Kun roinataan niin tahdotaan uskoa että "eihän tämä ees vaikuta paljoa" ja kun ei roinata niin tahdotaan uskoa että "voittaisin kyllä kaikki muuten mutta kun oon ainut joka ei roinaa".
Tämä on useissa tapauksissa hyvä pointti. Toki roina-roopeista taitaa vieläkin löytyä myös niitä älykköjä, jotka eivät pidä mahdollisena että esim kukaan voisi penkata kahta markkaa natuna. Näihin törmää edelleenkin yllättävän useasti. En tiedä onko tuossa sitten kyse silkasta tyhmyydestä ja/tai ymmärtämättömyydestä vai onko se sitten jotain katkeruutta, että kun itse ei saanut natuna mitään kunnollista aikaan niin ei voi saada kukaan muukaan.
Toki tuo roinaamisen vaikutus lienee myös kovasti yksilöllistä. Mulle on yksi roinaaja ihan itse kertonut, että penkkiin tuli sen viitisenkymmentä kiloa lisää todella nopeasti kuin aloitti käyttämään, vaikka lähtötasokin oli jo suhteellisen kova. Tätä taustaa vasten se vähättely, että ei sillä roinalla nyt kuin korkeintaan vähän boostata palautumista, kuulostaa typerältä. Mutta onhan sitten vastapainona tässäkin ketjussa esiintynyt kavereita, jotka eivät voimien puolesta tunnu roinallakaan pärjäävän edes semilahjakkaalle naturaalille.