Treeniä kuulantyönnöstä kiinnostuneelle

3 kpl M-Nutrition MANIA!

LAADUKAS PWO

-40%
Heipä hei.

Jonkin aikaa sitten itseä puri kuulantyöntökärpänen ja mitä enemmän kyseisestä lajista luen sitä enemmän nälkä lajiin kasvaa. Eilen tuli sitten viimein käytyä urheilukaupasta tuo 15 paunan mötikkä ostamassa ja tänään työnsin sitä huimat 8m. Nyt pitäisi saada jotain apuja miten lähteä treenaamaan niin että se kuula lentäisi aluksi edes sinne 10 metriin. Tekniikan hakua on nämä ekat 2 päivää ollut ja videoita on kyllä katseltu pitkin internettiä. Saan pakitustyylistä nyt noin 0.5m edun vauhdittomaan työntöön verrattuna.

Taustatietoja:

19v 170cm/81kg

Kyykky: 5x107.5kg
Penkki: 5x65kg
Mave: 5x140kg
Pystypunnerrus: 5x42.5kg
Vauhditon pituus: 235cm

Jutun juoni lienee räjähtävä voima. Kysymys kuuluukin, että millä tuota voimaa lähteä treenaamaan. Olisiko painonnosto liikkeet hyviä? Ja mitenkä usein tuota kuulaa uskaltaa työnnellä ja voiko sitä huoletta viskoa niinä päivinä kun ei levytankoon koske vai olisiko se hyvä tehdä samana päivänä vaikka ennen treeniä?

Painonnostoliikkeet on ylivetoja teholajien voimanhankintaan. Niillä huippuheittäjät/työntäjätkin paljon treenaa. Lisäksi kyykkyjä, erilaisia vetoja yleisvoimaliikkeeksi. Lisäksi loikat, aitahypyt, spurtit ym. nopeus- ja kimmoisuustreenistä on hyötyä. Ja sitten tietenkin lajitreenikin mahdollisimman järkevästi toteuttuna, mutta siihen en osaa vastata.

Kun niitä tehoja alkaa jonkin verran kropasta löytyä, niin tuo vauhditon pituuskin on lähempänä 3m kuin 2,5m.

Tuossa esimerkiksi Arsi Harjun tuloksia (http://www.perho.com/arsi_harju/avaimet.html)

Lentävä 20 m 2.14
Cooper 2800
100 m 11.67
Korkeus 180
Vauhditon pituus 318
3-tasatassua 10.50
Penkkipunnerrus 250
Takakyykky 300
Etukyykky 240
Kuulanheitto pye 2080

Jaloissa on paljon voimaa ja räjähtävää voimaa (korkeus, pituus, kyykyt). Penkkituloskin herättää kunnioitusta. Syömällä paljon, kasvamalla isoksi ja treenaamalla kovaa saa isot raudat liikkumaan.

Jos ite alkaisin treenaamaan kuulantyöntöä, niin ihan päälimmäinen prioriteetti olis työntötekniikan hiominen mahdollisimman hyväksi, koska ilman hyvää tekniikkaa sä et saa itsestäs tehoja siihen työntöön. Siihen auttaa toisto toiston perään, eli viskot sitä kuulaa paljon ja ajatuksella. Pyri aina keksimään vikoja ja korjaamaan niitä.
Heti toisena tärkeysjärjestyksessä tulis perusvoiman rakentaminen ihan koko kroppaan. Salilla treenin pitäis keskittyä aina siihen, että pitkällä tähtäimellä rautaa nousee perusliikkeissä enemmän. Erityisen tärkeinä liikkeinä mä pitäisin kyykkyä ja penkkiä, mutta sitten täytyy muistaa ylläpitää hyvä voimatasapaino, eli käytännössä panostaa kaikkiin lihaksiin tasapuolisesti. Painonnostoliikkeet on hyviä kyllä, mutta niidenkin tekniikan tulis olla hyvällä tasolla, että sä saat niistä jotain irti. Sitten älä lähde siihen, että haet kaikissa liikkeissä mahdollisimman lyhyen liikeradan, koska mitä hyötyä siitä on kehon voimistamisen kannalta? Eli tee voimanostoliikkeitä, mutta älä voimanostoperiaatteilla. Uskallan heittää ilmoille sellaisen väitteen, että kyykyssä tavoitteena pitäis olla aina että takareidet peittää pohkeet, jos tarkoitus on tulla vahvaksi. Siinä on tosin omat haasteet ja esimerkiksi alarangan pyöristyminen on tosi yleinen kompastuskivi, joka pitäis hoitaa pois ennen kun voi kyykätä kunnolla.
Sitten perusvoiman ohessa tärkeitä on muutkin pohjaominaisuudet, eli liikkuvuus, voimatasapaino ja muutenkin yleinen tasapaino koko kropassa (kireydet pois) ja kimmoisuus. Näistä mä en juuri kummempia osaa selittää.

Sun kannattaa tosiaan noita voimatasoja hilata ihan reilusti ylöspäin, koska ne on vielä sen verran alhaalla että pelkästään siitä tulee suhteellisen helppoja senttejä kuulantyöntöön. Sitten se tekniikka. Tä on mun oma tapani selittää sen osuus: sun lihasten voimantuottopotentiaali ja muut fyysiset ei-hermostolliset ominaisuudet antaa sulle jonkun tietyn maksimin, jolla sä teoriassa pystyt tuottamaan tehoa kuulaan. Tää teho lähenee 100% sitä mukaa kun sä opit tekniikkaa paremmin. Tähän sisältyy liikeradan oppimisesta ja lihassupistusten ajotusten oppimisesta aina yksittäisten motoristen yksiköiden synkronoituun syttymiseen ja syttymistaajuuksiin*. Käytännössä sä et ikinä tuu saamaan 100% tehoa, koska se vaatisi täydellisyyttä. *Huom. räjähtävä voimantuotto ja nopeus on hermosto-ominaisuus ja sitä pitäisi treenata vaan siinä tietyssä liikkeessä, johon sitä halutaan. Nopeuspenkin nopeus ei siirry mihinkään muuhun kuin penkkiin.
Tekniikka ja voima kulkee aikalailla käsikädessä tässä. Ilman voimaa sä et voi työntää pitkälle vaikka tekniikka olis täydellinen ja ilman tekniikkaa sä et pysty hyödyntämään voimaa, vaikka sulta löytyis sitä valtavasti.

Mielenkiintoinen aihe ja siksi tuli vähän pidemmälti pohdittua. Mulla ei mitään tietäjätakuuta sitten ole, vaan ihan silkasta mielenkiinnosta tulee näitä ajateltua syvemmin ja ajatusvirheitä/asiavirheitä hyvin mahdollisesti on. Myös eriäviä mielipiteitä löytyy varmasti.

Kiitoksia kaikille vastauksista.

Joo on tullu nuo topicit ja treenipätkät(varsinkin Jacko Gillin) katsottua moneen kertaan. Aika räjähtävää treeniähän tuo Jacko vetää. Kaivamaan jäi vaan se, että onko tuollaisella räjähtävällä treenauksella mahdollista kasvattaa myös voimatasoja yhtä nopeasti ja varmasti kuin perus voimatreenillä. Conny Karlsson jossain pätkässä joskus mainihti, että kuulantyöntäjällä täytyy olla voimaa, mutta sen voiman pitää olla räjähtävää eikä "jäykkää". Painonnosto liikkeitä olen jo harjoitellut ja ne muutenkin liikkeinä kiinnostavat joten tekisi mieli ottaa treeniin mukaan. Tälläistä ohjelmaa ajattelin 1 on 1off ja toivon että saan siitä asiantuntevia mielipiteitä.

Treeni A:

Tempaus
Pystypunnerrus
Takakyykky

Treeni B:

Työntö
Penkki
Mave

Sarjat 3-5 toistot 3-5 per sarja. Penkki/pystäri räjähtävästi ja Mavessa vaihdan tähän asti palvelleen sumon takaisin kapeaan tyyliin. Mielipiteitä?

Itsellänikin pistänyt kuulakärpänen ja kovasti. Aina treenatessa on mielessä pyörinyt vanha yleisurheilu harrastus ja voimien hyödyntäminen niissä kuviossa. Alkuun täytyy sanoa että vieläkin vähemmän raa'asta maksimivoimasta on hyötyä kuin luulisi :D Se täytyy jalostaa kaikissa heitto-/loikka-ja pikamatkoilla räjähtäväksi voimaksi jotta siitä on juuri hyötyä (toki isolla maksimilla on resulssit nostaa nopeasti isompaa rautaa).

Itselläni mitat 178cm 85kg ja

Penkki +130kg
Kyykky 9x120kg
Mave 220kg

Raaka riveä olen ruvennut treenaamaan mutta ilmeisesti sitä räjähtävyyttä puuttuu tekniikan lisäksi koska jo omanpainon nostaminen tuottaa ongelmia.

Nimenomaan kuulaa varten kannattaa ilmeisesti panostaa kylkiin, eikä vähiten sen takia että ne eivät juuri rasitu monen treenissä salilla, sekä tietysti keskivartaloon ja eritoten jalkoihin. Kuulamiehillä on hirmunen kyykky.

Penkki on itsestään selvyys, ja kapeaa kannattaa myös tehdä ja nopeuspenkkiä, siitä on myös hyötyä maksimia ajatellen.

Tekniikkaa kannattaa harjoitella kevyellä painolla / ilman painoa paljon. Itse ajattelin eka saada sen n.10 metriä paikalteen pukattua (vauhdilla jotain tuon verran ekat työnnöt olivat) että alan sotkemaan vauhtia enemmän tuohon työntöön. Tekniikka kun tuppaa hajoamaan vauhdin kanssa.

Yksi asia mikä on mietityttänyt on että pyörähdyksellä on mahdollista saada enemmän mittaa työntöön kuin pakittamalla, ja kun itsestäni ei mitään isoa monsteria saa niin vauhista tulisi saada mahdollisimman iso hyöty. Pakittamisen omaksuminen kunnolla on vain kuullemma huomattavasti helpompaa kuin pyörähtämisen. Muistaakseni isoimmat luvut huipputyöntäjien vauhdittoman ja paikalteen työnnön välillä ovat olleet 5 metriä.

Nuorempana tuli käytyä kisoissa, siis alle 15veenä.

Nyt taas 10vuoden tauon jälkeen kiinnostunu kuulantyöntöä käydä kokeilemassa, miesten kuula menee noin 11-11,5m riippuen miten salitreenit on kipettäny lihaksia.
Itse treenaan ihan elaston 2jakosella ohjelmalla

Penkki 100kg
Kyykky 130kg
Mave 160kg

Tekniikka on vaan tärkeä tässä lajissa

Itse tyontanyt 11.90metria viime talvella kymmenottellussa, joten en todellakaa mikaan ekspertti ole. Muttak uten ylla mainittu sun taytyy oppii se tekniikka hyvin jotta voimista on mitaan hyotya. Ja kuulantyonto ei ole kovin helppo oppia itse videoita katselemalla. Niin paljon siina on eri vaiheita. Laita vaikka video tanne niin voi yrittaa vahan vinkkia antaa. Itsella teoria paremmin hallussa kuin kaytanto :D

Tuossa esimerkiksi Arsi Harjun tuloksia (http://www.perho.com/arsi_harju/avaimet.html)

Lentävä 20 m 2.14
Cooper 2800
100 m 11.67
Korkeus 180
Vauhditon pituus 318
3-tasatassua 10.50
Penkkipunnerrus 250
Takakyykky 300
Etukyykky 240
Kuulanheitto pye 2080

Toivottavasti kukaan ei sitten luule, että nuo tulokset olisi tehty samassa kunnossa. :D Eli tyyliin tuo 100 m enkka on juostu joskus nuorena ja laihana poikana.

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
En oikeen nää syytä miksi tonne oltais laitettu tulos jostain teinivuosilta, kun otsikkona on "Menestyksen avaimet" ja Arsi ei vielä laihana poikana tainnut olla menestyksensä huipulla (oliko ees koskaan laiha poika? :D). Iso massa ei kyllä oo esteenä nopeudelle, jos vaan on voimaa liikuttaa sitä massaa. Enempi se häiritsee esimerkiksi coopperissa. Onhan noi isotkin kuulantyöntäjät ketteriä ja sulavaliikkeisiä, eihän se kuula muuten mihinkään lentäis. Kun kattoo sitä kuulan lähtönopeutta niin ei paljoo voi hitaudesta puhua.
Saatan kyllä puhua ihan puutaheinää, mutta mä en nää ongelmaa jos takakyykky on 300kg ja 100m juoksu alle 12sec.

Uskoisin kyllä että on tehty ihan "kisakunnossa" tuo satasen enkka. Harvinaisen kovia ovat pinkomaan noita lyhyitä matkoja nuo mörssärit juurikin sen takia että löytyy sitä voimaa jaloista.

No juuri siksi että se näyttää hyvältä listassa ja halutaan tehdä kaverista legendaa.

Uskotteko tosissaan, että tossa kunnossa hyppää korkeutta 180 cm :D Yhtä hyvin voi alkaa opettaa ryhävalasta lentämään.
http://www.youtube.com/watch?v=ij-g2mnv4_g

Nuo tulokset tosiaan ovat koko uran ajalta, eli osa tehty kevyempänä. Mutta tuo sata metriä voi olla tehty isossakin kunnossa koska Halvarilla oli vielä enemmän ylimääräistä ja pinkoi kanssa 100 metriä 11.xx.

No sen oon ainakin oppinut urheilua seuratessa, että ihan sama mitä mä itse uskon, jotkut ihmiset kykenee suorituksiin joita normitallaajan on vaikea ja jopa mahdoton käsittää. Sitten kun on huippukuulantyöntäjän fyysiset ominaisuudet, niin siinä on enää turha arvioida paljonko se massa kyseiselle henkilölle painaa. En mä tietenkään pidä jossain netissä olevia numeroita täysin luotettavana tietona, mutta en mä myöskään voi kivenkovaa väittää että ei oo mahdollista. Mistä mä voisin tietää onko se mahdollista vai ei?

Ettei tartte spekuloida, niin suurimmasta osasta noista Arsin tuloksista löytyy tekovuodet ihan Arsin sivuilta osiosta KEHITYS. Lentävä 20m on esim. tehty vuonna 1990 eli 16-kesäisenä. Ei se Arsi mikään rimpula silloinkaan ollut, mutta antaa vähän perspektiiviä.

EDIT: Pienen typon takia näyttää myös rivettäneen samana vuonna toista tuhatta kiloa :worship:

Toisaalta vuodelta 94 lentävä 20m on 2.17 (vrt. 2.14) ja vauhditon pituushyppy oli parhaimmillaan vuonna 98, 318cm joka sekään ei oo edes kevyelle ihmiselle mikään huono tulos. Vuonna 1990 vauhditon pituus oli 287, että jos sitä painoa tosiaan on tullut paljon lisää niin ei se ainakaan miehen hyppyä haitannut.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom