Treenien jaksotus, bodaus treenaus

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja makew
  • Aloitettu Aloitettu

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Eli moniko jaksottaa treenaamistaan, ajattelin tähän tehdätyyliin:
2kk 3 jaolla hd treeniä, erikoistekniikoilla, mikrosyklit
2 kk 3 kertaa viikossa koko kroppa
2 kk ylä ja alakroppa 2 kertaa viikossa
2 kk volyymi treeniä esim. 4-5 jaolla, samantapainen kuin bogdanoffin simolla.

Ajatuksia?

en kyllä ole vielä tähän mennessä mitään suunnitelmallista jaksotusta tehnyt...mutta aattelin kyllä että ois hyvä kokeilla!! että jospa tähän threadiin mahollisimman moni kertos niitä hyväksi havaitsemiaan jaksotuksia niin vois ottaa ja testailla!!

Originally posted by makew

Minusta haaskaat tuollaisella hyvää kehitysaikaa. Tuo hd on ok, volyymitreeni ok, mutta nuo kaksi muuta eivät oikein vakuuta. Jos sitä vaihtelua haluat, niin tekaise välillä vaikka voimareeniä 2 kuukautta tai jotain volyymin ja hd:n väliltä. En usko HST:hen, enkä siihen että samalla reenikerralla otettais rinta, olat, selkä, kädet ja vatsa. Nyt tuota katsoo, niin HST kuulostaa jopa astetta järkevämmältä. Ja tämä on nimenomaan mielipide, jota ei muuta edes sata HST-fanaatikkoa jästipää kun olen.

Re: Re: Treenien jaksotus, bodaus treenaus

Originally posted by Krusifiksi
Minusta haaskaat tuollaisella hyvää kehitysaikaa. Tuo hd on ok, volyymitreeni ok, mutta nuo kaksi muuta eivät oikein vakuuta. Jos sitä vaihtelua haluat, niin tekaise välillä vaikka voimareeniä 2 kuukautta tai jotain volyymin ja hd:n väliltä. En usko HST:hen, enkä siihen että samalla reenikerralla otettais rinta, olat, selkä, kädet ja vatsa. Nyt tuota katsoo, niin HST kuulostaa jopa astetta järkevämmältä. Ja tämä on nimenomaan mielipide, jota ei muuta edes sata HST-fanaatikkoa jästipää kun olen.

no tuo ylä ja alakroppa 2 kertaa viikossa on mulle ainakin toiminut suhteellisen hyvin? ootko ikinä kokeillut?
BTW toi koko kroppa 3 kertaa viikossa on se massaa! voimaa! kirjan perusohjelma.

Re: Re: Re: Treenien jaksotus, bodaus treenaus

no tuo ylä ja alakroppa 2 kertaa viikossa on mulle ainakin toiminut suhteellisen hyvin? ootko ikinä kokeillut?
BTW toi koko kroppa 3 kertaa viikossa on se massaa! voimaa! kirjan perusohjelma.

Mulla on 2 kaveria, jotka 10 vuoden voimanostoreenin jälkeen vaihto tuo kirjan oppeihin ja tulosta on tullut minun mielestä kehnoon malliin. Onko tuo ylä-alakroppa juttu toiminut paremmin kuin volyymi, hd tai peruskehotreeni(mitä tällä nyt ymmärretäänkään)? Minun on kyllä tunnustettava että kehoreenikokemukseni on aika vähäistä, enemmän on keskitytty penkkipunnerrukseen ja voimanostoon yleensä.

Mutta nuo penkki sata kertaa viikossa venakko-ohjelmat ovat tuoneet tulosta huonommin kuin penkki kerran viikossa hd-tyyliin, niin voiman kuin massan puolesta. Vaikka niiden pitäisi voimantuottoa palvella paljon paremmin kuin md/hd-reenit. Tietenkään en ole käyttänyt erikoistekniikoita. Siksi samojen lihasryhmien jankkaaminen monta kertaa viikossa ei kiinnosta. Suora-epäsuora reeni on kyllä ok, mutta esim. 2 kertaa kova kulmasoutu viikossa vetää selän nopeasti jumiin. Eikä se kasvata selkää nopeammin kuin kerta viikossa. Ja toinen juttu on nuo kyynärvarret ja olkapäät jotka saan jumiin todella helposti.

Rajoittavat kummasti esim. 3 kertaa lihasryhmät viikossa reenejä. Näistä yksinkertaisista syistä jätän HST:t ja muut väliin. Ja ylä-alakroppa reeneissä katoaa mielekkyys kun veivataan kaiken maailman liikkeet samana päivänä. Mielestäni reenin kuuluu olla myös hauskaa eikä väkinäistä pakertamista paikat jumissa.

Re: Re: Re: Re: Treenien jaksotus, bodaus treenaus

2 kertaa kova kulmasoutu viikossa vetää selän nopeasti jumiin. Eikä se kasvata selkää nopeammin kuin kerta viikossa.

No tuohon vaikuttaa paljolti kuinka loppuun asti sarjat viedään ja kuinka paljon niitä on? itse tein 5 sarjaa per lihas ja sarjat positiiviseen loppuun saakka asti. Itse olen sitä mieltä että moni ohjelma toimii(muutkin kuin Hd) kun ne ovat oikein painoitettu.

Suorastaan typerää olisi tehdä siten että ensin treenaisi oikealla hd treenillä vaikka pari kuukautta esim. selän 1 kerran viikossa esim. max. 6 sarjaa, kaikki loppuun saakka + pakkotoistoja päälle. Sitten yhtä äkkiä lisäisi toisen samanlaisen treenin saman viikon sisään, jossa tulisi 12 kovaa sarjaa+pakkotoiston, pudostus sarjojen kera todellinen määrä olisi vielä suurempi:eek:.

Eri asia olisi vetää failureen asti tietenkin, hermostoa rasittaa pirusti tuo toiston epäonnistuminen. Toisen pointti on käytettävät toistot(tekeekö 10 toiston sarjoja vai 15 toiston sarjoja, liikkeet yms.
Tossa jaksottamisessa on se idea(mun mielestä) että lihakset saa monipuolista ärsykettä tasaisin väliajoin,
esim. ensin 2 kk hd treeniä 3 jaolla, lihakset 1 kerran viikossa läpi, sarjat loppuun asti ja ylikin.
Sitten otetaan esim. koko kroppa 3 kertaa viikossa, sarjat tehdään positiiviseen loppuun saakka, ei erikois keinoja, jolloin harjoitellaan lihaksia 3 kertaa viikossa ja taas on erinlainen ärsyke lihaksille.

Lisäksi liikkeet ja toistot vaihtelevat joten vaihtelua ainakin riittää?

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Re: Re: Re: Re: Re: Treenien jaksotus, bodaus treenaus

No tuohon vaikuttaa paljolti kuinka loppuun asti sarjat viedään ja kuinka paljon niitä on? itse tein 5 sarjaa per lihas ja sarjat positiiviseen loppuun saakka asti. Itse olen sitä mieltä että moni ohjelma toimii(muutkin kuin Hd) kun ne ovat oikein painoitettu.

Toimivat joo. Kehittyväthän jotkut vaikka ottaisivat penkkiä joka päivä. Mutta en usko että ne (HST ja muut naruhypyt) toimivat yhtä hyvin kuin normaalijaot. En siis kannata pakkotoistoja ja muuta hässäkkää, suorat sarjat failureen ovat ok. Teki ne sitten fiilistellen keskittyen lihakseen tai runnomalla mahd. isolla painolla. Ja sitten voimanhankintaan vähän varaa loppuun, nopeutta, tekniikkaa ja lyhempää sarjaa.

Ja ne 2 kulmasoutu kertaa viikossa olivat intesiteetiltään alhaisia, verrattuna aiempaan. Sarjoja oli kolme ja päälle kevyttä ylätaljaa pari sarjaa. Ainoa mitä siitä sain oli jumiselkä. Mutta mulle on aivan sama miten reenaat, älä kysy mielipidettä, jos et niitä kaipaa. Ehkä tuo minun HST-vastaisuus on liioiteltua, mutta en voisi edes kuvitella saavani nautintoa tuollaisesta reenistä. Olen siihen liian laiska.

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Treenien jaksotus, bodaus treenaus

Mutta mulle on aivan sama miten reenaat, älä kysy mielipidettä, jos et niitä kaipaa.

No eipä siinä mitään, jos et usko että koko kroppa ohjelmat eivät toimi niin minkäs mä sille teen, kritiikki on aina tarpeellista mutta hd ylistäminen menee liiallisuuksiin välillä.

Sanot siis että sulle on yksi hailee miten treeni tehoaa, mielummin treenaat että siten että tuntuu mukavalta?

"Mielestäni reenin kuuluu olla myös hauskaa eikä väkinäistä pakertamista paikat jumissa."

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Treenien jaksotus, bodaus treenaus

Mutta en usko että ne (HST ja muut naruhypyt) toimivat yhtä hyvin kuin normaalijaot.

J.Virtamo ainakin sanoi treenanneensa ennen tolla ylä ja alakroppa(kädet supereina) 2 kertaa viikossa, eli naruhyppy treeneillä.
Ehkä mies voisi valaista pikkaisen tätä ohjelmaa lisää?

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Treenien jaksotus, bodaus treenaus

Sanot siis että sulle on yksi hailee miten treeni tehoaa, mielummin treenaat että siten että tuntuu mukavalta?

Ei hyvänen aika.

Olenko jossakin vaiheessa ylistänyt hd:tä?

Ja nyt väänsit tuon reenaamisen mielekkyyden kommenttini erittäin mielenkiintoisti. Siis olen todella yllättynyt että millään muotoa voit vääntää asian noin.

Kirjoitin siis aiemmin mm. näin:

Ja toinen juttu on nuo kyynärvarret ja olkapäät jotka saan jumiin todella helposti.

Rajoittavat kummasti esim. 3 kertaa lihasryhmät viikossa reenejä. Näistä yksinkertaisista syistä jätän HST:t ja muut väliin. Ja ylä-alakroppa reeneissä katoaa mielekkyys kun veivataan kaiken maailman liikkeet samana päivänä. Mielestäni reenin kuuluu olla myös hauskaa eikä väkinäistä pakertamista paikat jumissa.

Vaikka nuo olivat tekstissä erikseen kuuluvat ne samaan asiaan. Välirivi on luettavuuden helpottamiseksi lisätty ilmeisesti väärään paikkaan. Pyydän anteeksi, menen rautakauppaan ostamaan rautalankaa ja haen tiimarista pari käsinukkea, joilla voin ilmaista asian täsmällisemmin ellei se nyt mennyt perille.

Ja HST ei varmasti ole kuitenkaan tehokkaampi tapa, kuin muutkaan tavat. Jos eri treenityyleillä kehittyy samalla tavalla, valitsen sen mikä on minulle mukavampi toteuttaa.

Jos HST toistuvien tutkimustulosten valossa osoitettaisiin paremmaksi kuin muut reenitavat, vaihtaisin siihen. Kaikki kokemukset omasta ja muiden treeneistä puhuvat kuitenkin tätä vastaan.

Ja niistä muista reenisysteemeistä sen verran että tulen niitä varmasti kokeilemaan jos kehitys pysähtyy. Näiden ohjelmien tulee kuitenkin perustua lihasryhmien reenaamiseen eri päivinä, koko kroppa ohjelmia minua ei saa kokeilemaan ellen kuule tuttaviltani positiivisia kokemuksia tyylistä. Ja tähän mennessä niitä ei ole tullut.

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Treenien jaksotus, bodaus treenaus

Ja HST ei varmasti ole kuitenkaan tehokkaampi tapa, kuin muutkaan tavat. Jos eri treenityyleillä kehittyy samalla tavalla, valitsen sen mikä on minulle mukavampi toteuttaa.

Jos HST toistuvien tutkimustulosten valossa osoitettaisiin paremmaksi kuin muut reenitavat, vaihtaisin siihen. Kaikki kokemukset omasta ja muiden treeneistä puhuvat kuitenkin tätä vastaan.

Vaikka tossa ei olekaan hst ohjelma valikoimassa, niin miksi ton hst pitäisi olla tehokkaampi kuin hd tai volyymi treenin tai jonkun muun treeniohjelman?
vaikka sinä et suostu sitä uskomaan niin ohjelma ei ikuisuuksiin toimi samanlaisena, sitä täytyy muuttaa(huom. jos se ei enään toimi!). Mulle riittää että mä saan jotakuin 1 kg painoa lisää kuukaudessa ilman mitään hirveetä rasvan kerääntymistä, se mikä ohjelma on treeneissä käytössä aivan sama, pääasia että tulosta tulee ja homma pysyy kiinnostavana.

Helpoiten tuo muutos tapahtuu vaihtelemalla treeni tyylejä ja miten pitkälle sarjat viedään, toistot, liikkeet.

Toisaalta jotkut fanaattiset hd äijät eivät ikinä vaihtaisi esim. tohon ylä ja alakroppa jakoon, vaan alkavat muuttamaan hd jakoa erilaiseksi jossa ei välttämättä mikään suuresti muutu(jos toistot ja liikkeet on samoja kuin ed. ohjelmassa).

Yksi vaihtoehto on muuttaa normaali hd, volyymi hd treeniksi jossa tulee vaihtelua kun tehdään paljon sarjoja, lyhyellä palautuksella.

ps. sorry toi provo:joulu3:.

Eli moniko jaksottaa treenaamistaan?
Jos nyt tuon omat €0.05 tähän dialogiin niin mulla ainakin toimii tuollainen jaksottaminen oikein hyvin. Teen vuoronperään HST:tä ja voimatreeniä, nykyään tällaisella systeemillä aiemmin käyttämäni Korte 3x3:n sijaan.

Mun mielipide tähän "splittiä vai ei" -debattiin on se, että kropan moneen päivään jako ja suorien sarjojen failureen puskeminen kasvavilla painoilla toimii oman aikansa oikein mainiosti, mutta ainakin omalla kohdalla tuolla systeemillä tuli :wall: vastaan paljon aikaisemmin kuin mihin tällä nykytavalla on päässyt. Kun olen koittanut viimeisen kahden vuoden aikana palata joksikin aikaa splittisysteemiin, niin tulokset (=treenipainot) ovat lähteneet laskuun jo muutamassa viikossa.

Mitään tieteellistä todistusta jonkin massatreenimetodin absoluuttisesta paremmuudesta on turha odottaa, sillä tuollaiseen tutkimukseen on aika nihkeää löytää rahoitusta. Nykyään on näissä systeemeissä aika tavalla valinnanvaraa - paras keino lienee edelleen jokaisen itse koittaa, millä parhaiten tuloksia tulee ja sitten kierrättää niitä.

Se, mitä en ymmärrä tässä väittelyssä on sellaisten systeemien fiilispohjainen dissaaminen, mitä ei ole itse koskaan kokeillut.

Originally posted by Dopey
Mun mielipide tähän "splittiä vai ei" -debattiin on se, että kropan moneen päivään jako ja suorien sarjojen failureen puskeminen kasvavilla painoilla toimii oman aikansa oikein mainiosti, mutta ainakin omalla kohdalla tuolla systeemillä tuli :wall: vastaan paljon aikaisemmin kuin mihin tällä nykytavalla on päässyt. Kun olen koittanut viimeisen kahden vuoden aikana palata joksikin aikaa splittisysteemiin, niin tulokset (=treenipainot) ovat lähteneet laskuun jo muutamassa viikossa.
Mielenkiintoista että noin pääsi käymään. Siis sarjapainot jopa tippuivat aloittaessasi splittailun. Mikä mahtaa olla syypää? Kuka tietää.

Treenasitko kuitenkin urasi alkutaipaleella menestyksekkäästi jollain splittisysteemillä, esim. työntö/veto/jalat -jaolla?

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Treenien jaksotus, bodaus treenaus

Vaikka tossa ei olekaan hst ohjelma valikoimassa, niin miksi ton hst pitäisi olla tehokkaampi kuin hd tai volyymi treenin tai jonkun muun treeniohjelman?
vaikka sinä et suostu sitä uskomaan niin ohjelma ei ikuisuuksiin toimi samanlaisena, sitä täytyy muuttaa(huom. jos se ei enään toimi!).

Helpoiten tuo muutos tapahtuu vaihtelemalla treeni tyylejä ja miten pitkälle sarjat viedään, toistot, liikkeet.

Yksi vaihtoehto on muuttaa normaali hd, volyymi hd treeniksi jossa tulee vaihtelua kun tehdään paljon sarjoja, lyhyellä palautuksella.

ps. sorry toi provo:joulu3:.

HST:n ei tarvitse olla tehokkaampi, mutta toisaalta miksi valita huonommin toimiva/itselle sopimaton reenityyli? No ehkäpä sitä voi koettaa noin vaihtelun vuoksi. Mulla ei siihen riittäis kunto, eikä usko.

Ja jos minun ohjelma ei toimi enää, teen siihen muutoksia. Nyt on menossa panostus selkään, sillä olen huomannut että se näyttelee aika suurta roolia penkkipunnerruksessa. Siis tulosmielessä. Ei sillä että mulla olisi koskaan kehitys mitenkään juminut, ehkäpä se johtuu juuri tuosta ohjelman muuttamisesta. Mutta joka päivä sitä oppii jotain uutta, jota tulee sitten sovellettua ohjelmaan.

Jos kehityt tuolla jaolla ja saat sillä itseäsi tyydyttäviä tuloksia, niin minun ei pitäisi sitä sen kummemmin morkata. Se että minä en usko ylä-alakroppa jakoon tai HST:hen ei pitäisi vaikuttaa, jos ne toimii, niin ok. Mutta itse tekisin tuon jaon eri tavalla.

PS. se provo toimi erinomaisesti.

:D

Ja Dopey, dissaaminen johtuu suppeasta suomalaisesta ajattelutavasta. Ja siitä, etten ole tavannut vielä yhtään iso/vahvaa tyyppiä, joka käyttäisi ylä-alakroppa jakoa saati HST:tä. Tämä on tällaista ryhmäkäyttäytymistä, koeta jaksaa meitä vanhoillisia.
:)

Ajatuksia?

No miksei ehkä näinkin, hyvähän se toisaalta kokeilla mikä itsellä toimii, mutta mielestäni teet asian hieman liian vaikeaksi - 18 v 178cm/84kg - kehitystä pitäisi tulla vielä ihan perustreenilläkin esim viikon kiero 3-jako... ja ehkä vaihteluksi riittäisi että kokeilet hieman erilaisia kiertoja jne.

Originally posted by sama
No miksei ehkä näinkin, hyvähän se toisaalta kokeilla mikä itsellä toimii, mutta mielestäni teet asian hieman liian vaikeaksi - 18 v 178cm/84kg - kehitystä pitäisi tulla vielä ihan perustreenilläkin esim viikon kiero 3-jako... ja ehkä vaihteluksi riittäisi että kokeilet hieman erilaisia kiertoja jne.

pituus on 176 cm, muuten noi on oikein.
Täähän on vain kokeilua, jos toi ei toimi niin sitten luultavasti itkeän:itku: vuoden putkeen. Toisaalta toi itkeminen voi myös johtua siitä että intti alkaa tammikuussa 2005

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom