treeni ja kasvisravinto

Status
Viestiketju on suljettu.
luumu sanoi:

Mikä on anssia? se, että kasvisravintoa pidetään yleisesti terveellisempänä vaihtoehtona? vai se, että kasvisruokailijat ovat kipeänä?

Itse en juurikaan sairastellut niinä neljänä vuotena kun olin kasvissyöjä. Ihme sinäänsä, sillä terveelliseksi opiskelija kasvinsyötiä omalla kohdalla ei ainakaan voinut kutsua.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Mielipiteeni siis: sekä vegetaristin että sekäsyöjän ravinto riittävät hyvinvointiin ihmiselle. Molemmissa voi mokata, kuten kaupungilla aneemisia laardiperseitä silminkantamattomiin näkevä tietää.

Otan kantaa lähinnä siksi, että säälittää ihmiset joilla on tarve nokkia ihmisiä, joilla on erilainen ruokavalio. Koskee sekä viherpiiperöitä että sekasyöjiä (tai miksi nyt pitääkään kutsua, mutta rajaus varmaan selvisi).

luumu sanoi:
Otan kantaa lähinnä siksi, että säälittää ihmiset joilla on tarve nokkia ihmisiä, joilla on erilainen ruokavalio. Koskee sekä viherpiiperöitä että sekasyöjiä

Tästä olen täysin samaa mieltä. Ei mahdu meikäläisen kalloonkaan se, että miten toisten syömiset voi niin perkeleesti osaa ihmisistä häiritä. Mun puolesta saa syödä vaikka kierrätyspaperia jos se eettisesti hyvältä tuntuu. Ei kuulu muille.

Terveellisesti voi varmasti syödä kasvisravinnolla, mutta huomattavasti enemmän se vaatii suunnittelua.

Jahas, pistäsköhän lopettaa offtopic :)

En nyt ole tuosta "suunnittelusta" ihan samaa mieltä.

Tunnen merkittävän määrän vegetaristeja ja vegaaneja. Tunnen myös ruokavaliot. On kieltämättä mahdollista, että ne ruokavaliot jäävät vajaiksi terveellisyyden kannalta, mutta pidän riskiä lihan kanssa 1:1. Ei se ruokavalio muutu terveellisemmäksi sillä, että ihmisellä on enemmän lihaoptioita. Jos muuttuisi, voisi väittää, että ruokavalio on terveellisempi, jos siihen ottaa myös kissat, koirat ja näädät = on mistä valita.

Yhtä lailla kun useimmat sekasyöjät eivät varsinaisesti juurikaan syö mm. linssejä, soijaa tai vaikka tofua (=soijatuote) niin vegetaristit (jne.) eivät taas lihaa. Molemmat käytännössä (eivät teoriassa siis sekasyöjät) rajaavat ruokavaliotaan.

Hifistely on sitten asia erikseen, mutta hyvinvoinnista tässä vissiin alettiin puhumaan.

Vastoin yleisiä ennakkoluuloja ko. porukkaan tutustuneena tiedän, että siellä on yhtä lailla uskomattomia plösöjä, kovia urheilijoita jne. Aivan samalla tavalla kuin sekasyöjätuttavissakin. Ero oman hyvinvoinnin osalta ei synny ruokavalion rajauksista vaan älystä ja jaksamisesta perehtyä asioihin.

Offt: muistaakseni esim. Carl Lewis ja Hannes Kolehmainen olivat vegetaristeja, Lewis välillä vegaani.

luumu sanoi:
En nyt ole tuosta "suunnittelusta" ihan samaa mieltä.

Yhtä lailla kun useimmat sekasyöjät eivät varsinaisesti juurikaan syö mm. linssejä, soijaa tai vaikka tofua (=soijatuote) niin vegetaristit (jne.) eivät taas lihaa. Molemmat käytännössä (eivät teoriassa siis sekasyöjät) rajaavat ruokavaliotaan.

Se, että kuinka moni vege/vegaani noita tuotteita käyttää on asia erikseen. Itse olen ollut mukana tutkimuksessa jossa kartoitettiin kasvissyöjien ja vegaanien ruokailutottumuksia. Otos nyt ei ollut mikään kovin laaja, sillä haastateltavia oli muistaakseni n.50. Haastattelija minulle totesi, että hienoa nähdä kasvisyöjä joka oikeasti on tietoinen ravinnosta, sillä suurin osa haastateltavista oli todella hukassa ruokavalionsa kanssa. "No mä syön leipää ja perunaa" oli kuulemma yleisin vastaus, varsinkin naispuolisilta vastaajilta :rolleyes:. B12-vitamiinien, proteiinien, hh:n ja rasvan saantisuosituksista ja siitä mistä niitä saa ei heillä ollut mitään käsitystä, joka helposti johtaa siihen, että syödään vaan jotain mistä tulee maha täyteen.

Itse söin muutaman vuoden käytännössä ranskanperunoita, ruisleipää, makaroonia, riisiä ja papuja kerran viikkoon jotta saa viikon protskut täyteen :jahas:. Tofua ja soijarouhetta taisin käyttää kerran tai kaksi. Vasta pakkotoiston löydettyäni em. ruoka-aineet tulivat mukaan kuvioihin.

Sekaravinnossa on helppoa se, että kohtuullisen helposti tulee tarvittavat proteiinit ja hiilarit ja vitamiinit. Hyvä rasva nyt on pannassa kuten huonokin :(. Salaattiakin tulee varmaan syötyä, koska sen tiedetään olevan terveellistä. Pointtina siis se, että sekasyöjä saa kaiken tarpeellisen helpommin, ymmärtämättä ravinnosta mitään.

Voin kysellä tuon tutkimuksen perään viikonloppuna jos se vaikka olisi verkkossa, uskoisin, että siellä on kohtuullisen karua tekstiä vegetaristien/vegaanien ruokavalioista. Näin ainakin haastattelija minulle kertoi.

Itse tunnen myös useita kasvissyöjiä ja muutamia vegaaneja. Kasvisyöjien sapuskat ovat tuttavapiirissäni poikkeuksetta aivan päin *vettiä. Vegaanit sentään vähän katsoo ruokailujaan.

Näillä kuuluisuuksilla on varmasti joku neuvomassa ruokavalion suunnittelussa toisin kuin tavallisella vegetaristilla.

Mä tunnen monta kasvissyöjää, jotka syö kalaa ja kanaa. Yksi kaveri lihoi 25 kiloa aloitettuaan vegaaniruokavalion. Joka päivä meni sipsiä ja kokista. Mä rakastan lihaa. Yritän aina miettiä, että miltä se sika tai lehmä näytti. Mietin, että mikäköhän sen nimi oli. Ajattelen, että se on antanut henkensä just mun eteeni. Mietin ruskeiden silmien sammuvaa katsetta. Lihan syönti on jotenkin äärettömän kaunis kokemus.

"vitamiinien, proteiinien, hh:n ja rasvan saantisuosituksista ja siitä mistä niitä saa ei heillä ollut mitään käsitystä, joka helposti johtaa siihen, että syödään vaan jotain mistä tulee maha täyteen."

Anteeksi vain, mutta kuulostaa edelleen averagesuomalaiselta ruokavaliorajoituksiin katsomatta.

"sapuskat ovat tuttavapiirissäni poikkeuksetta aivan päin *vettiä."

Ja tuon voinee jokainen kuitata, syötiinpä tuttavapiirissä mitä tahansa.

Tunnen myös paljon ihmisiä, jotka tietävät, mutta eivät noudata. Edelleen ruokavaliosta huolimatta.

"Sekaravinnossa on helppoa se, että kohtuullisen helposti tulee tarvittavat proteiinit ja hiilarit ja vitamiinit."

Enpä ole huomannut tuon edelleenkään aiheuttavan vaivaa vegetaristi- ja vegaanituttaville.

No, eihän tämä keskustelu tästä mihinkään kyllä näin etene. ;)

BettyBlu sanoi:
Kiitos linkeistä ja vinkeistä.
Ei ole mitään systemaattista ruokatyyliä,tulee vaan kausittain sellasia vaiheita etten saa lihaa/munia syötyä. Maitoakin juon lähinnä kahvin kanssa. Ja ajattelin että millä voisin korvata sen. Elikkä hummusta tekemään.
Kiitos todella paljon!

Jos ei ole mitään eettisiä ongelmia maidon käyttämisen esteenä, vaan se alasmeneminen on ongelma, kannattaa kokeille esim. heraa tai maitoproteiinia. Nestemmäisenä saa helposti menemään isommatkin protskumäärät alas ja 1-2 drinkkiä päivässä parantaisi tilannetta huomattavasti, jos ei mitään lihaa tai vastaavaa saa syötyä.

:offtopic:

Kasvissyöntihän on ideologia, eikä ruokavalio, joten peruskasvissyöjän pitääkin syödä päin vittua. Aatehan menee ideologioissa usein järjen edelle. Kasvissyöntiä ei voi perustella järkisyillä.

Aika jäsentynyt käsitys 30-vuotiaalta ihmiseltä. Onnea elämään.

kekexx sanoi:
Kasvissyöntihän on ideologia, eikä ruokavalio, joten peruskasvissyöjän pitääkin syödä päin vittua. Aatehan menee ideologioissa usein järjen edelle. Kasvissyöntiä ei voi perustella järkisyillä.

Edes yhteiskunnallisilla? Onnea, tampio.

Enkä edelleenkään ymmärrä, miten kasvissyöjä, jonka ruokailujen makroravinteiden suhteet eivät ole optimaaliset kehonrakennuksen kannalta, haittaa jonkun elämää. Urheiluravitsemuksen näkökulmasta varmaan lähes sadalla prosentilla kansasta ruokailutottumukset ovat katastrofaaliset, joten miksi ihmeessä on niin vaikea ymmärtää, että joku ei koske lihaan?

Olin itse viisi vuotta lakto-ovo-vegetaristi. Sitten vain teki mieli lihaa.

kekexx sanoi:
Kasvissyöntihän on ideologia, eikä ruokavalio...
Niin on. Paitsi joillakin ihmisillä, jotka eivät voi syödä punaista lihaa, kalaa (omalla kohdalla) tai lintuja terveyssyistä. Ei kyllä ole tullut vastaan sellaista, jolle kaikki 3 aiheuttaisivat allergiaa tms. Sinänsä kyllä paikkansa pitävä väite toisaalta, näin se useimmiten on. Myös uskonnolliset syyt ovat ideologia.
kekexx sanoi:
...joten peruskasvissyöjän pitääkin syödä päin vittua.
Miksi hitossa pitää? Tosin useimmat tavis-sekasyöjätkin syövät päin vittua, joten tämä on ymmärrettävää.
kekexx sanoi:
Kasvissyöntiä ei voi perustella järkisyillä.
Voi. Useimmiten ne eivät ole kuitenkaan taustalla.

Lauri Perkele sanoi:
1. Edes yhteiskunnallisilla?

2. ..haittaa jonkun elämää.

3. ..varmaan lähes sadalla prosentilla kansasta ruokailutottumukset ovat katastrofaaliset, joten miksi ihmeessä on niin vaikea ymmärtää, että joku ei koske lihaan?

1. Millä yhteiskunnallisilla järkisyillä perustelisit kasvissyönnin?

2. Kasvissyönti ei haittaa minun elämää, kommentoin vain kasvisvyöntiä ideologisesta näkökulmasta.

3. Lähes sadalla prosentilla kansasta ei ole minkäänlaista ideologiaa ruokailutottumuksien takana. Kasvissyöjiä taas voi verrata uskonnolliseen kiihkoilijoihin, mitä ideologian ajamiseen tulee. Jonkunlainen mielenhairahdushan tuo kasvissyönti usein on.

rafael30 sanoi:
1. Niin on. Paitsi joillakin ihmisillä, jotka eivät voi syödä punaista lihaa, kalaa (omalla kohdalla) tai lintuja terveyssyistä. Ei kyllä ole tullut vastaan sellaista, jolle kaikki 3 aiheuttaisivat allergiaa tms.

2. Miksi hitossa pitää?

1. Jep, allergiat ovat asia erikseen.

2. Mitä hauskaa tai viihteellistä on vegessä, joka toimii järkevästi? Ei mitään. Sen takia heidän pitää syödä päin vittua ja suojella mehiläisiä, sillkiäistoukkia ja kärpäsiä.

kekexx sanoi:
1. Millä yhteiskunnallisilla järkisyillä perustelisit kasvissyönnin?

2. Kasvissyönti ei haittaa minun elämää, kommentoin vain kasvisvyöntiä ideologisesta näkökulmasta.

3. Lähes sadalla prosentilla kansasta ei ole minkäänlaista ideologiaa ruokailutottumuksien takana. Kasvissyöjiä taas voi verrata uskonnolliseen kiihkoilijoihin, mitä ideologian ajamiseen tulee. Jonkunlainen mielenhairahdushan tuo kasvissyönti usein on.

1. Miksi minun pitäisi pystyä argumentoimaan väitteeni ihmiselle, joka on täysin kyvytön ja haluton omien väitteidensä kriittiseen tarkasteluun?

3. Mitä vikaa siinä on, että ihminen on idealisti? Ennemmin minä aatteellisuuteen toivoni laitan, kuin kasvottoman äärimarkkinatalouden ylivaltaan.

Lauri Perkele sanoi:
1. Miksi minun pitäisi pystyä argumentoimaan väitteeni ihmiselle, joka on täysin kyvytön ja haluton omien väitteidensä kriittiseen tarkasteluun?

3. .... Ennemmin minä aatteellisuuteen toivoni laitan, kuin kasvottoman äärimarkkinatalouden ylivaltaan.

1. Vaikkapa siksi, että saatasiin joku muu kuin allergia järkisyyksi kasvissyönnille.

3. Tuossa on kyllä pointtia. Toisaalta, jos se aatteelisuus ei johda mihinkään eikä sillä ole merkittävää vaikutusta esim. äärimarkkinataloulle, niin mitä sillä saavutetaan? Ostetaan hyvä omatunto kasvissyönnillä? Jotta aatteellisuudella olisi jotain merkitystä, siitä pitäisi saada marginaaliryhmien puuhastelusta merkittävän joukon vaikutustapa( vrt. työmarkkinajärjestöt) ja sekään ei aina tunnu riittävän.

Pötyä..

kekexx sanoi:
Kasvissyöntihän on ideologia, eikä ruokavalio, QUOTE]

Mä olen kasvissyöjä ihan vaan siksi, että en pidä lihasta. Nuorempana söin jauheliharuokia, mutta havaitsin helpommaksi kieltäytyä kaikesta lihasta. Tulee kanssaihmisiltä paljon vähemmän kysymyksiä kun ei tarvi selittää syövänsä jauhelihaa ja kalapuikkoja, mutta ei muuta lihaa tai kalaa..

kekexx sanoi:
1. Vaikkapa siksi, että saatasiin joku muu kuin allergia järkisyyksi kasvissyönnille.

Kyllä se ainakin on järkisyy, että kasvissyönti on luontoystävällisempää. Tarvisee huomattavasti vähemmän peltopinta-alaa, jos esim. viljaa ei kierrätettäisi lehmän/sian, vain syötettäisiin suoraan ihmisille. Lisäksi tämä vähentäisi aika reilusti maatalouden päästöjä.

Suurin osa kasvisyöjistä tuskin tajuaa suuremmin sen päälle, mitä syövät ja tästä ne ongelmat tulee. Sama on tietenkin myös sekasyöjillä, mutta kyllä nekin makkaraa ja olutta syömällä elävät varsin pitkään.

Kuitenkin ei valistuneelle kasvissyöjälle varmasti tuota mitään vaikeuksia saada sellainen 50-60g hyvää proteiinia mitä normaali sohvaperuna tarvitsee päivittäin. Lisäksi onhan noita vegebodareitakin näkynyt ja ihan hyvin ovat kasvaneet sillä soijallakin.

Järkisyitä lihan/maidon syönnin puolesta taas on, että ne ovat hyvää ja helpottavat syömistä huomattavasti. Nämä painavat minun vaakakupissani enemmän kuin kasvissyönnin hyödyt :)

cuscus sanoi:
Lisäksi onhan noita vegebodareitakin näkynyt ja ihan hyvin ovat kasvaneet sillä soijallakin.
:)

Jeesh.. mutta älköö syökö Ameriikkalaista tai Brasilialaista soijaa, jos kapitalistista sortoa vastustatte.

Yle Teemalta tuli joku dokkis aiheesta taannoin. En muista mikä, mutta C:llä alkoi ja hiton suuri amerikkalainen yritys on kyseessä, taisi olla Brasilian suurin soijan tuottaja. Tämä firma siis käyttää uhkailua keinonaan pientilallisten mailtaan häätämiseen, kaataa sademetsää soijapeltojen tieltä ja kasvattaa sitten soijaa, josta 50% menee lihakarjan rehuksi ja loput meille syötäväksi. Eli jos nyt jollakin on joku ideologian poikanen tuohon soijan syöntiin... minullahan ei ole, enkä yleensä sitä syö, vaikka kasvisruokavaliota jo vuosia olen harrastanutkin. :D

jepu

Pantani sanoi:
Eli jos nyt jollakin on joku ideologian poikanen tuohon soijan syöntiin... minullahan ei ole, enkä yleensä sitä syö, vaikka kasvisruokavaliota jo vuosia olen harrastanutkin. :D

Soijasta ei edes saa kovin hyvää ja sitten kun saa niin ainakin meikäläisen vatsa tykkää huonoa. Mieluummin vetää papuja, linssejä ja esim. kik-herneitä.

Status
Viestiketju on suljettu.

Suositut

Back
Ylös Bottom