Treenitavan vaikutus ulkomuotoon

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja T-mies
  • Aloitettu Aloitettu

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Tässä konkretisoituu hienosti treenitavan vaikutus kehon ulkomuotoon: http://thesameffect.com/check-out-identical-twins-otto-and-ewald/
Kyseessä on Saksalaiset identtiset kaksoset, joista toinen juoksee pitkiä matkoja ja toinen on heittolajien mies. Näitä miehiä ei ihan heti uskoisi identtisiksi kaksosiksi.

ottoewald.jpg

Kylläpä oli yllättävää, että juoksijalla ei ole lihasmassaa. Ja heittolajien harrastajalla on. Ai treenitapakin vaikuttaa. Tähän sopii vanha lause: No shit sherlock.

Kappas. Identtiset kaksoset eikä silti vasemman puoleiselle tullut muskulaa kun oikeanpuoleinen kävi salilla. Kiinnostava seikka.

Tää ois ihan mielenkiintonen jos molemmat kaksoset treenaisi samalla motivaatiolla salilla, samanlaisilla ruokaohjelmilla ja toinen roinais ja toinen ei.

Kehon ulkänäkö muuttuu, mutta kasvonpiirteet pysyy samana vaikka miten muu keho ois muokattu. Kyllä noi mun mielestä aika samanlaisilta näyttää vois sanoo vähän niinkuin olis ennen ja jälkeen.

Ihan mielenkiintoinen aihe. Tosin aloituksen kuvassa on melko radikaali lajien ero. Parempia esimerkkejä olisi veljekset, jotka treenaavat samaa lajia tai ainakin suunnilleen samankaltaista. Paljon kuulee bodarien keskuudessa puhuttavan geneettisistä tekijöistä lihaksen muotoon tai voimantuottoon liittyen.
Ainakin pitkien ihmisten tuntuu olevan helppo vedota vääränmallisiin lihaksiin, kun hanska on omasta mielestä liian ohut ;)
En ainakaan vielä vertaa omia havaintoja, kutakuinkin samoja lajeja treenaanneeseen veljeeni, vaan kysynkin mielipiteitä treenitavan vaikutuksesta.
Miten on?

Voisiko tätä ketjun ideaa laajentaa ja mietiskellä miten kehon lihasmassa(n ulkonäkö) alkaa muuttua jos tekee 8-12 toistojen sijasta +20 toistoa esimerkiksi? Lihas menettää paksuuttaan, mutta on silti erottuva vai mitenhän käy? Tällaisiä asioita voisi pohdiskella. :)

Ainakin pitkien ihmisten tuntuu olevan helppo vedota vääränmallisiin lihaksiin, kun hanska on omasta mielestä liian ohut ;)

Ei siinä ole lihaksen mallista kyse vaan mittasuhteista. 160cm heppu 40cm hanskalla verrattuna 190cm heppuun 40cm hanskalla näyttää paljon lihaksikkaammalta, vaikka molemmilla on täsmälleen sama ympärys.

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Voisiko tätä ketjun ideaa laajentaa ja mietiskellä miten kehon lihasmassa(n ulkonäkö) alkaa muuttua jos tekee 8-12 toistojen sijasta +20 toistoa esimerkiksi? Lihas menettää paksuuttaan, mutta on silti erottuva vai mitenhän käy? Tällaisiä asioita voisi pohdiskella. :)
Iliman muuta. Tästä on ollut monesti puhetta, mutta mitään selvää vastausta ei yleensä kehkeydy.

Ei siinä ole lihaksen mallista kyse vaan mittasuhteista. 160cm heppu 40cm hanskalla verrattuna 190cm heppuun 40cm hanskalla näyttää paljon lihaksikkaammalta, vaikka molemmilla on täsmälleen sama ympärys.
Hyvä kun otit tämän esille. Omalla kohdalla, verrattaessa minua ja voimapodaavaa kaveriani, on tilanne juurikin toisinpäin. Kaveri on pitkä ja näyttää todella paksukätiselle. Vastaavasti minä olen lyhyt ja näytän treenaamattomalle normikroppaiselle, ko kaverin vierellä. Kumminkaan olkavarressa ei ole kuin about 2cm hänen edukseen. Tässä tulee hyvin esille voimanostajan ja podarin ero. Mulla kun ei ole minkäänlaista hauista, mutta vastaavasti ojentaja kompensoi käden paksuudessa. Tämä tuli molemmille melko suurena yllätyksenä ja sopii mun mielestä hyvin tähän aiheeseen.

Miksi se olisi sen erottuvampi?

Iliman muuta. Tästä on ollut monesti puhetta, mutta mitään selvää vastausta ei yleensä kehkeydy.

Hyvä kun otit tämän esille. Omalla kohdalla, verrattaessa minua ja voimapodaavaa kaveriani, on tilanne juurikin toisinpäin. Kaveri on pitkä ja näyttää todella paksukätiselle. Vastaavasti minä olen lyhyt ja näytän treenaamattomalle normikroppaiselle, ko kaverin vierellä. Kumminkaan olkavarressa ei ole kuin about 2cm hänen edukseen. Tässä tulee hyvin esille voimanostajan ja podarin ero. Mulla kun ei ole minkäänlaista hauista, mutta vastaavasti ojentaja kompensoi käden paksuudessa. Tämä tuli molemmille melko suurena yllätyksenä ja sopii mun mielestä hyvin tähän aiheeseen.

Tuohon vastaus on, että se kaverisi ei ehkä ole radikaalisti pidempikätinen kuin sinä. Toki lihasten kiinnityskohdat jne vaikuttavat muotoon. Mutta nimenomaan raajan pituus on ratkaiseva muuttuja, toki 45cm lyhyessä varressa on muodokkaampi kuin 45cm pidemmälle matkalle jakautuneena. Kyllä sitä on suht lyhytkätisiä pitkiä tyyppejä olemassa ja suhteellisesti pitkäkätisiä lyhyitä. Sanotaan, että jos syliväli on kiekonheittäjän luokkaa(200cm tai yli), niin silloin ei 50cm käsi kummoiselta näytä ainakaan ns. käsi suorana.

Ja tietysti siihen pidempään raajaan tarvitaan enemmän lihasmassaa kuin lyhyeen , jotta sama paksuus saavutetaan. Ei pitäisi olla hankala oivaltaa tuo kenellekään.

Kun olisi identtiset kaksoset jotka söisi samalla tavalla ja olisivat naturaaleja, mutta toinen treenaisi harvajakoisella ja toinen monijakoisella ohjelmalla niin siitä sitä vasta puheensorinaa saataisiin :D

Miksi se olisi sen erottuvampi?

No joo, kyllähän pidempien sarjojen tekeminen polttaa rasvaakin mukavasti ja lihas muokkautuu kestävyysalueelle. Kunhan mutuilin omiani. :) Never mind! :piis:

Tuohon vastaus on, että se kaverisi ei ehkä ole radikaalisti pidempikätinen kuin sinä. Toki lihasten kiinnityskohdat jne vaikuttavat muotoon. Mutta nimenomaan raajan pituus on ratkaiseva muuttuja, toki 45cm lyhyessä varressa on muodokkaampi kuin 45cm pidemmälle matkalle jakautuneena. Kyllä sitä on suht lyhytkätisiä pitkiä tyyppejä olemassa ja suhteellisesti pitkäkätisiä lyhyitä. Sanotaan, että jos syliväli on kiekonheittäjän luokkaa(200cm tai yli), niin silloin ei 50cm käsi kummoiselta näytä ainakaan ns. käsi suorana.

Ja tietysti siihen pidempään raajaan tarvitaan enemmän lihasmassaa kuin lyhyeen , jotta sama paksuus saavutetaan. Ei pitäisi olla hankala oivaltaa tuo kenellekään.
On se :D Muutenkin päätä pidempi ja pari pykälää isompi. Kun nythän tämä perusoletus pitkän ja lyhyen eroista menee nurin päin. Munhan pitäisi näyttää kauheelle mörssärille ja pitkän kaverin atleettiselle, mutta tilanne on juuri toisin päin.

Kun olisi identtiset kaksoset jotka söisi samalla tavalla ja olisivat naturaaleja, mutta toinen treenaisi harvajakoisella ja toinen monijakoisella ohjelmalla niin siitä sitä vasta puheensorinaa saataisiin :D

Eiköhän mahdolliset tulokset kumottaisi aika äkkiä, oli sitten kehitystä suuntaan tai toiseen :hyvä: ikuinen suo.

No joo, kyllähän pidempien sarjojen tekeminen polttaa rasvaakin mukavasti ja lihas muokkautuu kestävyysalueelle. Kunhan mutuilin omiani. :) Never mind! :piis:
Toi on aika yleinen mutuilu ja melkeimpä itekkin olen tuolla kannalla. Mahtaako tästä olla mitään oikeeta tutkimusmateriaalia? Innokkaimmat googlettajat vois kaivaa jotain faktaa..

On se :D Muutenkin päätä pidempi ja pari pykälää isompi. Kun nythän tämä perusoletus pitkän ja lyhyen eroista menee nurin päin. Munhan pitäisi näyttää kauheelle mörssärille ja pitkän kaverin atleettiselle, mutta tilanne on juuri toisin päin.

Ehkäpä sillä vaan yleinen lihasmassa on huomattavasti suurempi kuin sulla, eihän siihen muuta tarvita. Voi olla myös parempi lihasten muoto/malli kehonrakennusmielessä, jos ne kädet on paljon kovemman näköset mutta vain pari senttiä isommat. Rasva% myös vaikuttaa, onhan ne kireät lihaksikkaat kädet aina kovemman näköset kuin sellaiset, joista ei suonet puske pintaan? Tosin mistäpä minä tiedän onko tästäkään kyse teidän tapauksessa. ;)

Itse olen penkkipunnerruksessa kisannut, mutta silti hauis dominoi mennentullen ojentajaa. Kyllä se genetiikka vaan vaikuttaa, mitkä lihat kasvaa ja mitkä ei. Tietysti kaikkia lihoja tulee treenattua. Et ei voi kyllä yleistää tota voimanostajan lihasjakaumaakaan, kyllä se treenityylistä ja geeneistä tulee mitkä lihat parhaiten kelläkin kehittyy.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom