Treeniohjelma d-juniorille jääkiekkoon

BCAA-valmisjuoma

Pineapple Lemonade, 24 tlk

-40%
Moi!Kyselisin treeniohjelmaa,kun joukkueella on harkat 3krt viikossa+peli.Joukkueen harkat suhtkoht kevyet.Pelaan D-95 AAA sarjatasolla,mutta viimekaudella pelasin D-94 AAA.Ensi kaudella ajattelin nousta takaisin C-94 AAA joukkueeseen,ja kun taklaukset tulevat,tarvitsee lihasmassaa.

Tehkää siis erikseen kauden aikainen ohjelma ja kesä ohjelma.
Olen 45kg painava ja 157cm pitkä.Painoindeksi 18,5.Mikä olisi hyvä painoindeksi?Tiedän tarvitsevani lisää painoa.

Tällä hetkellä luistelunopeus ja luistelulähdöt tarvitsevat lisää vauhtia.Myös voimaa,yleiskuntoa ja laukauksia pitäisi kehittää.95 tasolla laukauksen ovat hyvät,mutta 94 tasolla alle keskitason.Eli onko tämäntapainen hyvä:
ma:3x25 hauista 5kg painoilla.3x10 7,5kg painoilla.3x3 10kg painoilla.3x25 punnerrusta.100s venyttely nivuset,takareidet ja etureidet.50s venyttely kädet.
ti:3x25 syvää kyykkyä.3x10 syvää kyykkyä 5+5kg käsipainoilla=10kg.3x3syvää kyykkyä 7,5+7,5käsipainoilla=15kg
sama venyttely kuin ma
ke:sama venyttely kuin ma
to:Sama kuin ma
pe:sama kuin ti
la tai su,riippuu miten pelit:175vatsaa,50+50sivuvatsaa,100ylävatsaa,100alavatsaa,lenkki 2-6km.sama venyttely kuin ma

Joka päivä 50-200laukausta,3/4ranteita,1/4lämäreitä

Olisiko spurtit johonkin hyvä ja enemmän lenkkiä?Neuvoja.Kuinka moneen kiloon paino pitäisi nostaa?

Kyllä ne koutsit tietävät. Kysy sieltä.

Muuten, kyykkyä, rinnallevetoa, etukyykkyä, penkkiä, maastavetoa. Räjähtäviä suorituksia

Talvella vanhempani laittoivat painonnostopenkin ja tangon ja painot varastoon,koska talvella on muka liian kylmä treenata.Käsipainot ja vatsapenkki on käytössä.Eikö maastaveto ja rinnalleveto vaikuta kasvuun?Keäohjelmaaan toki käytössä tanko+painot+penkki.Salille pääseen 1krt viikossa nyt talvisin,mutta sali on aika paska,koulun sali.Mutta on leuanveto tanko,painonnostopenkki yms.Muuten,minulla menee 0leukaa :(,mutta ajattelin saada 10 ensi kauden alussa.Tohon kanssa jotain neuvoja?

Vedä lihaskuntoo, leuanvetoa myötäotteella, loikkia, spurtteja, tasapainoa yms... Etenkin keskivartaloon voimaa ku saa taklaa. Leuanvetoihin ylätaljaa. Puukuulan veivaaminen on todella hyödyllistä. Venyttele myös lonkankoukistajat.

Nyt kun loin ton sun jutun, jos oot noin "pieni" niin sitten vaan räjähtäviä liikkeitä, eli rinnalleveto ja mäkeen vetämään vetoja, luisteluloikkia ym vastaavia.

Noin lyhyenä et tule pärjäämään missään, ellei räjähtävyys ole kunnossa. Jos olet vikkelä ja nopea luistimilla niin se korvaa voiman puutetta. Vrt. Saku Koivu

Niinku tossa jo mainittiinkin niin panosta ennen kaikkea siihen keskivartalon kehittämiseen. Muista myös syvien lihasten reenaaminen, eikä vaan reenata niitä näkyviä lihaksia. Ne syvät lihakset pitää kuitenkin sen paketin koossa ja auttaa pirusti luistelussa ja auttaa myös ehkäsemään myöhemmässä iässä vammoja.

Eri kyykkyjen tekniikoita alkaisin pikku hiljaa mallailemaan, kuten myös rinnallevedon tekniikkaa. Kuin myös jotain loikkia.
Mutta kaikkein tärkein seikka on, jos meinaa tuossa iässä panostaa kiekkohommiin on lajiharjoittelu. Sen ei aina tarvitse tarkoittaa oman joukkueen reenejä vaan esim legendaariset ulkojäät, yleiset vuorot jäähallissa ja kaikki muutkin vuorot mitä ikinä mieleen tulee. Hokkarit jalkaan, maila kouraan ja kiekko lapaan. Sieltä se lähtee. Moni junnu on just tossa iässä 12-14 alkanut panostaa turhan paljon punttihommiin ja kehitys on tyssännyt alkuunsa. Oot just siinä iässä että tekniikka kehittyy ihan silmissä! Nauti siitä.

Samaa mieltä rottanaaman kanssa. Tuossa iässä kannattaa panostaa lajitaitoihin. Voimaa on suht helppo saada vanhempanakin, mutta lajitaitoja ei. Kun itse pelasin kiekkoa, meillä tuli punttitreenit kehiin vanhemmissa c-junnuissa, sitä ennen keskityttiin lihaskuntojuttuihin, liikkuvuuteen ja kordinaatioon, spurtteihin ja loikkiin etc.

Ja noista taklauksista. Taklauksissa tärkeämpää osata antaa ja ottaa vastaan taklauksia, kuin omata paljon massaa. Jos olet koskaan nähnyt Antti Pihlströmin pelaavan, tiedät mistä puhun;)

Eipä sillä lihasmassalla tee taklauksissa mitään jos ei osaa taklata, just niinkuin aijemmin neuvottiin. Koordinaatiota ja kaikkea omalla kropalla. ja sit kun osaa taklata oikein, niin sitten on lihasmassastakin hyötyä.

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-40%
Kiitoksia.Ulkojää tilanne näyttää aika ikävältä,mutta bussilla pääsen tekojäälle mahdollisimman usein..Voisiko joku tehdä sellaisen ohjelman,kun kuulin että samaa lihasta ei kannata viikossa harjoitella enemmän kuin 2kertaa.esim kädet ma to,jalat ti pe.En minä nyt niin kauhean pieni ole,ysiviitosissa normaali kokoinen ja 94 vähän alle normaalin.Vanhemmat d junnut on 12-14vanhoja,nuoremmat 11-13.Minä olen 13 vuotias.Puukuulalla tykkään kikkailla yms.Olen laitahyökkääjä,jos tuo vaikuttaa jotenkin treeniin.

Itse Valmennan tällä hetkellä D 94 ikäsiä AA taso.Yleisin neuvo meille valmentajille on että painoihin ei saisi koskea ennen ku murrosikä on alkanut.en tiedä tilannettasi mutta kyllä sinun tilanteessa lähtisin kehittämään keskivartalon lihaskestävyyttä,jalkojen lihaskestävyyttä,Ketteryyttä ja Koordinaatiota.Elikkä ei vielä painoja vaan oma paino toimii vastuksena..

täs ois jonku näköstä auluksi..

Pv.1 jalkojen lihaskestävyys

Askelkyykkyjä eteen 3 sarjaa 10 toistoa molemmille jaloille.Muista pitää selkä suorana
sivulle 3 sarjaa 10 toistoa molemmille jaloille
syväkyykyjä 4x 12
8metrin teräviä spurtteja 3x
jos mahdollista nii porrasjuoksuja

pv.2 Keskivartalon lihaskestävyys
istumaan nousuja 2x25 muista pitää kokoajan tuntuma vatsassa ja vedä napa kohti selkärankaa.
jalkojen nostot 2x25 taas tuntuma kokoajan vatsassa ja napa kohti selk.rankaa.
Keskivartalon kierto esim. kuntopallolla 15 per puoli ja 2 rarjaa
selkää 4x25
etunoja punnerruksia 3x max

Tsemppiä:thumbs:
nuita mä vedän..ja kysy omilta koutseilta jos ei toi miellytä.:thumbs:

Edellinen varmasti ihan hyvä ohjelmarunko, MUTTA koitappa tätä kun teet askelkyykkyä:

otat ensin sen askeleen eteen ja nouset ylös. pidätkin jalan jolla astuit eteenpäin hetken paikallaan ilmassa, jonka jälkeen astut sillä taakse. Eli samassa liikkeessä askelkyykky eteen ja taakse, ja välissä tapahtuu vielä pieni liikkeen pysäytys. Tuo em. suoritus oli yksi toisto. Tämän jälkeen jalan vaihto. Kehittää tasapainoa ja samalla opit hallitsemaan kehoasi entistä paremmin (hyötyä mm.taklaustilanteissa).

Itse pelasin 13vuotta kiekkoa ja en ollut kooltani mikään kentän isoin(en todellakaan:)), mutta nopeudella ja terävyydellä pystyy korvaamaan tota kokoo erittäin paljon..

Ja niinkuin jo aiemmin mainittiin veivaa sitä puukuulaa vaan niin paljon ku pystyt..

Lisäks sit kun ne punttijutut tulee kunnolla kuvioihin niin keskity myös jonkun verran monipuoliseen olkapäitten treenaamiseen.. Tuppaa hajoon aika usein kiekkoilijoilla..

Lisäisin vielä et muista nopeus ja ketteryys paikkaa voimaa.eli tee ketteryys harjoitteita kuten kuperkeikkoja,kärrynpyöriä,aitahyppelyjä ja koordinaatio harjoitteita kuten moni loikkia jne..valmentajasi varmaan antaa tarkemmat ohjeet koordinaatio ja ketteryys harjoitteisiin.itse olisin iloinen jos minulla olisi yhtä motivoituneita pelaajia.:thumbs:

Itse näkisin että juniorin kannattaisi jättää painot vielä odottamaan. Keppi kaveriksi ja kuntopiirityylisempää eli askelkyykkyjä, etunojia, vatsoja, selkiä, loikkia.

KESKITY KEHITTÄMÄÄN KATOAVIA OMINAISUUKSIA eli nopeutta, liikeratoja, räjähtävyyttä. Nämä kehittyvät parhaiten nuorena. Puntteja joutaa kolistella sitten myöhemmin.

Sitä tässä ihmettelen, että mistä se yleensä johtuu että pienimmillä kavereilla on sitä nopeutta enenmän ja terävyyttä?koordinaatio- kykykö on syynä?

Jos voimaa ja tekniikkaa riittää niin pistoolikyykky(yhden jalankyykky)on aika oiva kanssa, tosin nilkat ja polvet voivat mennä hajalle.

Jos nyt puntille aijjot mennä niin tee kestovoimaa tai jotain nopeusvoima tyyppistä,älä tee vielä maksimivoimaa.Ittelläni on ikää 15v ja kun isoilla painoilla olen tehnyt niin niskat on ollut aika kipeenä.

Sitä tässä ihmettelen, että mistä se yleensä johtuu että pienimmillä kavereilla on sitä nopeutta enenmän ja terävyyttä?koordinaatio- kykykö on syynä?

Varmaan juurikin siitä, että ne pienet kaverit treenaa niitä ominaisuuksia todella paljon pärjätäkseen. Esim.Ilveksessä ja Bluesissa esiintyi Paul Kariyan pikkuveli Steve ja hänen treeninsä oli hyvin terävää ja nopeuspainoitteista läpi kauden. Eli siis se mielestäni syynä, että niitä ominaisuuksia treenaataan paljon.. :thumbs:

Ja näyttäähän se pieni aina nopeelta ja ketterältä jos siinä on joku körmy vieressä :D

Suositut

Back
Ylös Bottom