Tulisijat

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Onko tuossa päältä sytyttämisessä oikeasti joku merkittävä pointti? Toiset vannoo sen nimeen ja toiset sanoo että aivan sama mistä sytyttää kunhan palaa kunnolla? Vois yrittää tehdä tämänkin "oikein" kun kohta sitä saa lämmitellä tuotakin suht aktiivisesti. Pitää ensin saada vain tuon maalämmön säädöt kohilleen!

SUPER WHEY ISOLATE (3,9 kg) -24%
Onko tuossa päältä sytyttämisessä oikeasti joku merkittävä pointti? Toiset vannoo sen nimeen ja toiset sanoo että aivan sama mistä sytyttää kunhan palaa kunnolla? Vois yrittää tehdä tämänkin "oikein" kun kohta sitä saa lämmitellä tuotakin suht aktiivisesti. Pitää ensin saada vain tuon maalämmön säädöt kohilleen!

Ilmeisesti jotenkin ympäristöystävällisempää päältä sytytettäessä, tiedä sitten häntä. Väittäisin kuitenkin että ns. hajuahaitat ja savun muodostuminen (palaa siis puhtaammin) kun ylhäältä syttää. Tänä päivän vaan pesät niin pieniä että kasan väsääminen on vähän hankalaa. Meillä pesä 60*50*45, eli sinne saa melko mukavan käsan puita vaakaanl.

Ilmeisesti jotenkin ympäristöystävällisempää päältä sytytettäessä, tiedä sitten häntä. Väittäisin kuitenkin että ns. hajuahaitat ja savun muodostuminen (palaa siis puhtaammin) kun ylhäältä syttää. Tänä päivän vaan pesät niin pieniä että kasan väsääminen on vähän hankalaa. Meillä pesä 60*50*45, eli sinne saa melko mukavan käsan puita vaakaanl.

Näin itse olen ymmärtänyt, että olisi ympäristöystävällisempää sytytellä päältä. Faijalla oli joku lehtileike, jonka mulle näytti tosta asiasta ja nyt sytyttelen aina päältä. Pikanen googletus löysi kans jotain: Takan sytyttäminen on taitolaji

Tulisijan sytyttäminen oikeaoppisesti puiden päältä tuottaa hankaluuksia useille takan omistajille. Päältä sytytettäessä haitallisten pienhiukkasten määrä jää savukaasussa vähäiseksi.

– Kaikki savukaasut ohjautuvat nyt päällä olevaan liekkiin. Kun puu syttyy, niin ensin vesi haihtuu. Sitten kun puu kuumenee lisää, alkavat erilaiset haihtuvat aineet puusta irrota ja ne palavat tässä liekissä. Ja silloin palaminen on mahdollisimman puhdasta.

Rautasen mukaan jos puut sytytetään perinteisesti eli alta, alhaalta tuleva liekki kuumentaa puuta, ja palamattomat kuumat savukaasut pakenevat piippuun. Juuri näissä palamattomissa savukaasuissa on suurin osa haitallisista päästöistä.

Suoraan jos sanotaan niin ei vois vähemmän kiinnostaa.
Sytytän silleen kun syttyy helpoiten.

Suoraan jos sanotaan niin ei vois vähemmän kiinnostaa.
Sytytän silleen kun syttyy helpoiten.

Miksi se ei päältä syttyisi? Kuiva puuhan syttyy melkein kuinka vaan.
Ei muakaan varsinaisesti ympäristöjutut kinnosta, mut jos siitä päältä sytyttämisestä on jotain hyötyä ni oon nyt sit tehny niin. Jotain pikkutikkuja pistäny yleensä puiden päälle ni on lähteny hyvin vetämään.

Sytytän alta niinkun aina, paskat se päältä lähde palamaan. Joskus koitin.

Sytytän alta niinkun aina, paskat se päältä lähde palamaan. Joskus koitin.

Itse käytän aika usein sytytyspalaa, kun laiskottaa. Sytykettä sitten joskun kun jaksaa sellaista säätää.

En kyllä edelleenkään käsitä miksi ei syttyisi. Siis ihan perus pino niin että viakka kolme klapia "horisontaalisesti", seuraavat kome "vertikaalisesti" jne. Ja sitten viimeistä edeltavään kerrokseen sellainen keskiklapi jolle saa sytyspalan ja sitten pari pienempää klapia siihen päälle. Näin ainakin syttyy.

Melko varmasti syttyy niinkin että laittaa sytyspalan palamaan viimeisen, vähän pienemmistä tehdyn klapikerroksen päälle.

... siis käytetään kuivaa puuta :)

Saahan tuon varmasti syttymään. On vain törkyhelppoa sytyttää se alhaalta. Paperia vain vähän alimpien puiden kanssa ja tikkua perään. Ei oikein kuiva puu voi olla syttymättä noin. Täytyy testaa tuo päältä sytyttäminen. Siinä vaan on tosiaan oltava melko pientä puuta jos ei sytytyspalojen kanssa säädä. Alhaalta sytytellessä lähtee kyllä isompikin puu ongelmitta palamaan.

Päältä se syttyy kyllä ihan helposti, jos nyt edes vähän tajuaa käyttää järkeä sen sytyttämisen kanssa. Tietenkään ei kannata niitä tuohia sen ylimmän puun päälle laittaa, vaan pistää siihen esim. ylimmän ja toiseksi ylimmän puukerroksen väliin tuohet ja sytyttää, niin kyllä syttyy makeasti. Tämä siis sillä edellytyksellä, että polttaa puita vaakatasossa.

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Se pystyssä polttaminen vasta säätämistä onkin. Siinä saa askarrella että sen keon saa pysyyn pystyssä. Tuossa en näe mitään järkeä. Mutta tässäkin kukin tekee tyylillään.

Rupean testaileen tuota päältä sytyttämistä kerta siitä oikeaa hyötyäkin on...

Zone-sarja -42%
Siinä saa askarrella että sen keon saa pysyyn pystyssä.
Helppoo, senkun latoo puut nojaamaan takaseinään.

Jaa että päältä sytyttäminen ei tarkoitakaan sitä että ne puut sytytetään päältä? Ilmankos... :D

Melkein vituttaa. Tarkastelin tossa noita nuohousluukkuja ja tuhkaluukkuja. Ovat kyllä jämeriä ja tyylikkäät. Ainoastaan pikkaisen huono juttu on se, että joudun siirtämään yhtä seinää 3 cm. Samalla uuni tulee lyhenemään saman verran. Ei prkl mahdu muuten astianpesukoneen luukku täysin auki, kun ottaisi kiinni tuhkaluukkuun. Toinen vaihtoehto olisi vaihtaa paikalle 45 cm leveä astianpesukone. Se nyt olisi vain liian pieni ja helppo rangaistus työntekijalle. Kukakohan puusilmä insinööri tuonkin suunnitteli...en tunnusta. Kohta harkkoseinä saa kyytiä ja puukkosaha laulaa. Vituiks meni taas.

Helppoo, senkun latoo puut nojaamaan takaseinään.

Jaa että päältä sytyttäminen ei tarkoitakaan sitä että ne puut sytytetään päältä? Ilmankos... :D
Jaa, mä käsitin että aivan päältä, niinkuin auton konepellin päältä. :nolo:

No ei ne nyt oikeasti kovin häävisti syty jos ihan oikeasti päältä koittaa. Mutta jos sillä nyt on merkistys, että sieltä ylhäältäpäin niin jatketaan siitä sitten. Jos sitä vaikka tänään tulia virittelis kun näkyi nuot lämmöt sisällä tasoittuvan noiden pumppusäätöjän jälkeen.

Pistin just takkaan 4 kerrokseen puita ristiin ladottuna. Sytytin tuosta päällimmäisestä kerroksesta, yksi iso tuohti ja pari palaa sanomalehteä. Hyvinhän toi sytty noinkin. Hassua kun alapuut ovat vielä täysin palamatta, katsotaan miten palaa.

Päästöjä ja ympäristöä ajatellen, se on ihan sama mistä päin ne puut sytyttää. Merkitystä on sillä että yhä useampi ei tiedä tulisijoista tai puista yhtään mitään. Vaikka "olohuonetakan" puumäärät on aika mitättömiä, väärin käytettynä sillä saa valtavasti päästöjä aikaan.

Poltetaan väärin tulisijaan tungettuja(paha juttu) märkiä(toooodella paha juttu) puita ja kaikkea paskaa huoneessa jonne ei tule tarpeeksi korvausilmaa( puhdas palaminen haukkaa kuutiokaupalla ilmaa) ja sit ihmetellään miks jopa monikymmenkertaiset määrät VOC- ja PAH-yhdisteitä, savut, noet ja muut paskat käy ympäristön päälle.

"Rautasen mukaan jos puut sytytetään perinteisesti eli alta, alhaalta tuleva liekki kuumentaa puuta, ja palamattomat kuumat savukaasut pakenevat piippuun. Juuri näissä palamattomissa savukaasuissa on suurin osa haitallisista päästöistä."

No sinne hormiinhan ne savukaasut nimenomaan kuuluvat. Ei jaksa paljoa päästölukemat tässä kohtaa kiinnostaa. Itse olen aina sytyttänyt alta, takat ja kiukaat.

Itse en tajunnut korvausilman merkitystä, kunnes ensimmäistä kertaa yritin sytyttää porukoiden saunatuvan takkaa. Kyseessä on siis hirsirakennus, joka käsittää huoneen, pesuhuoneen ja saunan. Raitista ilmaa tupaan saa vain avaamalla oven tai ikkunan, siinä sen ilmanvaihto. Aluksi en tahtonut saada takkaa millään syttymään. Yritin tuohella ja paperilla, sain aikaiseksi vain onnettomia, kituvia liekkejä ja kamalan käryn.

Isipappa ehti onneksi väliin ja käski avata ikkunan, jotta hormiin muodostuisi kunnon veto.

Pidin ikkunaa ja ovea hetken auki, jotta ilma vaihtuisi. Pidin ne auki vielä sytyttämisen ajan ja johan roihahti :) Lisäksi minulle on opetettu, että kiukaan ja takan tuhkaluukku on pidettävä palamisen ajan raollaan, jotta hormiin muodostuu hyvä veto, palamisprosessi saa happea ja näin puu palaa puhtaasti. Ja yksi hyvä neuvo on, että puu ei pala yksin. Tulta on turha ylläpitää yhdellä klapilla. Kaksin tässä kohtaa kaunihimpi.

Olen itse ruvennut nyt sytyttämään kiukaan päältä päin, kun Iki-kiukassa on sellainen lattarauta poikittain tulipesän alaosassa. Yhtä hyvin se syttyy päältäkin. Melkein jopa helpompi latoa puut ja sytykkeet tulipesään jos meinaa päältä sytyttää. Kyllä se taitaa puhtaammin ja paremmin lähteä palamaan noin. Vaikea sanoa tarkasti kun pitäisi saada samanlaiset olosuhteet mitä vertailla keskenään. Kyllä sen huomaa piippua nuohotessa tai koko korttelin peittävästä jatkuvasta hernerokkasumusta, jos tulisijan käyttäminen ei ole ihan hanskassa. Periaatteessa itselle ihan sama miten sytyttää, mutta piipun muuraamisessa oli sen verran työtä että märkää puuta tai roskia en sieltä pihalle laita. Tai kituuta pienellä liekillä.

Nyt otetaan Tiileristä mittaa. Eilen polttelin reilun pesällisen ja äsken meni kaksi isoa pesällistä. Huomenna sitten lämmitetään kunnolla jonka jälkeen siirrytään viikonlopuksi lämmittämään toisella puolella olevaa leivinuunia ja sunnuntaina voisi paistella siinä sitten pitsaa 400-500 asteessa.

Katsotaan myös miten pysyy tupa lämpöisenä kun on kohta 5000kg lämpösiä tiilenmurikoita keskellä torppaa.

Latest posts

Back
Ylös Bottom