Treeniohjelmien ja jakojen jaksottaminen viikkosykleillä

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja naqblle
  • Aloitettu Aloitettu

3 kpl M-Nutrition MANIA!

LAADUKAS PWO

-40%
Terve

Vähän taustaa, eli olen perus voimabodausta harrastanut jo muutaman vuoden. Monia treenijakoja olen käyttänyt ja parhaiksi varmaan on osoittautunut 2-3 jakoiset ohjelmat. Paljon on jaksottamisesta puhuttu, eli siis siitä, että n. 1-4kk välein olisi hyvä vaihtaa ohjelmaa. Vaihtelu on siis hyvästä, ihan jo motivaation kannalta.

Olen pohdiskellut, että mitäpä jos reenaisi esim. ensimmäisen viikon 5 jakoista, seuraava viikko vaikka 4 jakoista, sitten esim. 2 jakoista.. jne. Vaihtoehtoja on monia. Tämä siis on enemmänkin treenisuunnitelma. Mutta kysymys kuuluukin, että onko kukaan reenannut näin lyhyillä sykleillä eri jakoja? Ja voiko siitä olla mitään haittaa/hyötyä?

Vaihtoehtoja on siis monia, mutta yksi esimerkki on 5 viikon kierto: 5 jakoisesta 1 jakoiseen. Tai vaikkapa 10 viikkoa: vuorotellen 2 jakoista ja 4 jakoista. Mikä vaan kuulostaisi fiksuimmalta?

Hyötyjä keksin ainakin sen, että lyhyellä aikavälillä tulisi siis paljon rasitusta. Joka toinen viikko kerralla suuri rasitus ja joka toinen viikko 2-3 reeniä per lihasryhmä. Itse ainakin haluaisin, että tulisi paljon rasitusta, mutta toisaalta välillä olisi mahtavaa vaan vetää joku lihasryhmä napakasti kerralla turvoksiin. Tämä siis onnistuisi tällaisella suunnitelmalla, kroppakaan ei ehtisi tottua.

Mietteitä ja keskustelua tästä. Voi olla, että on hyvin käytettykin suunnitelma. En ainakaan itse ole hirveesti tähän törmännyt. Myös jotain esimerkki suunnitelmia/jakoja/ohjelmia voitte ehdottaa/kyseenalaistaa.

Pitäisit pääliikkeet samoina ja yrittäisit pitää niissa progressiota yllä? Vai miten meinasit?

Jos lähtisin jotain vastaavaa kokeilemaan, niin ehkä 3vko 1jakonen 1vko 3 jakonen tai vastaava sykli.

Tuollaista tehnyt reilun vuoden putkeen. Homma mennyt tyylillä 2viikkoa 5-jakoista, viikko 1-jakoista, viikko 3-jakoista ja taas paluu 5-jakoiseen. Treenit pysyy mielekkäinä ja vaihtelua tulee sopivasti mutta progression seuraaminen on hankalaa ja vaatii tarkat muistiinpanot, näin ainakin täällä.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom