä. Pitkät venytykset eivät ainakaan ole auttaneet, jos niihin on edes pystynyt.

Tasan samat oireet, ja ohjeeksi annettiin toi varovainen nykytys. Toi maassa istuminen ja leuan painaminen on nk. "slump"-testi, harmi vaan että olen unohtanut mitä se diagnosoi; iskiashermon puristumaa vai yleisemmin hermojen kireyttä...

Mutta siis, neuvoksi mulle kerrottiin että pitäisi juuri tuossa istuvassa asennossa varovasti nykyttää leukaa ylös-alas niin että selkärangan mitalta siellä hermossa tuntuu kevyt venytys. Alakroppaan tuota saa kohdennettua taas niin että istuu tuolilla leuka valmiiksi alhaalla (selkäkin voi olla vähän "lysyssä") ja sitten pumppaa jalkaa suoraksi ja koukkuun, taas samalla tapaa hakien sitä venymisen tunnetta selkärangan ja iskiashermon mitalta. Fysio sanoi että noita saankin tehdä loppuelämäni :(

disclaimeri: tehdään noita varovasti, niillä saa hermosäryn helposti pahenemaan

JSmith sanoi:
Tasan samat oireet, ja ohjeeksi annettiin toi varovainen nykytys. Toi maassa istuminen ja leuan painaminen on nk. "slump"-testi, harmi vaan että olen unohtanut mitä se diagnosoi; iskiashermon puristumaa vai yleisemmin hermojen kireyttä...

Suuri ja Mahtava Google:
http://members.optushome.com.au/physio/slump.html

Jotain tuollaista meikällekin tehtiin, ja tuolla testillä saan jo kotonakin kunnon kivut aikaiseksi. Yritin Googlettaa lisää hoidosta, mutta en löytänyt mitään. Paljon oli juttua tuosta Slump-testistä, mutta sekin oli pääsin jotain fysioterapetuttien jargonia ja lääkäreitten termejä. Täytynee siis vain jatkaa nytkytystä. Siis jalan.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom