Treenien jaksotus, bodaus treenaus

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja makew
  • Aloitettu Aloitettu

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Re: Re: Re: Treenien jaksotus, bodaus treenaus

Originally posted by Away
Mielenkiintoista että noin pääsi käymään. Siis sarjapainot jopa tippuivat aloittaessasi splittailun. Mikä mahtaa olla syypää? Kuka tietää.
Mun teoria on että nykykunto on parempi kuin mihin sillä systeemillä olis ikinä päässyt. Jos palaan splittitreeneihin niin matka on kohti samana pysynyttä maksimia eli siis taaksepäin.
Treenasitko kuitenkin urasi alkutaipaleella menestyksekkäästi jollain splittisysteemillä, esim. työntö/veto/jalat -jaolla?
Treeniä on takana 15 vuotta, eiköhän nuo ole kaikki käyty läpi. Joitain variaatioita oon koittanut ainakin 2, 3, 4 ja 6-jakoisesta, HD, voluumi, sataset, pyramidit ylös ja alas, ... Noista parhaiten toimi mulla kolmijakoinen 2-on-1-off ja kaksijakoinen yläkroppa-jalat-yläkroppa. Push-pull-legs ei toimi mulla yhtään - ojentajat menee jo rintatreenissä niin tukkoon ettei edes olkapäätreenistä tule mitään muuten kuin vipareilla vaan. Paremmin toimi rinta/hauis, selkä/ojentajat, olkapäät/jalat tuolla 2+1 -jaolla.

Ja siis vielä: kyllä noi toimi silloin, mutta sitten tuli seinä eteen. Kattelin treenipäiväkirjaa ja tajusin nostaneeni käytännössä samoja rautoja pari-kolme vuotta. Alusta kehitystä oli tullut satoja prosentteja, joten hukkaan ei etenkään alkuaika ollut mennyt. Matka kuitenkin jatkui perinteisen ryssäpenkkiohjelman (pari sykliä) kautta Korten 3x3:een ja sitten löysin HST:n. Nyt koitan tuota Thibadeaun zydeemiä ekaa kertaa, mikä on siis eräänlainen WSB-Korte. Sekin toimii tosi hyvin, kohta on ennätysraudat tangossa, vaikka painoa on 10 kiloa vähemmän kuin silloin kun ne viimeksi nostin.

Nyt vaan ottaa vähän pannuun se, että kun murrosiässä aloitti nostelun niin ei ollut mitään hajua ravinnosta tai treenaamisesta. Sen ajan bodauslehtien ohjeet oli täysin arsesta natikalle ja meni omat testotuotannot hukkaan.

Re: Re: Re: Re: Treenien jaksotus, bodaus treenaus

Originally posted by Dopey

Nyt vaan ottaa vähän pannuun se, että kun murrosiässä aloitti nostelun niin ei ollut mitään hajua ravinnosta tai treenaamisesta. Sen ajan bodauslehtien ohjeet oli täysin arsesta natikalle ja meni omat testotuotannot hukkaan.

Niin ja tohon saa lisätä vielä sen seikan minkä olen itse huomannut että luottaa liikaa samaa ohjelmaa mikä on joskus toiminut ja olettaa sen toimivan koko loppu elämän.
Tämä johtuu siitä että objektiivisuus(putkinäkö voisi olla yksi termi tähän myös) katoaa muita ohjelmia ja erilaisia treenitapoja kohtaan, kun aletaan treenata pelkästään saman tyylisillä treeniohjelmilla(hd treeniä 3,4,5 jaoilla, eikä kustakaan koko kroppa 3-4 kertaa viikossa tai ylä ja alakroppa treeneihin).

Henk, kohtaisesti tuo ylä ja alakroppa(kädet super sarjoina) 2 kertaa viikossa on tominut todella hyvin esim. kädet on tykännyt pumppi treeneistä todella paljon, kiitokset tuosta ohjelman esille tuonnista kuuluu J.virtamolle, jolla tietoa on treenamista todella paljon, vielä saataisiin mies kirjoittelemaan tänne palstalle noista treeneistä enemmän.

jaksotusta 5 - jakoiseen

Tässä ketjussa onkin ollut hiljaista. Tästä jaksotus- asiasta ei löytynyt kovin montaa ketjua.

Ite treenannut nyt 1kk ajan 5- jakoisella. Kierto ollut 9-10 päivää. Jako mennyt seuraavasti; 1. Etureidet ja pohkeet+vatsat 2. Rinta 3. Selkä ja takareidet 4. Olkapäät 5. Kädet.
Liikkeitä esim. RINTA-päivänä on kolme. Ensin penkkiä 3x6, seuraavana vinopenkki 3x10 ja lopuksi ristitalja tai pec-deck 3x15 (tuntumalla tietysti). Sarjat melko lailla loppuun asti.

Nyt treeni vaikuttanut ihan hyvältä, mutta olen miettinyt pitäiskö tuota omaa systeemiä hieman jaksottaa? Jos joku viikko tekisi vaikka lyhyempiä ja sitten taas vastaavasti pidempiä.
Tässä mun treenissä on tuo kierto melko pitkä, joten treenin on "onnistuttava" joka kerta.

Treenin jaksotus, body vs voima

Otetaas vähän tätäkin ylös, en kehtaa uutta thrediä laittaa ylös.. vaikka melko hiljasia olleet viime vuodet nämä jaksotusketjut.

Elikkäs. Kokemusta salitreenistä on ihan mukavasti, noin 10 vuotta "järjellistä" treenaamista.. eli tekniikat kunnossa jne. mutta se jokin puuttuu. Eli järkevyys pidemmällä aikavälillä. Nyt tarvitsisin kokeneemmilta neuvoa "treenikausien" jaksottamisesta.

Päätavoitteena muhkeita patteja sinne tänne, eli 2/3 bodytreeniä ja 1/3 voimatreeniä.. järjenhiventäkään? Esimerkkinä:
8 vko bodytreeni:
- 4-5x10-12 pääliikkeet (heavy)
- 5x15-20 apuliikkeet (volyymi)

1 vko täyspaussi

4 vko voimatreeni:
- dual factor 5x5 tms

1 vko täyspaussi.

Voisko tässä olla järkeä, vai pystyykö tyrmäämään suoralta hanskalta..

Otetaas vähän tätäkin ylös, en kehtaa uutta thrediä laittaa ylös.. vaikka melko hiljasia olleet viime vuodet nämä jaksotusketjut.

Elikkäs. Kokemusta salitreenistä on ihan mukavasti, noin 10 vuotta "järjellistä" treenaamista.. eli tekniikat kunnossa jne. mutta se jokin puuttuu. Eli järkevyys pidemmällä aikavälillä. Nyt tarvitsisin kokeneemmilta neuvoa "treenikausien" jaksottamisesta.

Päätavoitteena muhkeita patteja sinne tänne, eli 2/3 bodytreeniä ja 1/3 voimatreeniä.. järjenhiventäkään? Esimerkkinä:
8 vko bodytreeni:
- 4-5x10-12 pääliikkeet (heavy)
- 5x15-20 apuliikkeet (volyymi)

1 vko täyspaussi

4 vko voimatreeni:
- dual factor 5x5 tms

1 vko täyspaussi.

Voisko tässä olla järkeä, vai pystyykö tyrmäämään suoralta hanskalta..

Ihan hauskaahan tuollainen yleisvoimalajibodausharrastajalle on. Pitää homman mielenkiintoisena.
Mutta en kyllä näe syytä pitää noin usein viikon totaalilepoa. Silloin voisi tehdä vaikka pari kevyttä koko kropan treeniä tai muuten vähennettyä/kevyttä/kuntouttavaa treeniä.

"Tossa 5x5-threadissakin oli aiheesta ehdotelmaesimerkki:
Mesocycle 1:........................5x5 Loading
Mesocycle 2: Microcycle 1:.....5x5 Deload Week
Mesocycle 2: Microcycles 2-5:.5x5 Intensity Weeks
Microcycle 1 (separate):.........Deloading - 1 week
Mesocycle 3: Microcycles 1-3:.DFHT Loading
Mesocycle 3: Micocycle 4:.......DFHT Deloading
Microcycle 2 (separate):..........Specialty work - 2 weeks
Repeat

This is roughly 4 months or 16 weeks"

DFHT on tuossa se "bodausohjelma", siihenhän voi toki laittaa tilalle enemmän "bodausohjelman" näköisen bodausohjelman. Tai sitten tehdä sitä bodausohjelmampaa tuossa "specialty work" - viikoilla. Ja viikkojen määräthän voi olla jotain muuta.

mun mielestä se perusvoimatreeni kannattaa tehdä siellä bodytreenin ohessa (pääliikkeet 4-6 toistoalueella esim), ja sitten vaikka pari kertaa vuodessa semmonen 2kk maksimivoimapiikkailu. 4kk perus, 2kk maksimi, 4kk perus, 2kk maksimi....

Suositut

Back
Ylös Bottom