STRONGMAN Tuloksesi vahvamieslajeissa? (Naturaalit)

Kun roinataan niin tahdotaan uskoa että "eihän tämä ees vaikuta paljoa" ja kun ei roinata niin tahdotaan uskoa että "voittaisin kyllä kaikki muuten mutta kun oon ainut joka ei roinaa".

Tämä on useissa tapauksissa hyvä pointti. Toki roina-roopeista taitaa vieläkin löytyä myös niitä älykköjä, jotka eivät pidä mahdollisena että esim kukaan voisi penkata kahta markkaa natuna. Näihin törmää edelleenkin yllättävän useasti. En tiedä onko tuossa sitten kyse silkasta tyhmyydestä ja/tai ymmärtämättömyydestä vai onko se sitten jotain katkeruutta, että kun itse ei saanut natuna mitään kunnollista aikaan niin ei voi saada kukaan muukaan.

Toki tuo roinaamisen vaikutus lienee myös kovasti yksilöllistä. Mulle on yksi roinaaja ihan itse kertonut, että penkkiin tuli sen viitisenkymmentä kiloa lisää todella nopeasti kuin aloitti käyttämään, vaikka lähtötasokin oli jo suhteellisen kova. Tätä taustaa vasten se vähättely, että ei sillä roinalla nyt kuin korkeintaan vähän boostata palautumista, kuulostaa typerältä. Mutta onhan sitten vastapainona tässäkin ketjussa esiintynyt kavereita, jotka eivät voimien puolesta tunnu roinallakaan pärjäävän edes semilahjakkaalle naturaalille.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Moniko roinari tässä maassa menee esim SVNL kovimmista natuista ohi tuloksissa?
Ei se kaasu lahjattomista kummosia tee. Voimalajit on paljon muutakin.
Itse en antaisi nuorille kuvaa isosta jopa pysyvästä hyödystä mitä doupilla saisi.

Varsin Harva roinari menee SVNL:n kovimmista natuista ohi.

Luonnonkivien nostelu kyllä kannattaa. Heikoimman osa-alueeni sotilaspenkinkin tulos oli noussut 80 kilosta 100 kiloon, vaikkei kivennostossa varsinaista penkkiliikettä edes tule.
Kivien nosto ei vaikuta penkkitulokseen 😊 Eiköhän siinä ole koko kroppaan tullut voimaa. Usein voimatasot tuppaa nousemaan kokonaisvaltaisesti kerralla.

Mutta onhan sitten vastapainona tässäkin ketjussa esiintynyt kavereita, jotka eivät voimien puolesta tunnu roinallakaan pärjäävän edes semilahjakkaalle naturaalille.
Kuten minä😊 Koko elämäni olen ollut porukan pienin, hitain ja heikoin kaikissa urheilulajeissa. Onhan se selvä ettei roinakaan tee silloin mega karjua. Mutta eipähän ole enää se pienin ja heikoin. Riittää mulle. Olen myös huomannut että kroppa on paljon vamma herkempi kuin lahjakkailla kavereilla. Lahjakkaat Kaverini paukuttavat enkkoja vuodesta toiseen treeniohjelmilla tyyliin "kokoajan täysiä" sikatyylillä. Itsellä vaan paukkuu lihakset kun lähtee keulimaan. Tämäkin rajoittaa kehitystahtia. Jos oikein ymmärrän niin hyvä geenisillä on myös vahvat nivelet, jänteet ja lihakset ? Mitä muut mieltä ?

Yksi asia mikä vaikuttaa vammaherkkyyteen ja mitä se kroppa kestää on lapsena ja nuorena tehdyt asiat. Olympialajeista tulleita treenikavereita kun seuraa, jotka aloittaneet ns. Oikean treenin tyyliin 6-vuotiaana niin tuntuu, että niiden kroppa kestää aivan älyttömän kovaa treeniä ja palautusmisnopeus on melko kova. Loukkaantumisiakaan ei kellään juuri mitään.

Se on just tuo tottumus. Jos oot tottunut että voit tehdä maksimissaan parintuntia liikuntaa jokatoinen päivä ja loput koneella/sohvalla/autolla niin sitten se on niin. Jos oot tottunut aamu-uintiin, metsurin työhön, pyörällä liikkumiseen ja kilpatason painiin iltaisin niin siitäkin jää vielä päivää jäljelle illaksi...
Kuten päiväsi, siten voimasi.
Sit on sellanen juttu mistä ei jostainsyystä huolehdita kuin: elastisuuden kehitys. Meillä jo 15v pennut on liian vakavia pomppimaan tai kiipeilemään kun 25v ois tiedebased ikä, jossa pitäisi alkaa miettimään "rajojaan" tuollaissa asioissa. Jo 6v:stä penkille istutetut ei oo ihan ns. "terveitä" pääosin.

e: Ja moni varmaan vammojakin saanut on saattanut laiminlyödä(jos on ihan rehellinen ittelleen): koordinaatio, tasapaino, cardio, palauttava, liikkuvuus harjoittelusta kun on tehnyt lajia/punttia/jotain. Pelkkä treeni:ravinto:lepo ei nimittäin sitten riittänytkään vaikka niin luvattiin.
Toki jumipuntilla on kovempi kuin konttorirotta, mutta kun tavoitteet nousee pitäisi myös tietämyksen syventyä.

Onhan Vatasellakin voimanoston MM-kulta, muttei Vatasen voida sanoa olevan lähelläkään maailman huippua voimanostossa (joku kuitenkin suuttuu, niin tarkoituksena ei dissata Vatasta, arvostan ko. henkilöä mutta faktat faktoina). Voimalajeista löytyy maailmanmestareita aika paljon, kun liittoja on niin älytön määrä.

Ei sillä, olisihan Freddie ollut kärkitason penkkaaja myös muissa liitoissa. Se on sitten eri asia, että onko esim. Ray Williamssin 480kg kyykky IPF alaisuudessa tehty natikkana vai ei, kun joitain kuukausia sen jälkeen (eli varmaankin offilla) otti tyyliin hikisen 400kg kisoissa. Mutta turha tästä on tosiaan mitään natty or not keskustelua tehdä, kukin uskoon mihin tahtoo. Kun roinataan niin tahdotaan uskoa että "eihän tämä ees vaikuta paljoa" ja kun ei roinata niin tahdotaan uskoa että "voittaisin kyllä kaikki muuten mutta kun oon ainut joka ei roinaa".

Kai nuilla huippulahjakkailla nostajillakin voi tulokset tippua helvetisti, ihan jos on treenaamista rajoittavia kipuja jossakin. Että ei se kyllä douppaamista suoraan osoita. Itse olin kuukauden kokonaan treenaamatta, josta 3 viikkoa paastolla. En nyt jaksa syytä avata. Penkki 1x237,5kg->5x150kg. Mulla se totaalinen treenitauko iskee todella nopeasti voimantuottoon varsinkin, jos ei syö kunnolla. Tosin sitä en ymmärrä, että miksi menisi kisoihin kokeilemaan tuollainen huippu-ukko, jos ei syystä tai toisesta olisi pystynyt kunnolla treenaamaan. Ja tuo voimien palauttaminen onkin sitten paljon pidempi prosessi kuin se kuukausi.

Kai nuilla huippulahjakkailla nostajillakin voi tulokset tippua helvetisti, ihan jos on treenaamista rajoittavia kipuja jossakin. Että ei se kyllä douppaamista suoraan osoita. Itse olin kuukauden kokonaan treenaamatta, josta 3 viikkoa paastolla. En nyt jaksa syytä avata. Penkki 1x237,5kg->5x150kg. Mulla se totaalinen treenitauko iskee todella nopeasti voimantuottoon varsinkin, jos ei syö kunnolla. Tosin sitä en ymmärrä, että miksi menisi kisoihin kokeilemaan tuollainen huippu-ukko, jos ei syystä tai toisesta olisi pystynyt kunnolla treenaamaan. Ja tuo voimien palauttaminen onkin sitten paljon pidempi prosessi kuin se kuukausi.
Ompahan itselläkin tehty ihan katseenkestäviä tuloksia omassa painoluokassa ja nopeasti ne tulokset tippuu kisojen jälkeen, kun aletaan keventämään piikkauksen jälkeen. Saatika jos joutuu olemaan kokonaan treenaamatta kisan jälkeen.

Mutta tuossahan se sun viestissä tulikin, että mikä itseäni tässä lähinnä epäilyttää. Todella erikoista, että maailman ~#1 kyykkääjä menisi kisoihin kokeilemaan tuossa vaiheessa, jos kivut/loukkaantuminen tms. on estänyt treenaamisen. 80kg on kuitenkin tuollakin tasolla hurja määrä rautaa lisää, ja täytyy muistaa että kisakaudella 400kg:lla tehdyt sarjat on kyseiselle herralle ihan arkipäivää. Eli tuota ei tosiaan mun mielestä selitä kauheen moni muu asia kun 1) Offilla avuista 2) Syystä tai toisesta ei ole pystynyt treenaamaan lainkaan, mutta on vaikea tosiaan uskoa, että olisi kisoihin mennyt jos ei ole loukkaantumisen tai muun takia voinut treenatakkaan, hölmöä riskinottoa se olisi. Mä en myöskään ihan oikeasti pysty uskomaan 480kg natukyykkyyn, kaveri kuitenkin myös penkannut ~250kg kisoissa ettei ole mikään yhden liikkeen spesialisti.

Ite en uskois ees 250 penkkiin natuna, saati sitten liki 500 kyykkyä.
Mut noi heitot parhaasta kunnosta on kyllä ihmeellisiä kilpanostajilla.
Mä oon saatanan monesti miettiny ku kattonu jotain välikausikyykkyjä kun 300 ukot hädintuskin saa 200 ylös, aina mietin että mistä
niitten kivekset on tehty että siihen tulee mieleen joku 100kg korotus ottaa "ja tulee tulee"... Ite tuskin laittaisin seuraavaakaan kymppiä enää.

Ite en uskois ees 250 penkkiin natuna, saati sitten liki 500 kyykkyä.
Mut noi heitot parhaasta kunnosta on kyllä ihmeellisiä kilpanostajilla.
Mä oon saatanan monesti miettiny ku kattonu jotain välikausikyykkyjä kun 300 ukot hädintuskin saa 200 ylös, aina mietin että mistä
niitten kivekset on tehty että siihen tulee mieleen joku 100kg korotus ottaa "ja tulee tulee"... Ite tuskin laittaisin seuraavaakaan kymppiä enää.

Nämä "x kilomäärä natuna" mielipiteet on kyllä aika suhteellisia. Kun ne kovimmat tulokset tekee maapallon geenipoolin voimantuotoltaan lahjakkaimmat poikkeusyksilöt. Tuollainen 250kg penkki on kyllä superin voimanostajalle erittäin kova noteeraus, mutta ei varmasti raja superlahjakkaalle raskastekoiselle punnerrusspesialistille. Jos Maddox on liki 350kg penkannut, niin 250kg on lastenleikkiä ja valovuoden mittaisen matkan jäljessä siitä. Tuommosilla tyypeillä ei voi olla mitään vaikeuksia ylittää 250kg käytti kemiaa tai ei. Ja tämä nyt ei ollut mikään puolustus Williamsin natuutta silmällä pitäen. En usko itse, että nuo huippu-ukot kansainvälinen dopingkontrolli tietäen olisi puhtaita kuin osa vaan. Se on vähän sama kuin Brasiliassa bjj:tä treenamassa käynyt tuttavani kertoi, että siellä roinat oli arkipäivää harrastajien keskuudessa saati kilpailijoiden. Kun Suomessa taas kamppailuharrastajat ei kyllä paljon asiasta huutele, jos sellaista harrastavat. Siellä se on normi, mikä täällä on hyvin paheksuttua. Ja toki täällä kansallinen uskottava antidopingtoiminta itsessään on kilpaurheilijoille hyvä pelote

Viimeksi muokannut ylläpidon jäsen:
Aika monta tapausta olen omasta tuttava piiristäkin nähnyt, että tulokset alkavat nousta mystisesti aina ennen kisoja😉 Vaikka on painonpudotus samaan aikaan päällä eikä treeni ei ole muuttunut yhtään.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom