Treeni alkaa.. seuraamuksena flunssa?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja japa
  • Aloitettu Aloitettu

M-Nutrition EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/KPL
Mitähän tässä viellä voisin tehdä toisin tai muuttaa että voisin välttää tämän joka kertaisen ongelman tauon jälkeen. Elikkä kun käyn salilla tauon jälkeen ensimmäisiä kertoja niin seuraamuksena on aina parin päivän flunssa.
Tässä hieman taustoja:
Viime kevät 3-4 krt viikossa treeniä. Lisäravinteet mukana(prodet, vitamiinit,krea, bcaa jne)
Kesällä(15.6-31.7) 3 krt viikossa treeniä+ paljon muuta liikuntaa(prodet+vitamiinit)
1.8-10.9 treeniä taas 3-4 krt viikossa(prodet+vitamiinit)
11.9-14.10 treeniä 2 krt viikko( 2-jakoinen) Muuten lenkkeilyä sekä pari päivää viikossa metsällä oloa jolloin tuli noin 10-15km päivässä kävelyä. Ravinto sellaista perusruokailua + monivitamiini sekä täydennystä 1-2 krt päivässä proteiinijuomalla.
15-23.10 lomalla jolloin ruokailu 3 krt päivässä + parit kahvit, illalla nukkumaan mennessä proteiinijuoma. Joka päivä tuli kävelyä metsässä noin 10-15km. Oman painon lisäksi oli varusteet mukana jotka 10kg lisää.
24.10 palasin takaisin terveeliseen ruokavalioon + lisänä 2 krt päivässä proteiinijuoma+ vitamiinit.
Treeninä oli joka toinen päivä kotona leukoja,kyykkyjä,punnerruksia ja keveillä käsipainoilla sellaista kevyttä koko kropan herättelyä treeniin. Tuossa ei juurikaan tullut hiki vaan sellainen pikkulämmin. Sekä venyttelin kropan perusteelisesti lävitse. Tuolla menin aina viime sunnuntaihin asti.
Nyt maanantaina lisäsin proden määrään juomilla ja kävin eka kerran salilla jossa tein koko kropan perusliikkeillä lävitse. Sarjat 2*15 ja todella kevyesti. Palkkari ja muut ruokailut ok. Olo varsin hyvä. Tiistaina pieni lenkki+vennyttelyä.
Eilen keskiviikkona kävin sitten tekemässä rinnan,hartiat,ojentajat. Jokaiselle 1 liike ja sarjoja 3 ja toistot 10-15. Edelleen todella kevyesti ja varovaisesti. 15min alkuverryttelyä ja loppuun 10 kuntopyörää. Sitten palkkari ja illalla viellä venyttelyä ennen saunaa.
Yöllä sitten heräsin kurkkukipuun ja tänään on sellainen rajamailla olo että onko tässä kunnolla kipeä vai ei. Tämä kipeäksi tuli toistuu aina kun vaan olen ollut viikon tai enemmän treenistä poissa. Ja joka kerta 2. tai viimeistään 4. salitreenin jälkeen tulee flunssan oireet. Ne ovat sellaiset pienet mutta kumminkin niin että olo vähän vetämätön ja mitään liikkumista ei kannata edes ajatella. Oireet häviävät noin 2 päivässä jolloin sitten voin jatkaa aivan normaalisti treenaamista ja lisätä rasitusta siihen mihin ennen taukoa jäin.

Voisiko se salitreeni olla kuitenkin liian raskasta taikka liian monena peräkkäisenä päivänä? Itsellä ainakin menee niin, että jos useampana päivänä peräkkäin tulee treenattua tai treenaan pirun kovaa muutamana päivänä niin pukkaa flunssan tapaista. Menee kuitenkin ohi yhdellä välipäivällä yleensä. Itse olen ottanut sen niin, että se on ikäänkuin kehon tapa kertoa, että rauhoitupa vähän :)

Jospas se on niin niin kuin mm Supermassa blogissaan sano et kova treeni alentaa vastustuskykyä ja pääsee taudit iskee helpommin. Itte oon monesti kans huomannu treenin jälkeisenä päivänä et on hiukan kipee olo mut se on sit ennen duunipäivän loppua jo kadonnut kauas pois.

Sepä tässä aloituksessa on että en treenaa peräkkäisinä päivinä ja kuten tuossa edellä jo kerroin niin sarja painot ja koko treenit ovat todella kevyitä viellä. Tuossa oli se loma takana jonka jälkeen otin joka toinen päivä etunoja punnerruksia,leukoja ja kyykkyjä vain omalla kropan painolla. Noiden lisäksi viellä jotain hauiskääntöä, ojentajaliikettä sekä pystypunnerrusta käsipainoilla jotka ovat jotain 8kg. Maanantaina ihan jollain 30-40kg painoilla kyykkyä,penkkiä,kulmasoutua 2*15 sarjat. Tiistaina lenkki+vennyttely.
Ja eilenkin viellä otin todella kevyesti. Tein 3 liikettä yhteensä 9 sarjaa ja painot olivat jotain noin 50% niistä raudoista joilla otin ennen lomaa viimeiset sarjat. Eli tässä ei voi millään puhua kovasta tai edes jokapäiväisestä treenistä. Yhdessäkään treenissä nyt loman jälkeen ei ole edes tullut hiki tai suurtakaan pulssin nousua. Ja kun myös ravintoa on aivan samalla linjalla kuin kovan treenin aikaa.
Jos tästä viellä keventää loman jälkeen treenaamisen aloittamista niin varmaan pitää ottaa loman jälkeen viellä viikko vapaata treenistä.
Ja kun taas katson harjoitusvihkoa niin olen ollut terve kokoajan pitempien treenikausien aikana, mutta kun vaan otan viikon lomaa ja palaan sitten salille niin heti pukkaa flunssa.

Pieni hifistelyvinkki: ota glutaa immuunipuolustuksen tehostukseen

Mulla on ihan samanlaisia oireita tauon jälkeen. Syynä on ilmeisesti hormonitasojen muutos ja siitä johtuva limakalvojen ärsyyntyminen, kun kroppa ei ole vielä tottunut lyhyenkään tauon jälkeen treeniin. Useimmilla se ilmenee nuhana, mutta mulla tulee kurkku kipeäksi.

Itse aloitan tauon jälkeen (joita on luvattoman paljon) aina koko kroppa kerralla jaolla kevyesti, mitä useampaan osaan jaetulla ohjelmalla yrittää aloittaa, sen pitempään toi "flunssa" jatkuu, ainakin mulla.

Immuniteettia se treenin rankka aloitus kyllä laskee. C-vitamiini palkkariin, glutamiini miken ohjeen mukaan ja auringonhattu uutetta kannattaa kokeilla. Ja kalaöljy ja yleensäkin hyvät rasvat.

OUTLET PWO -40%

Grapefruit Lemonade

14,90€

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom