"Rautasen mukaan jos puut sytytetään perinteisesti eli alta, alhaalta tuleva liekki kuumentaa puuta, ja
palamattomat kuumat savukaasut pakenevat piippuun. Juuri näissä palamattomissa savukaasuissa on suurin osa haitallisista päästöistä."
No sinne hormiinhan ne savukaasut nimenomaan kuuluvat. Ei jaksa paljoa päästölukemat tässä kohtaa kiinnostaa. Itse olen aina sytyttänyt alta, takat ja kiukaat.
Itse en tajunnut korvausilman merkitystä, kunnes ensimmäistä kertaa yritin sytyttää porukoiden saunatuvan takkaa. Kyseessä on siis hirsirakennus, joka käsittää huoneen, pesuhuoneen ja saunan. Raitista ilmaa tupaan saa vain avaamalla oven tai ikkunan, siinä sen ilmanvaihto. Aluksi en tahtonut saada takkaa millään syttymään. Yritin tuohella ja paperilla, sain aikaiseksi vain onnettomia, kituvia liekkejä ja kamalan käryn.
Isipappa ehti onneksi väliin ja käski avata ikkunan, jotta hormiin muodostuisi kunnon veto.
Pidin ikkunaa ja ovea hetken auki, jotta ilma vaihtuisi. Pidin ne auki vielä sytyttämisen ajan ja johan roihahti
Lisäksi minulle on opetettu, että kiukaan ja takan tuhkaluukku on pidettävä palamisen ajan raollaan, jotta hormiin muodostuu hyvä veto, palamisprosessi saa happea ja näin puu palaa puhtaasti. Ja yksi hyvä neuvo on, että puu ei pala yksin. Tulta on turha ylläpitää yhdellä klapilla. Kaksin tässä kohtaa kaunihimpi.