luumu sanoi:
En nyt ole tuosta "suunnittelusta" ihan samaa mieltä.
Yhtä lailla kun useimmat sekasyöjät eivät varsinaisesti juurikaan syö mm. linssejä, soijaa tai vaikka tofua (=soijatuote) niin vegetaristit (jne.) eivät taas lihaa. Molemmat käytännössä (eivät teoriassa siis sekasyöjät) rajaavat ruokavaliotaan.
Se, että kuinka moni vege/vegaani noita tuotteita käyttää on asia erikseen. Itse olen ollut mukana tutkimuksessa jossa kartoitettiin kasvissyöjien ja vegaanien ruokailutottumuksia. Otos nyt ei ollut mikään kovin laaja, sillä haastateltavia oli muistaakseni n.50. Haastattelija minulle totesi, että hienoa nähdä kasvisyöjä joka oikeasti on tietoinen ravinnosta, sillä suurin osa haastateltavista oli todella hukassa ruokavalionsa kanssa. "No mä syön leipää ja perunaa" oli kuulemma yleisin vastaus, varsinkin naispuolisilta vastaajilta
. B12-vitamiinien, proteiinien, hh:n ja rasvan saantisuosituksista ja siitä mistä niitä saa ei heillä ollut mitään käsitystä, joka helposti johtaa siihen, että syödään vaan jotain mistä tulee maha täyteen.
Itse söin muutaman vuoden käytännössä ranskanperunoita, ruisleipää, makaroonia, riisiä ja papuja kerran viikkoon jotta saa viikon protskut täyteen :jahas:. Tofua ja soijarouhetta taisin käyttää kerran tai kaksi. Vasta pakkotoiston löydettyäni em. ruoka-aineet tulivat mukaan kuvioihin.
Sekaravinnossa on helppoa se, että kohtuullisen helposti tulee tarvittavat proteiinit ja hiilarit ja vitamiinit. Hyvä rasva nyt on pannassa kuten huonokin :(. Salaattiakin tulee varmaan syötyä, koska sen tiedetään olevan terveellistä. Pointtina siis se, että sekasyöjä saa kaiken tarpeellisen helpommin, ymmärtämättä ravinnosta mitään.
Voin kysellä tuon tutkimuksen perään viikonloppuna jos se vaikka olisi verkkossa, uskoisin, että siellä on kohtuullisen karua tekstiä vegetaristien/vegaanien ruokavalioista. Näin ainakin haastattelija minulle kertoi.
Itse tunnen myös useita kasvissyöjiä ja muutamia vegaaneja. Kasvisyöjien sapuskat ovat tuttavapiirissäni poikkeuksetta aivan päin *vettiä. Vegaanit sentään vähän katsoo ruokailujaan.
Näillä kuuluisuuksilla on varmasti joku neuvomassa ruokavalion suunnittelussa toisin kuin tavallisella vegetaristilla.