Tuloerot

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Kaikille kateellisille hieman ihmeteltävää alla olevasta linkistä. Siinä on esitelty maailman eniten tienaavat Hedge Fund managerit eli erikoissijoitusrahastojen hoitajat. Paras tienasi 4 MILJARDIA vuonna 2009 = 330 miljoonaa euroa kuukaudessa. Keskimäärin sai Steven Elopin vuosipalkan tienattua vuoden ensimmäisenä työpäivänä ennen ruokataukoa.

http://www.huffingtonpost.com/2010/04/09/the-5-best-paid-hedge-fun_n_532071.html#s79888

En tajuu paskan vertaa mitä noi on, mut mitä vittua oikeest? :wtf:. Mihin ihminen tarvii noin paljon rahaa, ja ei varmana oo mikää sellanen duuni mihin ei löytyis ketään yhtä pätevää. Noi kommentit tohon uutiseen kerto kyl tarpeeks. Pakko sanoo, et ei mua haittas jos noi ammuttas kadul :piis:, kuin mont ihmist noilki rahoil ruokkis jenkeis.

Selventäkää mulle joku miks noille maksetaan noin paljon?
 
Palkanmuodostuksesta puhuttaessa törmätään aina samaan ongelmaan. Nimittäin siihen, että mitään yhtenäistä kriteeristöä palkkatason määrittämiselle ei ole olemassakaan. Puhutaan kysynnästä ja tarjonnasta, tuottavuudesta, koulutustasosta, vastuusta, työn rankkuudesta, globaalista kilpailusta jne jne. Jos palkkatason määrää puhtaasti kysyntä ja tarjonta, törmätään siihen, kuka saa päättää koulutusmääristä. Jopa korkeakoulutetuilla erittäin tärkeässä osassa palkanmuodostusta on tarjonnan säätely ammattiliittojen toimesta. Miten tähän malliin sopii, että esim. jonkin julkisen instanssin mahtikäsky määrää joidenkin alojen koulutuspaikkojen määrän lisäyksen. Julkisen tahon pitäisi määrätä kaikkien alojen koulutusmäärät, tai olla koko asiasta erossa. Toisaalta valtiohan (veronmaksajat) koko koulutuksen maksavat, joten asia on hiukan mutkikas ratkaistavaksi.
 
En tajuu paskan vertaa mitä noi on, mut mitä vittua oikeest? :wtf:. Mihin ihminen tarvii noin paljon rahaa, ja ei varmana oo mikää sellanen duuni mihin ei löytyis ketään yhtä pätevää. Noi kommentit tohon uutiseen kerto kyl tarpeeks. Pakko sanoo, et ei mua haittas jos noi ammuttas kadul :piis:, kuin mont ihmist noilki rahoil ruokkis jenkeis.

Selventäkää mulle joku miks noille maksetaan noin paljon?

Provisiopalkka on asian ydin. Yleisesti hedgefundit veloittavat 2% pääomasta vuodessa hallinnointipalkkiota ja 20% voitoista. Oletetaan, että kaveri saa puolet provikoista ja loput jää firmalle niin, jos tekee 40 miljardia voittoa asiakkaille vuodessa tulee siitä 4 miljardia.

Kyllä mä maksaisin ihan kenelle tahansa (vaikka apinalle) 4 miljardia, jos se tekisi mulle 40 miljardia.
 
Mikä on luokanopettajan keskipalkka?

En löytänyt yhtään luotettavaa lähdettä nopeasti googlettamalla. Mutta joskus noita lukeneena suhtaudun hyvin skeptisesti noihin keskipalkkajuttuihin, koska kun olin vartijana niin virallinen vartijan keskipalkka oli niin suuri, että vaikka olin itse alalla töissä niin en tuntenut yhtä ainutta vartijaa, koska olisi sen verran saanut edes lisien kera.

Eli olet sitä mieltä ettei 4 vuoden korkeakoulu opinnot riitä opettamaan niitä pedagogisia taitoja jota järjestysmiehen tehtävät ja aakkosten tankkaaminen edellyttää? Lastentarhanopettajien koulutus voi olla huippuluokkaa mutta tarvitseeko sen olla? Tarvitseeko siihen että katsoo ettei lapsi niele legoja todella yliopistokoulutuksen? Ja jos tarkkoja ollaan sekin on hoitajien vastuulla lastentarhanopettajien keskittyessä yleiseen käskyttämiseen ja kahvitteluun.

Joku on hiukan pihalla :D
 
Jos nyt omia kouluaikojani muistelen, niin koulukavereista ainakin pari veteli koko peruskoulun läpi hädin tuskin oppien lukemaan. Samalla häiritsivät muiden oppimista vähintäänkin riittävästi. Opettajan osalta siis täydellinen epäonnistuminen. Ottiko joku tästä vastuun? Paskat.
 
Jos nyt omia kouluaikojani muistelen, niin koulukavereista ainakin pari veteli koko peruskoulun läpi hädin tuskin oppien lukemaan. Samalla häiritsivät muiden oppimista vähintäänkin riittävästi. Opettajan osalta siis täydellinen epäonnistuminen. Ottiko joku tästä vastuun? Paskat.

Ei ole noin yksinkertaista. Opettajan näkökulmasta asia ei ole lähellekään noin simppeli.
 
Joku on hiukan pihalla :D

Olis hauska tietää Stagnon kokemus ja tausta lastentarhanopettajan työstä tai päiväkotitoiminnasta yleensä.
 
Miten mä tämänkin missasin. Miten sun mielestä 2360e/kk bruttona on liian iso palkka opettajalle? Mikähän olisi sopiva palkka? Millä perustelet, että on liikaa koulutusta? Olen luokanopettajan tutkinnon suorittanut (hyvin arvosanoin) ja voin sanoa, että en tiedä lähellekään tarpeeksi kaikkea sitä, mitä erinomainen työsuoritus vaatisi.

No sittenhän peruskoulun opettajat ovat ylikoulutettuja ja koulutukseen nähden alipalkattuja, 2360 kuulostaa ihan sopivalle palkalle. Jos kasvatustieteen maisterin tutkintoon ei mahdu eri opetusmenetelmien oppiminen ja oppimisvaikeuksien hallitseminen niin mitä siellä yliopistossa sitten opetetaan? Ymmärrän toki että nämä on hyvä hanskata mutta edelleen en ymmärrä miten näitä ei voitaisi opettaa 4ssä vuodessa amk opetuksena. Tästä pääseekin näppärästi siihen että kaikkessa koulutuksessa tuntuu olevan 20-50% "turhaa" penkin kuluttamista, jos ihmiset saataisiin vuotta paria aikaisemmin työelämään voitaisiin vuotta paria aikaisemmin aloittaa leppoisat eläkepäivätkin.
 
Olis hauska tietää Stagnon kokemus ja tausta lastentarhanopettajan työstä tai päiväkotitoiminnasta yleensä.

Toisen käden tietoa lastentarha työntekijältä + se vähä mitä omasta päiväkoti ajasta muistaa. Haluan enemmänki paheksua ylikouluttamista kuin vähätellä lastentarhan täteilyä tai peruskoulun opettajia, tärkeitä ja vastuullisia tehtäviä molemmat mutta eivät mielestäni sellaisia joihin 5 vuoden teoreettinen yliopisto koulutus on välttämätön.
 
Rinnastatko nyt ihan tosissasi jotain kassan duunia ja hoitajan duunia samalle viivalle vastuiden suhteen? Hävettääkö kirjoitella noin tyhmiä?

Rinnastan ja ihan tarkoituksella, eikä hävetä pätkääkään.

Vai onko mielestäsi jossain työterveyden terkkarilla jotain ihan oikeaa vastuuta? Kirjotat duunareille saikkua jos on kuumetta ja jos on jotain epäilyttävää, pistät lekurille. Ei ihan oikeasti voi sanoa että tässä nyt kovin vastuulla mällätään. Ja onko se vastuu arvokasta aina vain silloin kun se liittyy jotenkin ihmisiin?

Vaimo on henkilökohtaisena avustajana. Joo, tuohon ei tarvita käytännössä mitään koulutusta. Mutta ihan takuulla vähintään yhtä vastuullista hommaa kuin vaikka työterveyden terkkarina tai jossain sairaalassa tiskin takana pistämässä porukkaa lekurijonoon.

Kokonaan eri juttu on jotkut tehon ja kirurgian sairaanhoitajien hommat. Mutta on se perkele kun automaattisesti on sitten maailman vastuullisin ihminen kun sattuu olemaan jonkin asteinen hoitaja.
 
No sittenhän peruskoulun opettajat ovat ylikoulutettuja ja koulutukseen nähden alipalkattuja, 2360 kuulostaa ihan sopivalle palkalle. Jos kasvatustieteen maisterin tutkintoon ei mahdu eri opetusmenetelmien oppiminen ja oppimisvaikeuksien hallitseminen niin mitä siellä yliopistossa sitten opetetaan? Ymmärrän toki että nämä on hyvä hanskata mutta edelleen en ymmärrä miten näitä ei voitaisi opettaa 4ssä vuodessa amk opetuksena. Tästä pääseekin näppärästi siihen että kaikkessa koulutuksessa tuntuu olevan 20-50% "turhaa" penkin kuluttamista, jos ihmiset saataisiin vuotta paria aikaisemmin työelämään voitaisiin vuotta paria aikaisemmin aloittaa leppoisat eläkepäivätkin.

Siellä opetetaan kasvatustiedettä, opetettavien aineiden aihekokonaisuudet (pari hassua opintopistettä per oppiaine, mutta 60op yhteensä eli vuosi menee siihenkin), kieli ja viestintäopinnot, sivuaine(et) ja tehdään kandidaatin ja pro gradu -tutkielmat. Sitä kaikkea, mitä opettajan työssä tarvitsee, ei ehdi opettaa tuossa ajassa. Ikävä kyllä. On siellä koulutuksessa turhaakin, jota voisi korvata jollain järkevämmällä.

Koko AMK-koulutus perustuu niin eri juttuihin, että saisi luokanopettajan koulutusta muokata aika paljon, että se AMK-systeemissä toimisi.
 
Toisen käden tietoa lastentarha työntekijältä + se vähä mitä omasta päiväkoti ajasta muistaa. Haluan enemmänki paheksua ylikouluttamista kuin vähätellä lastentarhan täteilyä tai peruskoulun opettajia, tärkeitä ja vastuullisia tehtäviä molemmat mutta eivät mielestäni sellaisia joihin 5 vuoden teoreettinen yliopisto koulutus on välttämätön.

Lastentarhanopettajalla on kasvatustieteen kandidaatin tutkinto (eli 3 vuotta yliopistossa) tai sitten sosionomin paperit sisällytettynä tietty määrä varhaiskasvatuksen opintoja.

Luokanopettajan koulutus ei ole pelkästään teoreettista opiskelua.

Ja sekö kertoo siitä, mitä päiväkodeissa tapahtuu ja mitä työtä siellä olevat tekevät, kun joku aikuisena muistelee, millaista oli itse olla päiväkodissa?
 
No sittenhän peruskoulun opettajat ovat ylikoulutettuja ja koulutukseen nähden alipalkattuja, 2360 kuulostaa ihan sopivalle palkalle. Jos kasvatustieteen maisterin tutkintoon ei mahdu eri opetusmenetelmien oppiminen ja oppimisvaikeuksien hallitseminen niin mitä siellä yliopistossa sitten opetetaan? Ymmärrän toki että nämä on hyvä hanskata mutta edelleen en ymmärrä miten näitä ei voitaisi opettaa 4ssä vuodessa amk opetuksena. Tästä pääseekin näppärästi siihen että kaikkessa koulutuksessa tuntuu olevan 20-50% "turhaa" penkin kuluttamista, jos ihmiset saataisiin vuotta paria aikaisemmin työelämään voitaisiin vuotta paria aikaisemmin aloittaa leppoisat eläkepäivätkin.

Samaa mieltä tuosta turhasta. Itse en ole koulunpenkkiä pitkään aikaan kuluttanut, mutta mitä vierestä on seurattu, niin aikalailla turhaa paskaa opetaan, mikä ei omaan alaan liity yhtään mitenkään. Tässä olisi todellakin tehostuksen paikka! Jos joku haluaa itseään yleissivistään, niin maksakoot harrastuksistaan kuten muutkin.

Provisiopalkka on asian ydin. Yleisesti hedgefundit veloittavat 2% pääomasta vuodessa hallinnointipalkkiota ja 20% voitoista. Oletetaan, että kaveri saa puolet provikoista ja loput jää firmalle niin, jos tekee 40 miljardia voittoa asiakkaille vuodessa tulee siitä 4 miljardia.

Kyllä mä maksaisin ihan kenelle tahansa (vaikka apinalle) 4 miljardia, jos se tekisi mulle 40 miljardia.

Tässä tämä homma kuseekin. Sitten kun tuo provikkapalkkainen tekee 40 miljardin tappiot, niin se on voivoi ja kengänkuva perseelle. Vanhoja palkkioita ei tietenkään ulosmitata samassa suhteessa. Sen provision pitäisi jossain määrin toimia myös toiseen suuntaan. Loppuisi se järjetön riskinotto. Joku heittää aina monta kutosta perkkäin nopalla, ei se tee siitä hyvää nopanheittäjää. Joku viilaa niitä noppia ja heittää kutosia, ei sekään ole hyvä nopanheittäjä vaan huijari. Jos sitä saa vuosia huijattua isoilla korvauksilla, niin ei niistä takasin joudu kiinni jäädessään maksamaan kuin murto osan. Jos osaa ketkuilla laillisesti, niin saa vielä kultaisen kädenpuristuksenkin.

Ymmärrän provisiopalkan, mutta tämä nykyinen systeemi kannustaa järjettömään riskinottoon. Jos onnistut, voitat vitusti, jos et onnistu voit lähteä uusiin haasteisiin. Ei voi puduta kovin kokealta.
 
Vastaavassa tapauksessa kuitenkin firman toimari saa kenkää, vaikkei ihan suoraan oma syy olisikaan.

Firman toimari saa irtisanoa työntekijän, joka ei opi työtehtäviä, vaikka joku niitä sille opettaa. Se saa myös irtisanoa työntekijän, joka riehuu työpaikalla päivät pitkät. Opettaja ei saa valita oppilaitaan.
 
Vai onko mielestäsi jossain työterveyden terkkarilla jotain ihan oikeaa vastuuta?

Ei ainakaan jos verrataan siwan kassaan.
 
Luokanopettajan koulutus ei ole pelkästään teoreettista opiskelua.

Jep, siksi se minusta sopisikin paremmin AMK.ssa opetettavaksi.

Ja sekö kertoo siitä, mitä päiväkodeissa tapahtuu ja mitä työtä siellä olevat tekevät, kun joku aikuisena muistelee, millaista oli itse olla päiväkodissa?

Noinkos minä sanoin?

Firman toimari saa irtisanoa työntekijän, joka ei opi työtehtäviä, vaikka joku niitä sille opettaa. Se saa myös irtisanoa työntekijän, joka riehuu työpaikalla päivät pitkät. Opettaja ei saa valita oppilaitaan.

Hiphei, eiköhän tässä tarkoitettu sitä että ope joka ei saa oppilaitaan oppimaan ei hoida työtehtäviään.
 
Noinkos minä sanoin?

Sanoit, että "sen minkä omasta päiväkotiajasta muistaa"...sen voinee tulkita myös noin vaikka tarkotitkin ilmeisesti että olet ollut joskus päiväkodissa töissä...
 
Sanoit, että "sen minkä omasta päiväkotiajasta muistaa"...sen voinee tulkita myös noin vaikka tarkotitkin ilmeisesti että olet ollut joskus päiväkodissa töissä...

Sanoin että "Toisen käden tietoa lastentarha työntekijältä + se vähä mitä omasta päiväkoti ajasta muistaa." Olen ollut väärässä, koulutusta pitää lisätä. Huomaan myös että on itsekeskeistä ja typerää käyttää itseään yhteiskunnallisten asioiden mittatikkuna. Pahoittelen.
 
Back
Ylös Bottom