Jep, siksi se minusta sopisikin paremmin AMK.ssa opetettavaksi.
Noinkos minä sanoin?
Hiphei, eiköhän tässä tarkoitettu sitä että ope joka ei saa oppilaitaan oppimaan ei hoida työtehtäviään.
Oppilas ei opi, jos ei halua oppia. Tietoa ei voi siirtää toisen päähän. Sitten siihen päälle oppimisvaikeudet, käyttäytymishäiriöt jne, jotka vaikeuttavat oppimista. Kuten sanottu, asia ei ole niin yksinkertainen, että opettaja feilaa, jos joku ei opi lukemaan. Opettaja kyllä feilaa siinä, jos se ei yritä puuttua yksittäisen oppilaan vaikeuksiin, mutta systeemi kusee. Onhan noita nähty, kun mulle tulee just ne oppilaat, joita kukaan muu ei halua. On vaikea opettaa ihmistä, jonka motivaatio on nolla ja käyttäytyminen aggressiivista ja vihamielistä. Laitat sille kirjan eteen niin heittää kirjan seinään/roskikseen. Käsket hakee kirjan niin se paiskoo pulpetin maahan ja heittää tuolin seinään. Sanot sille, että nyt pitää rauhoittua niin se riehaantuu lisää. Sitten vietetään seuraava tunti kiinnipidossa ja koulupäivä päättyy siihen. Miten sinä opettaisit tuollaista lasta ja saisit vielä oppimaan?
Ps. Olen myös kokeillut erinäiset sirkustemput, lahjomiset, vetoamiset, kiristämiset, keskustelemisen ja kaiken mahdollisen ilman sen kummempaa menestystä.