Ihme kitinää tuo ettei sairaanhoitajan palkalla tule toimeen. Just täälläkin oli, että 35-36 kiloa tipahtaa vuodessa liksaa. Eikä ne opettajatkaan nyt missään palkkakuopassa ole. Verratkaa sitä palkkaa nyt vaikka kaupan kassaan tai siivoojaan, taitaa se Sari Sairaanhoitaja tienata 2 x sen mikä tämä. Vastuusta on turha lässyttää. Jos se hoitaja tekee duuninsa, ei se mistään vastuussa ole. Joku Siwan kassa lähiössä on oikeasti aika saatanan vaarallinen duuni. Siellä olet YKSIN kun teinilauma haluaa ottaa kaljat mukaansa maksamatta niitä. Jos katot tumput suorana, ne tulee takuulla uusiksi ja kohta sulla ei ole duunia. Toki sitä sairaanhoidossakin on vaarallisia hommia, mutta ei ne sitten ole sieltä ihan huonoimmasta päästä palkattuja sillä alalla. Ei varman jossain työteryveyden puhelimeen vastaamalla pääse isoille lisille ja liksoille, mutta ei siinä ole sen enempää vastuuta kuin vaikka mun työpaikan vaihteessa työskentelevällä.
Menkää yksityiselle puolelle töihin, se laskuttaa palveluistaan ja siellä voi pyytää palkkaa. Julkisella puolella niitä palkkoja pitäisi ennemmin leikata kuin kasvattaa!
Kertokaa mulle paljonko jonkun perus sairaanhoitajan tai luokanopettajan pitäisi tienata että se olisi riittävästi? 60.000 euroa vuodessa? 100.000 euroa?
En ole kertaakaan kitissyt siitä, että mainitsemillani aloilla palkka olisi liian pieni eikä sillä tule toimeen. On vaan turha tulla selittämään siitä, että yritysjohtaja ansaitsee ison palkkansa, koska vastuu on niin kova. Mä en ymmärrä sitä, miksi kenenkään pitää saada palkkaa/bonuksia niin paljon, että ei ehdi elämänsä aikana sitä rahaa käyttää.
Kaupan kassana voi saada aika hyvätkin palkat. Olen itse ollut kaupassa töissä ja lisineen siitä voi saada kelpo palkan, jos tekee sitä sen 40h/vko vuorotyönä.Luokanopettajan peruspalkka pk-seudulla on 2360e/kk bruttona. Siinä on takana 5 vuoden yliopisto-opinnot.
Tämä on just se juttu, että palkan pitäisi määräytyä suhteessa koulutukseen sekä työn vaativuuteen. Yhden alan sisälläkin työnkuva voi olla hyvin erilainen. Mun oppilaat ovat psykiatrian ja/tai lastensuojelun asiakkaita. He ovat aggressiivisia ja väkivaltaisia ja heillä on erittäin huono pettymyksensietokyky. Ne tulee mun luokalle siksi, kun eivät voi normaaliluokalla tai normaalilla erityisluokalla olla, koska ovat vaaraksi muille. Sitten jonkun toisen erityisopettajan luokalla on pelkästään oppilaita, joilla on kielenkehityksen ongelmia. Sama palkka kuitenkin on, vaikka vastuu ja työn riskit on ihan eri kategoriaa.
Sosiaalityöntekijät kokevat paljon väkivaltaa ja väkivallan uhkaa työssään. Samoin hoitajat. Esimerkiksi dementikkopotilaat ovat usein väkivaltaisia ja aggressiivisia. Opettajat kokevat väkivaltaa ja sen uhkaa oppilaiden ja oppilaiden vanhempien taholta. On kouluja, joissa opettajat tapaavat vanhempia aina työparin kanssa, koska yksin tapaaminen on turvallisuusriski.
Palkkaus on monesti sidoinnainen siihen, millä hinnalla joku suostuu/ millä hinnalla tarpeeksi pätevä henkilö tehtäviin saadaan. Jos on tarjolla useita päteviä työntekijöitä, joilta ei vaadita suurta koulutusta/osaamista, niin palkat on alemmat, jos taas on ainoastaan muutama pätevä henkilö koko maassa, niin heillä on varaa pyytää enemmän palkkaa. Tietenkin myös se mitä firmalle rahallisesti tuottaa, vaikuttaa myös palkkaukseen. Julkisen sektorin palkkojen on vaikea olla kilpailukykyisiä yksityisen palkkoihin, koska julkinen sektori rahoitetaan verovaroilla, eikä siten esim tuottavuutta samassa mittakaavassa ole.
Mä ymmärrän ton täysin enkä väitä vastaan. En pidä siitä, että puhutaan vastuusta ja tärkeästä työstä ja samalla unohdetaan, että monet ihmisläheistä työtä tekevät saavat aika vaatimattoman korvauksen työstään verrattuna keskipalkkaan, joka nykyään on jo kolmen tuhannen luokkaa. Metrovartijoiden palkka on tosi kehno suhteessa siihen, millaisia riskejä työssä on. Mutta toisaalta siihen työhön pääsee muutaman viikon koulutuksella.
Mutta edelleen, minä olen tyytyväinen palkkaani. Kun on koko ikänsä töitä tehnyt matalapalkka-alalla (puhelinmyyjä, lehdenjakaja, markkinatutkimushaastattelija, respa..) ja siihen päälle vielä opiskelijana niin toi opettajan palkka on aivan ruhtinaallinen, vaikka eihän sillä juhlita ja asuntolainan saaminenkin on vähän niin ja näin.