Treenipäiväkirjasta?!

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Vispe
  • Aloitettu Aloitettu

M-Nutrition EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/KPL
Ikä
39
Tossa taisi vanhalla foorumilla olla juttuakin treenipäiväkirjan pitämisestä mutta kuitenkin... Niin että pidättekö treenipäiväkirjaa? Ja miten kirjaatte eli vain pääliikkeet vai kaikki? Ja kirjaatteko kanssa kaikki painot ylös? Onko ollut omasta mielestäsi jotain hyötyä?

Ajattelin meinaan että jos panostaisi ja rupeaisi pitämään niin olisi sitten kiva kattella että miten on tulosta tullut, jos on:D

Kyllähän siitä reenivihkosesta hyötyä on jos vain tekee aina samalla tekniikalla. Itse jätin tuloksien kirjaamisen pois kun katselin monta vuotta vanhoja tuloksia, siellä tein esim ylätaljaa isommilla mitä nyt. Tuloksien on pakko olla vertailukelpoisia, muuten kirjaamisesta ei ole mitään hyötyä.

Itsekkin pidin alkuun tuota treenipäiväkirjaa, mutta nyt se on jäänyt vähemmälle...(kiekkö laiskuus, vai mikä? :D ) pitää yrittää taas alkaa pitämään sitäkin...itse merkkailin lähestulkoon kaiken. siis sarjat, painot yms...tuntemuksia treenistä en kirjotellu, mut vois kokeilla sitäkin! jokainen varmaan löytää sen parhaan tavan merkata nuo...

Treenipäiväkirjasta on todellakin hyötyä. Mulla on sellainen ohjelma, jossa on kolme kierto (välillä lyhyttä sarjaa ja välillä pitkää). Treenipäiväkirjasta on helppo tsekkaa millä painoilla nyt suurinpiirtein meinisi vaikka 10 ja millä 6 (itse en ainakaan muista 12 treenipäivän rautoja ja toistoja). Itse merkkaan vielä, teenkö liikkeen sikapuhtaasti vai vähän rajummin (ettei tapahdu mitään "ohhoh, mitenkäs mä nyt sain kolmosen vaa:D" )

Mä olen kirjoitellut vuoden alusta lähtien taas vihkoon kaikki liikkeet, toistot, painot ja treeniin kuluvan ajan. Ajatuksena on treenin nousujohteisuus, ensin yksi kierto suoria sarjoja kovaa, seuraavalla kerralla joko hieman lisää painoa tai pari toistoa enemmän. Kolmanteen kiertoon sama homma tai erikoistekniikoita. Ei niitä sarjoja muistaisi millään jos en kirjoittaisi niitä ylös. Tällä tavalla pääsee kyllä raudan vääntämisen makuun kun treeniä on "pakko" koventaa. Eikä tule tehtyä liikaa sarjoja.

Kevyellä viikolla uudet liikkeet kehiin ja sama homma alusta. Vielä kun kirjoittaisi ne muut fiilikset mukaan niin voisi tehdä pientä analyysiä treeniin valmistautumisesta ym.

Pidin muuten ruokapäiväkirjaakin tuossa muutaman viikon ja se ainakin mulla oli hyödyllistä. En ole tainnut koskaan syödä yhtä hyvin ja säännöllisesti kuin silloin. Mutta sitten laiskuus yllätti...

Kyl treenipäiväkirjaa on hyvä pitää et muistaa millä painoilla sitä on viimeks tehny ja kui pali... ja ajettelee et jos menis 1-2 toistoo enemmän...
Itellä ainakin on tuloksest nousussa tällä hetkellä..
Olen pitänyt noin kuukauden ja heti auttoi...

Originally posted by MaxLord
Itellä ainakin on tuloksest nousussa tällä hetkellä..
Olen pitänyt noin kuukauden ja heti auttoi...

Aivan..kannatan kyllä tuota treenipäivakirjan pitoa! olen itsekkin huomannut,että kun pitää kunnolla treenipäiväkirjaa, niin tulokset senkun vain nousee...:D

Joo, niinku mäki jossain topicissa sanoin, että on helppo kattoo, et viimeks meni kasi, nyt vähintään ysi. Kyllä mulla nykyään keskittyy koko systeemi treenipäiväkirjan varaan. Mulla hyötyä on mielestäni se, että tulee nostettua painoja hiukan varovaisemmin, kun muistaa millä viimeksi teki, eikä tarvii laittaa varalta ylimäärästä saadakseen varmuuden nousujohteisuuteen... Eli painoja tulee nostettua hitaammin, mutta sen ansiosta (ainakin mulla) ei tuloskehitys tyssää niin helpolla... Toistaiseksi tuntuu, että kehitys on jatkuvaa. :D

No, kait se jossain vaiheessa tyssää... Pitää sit keksiä jotain sillon.

Mä keskityn treeniin täysillä ja en ehdi kirjoitteleen, sitäpaitsi mulla on niin huono käsiala etten saa itsekkään selvää siitä:p

Kun tekee vaan yhden kovan sarjan, ei tarvii päiväkirjaa...
Se sarja on se viimenen ykkönen tai kakkonen, kaikki muut on lämpöjä;)
Voishan tota ajatella, mut kisan valmistautuessa oma kirja ja perustreeni kaudella oma.
Ei vaan pidä verrata noita päiväkirjoja!!!

OUTLET PWO -40%

Grapefruit Lemonade

14,90€
Tuli tässä muuten mieleen että tää on ihan sairaan hienoa että porukka jaxaa vastailla samantien ku meinaan heitin tän topicin tähän tänään ja nyt on tullu jo sikana vastauksia! Ja näin on ollu muittenkin juttujen kanssa! Eli kiitoksia vaan paljon vastauksista ja jatketaan samaan malliin!!!:D

maki sanoi:
Treenikirjaan tulee merkittyä painot, sarjat ja toistot.

Samalla tavalla minäkin merkkaan. Sen on huomannut hyötynä että tulee sitten ainakin tehtyä samoilla tai isommilla painoilla kun ennen, ja joskus kiva vertailla miten esim vuosi sitten joku liike kulki. Ja että missä liikkeessä eniten tullu kehitystä, tai onko joku junnannut paikoillaan pidemmänkin aikaa..
Suosittelen!

Treenipäiväkirjan pitäminen on erittäin hyödyllistä, varsinkin sen jälkeen kun helppo alkukehitys on loppunut. Muuten voi käydä niin, että tekee hampaat irvessä kovaa treeniä läpi vuoden, sitten jossain vaiheessa miettii, että eihän tämä penkkimaksimi ole vuodessa muuttunut miksikään :(
Jos taas olisi pitänyt kirjaa tuloksista, niin olisi huomannut jo alkuvaiheessa ettei painot tai toistot suurene. Sitten vaan pakkikselle apua kysymään ja muuttamaan treeni/ravinto/yms parempaan suuntaan.

Monta esimerkkiä löytyisi, mutta esim.
-Kun valmistautuu maksiminostoon pitkästä aikaa, niin voi katsoa edellisien kertojen lämmittelynostoja ja tuntemuksia. Jos viime kerralla tuntui, että maksiminostossa ei ollut kroppa tarpeeksi lämmin, niin tällä kertaa polkee pyörää vähän kauemmin ja tekee enemmän lämmittelynostoja.
-Kyykyn kehitys on loppunut. Sitten voi katsoa treenitaulukosta, että milloinkas se kyykky kehittyikään nopeiten. Jaahas, silloin teinkin erityisen raskaasti takareisiä. Ja nyt en tee ollenkaan > muutos ohjelmaan.
-Muutenkin treenipäiväkirja auttaa välttämään jo kerran tehtyjä virheitä. Kaikkea ei voi muistaa.

Mhh, tämmönen ihan samanlainen threadi on tehty pari viikkoa sitten aloittelijoiden- osiolle. Eli ehkäpä söörtsiä vois joskus käyttää, ehkäpä...
(Täällä puolella tosin tulee paremmin vastauksia ja nopeammin siirtoja...)

Tuleepas nosteltua vanhaa threadiä ylös, mutta en viitsi aloittaa uuttakaan, kun tämän löysin...

Itse oon tässä taas kesästä lähtien pitäny treenipäiväkirjaa, lähinnä tuossa dieetillä seuratakseni, vaikuttaako se miten paljon voimatasoihin. Nyt kun se on kuitenkin jo historiaa, oon miettinyt pitäiskö taas vaihteeksi luopua tuosta tavasta. Treenini kun kuitenkin pääsääntöisesti bodytyylistä, ei voimapainotteista. Tässä vähän +/-, minkä valossa oon tuota puntaroinut:

Plussat
  • treenatessa helppo nopeasti tarkistaa kunkin liikkeen painomäärät
  • kiva seurata painojen/toistojen kehittymistä
  • huomaa ehkä helpommin jonkun liikkeen "junnaamisen"
  • helpottaa progressiivista harjoittelua, kun koittaa ~joka treenissä nostaa painoja/toistoja suhteessa edellisten treenien tuloksiin
  • ei tule unohdeltua liikkeitä/sarjoja
  • liikkeitten yms. kirjaaminen etukäteen auttaa asennoitumaan tulevaan treeniin

Miinukset
  • estää kunnon tuntumalla tekemisen ja vieläkin kovempaa treenaamisen, kun liikaa tuijottaa painomääriä?
  • toistomäärät tulee tehtyä liian "konemaisesti" samoille lukemille (ns. "tasalukemaongelma, x toistoa täyteen" ;)) kuin aina ennenkin?
  • tulosten vihkoon raapustelu treenin aikana haittaa treenin intensiteettiä?

Joten heittäkääpä mielipiteitä kehiin, etenkin te, jotka ette treenikirjanpitoa harrasta, mutta treenaatte kuitenkin systemaattisesti jonkun ohjelman mukaan ("kunhan nyt teen salilla jotain"-tyylisessä treenissä lienee aivan sama pitääkö treenistä kirjaa vai ei :rolleyes: ).

Vastaan nyt vaikka Emmah enemmänkin kaipaili niitä kirjaa pitämättömien vastauksia. ;)

Eli olen jo parin vuoden ajan pitänyt kirjaa treeneistäni. Merkkaan siihen aina päivämäärän ja kellonajan jolloin treenasin. Itse treenistä liike, sarjat ja toistot, myös lämmittelyt merkataan. Tämän lisäksi merkkaan mahdolliset aerobiset ja muut huomiot koskien vaikka uutta liikettä, jos joku paikka oli kipeä tai jos yleensäkin on jotain erityistä muistettavaa seuraavaa treeniä ajatellen.

Suurin etu päiväkirjasta on nousujohteisuuden säilyminen ja se ettei tartte muistella mitä edellisessä treenissä teki milläkin painolla. Myös erilaisten ohjelmien antaman kehityksen (sarjapainoissa) näkee kätevästi treenipäiväkirjasta.

En vain osaisi treenata enää ilman tuota päiväkirjaa.

Itselläni on ollut treenipäiväkirja noin 5kk, merkkaan siihen vain painot millä tein ja lisätäänkö ens kerralla(sarjat ja toistot on määritelty valmiiksi)

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom