Treenin jälkeinen pääkipu...

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Tinkie
  • Aloitettu Aloitettu

3 kpl M-Nutrition MANIA!

LAADUKAS PWO

-40%
Jesh, eli mulla on tällainen ikävä vaiva. Varsinkin aerobisen jälkeen päätä tykyttää ja jomottaa tietystä kohtaa (vasen puoli, silmän takaa ja ohimoiden kohdalla).

Punttitreenin jälkeen kipu ei ole niin kovaa mutta silloinkin pienehköä. En viittis kipulääkkeitäkään alkaa syömään urakalla. Eli kellää tietoa ja miten välttää kipu? Vai onko joku yksittäinen verisuoni nyt eri mieltä mun treenaamisesta? Entä jos se poksahtaa!:eek:

Oikea hengitystekniikka, hieronta, riittävä veden juonti ja ruokailu ennen treenejä ovat itselläni auttaneet samanlaiseen ongelmaan...

Varsinkin aloitellessani saliharrastusta sain helposti pääni kipeäksi kun pinnistellessäni 'unohdin' välillä hengittää.:rolleyes: Jos selkä/hartiat on jumissa (jännityspäänsärky), niin hieronnan vois kuvitella auttavan, itse hierotan selkäni säännöllisesti kerran kuukaudessa. Juo ennen treeniä päivän aikana reilusti vettä että nestetasapaino pysyy kunnossa. Aamutreeni ei sovi mulle ollenkaan, siitä tulee taatusti pää kipeeksi, kun ei ole ehtinyt tankkailemaan vielä riittävästi ravintoa koneistoon.

Matalalla sykkeellä tehdystä aerobisesta ei onneksi pää kipeydy, mutta tosi rankat ja pitkät aerobiset ajoitan ihan omalle päivälleen, muuten loppuu paukut kesken kaiken ja tuloksena on migreeni, joka voi jomottaa oikean silmän takana päivätolkulla.

Kalaöljyä kannattaa kokeilla, olen kuullut että se saattaa joillain ihmisillä vähentää kummallisia päänsärkyjä. Tsemppiä treeneihin!:thumbs:

Joskus päänsäryn takana voi olla myös elimistön siirtyminen ketoosin puolelle - tahattomasti. Mulla käynyt pari kertaa kun on tullut syötyä hiilareita vähänlaisesti päivän aikana (n. 100-150 g) ja sitten siihen vetää iltasella treenin + vähän aerobista päälle. Ketoon siirryttäessa pään jomotus on varsin tavanomaista aina alussa.

Tämä selitys päänsärylle voi tietty toimia vain niillä, jotka ovat ketoilua testailleet useampaan kertaan. Meitsillä tuppaa elimistö hyppäämään nykyisin aika helposti keton puolelle kunhan hiilareita vähentää tai lisää liikuntaa.

Kyllä toi hengitystekniikka varmaan vaikuttaa aika paljon. Itsellä asia konkretisoituu, kun teen silloin tällöin shokeerausmielessä kovien kyykkysarjojen jälkeen lopuksi 20 toiston sarjan kyykkyä. Käytän painoa, jolla saan juuri ja juuri tehtyä tuon 20 toistoa. Sarjan puolessa välissä tuntuu jo, että happi loppuu, mutta sisulla jatkan sarjan loppuun. Sarjan jälkeen päässä jyskyttää siihen malliin kuin aivot yrittäisivät tulla ulos ja olo on muutenkin:urjo:
Syynä tähän on varmaan hetkellinen hapenpuute aivoissa. Keskittymällä oikeanlaiseen sekä riittävään hengitykseen tuota päänsärkyä voi osittain välttää.

Hartiat jumissa?

Itsellä oli vastaava ongelma n. 10v. sitten. yksi suurin syy siihen oli hartian seudun jäykkyys. Esim. trapezius lihakset oli kivikovat. Jäykkyys niskan ja hartioiden alueella jotenkin aiheutti sen, et päässä jyskytti kovan trteenin jälkeen niin pahasti, et pelkäsi jonkun verisuonen pamahtavan ja piti lopettaa treeni kesken. Osittain asiaan vaikutti varmaan liian kova stressi ja siitä seurannut verenpaine. Kävin lukiota treenasin päivittäin, join älyttömästi kahvia ja stressasin liikaa. En nyt oikein meinaa muistaa miten asian paransin. Mut veikkaisin et tarvisit lisää lepopäiviä, niskojen hierontaa ja ehkä vähemmän stressiä. Siis toisin sanoen, jos painaa koko ajan sata lasissa, ni ei sitä kukaan terveenä kestä. Itselläni vaivat (verenpaine) parani armeijassa, ku siellä selvitäkseen ja täysjärkisenä pysyäkseen oli pakko oppia ottamaan jotkut asiat rennommin ja vähemmän jännittäen.
Mut mun veikkaus on jännityspäänsärky.

Itselläkin tulee aina joskus puntin yhteydessä kova päänsärky. Useimmiten, ainakin omalla kohdalla, tulee jos lähtee syömättä (ts esim vain aamupala alla ja lähtee iltapäivästä) ja kun pistää isohkoa vastusta.

mulla on oikeastaan vaan kerran ollu jännityspäänsärky treeneissä ongelmana. mulla oli 8h koulupäivä tietokoneen ääressä, ja jo silloin alkoi päätä jomottaa. menin suoraan koulusta salille ja siellä se kipu vasta pääsikin valloilleen. no puolen tunnin treenit vedin ja oksennus oli tosi lähellä. :(

Sali ja hedari

Moi,

Itse kärsin seuraavasta: Pää kipeäksi kun pinnistelen salilla ja unohdan välillä hengittää oikein ja samalla jännitän selällä ja hartioilla. Oireena päänsärky ja näköhäiriöt. Todella kiusallinen vaiva, joka vaivaa minua juuri tällä hetkelläkin. Kyseessä on siis mitä todennälöisemmin ns. jännityspäänsärky. Muutama asia mikä tuollaisen vaivan voi aiheutta on: huono sänky, huono asento tietokoneen ääressä tai yleensä töissä(toimisto työntekijät). Hyvä sänky ja uni, venyttely ja kunnon työasento auttaa

Mulla ainakin joskus johtui hartia ja niska jännityksestä, tosin voi kai johtua jos et oo syöny tarpeeks tai jotai muuta vastaavaa.

Itselläni tuli aikoinaan pää kipeäksi reisitreeneissä (nykyisin vain muuten tekee pahaa parin vähennyksen jälkeen). Päänsärky jatkui vielä treenien jälkeen illallakin, mutta häipyi itsestään, mutta kipu palasi olkapää treeneissä.

Ongelma lähti sillä, että venyttelin päivittäin epäkkäitä ja yläselkää. Nykyisin pyrin venyttelemään niitä edes kerran viikossa. On pysynyt pääkivut poissa.

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
yajo sanoi:
Miten niitä voi venytellä?? :kuvia:

Ööö... :kuvia: et saa. En tiedä menikö lihasryhmien nimet sitten polusta, mutta tarkoitan niskan venyttelyä: Painetaan kevyesti päätä sivulle ja eteen päin (leuka rintaan). Kyllä venyttää.

Ja sitten se yläselälle tarkoittamani venytys: Istutaan ja kurotetaan vasen kämmen oikean jalan jalkapohjaan kiinni ja venytetään selkää. Ja toisin päin. Vaikea selittää, mutta jos nuo ei venytä niin meikä on Kekkosen inkarnaatio. :)

Itsellä niskat olleet ongelmana taas tämän vuoden. Tallinnassa kävin tosi hyvällä hierojalla, joka ehdotti nikamoiden röntgenkuvausta? Venyttelyä olen lisännyt salilla ja välipäivinä, muttei totaalisesti auta... selkäpäivän jälkeen saakelin kipeät ja jäykät niskat. Ja rinta-olkapäätreenin jälkeen ihan paskana. Relaksantteja en ole viitsinyt enää syödä, mutta tiikeribalsami auttaa jonkun verran.. Piru kun tästä pääsisi!!

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom