Treeniohjelma nuorelle miehelle ja vinkkejä

3 kpl M-Nutrition MANIA!

LAADUKAS PWO

-40%
Anteeksi vaan, mutta kyllä 18v. aloittelija voi hyvin mennä ammativalmentajan oppiin. Eikä koulu ja kotona asuminen ole mikään este. Valmentajat valmentavat muitakin, kuin vain kilpailijoita (btw. mm. Branch Warren 'valmentaa' keski-ikäsiä rouvia). Jos itse olisin innokas 18v., niin menin h-vetin mielelläni vaikka Bullin tai Savolaisen valmennukseen, koska haluaisin kehittyä mahdollisimman hyvin. Ja kaikkea voi aina kokeilla, vaikka innostus lopahtaisikin. Kaikkilla ei toki ole varaa kaikkeen ja Bulli tai Savolainen ovat varmaan kalliimmasta päästä, sen lisäksi, että valmennettava kiintiö saattaa olla täynnä. Mutta jos hintoja vertaa joidenkin muiden lajien ja yksityisvalmentajien kuluihin, niin ei nyt välttämättä ole niin kallista. Ja myös yhtä päteviä, mutta halvempia vaihtoehtoja on myös olemassa. Jos vanhemmat eivät pysty harrastusta tukemaan, niin kyllä innokas 18v. pystyy sen verran itsekin yrittämään, että saa sen muutaman satalappusen kasaan. Tarviiko vielä laittaa sumuvalot päälle, vai onko jo riittävästi valoa?
Varmaan 18-vuotias keksii muutakin käyttö muutamalle satalappuselle kuin käyttää ne yhteen tuntiin ammattilaisvalmentajan kanssa, josta jää käteen mitä? Osaat treenata nyt jalkoja mentulan tyylillä, vau. Kehonrakennuksessa on niin paljon asiaa, että ei se pari tuntia huippuvalmentajan kanssa vielä auta oikein 5 kuukautta treenannutta. Ja tyhmää verrata hintoja muiden lajien yksityisvalmentajiin. Kehonrakennus ei kuitenkaan ole mikään tekniikkalaji toisin kuin esimerkiksi vaikkapa uinti tai juoksu. Niissä tekniikka on suuressa osassa ja siinä valmentajaa tarvitaan. Jos kuitenkin omaksi iloksi bodailee eikä sen vakavammin niin turha varmaan niitä satasia on tuhlata valmentajan? Jos joku kysyisi vinkkejä uimiseen, jota harrastaisi omaksi iloksi niin ei mulle ainakaan tulisi ekana mieleen suositella että hanki yksityisvalmennusta Michael Phelpsiltä?

Oletko ymmärtänyt pakkotoiston nyt varmasti oikein, tuon tekstin perusteella et.

Aloittelijalla on muutenkin turha alkaa selittään mitään pakkotoisto,supersarja,giant set, yms. juttuja... Opetellaan tekeen ne suoratsarjat kovaa ja nousujohteisesti...

Olen tietääkseni, yllä olevassa tekstissä selitän mikä on minulla toiminut. Vähän huonosti ehkä muotoilin asian, mutta lyhykäisyydessään halusin kertoa tämän: yksinkertainen ohjelma voi toimia pitkäänkin, turhan suuria painoja ei minun mielestä kannata alussa sotkea treeniin. Oletko itse ymmärtänyt sen, että ei täällä ole tarkoitus kritisoida/hyökätä toisten vastauksia kohtaan. Paljon fiksumpaa voisi olla sanoa, että "bicepking 9000" määritteli termin pakkotoisto vähän hassusti, tässä MIELESTÄNI parempi kuvaus: ******.

Ja jos halutaan viilata, voi pakkotoistoja tehdä vaikka 200 gramman pakasteahvenella etuolkapäille mummon avustaessa, sen jälkeen kun on kyykännyt 1700 kilolla kympin sarjan.

Varmaan 18-vuotias keksii muutakin käyttö muutamalle satalappuselle kuin käyttää ne yhteen tuntiin ammattilaisvalmentajan kanssa, josta jää käteen mitä? Osaat treenata nyt jalkoja mentulan tyylillä, vau. Kehonrakennuksessa on niin paljon asiaa, että ei se pari tuntia huippuvalmentajan kanssa vielä auta oikein 5 kuukautta treenannutta. Ja tyhmää verrata hintoja muiden lajien yksityisvalmentajiin. Kehonrakennus ei kuitenkaan ole mikään tekniikkalaji toisin kuin esimerkiksi vaikkapa uinti tai juoksu. Niissä tekniikka on suuressa osassa ja siinä valmentajaa tarvitaan. Jos kuitenkin omaksi iloksi bodailee eikä sen vakavammin niin turha varmaan niitä satasia on tuhlata valmentajan? Jos joku kysyisi vinkkejä uimiseen, jota harrastaisi omaksi iloksi niin ei mulle ainakaan tulisi ekana mieleen suositella että hanki yksityisvalmennusta Michael Phelpsiltä?

No, aika hauskasti tästä valmennuksen tarpeellisuudesta sai kiistaa aikaiseksi. Personal trainerit varmaan kilpaa kiittelee, kun keksitään niille satalappusille parempia sijoitukohteita, kuin valmentajan pankkitili.

Varmasti useimmat 18v. keksii rahoilleen muuta käyttöä kuin esim. Bullin pt-valmennuksen kulut. Mutta kyse on siitä mitä arvostaa ja haluaa eniten. Jos haluaa turvallisen ja toimivan tietotaitopaketin saliharrastuksen aloittamiselle ja ruokavaliolle, niin se on jo riittävän hyvä syy kääntyä pt-valmentajan puoleen. Jos on kunnianhimoisempi ja haluaa kunnolla kehittyä ja mahdollisesti kilpailla, niin on vielä parempi syy kääntyä ammattitaitoisen pt-valmentajan puoleen. Eikä ne Bullinkaan pt-valmennuksen kulut mitään kohtuuttomia ole.

Sun kirjoituksesta käy ilmi, että et ole juurikaan perehtynyt kehonrakennusharjoittelun tekniseen puoleen, saati sitten pt-valmennuksen ideaan ja sen sisältöön sekä eri tavoitevaihtoehtoihin. Ja toistan vielä, että itseni mukaan lukien, tunnen monia jotka olisivat menneet 18v. tai nuorempina pt-valmennukseen, kun nyt jälkiviisaana katsoo ajassa taaksepäin. Jos nyt itse haluat tai joku muu haluaa vain treena itsekseen, niin se on ihan ok. Mutta jos neuvoa kysytään, niin suosittelen pätevällä pt-valmennuksella aloittamista.

Hieno homma että tunnet mutta onhan se nyt ihan älytöntä ajatella että threadin aloittaja lähtisi jonnekkin kuuluisalle personal trainerille (tai sitten vähemmän kuuluisalle) maksamaan ittensä kipeäksi. Varmasti jollekkin joka ei elämältään muuta halua ja kisoihin tähtää ensimmäisestä päivästä alkaen voi sopia, mutta kun MikkiVan myös ensimmäisessä postissaan pyytää vinkkejä mistä saada lisää motivaatiota kun se on vähän kadonnut niin voi olettaa ettei hän tarvi maksullista koulutusta kun internetistä löytyy meille tavallisille pulliaisille jo ihan liikaa tietoa treenistä.

Oletko ymmärtänyt pakkotoiston nyt varmasti oikein, tuon tekstin perusteella et.

Aloittelijalla on muutenkin turha alkaa selittään mitään pakkotoisto,supersarja,giant set, yms. juttuja... Opetellaan tekeen ne suoratsarjat kovaa ja nousujohteisesti...
Kun mietin hetken päädyin siihen että hän tarkoitti että sarjat, joissa tehdään pakkotoistoja tehtäisiin pienemmällä painolla, tai sitten mahdollista myöskin että on itsekkin ymmärtänyt termin pakkotoisto väärin.

Asiaan: Samaa mieltä, että turha ottaa erikoistekniikoita mukaan aloittelijana. Kannattaa aloittaa treenaaminen sillain, mitenkä koet sen mielekkääksi: jos ne raskaat mave ja kyykkysarjat tuntuu tappavan motivaation aivan täysin ja alat välttelemään näitä treenejä, jätä ne suosiolla kokonaan aluksi pois. Kokemuksesta voin sanoa että jos/kun rakkaus lajia kohtaan kasvaa, alkaa myös nämät liikkeet tuntumaan huomattavasti mukavammilta. Itse en pitänyt kyseisistä liikkeistä lainkaan aluksi, ja saatoin välillä tehdä ne kevyesti pumpaten mutta pääasiassa treenasin jalat jotenkin muuten. Se, että olet aluksi pari kuukautta tekemättä näitä sentakia että ne tappavat motivaation ei tosiaankaan ole mitenkään vakava asia kuten monet antavat täällä ymmärtää. Kunhan treeni edes pääasiassa pohjautuisi moninivel liikkeisiin (penkki, leuat, pystypunnerrus ym.) jotta kehitystä tulee. Aloittelijana kannattaa seurata että treenipainot ja oma paino ovat nousujohteisia, sillä silloin kehitystä tulee varmasti.

Sen enempää ottamatta kantaa kummalla voisi saada suuremman lihaskasvun teoriassa, suosittelen ehdottomasti 2-jakoista. Uskon että aloittelijana treenit ovat kuitenkin senverran kevyitä että 4-jakoisella lihakset saavat hieman liian vähän rasitusta, kun taas 2-jakoisella treeneistä ainakin toinen on hyvä tehdä hieman kevyemmin. Mutta kuten mainitsit että haluaisit kokeilla 4-jakoista, kokeile ihmeessä! Jos se tuntuu mielekkäämmältä ja lisää motivaatiota, niin mikäs siinä. Se ei kuitenkaan niin merkittävästi voi vaikuttaa sun kehitykseen, että sitä kannattaisi siltä kantilta tyrmätä. Suosittelen ottaan muuten valmiin 4-jakoisen http://www.pakkotoisto.com/aloittel...ihaksen-kasvatukseen-ja-ruokavalioesimerkkej/ tuosta threadista ja jos jotkut liikkeet tuossa tuntuvat pakkopullalta, koita korvata ne vähän vastaavalla joka tuntuu mielekkäämmältä. Muista lämmitellä hyvin ja opetella tekniikat, jos heti alussa tulee loukkaantumisia, on varmasti huomattavasti vaikeampi senjälkeen lähteä uusiksi salille.

Edit: ja tohon valmentajahommaan. Munmielestä on täysin järjetöntä varsinkaan kalliille PT:lle alkaa maksamaan siitä, että tulee opettamaan melko perusasiatkin. Mielestäni tätä voisi kärjistetysti rinnastaa siihen, että palkkaa Michael Phelpsin opettamaan sinut uimaan. Eriasia sitten kun pyritään oikeesti maksimoimaan se lihaskasvu erikoistekniikalla ja tarkkaan mietityillä treeneillä verrattuna siihen että nuori jätkä pyrkii ennemminkin nostamaan kehonpainoaan "normaaliksi" salilla käymällä. Monet tekniikkaneuvotkin on helppo löytää videoiden kera googlettamalla, sekä pakkotoistolta löytyy aloittelijoiden osiolta useamman hyvän liikkeen ohjeet kuvien kanssa.

No, aika hauskasti tästä valmennuksen tarpeellisuudesta sai kiistaa aikaiseksi. Personal trainerit varmaan kilpaa kiittelee, kun keksitään niille satalappusille parempia sijoitukohteita, kuin valmentajan pankkitili.

Varmasti useimmat 18v. keksii rahoilleen muuta käyttöä kuin esim. Bullin pt-valmennuksen kulut. Mutta kyse on siitä mitä arvostaa ja haluaa eniten. Jos haluaa turvallisen ja toimivan tietotaitopaketin saliharrastuksen aloittamiselle ja ruokavaliolle, niin se on jo riittävän hyvä syy kääntyä pt-valmentajan puoleen. Jos on kunnianhimoisempi ja haluaa kunnolla kehittyä ja mahdollisesti kilpailla, niin on vielä parempi syy kääntyä ammattitaitoisen pt-valmentajan puoleen. Eikä ne Bullinkaan pt-valmennuksen kulut mitään kohtuuttomia ole.

Sun kirjoituksesta käy ilmi, että et ole juurikaan perehtynyt kehonrakennusharjoittelun tekniseen puoleen, saati sitten pt-valmennuksen ideaan ja sen sisältöön sekä eri tavoitevaihtoehtoihin. Ja toistan vielä, että itseni mukaan lukien, tunnen monia jotka olisivat menneet 18v. tai nuorempina pt-valmennukseen, kun nyt jälkiviisaana katsoo ajassa taaksepäin. Jos nyt itse haluat tai joku muu haluaa vain treena itsekseen, niin se on ihan ok. Mutta jos neuvoa kysytään, niin suosittelen pätevällä pt-valmennuksella aloittamista.
Tietysti se on järkevää, niinkuin tuossa I_H mainitsi, hakeutua personal trainerin valmennukseen jos haluaa juuri kisata, tai sitä massia vaan löytyy heitettäväksi tuohon. Olisihan se nyt vitun siistiä, jos haluat ruveta harrastamaan vaikka pikajuoksua ja heti kun on ekat piikkarit ostettu niin pääset Usain Boltin valmennettavaksi. Mutta kannattaako sellaista nyt suositella pikajuoksua aloittelevalle harrastelialle? No ei. Ei ketään nyt varmaan haittaisi saada lajin parhaalta neuvoja, mutta jos ei tosissaan edes lajia harrasta niin miksi pitäisi saada jotain valmennusta? Kyl mäki käyn lenkillä omaksi iloksi, mut en mä koe että mun kannattais omaksi iloksi laittaa tonni rahaa siihen, että saan vinkkejä mun juoksutekniikkaan.

"Jos haluaa turvallisen ja toimivan tietotaitopaketin saliharrastuksen aloittamiselle ja ruokavaliolle, niin se on jo riittävän hyvä syy kääntyä pt-valmentajan puoleen."
Tässä se ongelma piileekin. Nykyään internetistä saa turvallisen ja toimivan tietopaketin. Taidamme itseasiassa juuri parhaillaan käydä tätä keskustelua foorumilla, joista tuon kaiken saa. Ei kehonrakennus ole rakettitiedettä, varsinkaan amatööritasolla. Sen olemuksen voi oivaltaa ja ymmärtää aivan hyvin itse opiskelemalla asioita.
Teknisemmissä lajeissa lukeminen ja opiskelu asioista ei kuitenkaan riitä läheskään niin pitkälle kuin kehonrakennukesssa. Ei kukana opi uinnissa hyvää jalkatekniikkaa ilman valmentajaa jne.

En ole vähätellyt valmentajan merkitystä, kyllä niille on paikkansa. Mutta se paikka ei taida olla jonkun harrastelijan kanssa? Ja ei ketään varmaan oikeasti harmita, jos ei tosissaan kehonrakennusta harrasta, että ei mennyt nuorempana pt-valmennukseen? Vai harmittaako ketään se kun tuli nuorena pelailtua paljon bilistä baarissa, mutta ei mennyt snooker mestari Ronnie O'Sullivanin yksityisvalmennukseen?

Kun mietin hetken päädyin siihen että hän tarkoitti että sarjat, joissa tehdään pakkotoistoja tehtäisiin pienemmällä painolla, tai sitten mahdollista myöskin että on itsekkin ymmärtänyt termin pakkotoisto väärin.
Pakkotoistot = (Forced reps) Suoritetaan valittu liike loppuun asti, jonka jälkeen kaveri auttaa vielä pari toistoa lisää. Hyvin tehokas metodi mutta rasittaa lihasta melko paljon, jonka vuoksi pakkotoistoja ei ole suositeltavaa tehdä liian usein. Pakkotoisto on myös voiman pahin vihollinen, joten älä käytä pakkotoistoja mikäli päätavoitteesi on voiman hankinta

Pudotussarjat = (Drop sets) Suoritetaan valittu liike aloittamalla tietyllä paino- ja toistomäärällä, jonka jälkeen välittömästi pudotetaan painomäärää ja suoritetaan ns. toinen pudotus. Esim. Alataljassa 8*80kg + 10*60kg + 12*40kg. Yksi pudotussarja lasketaan yleensä yhdeksi sarjaksi vaikka siinä tehdäänkin periaatteessa useita sarjoja. Pudotussarjoista on monia erilaisia variaatioita.

Tähän kannattaa tutustua: http://www.pakkotoisto.com/aloittelijoiden-osio/50660-sanastoa-aloittelijoille/

Kyllä, tarkoitin juuri tuota ensimmäistä vaihtoehtoa. Ei ollut ehkä selkein mahdollinen lause.

Ja taas asiaan:

Joku mainitsikin tässä erittäin fiksun pointin, eli sen että aloittelevan treenaajan ei kannata ottaa liikaa stressiä siitä jos ei raskaat kyykky/mavetreenit innosta. Kyllä niitä kerkeää vielä myöhemminkin tekemään. Itse kävin ensimmäisen kerran salilla n. 16 vuotiaana. Ostin 10 kerran kortin, ja totesin 6. kerran jälkeen että tämä on perseestä, en halua enää ikinä salille. Kortistkin jäi osa käyttämättä. Sitten viiden vuoden tauon jälkeen palasin salille, kuuntelin vähän omaa kroppaa, en pakottanut itseäni orjallisesti kyykkäämään ja mavettamaan, ja nyt ollaankin treenattu yhteensä noin 3 vuotta aktiivisesti. Nykyään jaksaa jopa niitä jalkojakin treenata vaikkei sitä alussa tullut hirveästi tehtyäkkään :)

Minulla se meni näin -> penahauis -> hauis ja tissit kasvoi -> motivaatio nousi -> lopulta heräsi kiinnostus treenata tasapuolisesti.

Eli jos se kyykkytreeni saa jo viikon ennen treeniä sinut pahalle mielelle, tee prässiä tai jotain muuta liikettä jaloille.

En tiedä mitä mieltä muut on, mutta itsestäni tuntui alussa pahimmalta se, jos treenit venyi liian pitkiksi. Pienillä painoilla, lyhyillä tauoilla kun väänsi joka treenissä pari lihasryhmää hampaat irvessä loppuun, niin tulokset nousi vaikka söi kebabbia 5 kertaa viikossa ja ryyppäsi 3 kertaa viikossa. Sitä en suosittele kenellekkään, mutta tarkoitus oli tuoda seuraava huomaamani asia esille; muutama kaveri alkoi samaan aikaan treenaamaan kuin minä, söivät hyvin, treenasivat yhtä paljon kuin minä, mutta mikään ei oikein kasvanut. Ainut ero treeneissä oli se, että minä tein ne pari viimeistä toistoa hampaat irvessä, PIENILLÄ PAINOILLA.

Nyt liikun taas riskirajoilla kun väitän näin rohkeasti asioita; mutta mielestäni alussa ei ole niin tärkeää se maailman paras ohjelma, vaan se, että totutellaan siihen omaan epämukavuusalueeseen, eli hampaat irvessä/hikisenä tehdään ne sarjat loppuun. Mutta ei liikaa tekniikan kustannuksella. Mutta koska painot ovat pienet, ei tekniikankaan tarvitse olla täydellinen.

Itse olen sen verran junttipuntti fani, että kun olen kavereita "couchannu", nii oon vaan alussa pitäny huolen että niillä kasvaa hauis mahollisimman nopeesti, että nousis motivaatio heti alkuun.

täällä vilisee näitä ei perkule näin ku näin, kato ku mä! eiku mää aina teen näin. turha haukkua toisten periaatteita kun sälli kysy apua. jokaiselle on tavansa, ja ne tavat tulee ajan ja kokemuksen kanssa. menet seuravan kerran salille salin omistajan puheille ni hän kertoo perus jutut ja saat varmaan jonkun sortin ohjelman käteen ja teet sen mukaan, jos et, teet kolmi jakoisen ohjelman vaikka; työntävät lihakset, vetävät lihakset ja jalat, Ma-ke-pe. seuraat vaakaa vaikka joka maanantai. paino noussu=tulosta, jos paino ei nouse, lisäät murkinaa =) aamulla kunnolla puuroo ja vaikka kananmunia ja valkuaista. rahka, tonnikala tai raejuusto vaikka välipaloiksi 2-3 tunnin välein, ja pari isoo ateriaa päivässä. kunnolla kalaa, lihaa tai kanaa ja perunaa,täysjyvä pastaa tai riisiä. pyri olla päästämättä vatsaa tyhjäksi ns. =) ja sitten seikka joka monelta, hyvin monelta jää vähäiseksi, mutta joka on kolmasosa treenistä ja kehityksestä, NUKU! lihas palautuu ja kasvaa levossa, pyri nukkumaan 8 tuntia joka yö. treeni, ruoka ja uni on ne kolme juttua mitä tarvitaan lihaksiin, jos joku kolmesta jää pois niin jää myös kehitys vajaaksi. trust me =) KÄRSIVÄLLIYYS PALKITAAN, turha hosua ja uskoa että rakentaa unelma kropan puolessa vuodessa, siihen ei pysty kukaan. ja lopuksi jätät kaljan ja viinan kavereille, alkoholi poltaa lihaksia ja kasvattaa rasvaa ja sitähän ei haluta. Siinä on minun lyhyeet vinkit ja älä ujosta kysellä salilla, ei ole tyhmiä kysymyksiä, on vain tyhmiä vastauksia. :thumbs:

Tässä vielä helppo perusohjelma jolla on ollut minulle hyvää hyötyä, mutta kuten sanoin, jokaiselle on omansa ja sen oppii ajan myötä mikää sopii ja mikä ei. kokeilet jos kiinnosta ja jos ei toimi ni voit vaihdella liikkeitä.

Maanantai työntävät, rinta+ojentajat+olkapäät.
penkki 3x8-10
pystypunnerrus 3x8-10
ranskalainen punnerrus 3x8-10
vinopenkki punnerrus 3x8-10
ojentajat taljassa 3x10-12

Keskiviikko jalat+vatsat
Kyykky 3x8-10
reiden ojennus 3x10
vatsat 3x15
reiden koukistus 3x10
pohkeet istuen 3x10-12

perjantai vetävät, selkä+hauis.
Leuan veto 3x6-8
Kulmasoutu tangolla 3x8-10
hauiskääntö käsipainoilla 3x8-10
ylätalja niskan taakse 3x10
Hauiskääntö tangolla 3x10

Painot siihen mittaan että saat liikkeet puhtaasti ja positiivisesti loppun. jätä "keinu ja heitto toistot" niille jotka kasvattavat egoaan eikä lihaksiaan =) teet treenit tunnissa ja palautus juoma napaan ja himaan syömään :)
Eihän tää niin lyhyeeksi vinkiksi jäännykkään mutta toivottavasti saat tästa jotain apua, tsemppiä vaan! :)

OT: Onko pyhäinhäväistys kysyä onko lajissaan paras myös valmentajana paras...?

Jos lukiolainen hakee apua matematiikkaan, niin ei professori välttämättä ole parempi tai edes yhtä hyvä neuvomaan kun yliopistonlehtori. Sitäpaitsi patin kasvamiseen tiedetään kiistatta vaikuttavan geenien paljon. Pienempi kaveri voi olla tehnyt asiat yhtä hyvin, mutta geenilotto arpoi toisenlaisen lihassolujakauman tms.

Tottakai menestynyt kehonrakentaja pakostakin tuntee liikkeet ja anatomian hyvin. En silti suoraan väittäisi, että huippu on väistämättä hyvä myös laatimaan ohjelmia meille tavallisille kuolevaisille, osaa hyvin neuvoa, osaa motivoida jne.

Sitten on tietysti eri asia, kun aletaan olla lähellä huippua ja halutaan tueksi joku joka on saman käynyt itse läpi.

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Hieno homma että tunnet mutta onhan se nyt ihan älytöntä ajatella että threadin aloittaja lähtisi jonnekkin kuuluisalle personal trainerille (tai sitten vähemmän kuuluisalle) maksamaan ittensä kipeäksi. Varmasti jollekkin joka ei elämältään muuta halua ja kisoihin tähtää ensimmäisestä päivästä alkaen voi sopia, mutta kun MikkiVan myös ensimmäisessä postissaan pyytää vinkkejä mistä saada lisää motivaatiota kun se on vähän kadonnut niin voi olettaa ettei hän tarvi maksullista koulutusta kun internetistä löytyy meille tavallisille pulliaisille jo ihan liikaa tietoa treenistä.

Muistatko vielä, että mitä kaveri sanoi viestinsä päätteeksi? Tämän: "Tämä kaveri tarvitsee apua! Kiitoksia etukäteen jokaisesta vinkistä. " Tuosta voisi jo päätellä, että ollaan riittävissä määrin tosissaan liikkeellä. Ja aloittajan pyynnön johdosta annoin yksinkertaisen vinkin, hankkia heti alusta saakka pätevä tietotaitopaketti, joka keskittyy harjoittelun kannalta oleelliseen. Ja jos ongelmana on vähäinen motivaatio, niin pätevä valmentaja puhuu sen motivaation valmennatavan tajuntaan. Netistä löytyy kyllä tietoa ja foorumilta neuvoja, mutta aloittelijan kannalta informaatiota on liikaa ja lopputulos on usein sattumanvarainen. Usein näkee myös epävarmoja aloittelijoita, joilla treeni on lähinnä hengailua painojen ja laitteiden ympärillä. Ongelmaan löytyisi kyllä ratkaisu, mutta se vaatisi aloitteen ottamista käsiinsä.

Mikä sulla on sitä vastaan, että aloittelija turvautuisi heti alussa pt-valmennukseen? Aika moni noista valmennettavista on juuri aloittelijoita tai "apua" tarvitsevia, jotka haluavat saada "motivointia" ja tuloksia. En myöskään ymmärrä, että mitä tarkoitat "itsensä kipeeksi maksamalla"? Tämä voisi pikemminkin viitata viikoloppurietoihin, joilloin moni "maksaa" itsensä oikeasti kipeäksi: darra ja tyhjä lompakko sekä extrana sydänsurut ja turpaansaanti! No, tämä on niin tärkeätä, että sitä ilman ei voi olla. Mikä olikaan mahdollinen vuosilasku?

Laitetaan nyt lopuksi muutama esimerkkihinta (Bull): 1xharjoitusohjelma = 120e. 1xtreeni + ruokavalio + harjoitusohjelma = 300e. Voi kirpaista, mutta ei kohtuutonta. Lopulta kyse on kuitenkin vain valinnoista ja siitä mitä eniten haluaa.

OT: Onko pyhäinhäväistys kysyä onko lajissaan paras myös valmentajana paras...?

Kysymys on hyvin tärkeä sille, joka valmentajaa etsii, sillä paras urheilija ei välttämättä ole paras valmentaja. Bullia olen esimerkkinä suositellut, koska olen kuullut hänestä hyvää. Bullilla on myös taito motivoida ja pitää asiat yksinkertaisina ja käytännöllisinä. Ohjelmat tietysti tason ja tavoitteiden mukaan.

Jos lukiolainen hakee apua matematiikkaan, niin ei professori välttämättä ole parempi tai edes yhtä hyvä neuvomaan kun yliopistonlehtori. Sitäpaitsi patin kasvamiseen tiedetään kiistatta vaikuttavan geenien paljon. Pienempi kaveri voi olla tehnyt asiat yhtä hyvin, mutta geenilotto arpoi toisenlaisen lihassolujakauman tms.

Tottakai menestynyt kehonrakentaja pakostakin tuntee liikkeet ja anatomian hyvin. En silti suoraan väittäisi, että huippu on väistämättä hyvä myös laatimaan ohjelmia meille tavallisille kuolevaisille, osaa hyvin neuvoa, osaa motivoida jne.

Sitten on tietysti eri asia, kun aletaan olla lähellä huippua ja halutaan tueksi joku joka on saman käynyt itse läpi.

Ihan varteenotettavia huomiota. Itsekin sain joskus lukioaikoina tukiopetusta matematiikkaa varten parilta tutulta, joista toinen oli maisteri (matematiikka) ja toinen insinööri. Maisteri hallitsi matikan ylivertaisesti, mutta insinööri opetti paremmin. Ja geenitkin pitää ottaa huomioon. Jokainen voi kuitenkin kehittyä edellytyksiinsä nähden optimaalisesti, mikäli tarvittava tietotaito on saatavilla. Jotkut huiput osaavat opastaa myös aloittelijoita taitavasti, mutta ei se ei-huippuuskaan ole välttämättä ammattitaidon tae. Etsivä löytää ja sinnikkyys palkitaan.

ei voida olettaa, että parhan urheilijan pitäs pystyy olemaan myös paras valmentaja/pedagogi. nehän on kaks ihan eri lahjakkuuden ja osaamisen aluetta. hyvin suuri osa huippu-urheilijoista ei ollenkaan tiedosta, miten ne sinne huipulle on päässeet, muuten kuin yleisellä tasolla. ei kai myöskään voida olettaa, että valmentajan tulis olla parempi urheilija kuin se valmennettava. toki usain boltinkin harmaahiuksinen koutsi ois hieno näky huitoessaan 100 m alle 9,5... :)

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom