treeni ja kasvisravinto

Status
Viestiketju on suljettu.
Saako treenaava nainen kasvisruuasta tarpeeksi proteiinia? Miten pavut onko ne hyvä proteiinin lähde?
Kiittää

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Kyllä voi saada kunhan valitsee ruokaansa oikeat ruoka-aineet, tässä sinua auttaa http://www.ktl.fi/fineli/

Esimerkiksi
"Papu, ruskea/valkoinen

Ravintokoostumus / 100 g

Proteiinit 22.2 g" Lähde: Fineli

Minun mielestäni ei kyllä pelkkä finellin selaaminen riitä. Minä ainakin olen niin ymmärtänyt, ettei kaikkia välttämättömiä aminohappoja saa yhdestä tietystä kasviskunnan tuotteesta. No, kuitenkin olen ihmetellyt kaiken maailman soija-proteiinijauhojakin. Mutta yleensä pitänee koota tiettyhä kasviskunnan tuotteita, jotta tulisi kaikki välttämättömät aminohapot.

Ehkä olisi parempi etsiä joku wegaani-foorumi tms missä on enenpi tietoa nimenomaan kasvisruokavaliosta. Hommaan nimittäin täytyy perehtyä kunnolla varsinkin jos ei syö kalaa, munia ja maitotuotteita.

Näitä kasvisruokavalioita on täälläkin käsitelty ihan kohtuullisesti, joten pakkotoistoltakin löytyy kasapäin hyviä ohjeita kasvisruokavaliota noudattavalle.

Jos kerran fineli ei ole hyvä elintarvikkeiden koostumustietopankki, niin laita ihmeessä Heavy-rock linkki parempaan, sille on varmasti myös muille käyttöä.

Finellistä selviääkin aika hyvin eri elintarvikkeiden aminohappokoostumus maallikolle melko hyvin. Mitä taas tulee sen hyvyyteen riippuu sen käyttötarkoituksesta.

Se nyt on jo mones paikassa toitotettu, et jos on aikomus noudattaa täyttä kasvisruokavaliota (ei munii, maitoo tms) niin pitää tietää tarkalleen mitä vähintään syö eikä sen tiedon hakemiseen esim alan kirjallisuu ja muut foorumit ole yhtään huono ajatus.

Mitä tulee noihin finellin 22g/100g proteiinia pavuis, niin siitä vaan kilo papuja päivässä, se pitää ystävät loitolla.

;-)

BettyBlue, tarkennetaanpa. Oletko vegaani vai syötkö maitotuotteita ja/tai kananmunia?

Jos olet vegaani, niin ruokavalio on proteiinin osalta vaikeampi järkätä, muttei mahdotonta. Soijaisolaattia ja soijarouhetta vaan naamariin reilusti. Jos taas olet lakto-ovovegetaristi, niin laatuprotua ei todellakaan ole vaikeaa saada riittävästi. Keinoina/vaihtoehtoina ovat silloin maito, rahka, raejuusto, kananmunat sekä kaikki mahdolliset protujauhot (herajauhot ja kaseiini ovat maidosta tehtyjä) kelpaavat.

Ja finelihän on niin peruskamaa ja erinomainen saitti! Kuuluu jokaisen pakkislaisen bookmarkkeihin/favoriteseihin.

Heavy-rock sanoi:
Finellistä selviääkin aika hyvin eri elintarvikkeiden aminohappokoostumus maallikolle melko hyvin. Mitä taas tulee sen hyvyyteen riippuu sen käyttötarkoituksesta.

Laita sitä linkkiä ja lopeta tuo piilovittuilu :curs:

BettyBlu sanoi:
Saako treenaava nainen kasvisruuasta tarpeeksi proteiinia? Miten pavut onko ne hyvä proteiinin lähde?
Kiittää

Löytyi hyvä kotimainen linkki, miten eri ravintolähteitä tulisi yhdistellä että saat aikaiseksi oikean aminohappokoostumuksen:

http://www.avoin.helsinki.fi/materiaalit/ravitsemustiede/04_pro_ruokavalion.shtml#2_1

Proteiinin lähde......................Raja-aminohappo...........Täydentävä proteiinin lähde
Viljavalmiste..........................Lysiini, treoniini..............Pavut, linssit
Pähkinät ja siemenet...............Lysiini..........................Pavut, linssit (hummus)
Soijapavut ja muut palkokasvit..Metioniini.....................Viljavalmisteet, pähkinät ja siemenet
Maissi...................................Tryptofaani, lysiini...........Palkokasvit
Kasvikset...............................Metioniini......................Viljavalmisteet; pähkinät ja siemenet

Jos mulla olis muutos vegeen edessä, etsisin kaiken mahdollisen tiedon minkä käsiini saisin, kirjat, artikkelitm, tutkimukset puolesta ja vastaan. Kukas se oli se äijä ketä kirjotti sen kuulun kirjan vege-bodauksesta jne? Tälläkin palstalla on käsittääkseni vege-buildereita, antakaa ohjeenne.

Annan ohjeeni, mutta ensin pitäisi tietää, minkä tyyppinen kasvissyöjä on kyseessä. Itse olen lakto-ovo-vegetaristi seitsämättä vuotta.

[mod]Tämä ei ole roinapuoli, voit mennä sinne avautumaan roinaamisestasi!

-JohnnyB[/mod]​

Viimeksi muokannut ylläpidon jäsen:
Kiitos linkeistä ja vinkeistä.
Ei ole mitään systemaattista ruokatyyliä,tulee vaan kausittain sellasia vaiheita etten saa lihaa/munia syötyä. Maitoakin juon lähinnä kahvin kanssa. Ja ajattelin että millä voisin korvata sen. Elikkä hummusta tekemään.
Kiitos todella paljon!

Betty:

Jos et syö lihaa ja munia, pidä mielessä mm.:

Rahka
Raejuusto
Tonnikala
Soijarouhe (esim. kastikkeet)
Tofu (soijaa, mutta vaihtelu muotoon ja makuun)
Linssi

Proteiininsaannin määrän kanssa ei TAATUSTI ole ongelmaa. Olen täällä maininnut kasvisaterioita (aika tarkastikin), joissa on suhteellisen helposti syötävissä pienehköissä annoksissa 50g prot.

FinEli on kyllä paras suomenkielinen elintarvikkeiden koostumustietokanta, mutta jos kaipaa hieman laajempaa tietokantaa, niin http://www.nal.usda.gov/fnic/foodcomp/search/ on aika hyvä, ehkä jopa turhankin laaja.

Onko jossain tietoa, minkälaisilla menetelmillä noita arvoja on mittailtu?

Kannattaa muistaa myös että lihassa on (monipuolisen) valkuaisen lisäksi myös vitamiineja ja hivenaineita.

Kasvissyöjän kannattaisi kiinnittää myös huomiota riittävän kalsiumin ja rasvan saantiin.

Etenkin jos harrastuksena on kehonrakennus, on paaaljon helpompaa koostaa oikeanlainen, rikas ruokavalio kun ei 'dissaa' mitään ruokaympyrän sektoria.

Bateman sanoi:
Etenkin jos harrastuksena on kehonrakennus, on paaaljon helpompaa koostaa oikeanlainen, rikas ruokavalio kun ei 'dissaa' mitään ruokaympyrän sektoria.

Oli bodari tai ei niin tulisi kiinnittää huomiota noihin juttuihin. Jostain kumman syystä kasvissyöntiä pidetään yleisesti paljon terveellisempänä kuin sekaravintoa :rolleyes:. Itsekkin elin tuossa luulossa muutaman vuoden :jahas:. Onneksi pakkis tuli ja pelasti :)

Jakob sanoi:
Jostain kumman syystä kasvissyöntiä pidetään yleisesti paljon terveellisempänä kuin sekaravintoa
Näin, nämä kasvissyöjät kun tuntuvat olevan yleensä huonovointisen näköisiä ja aina kipeänä.

Status
Viestiketju on suljettu.

Suositut

Back
Ylös Bottom