Treeni ei tunnu (tarpeeksi)

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Temaca
  • Aloitettu Aloitettu

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Juu elikkäs oon nytte pistäny tänne pakkotoistoon muutamia kysymyksiä ja saanu apua todella paljon vaikka minkälaiseen ongelmaan, mutta nyt on isompi ongelma. Elikkäs treenaan joka kerta täysiä, mutta en nyt jotenkin saa niitä tuntumaan lihaksiin sillein että olis esim kauemman aikaa kipeenä paikat, esim. vaan treenin jälkeen tuntuu. Nyt siis mietityttää että mikä vikana. Tällä hetkellä lähes kaikkiin lihasryhmiin sarjoja on 2-3, mutta teenkö liian suurilla painoilla ? Tuntuu että kun olen tehnyt yhden sarjan tietystä liikkeestä loppuun, ei enää jaksa tehdä. Sitten kun olen tehnyt liikkeen kaikki sarjat loppuun, tuntuu että vielä jaksaisi tehdä. En tiedä jos ymmärrätte mitä yritän sanoa ? Mutta sitten tulee tiputeltua painoa ja tehtyä lisää kun ei treeni tunnu tarpeeksi. Nyt apua tännepäin ! Kiitos jo etukäteen vastanneille ! ( anteeksi jos oli epäselvästi sanottu )

Liikkeet joiden treenaamisessa en saa täyttä tuntumaa ( voisitteko antaa vinkkejä ?)
vipunostot taakse
ranskalainen punnerrus
ojentajapunnerrus
kulmasoutu
SJMV

Jos tuntuu kohdelihaksessa liikettä tehdessä ja tulokset nousee, niin mitä väliä. Ei lihaskipu ole mikään itseisarvo. Varsinkin nuorempana lihaskipu oli ainakin minulle melko tuntematon käsite.

Ei nyt 2-3 sarjalla välttämättä saakkaa lihasta loppuun hakattua. Riippuu treenijaosta. Jos treenaat lihasryhmän kerran viikkoon niin lisää volyymiä.

Jos tuntuu kohdelihaksessa liikettä tehdessä ja tulokset nousee, niin mitä väliä. Ei lihaskipu ole mikään itseisarvo. Varsinkin nuorempana lihaskipu oli ainakin minulle melko tuntematon käsite.
Tästä tulikin muuten mielee juttu mihin oon kiinnittäny huomioo. Elikkäs penkissä mulla nousee tulokset kyllä (alottaessa max 50kg, nyt 65-70kg), mutta muissa liikkeissä ne pyörii melko samassa. Mikä on vikana ? Pitääkö vaan alkaa tehä pienemmillä painoilla että sais tehtyä liikkeet puhtaammin esim selässä, olkapäissä ja ojentajissa. Varsinki tää ranskalainen punnerrus tuntuu menevän ihan hukkaa ku toistoja ei jaksa tehä mutta ei kyllä missään tunnukkaan ?

Ei nyt 2-3 sarjalla välttämättä saakkaa lihasta loppuun hakattua. Riippuu treenijaosta. Jos treenaat lihasryhmän kerran viikkoon niin lisää volyymiä.
Joo teen nelijakosella ja neljä kertaa viikossa. Lisäämällä volyymiä tarkotatko lisää sarjoja vai toistoja, vaiko mitä ?

Joo teen nelijakosella ja neljä kertaa viikossa. Lisäämällä volyymiä tarkotatko lisää sarjoja vai toistoja, vaiko mitä ?

Lisää sarjoja ja toistoja. Jos oot nyt tehny vaikka 3x10 ni tee seuraavaks vaikka 5x12 tai jotain sinne päin. Sarjapituuksia on hyvä vaihdella välillä.

Ite sain ainakin tuossa ojentapunnerruksessa tuntumaa pidemmillä sarjoilla ja melko hitaasti tehden. Aikaisemmin tein 8-10 toiston sarjoja, nykyään veivaan jopa tuonne 15 toistoon asti, polte alkaa ainakin mulla tuossa 10 toiston kohdalla.

Sama homma tuohon polviltavetoon, korostetun hitaasti lasku ja nousu ja pitkiä sarjoja. Samalla tekniikalla kuin gymlogissa eli selkä suorana ja jaloilla tehdään se työ sekä loppuun pakarat yhteen.

Ihan tuttu tilanne sieltä salitreenin alkukaudelta. Alkuun tulokset nousee kohtalaisen nopeasti ja aiemmin treenaamattomat lihakset kipeytyy. Ja tästähän vedetään johtopäätös että treenin jälkeinen lihaskipu on suorassa yhteydessä siihen lihaskasvuun ja tulosten parantumiseen. Ja kun lihaskivun määrä vähenee kun on treenannut pidempään, niin siinä kohtaa alkaa vituttaa kun tuntuu ettei treeni mene perille. Treenaa nyt vaan maltilla ja puhtailla liikeradoilla. Se ei tarvi kun sen yhden liian isoilla raudoilla ja paskalla tekniikalla tehdyn toiston kun paikat sanoo poks ja tulokset ei varmaan nouse vähään aikaan.

Ihan tuttu tilanne sieltä salitreenin alkukaudelta. Alkuun tulokset nousee kohtalaisen nopeasti ja aiemmin treenaamattomat lihakset kipeytyy. Ja tästähän vedetään johtopäätös että treenin jälkeinen lihaskipu on suorassa yhteydessä siihen lihaskasvuun ja tulosten parantumiseen.

Amen, juuri näin :thumbs:. Jos kipu on treenin perimmäinen tarkoitus, niin kannattaa vaikka läimiä itseään sopivalla karahkalla ympäri kehoa. Jos tavoite on kehitys, niin pitää seurata kehitystä eikä lihaskipuja.

Ja jos voimatasot on vielä luokkaa penkki 70kg ja muut liikkeet samassa suhteessa, niin pohtisin hetken vakavasti onko nelijakoinen se paras ohjelmavalinta ja optimaalisen tuntuman hakeminen se asia johon kannattaa eniten kiinnittää huomiota. Jos kerran omalla tasollaan kovista treeneistäkin palautuu nopeasti, niin se kannattaa hyödyntää treenaamalla lihakset tiheämmin. Noin monijakoinen kannattaa vasta, kun pystyy treenaamaan niin että tiheäjakoisemmasta ei enää palaudu kunnolla.

vipunostot taakse = ota hyvin pienet painot. keskity siihen, että nostat painot pikkurillit ylimpinä sormina. Nosta korkeammalle kuin tavalliset viparit. Hyvin pienet painot. Nopea positiivinen ja todella hidas negatiivinen.

ranskalainen punnerrus = Olkavarsi EI 90 asteen kulmassa roppaan nähden, vaan niin, että kyynärpäät silmien tasolla eli n. 45 asteen kulma. Kokoajan kyynärpäät samassa asennossa. Hidas negatiivinen vaihe. Lopussa kun ei enää mene, niin teet vielä "kapeaa penkkiä" sillä tangolla.

ojentajapunnerrus = onkohan tää taljassa siis. Jos on, vaihtele oteleveyksiä. Välillä kapeaa välillä leveää. Kyynärpäät aivan paikallaan. Kova supistus ala-asennossa. Älä ole ihan kiinni taljassa, ota yksi askel taaksepäin jolloin saat kädet suoraksi alas osumatta kulkusiin. Eli siis saa supistuksen alhaalla. Kokeile apinaotetta, eli peukut sormien kanssa samalle puolelle.

kulmasoutu = 45 asteen - 90 asteen kulma. Ehdottomasti paras tuntuma itsellä apinaotteella. Tässä käy myös vastaote. Kokeile jännittää latsit lopussa vähän alaspäin. Selkäreeneissä huom. tee ehdottomasti pullover taljassa ennen selkäreenejä. Saa loistavan poltteen, pakkiksella on siitä paljon matskua aloittelijoiden puolella.

SJMV = Kokeile käsipainoilla. Mutta ensiksi kokeile ilman painoja. Venytys on tässä kaiken a ja o. Etukäteisväsytys reisikoukistuslaitteessa.

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Amen, juuri näin :thumbs:. Jos kipu on treenin perimmäinen tarkoitus, niin kannattaa vaikka läimiä itseään sopivalla karahkalla ympäri kehoa. Jos tavoite on kehitys, niin pitää seurata kehitystä eikä lihaskipuja.

Ja jos voimatasot on vielä luokkaa penkki 70kg ja muut liikkeet samassa suhteessa, niin pohtisin hetken vakavasti onko nelijakoinen se paras ohjelmavalinta ja optimaalisen tuntuman hakeminen se asia johon kannattaa eniten kiinnittää huomiota. Jos kerran omalla tasollaan kovista treeneistäkin palautuu nopeasti, niin se kannattaa hyödyntää treenaamalla lihakset tiheämmin. Noin monijakoinen kannattaa vasta, kun pystyy treenaamaan niin että tiheäjakoisemmasta ei enää palaudu kunnolla.
ikäähän löytyy siis 15 ja painoa 63kg

Niinku no-body jo vähän vihjasikin, 4-jakoinen ei todennäköisesti ole paras vaihtoehto sulle tuolla taustalla ja siksi toisekseen voit pyyhkiä tuntumalla ja lihaskivulla persettä ja keskittyä sen sijaan treenipainojen kasvattamiseen ja peilikuvan tarkkailuun. Tuossa vaiheessa kannattaa ajatella puhtaasti niin, että isommat sarjapainot = isommat lihakset. Kunhan muistat kuitenkin tekniikan pitää kunnossa. Ja pääpaino perusliikkeissä, ja niinkuin alussa sanoin, vaihda 4-jakoinen pois ja treenaa vähän aikaa vaikka 1- tai 2-jakoisella ohjelmalla.

Kaappaan semisti tän threadin, kun en viitsi tehdä uutta. Mutta ongelmana on se, että tänään huomasin etten saanut haukkareihin juuri minkäänlaista tuntumaa. Aikasemmin oon saanut lähes millä tahansa liikkeellä hyvin tuntumaan ja jollain liikkeillä aivan mieletöntä poltetta. Tänään tein mm. hauiskääntöä 30-45-asteen penkillä ja tää oli ainut jossa sain todella hyvin poltetta haukkareihin. Sitten ajattelin tehdä lopuksi jotain hauisliikettä, että saisin kädet piippuun niin kummastus oli suuri, kun en saanut mitään tuntumaa!

Mua varmaan ruvettiin pitämään rhp-pellenä, kun heitin hupparin pois ja sattui olemaan alla hihaton, rupesin siinä käymään järjestään kaikki aikaisemmin toimineita liikkeitä peilinvieressä katsomalla lihasta ja kokeilemalla lihasta niissä liikkeissä missä en käyttänyt kahta kättä yhtä aikaa. Lopputuloksina tuntui, että jännitys pysyi hauiksissa kokoajan ja että treeni meni oikealle lihakselle, mutta sen suuremmin tuntumaa ei tullut.

Kokeilin vaihdella sarjapainoja todella radikaalistikkin ilman hyötyä.
au
Tajusin himassa, että tänään oli ekat haukkaritreenit mitä oon tehny sen jälkeen kun hukkasin salihanskat, eli tein ilman rannetukia. Alunperin hommasin hanskat, kun ranteet vammasi vastaan. Voiko yksinkertaisesti ranteen huono asento vaikuttaa niin paljon, että treeni menee käsivarsille ja olkapäille hieman haukkareiden sijasta esim suoralla tangolla tehdessä ? Kattelin peilistä ja vaikka kuinka yritin tehdä puhtaasti ja silleen miten ennen on hauikset itkeneet vähempää niin tuntuma oli aika mitätön ja tuntui että olkapää ja olkavarsi pullisteli siinä samalla.

En osaa ottaa kantaa, miten mulla aikasemmin olkavarret ja olkapäät reagoineet haukkareita tehdessä, kun yleensä on t-paita mallinen paita + huppari käytössä. Nyt tässä kirjoitellessa rupee itseasiassa tuntumaan domsseja haukkareissa, mutta mutta.

Kaappaan semisti tän threadin, kun en viitsi tehdä uutta. Mutta ongelmana on se, että tänään huomasin etten saanut haukkareihin juuri minkäänlaista tuntumaa. Aikasemmin oon saanut lähes millä tahansa liikkeellä hyvin tuntumaan ja jollain liikkeillä aivan mieletöntä poltetta. Tänään tein mm. hauiskääntöä 30-45-asteen penkillä ja tää oli ainut jossa sain todella hyvin poltetta haukkareihin. Sitten ajattelin tehdä lopuksi jotain hauisliikettä, että saisin kädet piippuun niin kummastus oli suuri, kun en saanut mitään tuntumaa!

Mua varmaan ruvettiin pitämään rhp-pellenä, kun heitin hupparin pois ja sattui olemaan alla hihaton, rupesin siinä käymään järjestään kaikki aikaisemmin toimineita liikkeitä peilinvieressä katsomalla lihasta ja kokeilemalla lihasta niissä liikkeissä missä en käyttänyt kahta kättä yhtä aikaa. Lopputuloksina tuntui, että jännitys pysyi hauiksissa kokoajan ja että treeni meni oikealle lihakselle, mutta sen suuremmin tuntumaa ei tullut.

au
Tajusin himassa, että tänään oli ekat haukkaritreenit mitä oon tehny sen jälkeen kun hukkasin salihanskat, eli tein ilman rannetukia. Alunperin hommasin hanskat, kun ranteet vammasi vastaan. Voiko yksinkertaisesti ranteen huono asento vaikuttaa niin paljon, että treeni menee käsivarsille ja olkapäille hieman haukkareiden sijasta esim suoralla tangolla tehdessä ? Kattelin peilistä ja vaikka kuinka yritin tehdä puhtaasti ja silleen miten ennen on hauikset itkeneet vähempää niin tuntuma oli aika mitätön ja tuntui että olkapää ja olkavarsi pullisteli siinä samalla.

En osaa ottaa kantaa, miten mulla aikasemmin olkavarret ja olkapäät reagoineet haukkareita tehdessä, kun yleensä on t-paita mallinen paita + huppari käytössä. Nyt tässä kirjoitellessa rupee itseasiassa tuntumaan domsseja haukkareissa, mutta mutta.

Kyllä tekniikka vaikuttaa hauisliikkeissäkin, monesti näkee salilla kun porukkaa tempoo liian isoilla painoilla ja käyttää muita lihaksia apuna jotta saavat raudat liikkumaan.Se on ittensä pettämistä vaan...

porukkaa tempoo liian isoilla painoilla ja käyttää muita lihaksia apuna jotta saavat raudat liikkumaan.Se on ittensä pettämistä vaan...

Tuosta tulikin mieleen, etten ole pitkään aikaan testannut sikaheijarihauiskäännön ykkösmaksimia. Pitää varmaan kokeilla heti ensi kerralla, kun vain muistan ottaa hauispäivänä hihattoman mukaan.

au

http://www.youtube.com/watch?feature=player_detailpage&v=rSLlsfxNn_0#t=159s Vinopenkillä saat kovan venytyksen alhaalla kun lasket käden suoraksi. Supistuksen teet hauiksella, koita pitää kyynerpää suht paikoillaan , älä koukista kättä liian ylös ("kuollut kulma") muuten hauis pääse rentoutumaan ylhäällä. http://www.youtube.com/watch?feature=player_detailpage&v=TxW3CVxzwcE#t=1070s kuollut kulma :D

Jos ranne ojentuu hauiskäännon ala-asennossa ja koukistuu yläasennossa supistusvaiheessa kyynärvarret tekevät osan työstä.
Samoin jos kyynärpää liikkuu ylöspäin irti kehosta kun käsiä koukistetaan hauiskäännössä etuolkapäät osallistuvat liikaa ja hauis ei saa tarpeeksi työtä.
Vahvoilla ranteilla ja etuolkapäillä tehdään yleensä ne hauiskäännön ennätyskoukistukset l. rinnallevetoa vastaotteella.

^ Kiitos! Tohon osaan heti suoraan sanoa, että, mun ranteet käyttäyty juuri noin. Kuollutta kulmaa pyrin välttämään ja mielestäni onnistuin siinä hyvin. Tekijälle, toi oli nimenomaan ainoa liike millä sain eilen haukkariin sitä haluttua tuntumaa. Kävin eilen kuitenkin läpi: erinäiset hauiskäännöt istuen, seisten, scottissa käsipainoilla, eri tangoilla, taljassa eri kahvoilla. Näissä kaikissa liikkeissä hauis pysyi jännityksessä koko liikeradan ajan, mutta en tiedä missä tuntuma oli. Puristin kyynerpäitä lähinnä kylkiin, sekä kokeilen tehdä kyynerpäät hieman erillään kyljistä, mutta yrittäen minimoida niiden liikkumisen. Lähinnä tähän tapaan http://www.youtube.com/watch?feature=player_detailpage&v=pCaqu8WLfTc#t=220s

Ajattelin vaan mainita, että niin kuin ounastelin niin homma johtui rannetukien puutteesta. Tänään uusilla hanskoilla hauikset ottivat tuntumaa sillein kuin pitikin.

Back
Ylös Bottom