Treenaavia diabeetikkoja?

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Löytyyköhän täältä ns. "tosissaan treenaavia tai edes säännöllisesti urheilevia diabeetikkoja? Itsellä ykköstyypin diabetes ja olisi mielenkiintoista kuulla muilta kanssa diabeetikoilta vinkkejä ja juttuja treenaamiseen liittyen.
Omalla kohdalla tauti aiheuttaa silloin tällöin pieniä kommervenkkejä ja eniten itseä ketuttaa kun joutuu sokerien laskun yhteydessä "syömään liikaa". Välillä kun tuntuu ettei sokerit meinaa millään pysyä tarpeeksi ylhäällä kovan treenin aikana tai sen jälkeen. Muutama kilo pitäisi myös vielä pudottaa joten tästäkin syystä pitäisi ruokavalio saada pidettyä kasassa.
Kokemuksia? Jutustelua? Vinkkejä?

Juu määkin oon ykköstyypin diabeetikko ja käyn salilla melko säännöllisesti. Hankala tuosta on mitään ainakaan lähteä sua mitenkään neuvomaan, pitäis tietää lähinnä treeniajat, pistosajat ja syöntiajat. Nuo asiat kun on tiedossa ja elää sen mukaan, ei pitäis olla mitään ongelmia verensokereiden kanssa, koska muutoksia on helppo tehdä suuntaan ja toiseen. Jos päivärytmi on epäsäännöllinen, kuten se mulla on, muutosten tekeminen on hankalaa. Jos nyt muutoksia haluaa lähteä tekemään, niin insuliinin päiväannokset vain pienemmiksi. Tähän muutokseen ei tartte edes olla lääkäri :)

Joo itellä on kans ykköstyypin diabetes ja ei oo haitannu urheilua oikeestaan yhtään. Lätkää on tullu pelattua about 15 vuotta, parhaimmillaan b:n ykkösdivaria mut lätkä on jo jääny vähemmälle. Nyt oon käyny salilla 6 kertaa/vko. Ainoo mitä oon huomannu ni treeni (varsinki TOSI raskas) nostaa sokeriarvoja ihan älyttömästi ja sit viel ku ei kauheen matalilla arvoilla uskalla lähtee treenaan.. Kreatiinii en oo vielä uskaltanu koittaa!!!!

Mulla on ihan sama. 1h-1,5h:n treenit vain nostaa sokereita. Pari viikkoa takaperin tehtiin 20 km:n kävely/hölkkä lenkki ja aikaa meni melkein kolme tuntia. Silloin oli kiva, että oli sokeria mukana. Tosin en mitannu sokereita, kuin vasta kotona.

Ite olen kreatiiniä käyttäny palkkarissa, mutta en ole havainnu mitään merkittävää hyötyä kyseisestä aineesta. Kreatiinin käyttö ei näkynyt myöskään verikokeissa arvojen muutoksena.

Kreatiinista sen verran, että kaverini 1-tyypin diabeetikkona kävi verikokeissa ja hieman olivat kreatiniiniarvot suositeltua korkeammat. Ilmeisesti diabeetikoilla vaikuttaa munuaisten kuormaan nuo arvot. Hän oli siis miltei päivittäis palkkarissa saanut sen 5g kreatiinia ja käyttö jatkuu edelleen. Eli siis vaikka arvot hieman koholla (luonnollisesti) niin turvallisesti voi jatkaa. Hän ei tosin tankannut missään vaiheessa.

Itse en diabetesta sairasta, mutta pikkuveljelläni sellainen on. Ihan normaalisti hän pystyy urheilemaan, ainoa ero on että aina pitää olla nopeata hiilaria mukana verensokerin laskun varalle, ja joidenkin lisäravinteiden käyttöä ei suositella.

Itse en diabetesta sairasta, mutta pikkuveljelläni sellainen on. Ihan normaalisti hän pystyy urheilemaan, ainoa ero on että aina pitää olla nopeata hiilaria mukana verensokerin laskun varalle, ja joidenkin lisäravinteiden käyttöä ei suositella.

Oisko heittää esimerkkejä?

Oisko heittää esimerkkejä?
Diabeetikko voi syödä kaikkia lisäravinteita niin pitkään ennenkuin munuaisvaurioita näkyy/valkuaista virtsassa. Silloin on syytä lopettaa / rajoittaa esim proteiinin käyttöä.
Kreatiinilla myös sama.
Diabeetikoille ei sen takia lisäravinteita suositella, koska munuaiset/ muut sisäkalut käyvät kovemilla kierroksilla, eli rasittuvat enemmin kuin normaalilla ihmisellä.
Sama pätee alkoholiin, kaikki kohtuudella jos sitä haluaa nauttia.

Oon sairastanu diabetesta 18vuotta ja nuorempana pelasin jääkiekkoa 14 vuotta ja nyt säännöllistä kehonrakennusta olen harrastanut 3vuotta.
Osittain diabeetikon on jopa helpompi noudattaa säännillästä ruokavaliota punttaamisen ohessa, kun taas normaalin ihmisen. Itse syön 2-3 tunnin välein ja aterioita tulee päivässä 5-7kpl.
Treenaan 5-6 kertaa viikossa, enkä näe mitään estettä treenamiselle.
Aamu sokerini ovat ainut huonoasia hoidossani, mutta tämä johtuu pitkävaikutteisen pistoajasta, sekä määrästä, myös treeni vaikuttaa tähän ilmiöön itselläni. Kokeilemalla selviää.

Täältä kans löytyy yksi kappale I-tyypin diabeetikko 18-vuotta olen tämän taudin kanssa paininut. Reenailen salilla 4 kertaa viikossa ja nyt reilun vuoden verran käynyt kerran viikkoon vastapainona puntille uimassa. Olen noin 4 vuotta treenaillu ja ei ollu diabeteksesta treenien kanssa mitään ongelmaa, mutta yli kaiken kyllä ottaa pattiin kun joutuu välillä pakosti syömään, eikä pysty noudattamaan terveellistä ruokavaliota. Varsinkin nää yö syömiset on iha hanurista. Muutaman kerran diettaillu ja todennut tommosen vähähiilihytraattisen dietin toimivaksi ja saanut siten itsensä ihan tiukkaan kondikseen, mutta suosittelen kyllä ettei missään vaiheessa päästä itseään paisumaan ihan tolkuttomaksi, koska kyllähän tän taudin takia tuo diettaaminen hankalaa on. Itse en ainakaan mitään sikabulkkeja koskaan ole vetänyt, jos muut on niin kertokaa kokemuksia!??

Olen myös huomannut, että mitä paremmassa tasapainossa nuo sokerit ovat sitä paremmin puntillla kulkee.

Osaakos joku valottaa, että miten tuo insuliini vaikuttaa lihaskasvuun, kun jonkinmoinen kasvuhormonihan se on, mutta käsittääkseni ei sitä liikaakaan saa olla. Kiinnostaa tietenkin, koska joutuu itse sitä insuliinin määrää säätelemään.

Herve, itsellä ollut d1 vuodesta 2003 ja tuosta pari vuotta ja alotin punttailut.
Tammikuusta kesäkuuhun otin ensimmäisen dieetin ikinä mun urallani ja onnistui ihan ok, -12kiloa sain tiputettua painoa ja sen huomasin kun kilo sillontällön lähti niin pitkävaikutteista sai aina 1-3 yksiköllä vähentää.
Ennen dieetin lopetusta pistin pitkävaikutteista enään 3-5 yksikköä 2x päivään jonkun reilun 40yksikön sijaan. Sitten tuli alotettua se ensimmäinen oikea bulkkikin mutta sitä kesti tasan kesälomiin ja nyt 4 viikon tauko gymiltä ja ensi viikolla pitäisi startata taas täysillä. Nyt tulee insuliinia tykiteltyä 18yks 2x päivään, varmaan saa alkaa seurailemaan ja hieman laskemaan kun treenit alkavat.

Itellä ei järin hyvä pitkäaikainen verensokeri ole ollut nyt pariin vuoteen jostakin syystä, viime kerran pitkäaikainen 8.0 joka on matalin nyt tuona aikana. Mutta ihan ok on kulkenut silti ja joku mainostikin että hyvällä vs tasapainolla saa parempia tuloksia niin pitää itselläkin paikkaansa, huomaa tiettyinä viikkoina kun pysyy sokerit haarukassa.

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Moi! Mukavaa että tällainen ketju avattiin :)

Yllättävän paljon löytyy 1-tyypin diabeetikkoja tältäkin palstalta. Ei se tosin mikään ihme ole, kun Suomessa tätä sairastavia on yli 40 000.

Itselläni ollut D1 yli 10 vuotta ja hyvä hoitotasapaino on ollut omasta mielestäni. Pitkäaikais verensokeri ollut myös hyvää luokkaa. Nuorempana harrastin uintia SM-tasolla, mutta olen sen lopettanut muutama vuosi takaperin ja nykyään käyn salilla ja lenkkeilen. Itse näen liikunnan melkein elinehtona diabeetikolle. Oletteko koskaan olleet esim 2 viikkoa kokonaan harrastamatta mitään liikuntaa? Silloin ainakin itselläni verensokerit heittelee laidasta laitaan ja saa mittailla jatkuvasti, kun ei oikeasti tiedä mihin suuntaan se seuraavaksi menee. Kun liikkuu säännöllisesti niin sokerit pysyy hyvinä ja se on diabeetikolle se kaikkein tärkein asia jos terveyttä mietitään.

Olen huomannut, että kilpakehonrakennukseen ei 1. tyypin diabeetikolla oikein ole mahdollisuuksia. Dietin aikaisten ruokailujen suunnitteleminen menee niin vaikeaksi koska hiilareita on pakko syödä. Esim. kun dietillä usein tehdään puntin lisäksi aerobista, jolla pyritään lisäämään kalorinkulutusta, tämä etu häviää diabeetikolla koska joutuu ottamaan hiilaria kuitenkin heti perään ettei tule hypoja. Ja ketoosidiettihän voi olla diabeetikolle hengenvaarallinen, koska siitä voi aiheutua ketoosiasidoosi eli happomyrkytys.

Toki jos osaa suunnitella kaikki syömiset, liikunnat ja pistämiset oikein ja diettaa ns. vähärasvaisella dietillä eli syö hiilareita ja proteiinia (jättää rasvat vähiin) niin voihan sekin onnistua. Itse olen sitä usein miettinyt, että jos oikeesti diettais itsensä johkin 5% rasvoihin, niin mihin sitä insuliinia sitten pistää? :D Rasvakudokseenhan se pyritään pistämään ja jossei sitä paljon ole niin on aika kinkkiset paikat. Insuliinin pistäminen lihakseen ei ole kovin terveellistä koska sieltä se imeytyy monta kertaa nopeammin ja voi täten aiheuttaa ei-toivottuja reaktioita. Itse jouduin vaihtamaan Lantuksen pistämisen reidestä mahaan, koska reidestä ei löydy yhtään sitä rasvakudosta ja pistos meni lähes poikkeuksetta lihakseen ja se ei tosiaan tunnu kovin kivalta.

Olen ite käyttänyt monta vuotta jo proteiinijauheita ja kreatiinia yms. ja en koe niistä olevan itselleni haittaa. Kohtuudella niitä tietysti kannattaa vetää.

Onko täältä kukaan 1. tyypin diabeetikko vetänyt rasvaprosentin todella alas ja jos on, niin miten hoidit pistokset silloin? Entäpä mihin muut laittavat pitkäaikaisen insuliinin? Luulisin, että jääkiekkoilijat ei ainakaan laita reisiin?

Osaakos joku valottaa, että miten tuo insuliini vaikuttaa lihaskasvuun, kun jonkinmoinen kasvuhormonihan se on, mutta käsittääkseni ei sitä liikaakaan saa olla. Kiinnostaa tietenkin, koska joutuu itse sitä insuliinin määrää säätelemään.

Löysin tämmöisen kirjoituksen diabetes keskustelufoorumilta:

"Kehonrakennusta:
Insuliini on varastointihormoni, eikä se juurikaan edesauta lihasten kasvua. Matalat ja korkeat sokeritkaan ei vaikuta lihaskasvuun.

Insuliini lisää ravintoaineiden ottoa soluihin, kun kyseessä on lihaksen kasvu, tavoitteena on saada sitä proteiinia soluihin, mutta jos niissä soluissa on jo tarpeeksi energiaa ainoa seuraus on lihominen. Kehonrakentajat toteuttaa tämän syömällä ensin paljon proteiineja, ja sen jälkeen runsaasti hiilihydraatteja, jolloin erittyy insuliinia, joka saa veressä olevat ravintoaineet (tässä tapauksessa proteiinin) siirtymään solujen käyttöön. Eli käytännön hyötyä ulkopuolisesta insuliinista ei tässä tapauksessa ole, koska terve elimistö erittää sitä samalla tavalla syömällä hiilihydraatteja. Tasaista insuliinin määrää pidetään tärkeämpänä kuin satunnaisia korkeita insuliinipiikkejä.

Muista myös että jos syöt runsaasti hiilihydraatteja, elimistösi käyttää niitä energianlähteenä ja rasvanpoltto, eli laihtuminen, ei silloin onnistu.

Illalla ennen nukkumaanmenoa ei tulisi saada hiilihydraatteja, eikä täten myöskään insuliinia, koska liika iltainsuliini estää lihasten kasvua yön aikana. Sensijaan proteiinin saanti illalla on suotavaa, että yöllä on mitä käyttää lihasten kasvattamiseen. Levossa se lihas kasvaa."

Eli en usko että diabeetikko voi mitenkään "hyödyntää" sairauttaan kikkailemalla pistoksilla ja syömisillä jotenkin. Hyvä hoitotasapaino tuo varmasti parhaat tulokset.

Täältä löytyy kans 17-vuotias (alle kaks viikkoa niin 18!) diabeetikko. Todettiin 4 vuotta sitten. Harrastin vielä 16-vuotiaaksi asti SM-tason lentopalloa jolloin into harrastukseen loppui, ja aloitin kamppailulajit ja punttisalilla käymisen. Hokutoryu, BJJ ja vapari harkoissa olen käynyt. Parhaimmaksi hoidoksi olen huomannut alotettuani punttailun, on säännölliset ruokailut. Sitähän kaikille painotetaankin mutta kyllä minulla alkoivat verensokeri arvot osua kohdilleen ennen reenejä ja oli miellyttävä reenata. Joskus taas ketuttaa kun on korkeat ja reeneistä ei meinaa tulla mitään, tai pitää välillä käydä litkimässä mehua tai siripiriä. Joku mainitsikin tämän syömisen, varsinkin yöllä, se vasta ärsyttääkin kun on noudattanut säntillisesti oikeanlaista ruokavaliota ja sitten tulee matalat ja blaah. Mutta eiköhän se tästä, reenaan kovaa ja tuloksia on kyllä tullut.

Ihan hyvin voi diabeetikko syödä lisäravinteita,ellei sitten tiedä,että suvussa olisi jotain munuaisongelmia jo valmiiksi tai jotain vastaavaa...

Suosittelen kaikkia diabeetikkoja,että laitatte vaikka 1-yksikön inskaan menemään ennen treenejä,treenit kulkee paremmin kun on insuliinia kierrossa,kun se että ei olisi ollenkaan.
Ja myös sitten palautusjuomaa litkiessä pitäkää huoli,että on sitä hiilaria senverran paljon että joudutte pistämään sitä insuliinia,koska ei sitä massaa muuten kerry.

Puolet elämästä tultu sairasteltua 1-tyyppiä. Salilla on tullut käytyä muutaman vuoden ajan säännöllisesti, ja ei varmaan koskaan ole ollut näin hyvässä hoitotasapainossa. Bodailuhan sopii siinä mielessä taudin kanssa loistavasti yhteen, jos/kun tulee laskettua tarkasti mitä suuhun laittaa. Eikä ole ollut minkäänlaisia ongelmia lihasten kasvattelussa. Samanlaisia havaintoja olen tehnyt mitä muutkin, että verensokeriarvot ennemminkin nousevat kuin laskevat tuollaisesta bodaus- ja voimatyylisestä treenistä salilla.

Petskulta tulikin hyviä vinkkejä.

Ketjun aloittajalle (ja miksei muillekin) sanoisin, että koita opetella ennemminkin pistämään vähemmän insuliinia, kuin sitten sitä matalaa paikkaamaan syömällä. Tuolla vältät niiden "turhien" hiilarien syömistä ja helpottaa samalla myös painon laskemista.

Itsellä myös tuntuu sokerit olevan koholla tiukan reenin jälkeen, joinkin pitkään palkkarina lähestulkoon pelkkä prodea, kun pelkäsin, että nuo nopeat hiilarit nostavat sokerin pilviin ja tuntui jotenkin hölmöltä pistää ylimääräistä insuliinia sen takia, mutta nykyään ihan kunnon palkkarit aina naamaan reenin jälkeen ja insuliinia koneeseen. Kaiken maailman kreatiineja ja treenibuustereita tullu vedeltyä, enkä mitään haittaa ole kokenut.

Siksi tuosta insuliinista olin kiinnostunut kun, välillä jossain lukee, että se on hyväksi ja toisessa puolestaan että pahaksi lihas kasvulle, blokkaa muita hormoneja. Ja sitten vanha duuni kaveri, joka on aika kovan luokan painonnostaja. Tokaisi kerran, että laita extra määrä insuliinia niin kasvat isoksi ja lisäsi vielä, että hyvä hormoni kun siitä ei voi jäädä kiinni :)

Mikäs siinä ketodietissä on diabeetikolle pahaksi. Kaksi kertaa olen ketolla ollut tosin dietit olivat vain 2 ja 3 viikon mittaiset. Jatkossa en kyllä enää aio pitää on niin levoton ja voimaton olo, eikä treenit kulje mihinkään. Huomasin myös ketolla sen, että jotenkin ihmeellisesti dietin edetessä myös proteiinit nostivat sokeriarvoja. Esim jos sokerit olivat hyvät ennen ateriaa ja söin tonnikalaa jossa ei ole hiilareita, niin sapuskan jälkeen ne nousivat.

...Entäpä mihin muut laittavat pitkäaikaisen insuliinin? Luulisin, että jääkiekkoilijat ei ainakaan laita reisiin?

Entisenä jääkiekkoilijana oon laittanu aina reisiin ja tulee kyl kauheita paukamia melko usein. Laitan kyl aika isoja annoksia kerralla et varmaan seki vaikuttaa. Ja vaikka ny ite sanonki, ni jalat on hyvässä kunnossa ja yks "vahvimmista" osa-alueista mun kropassa :D

Täällä kans yksi 22v diabeetikko. Koko elämäni oon satunnaisesti treenannut, mutta viimeisen vuoden oon saanu pidettyä ihan jatkuvaa treeniä yllä. En usko että sairaudesta on muutoin haittaa treenille, mutta jos verensokerit on ihan taivaissa niin tuntuu ettei treenistä tule yhtään mitään. Eipä kai keho silloin toimi ihan optimaalisesti muutenkaan. Siksipä itse pistän ihan järjestään 2-3 yksikköä pikaa ennen treeniä, ja yleensä silti verensokerit on noussut yli kymppiin treenin loputtua. Palkkarina menee ihan normi whey ja malto sekoitusta.

Keväämmällä pidin 12 viikon dietin jonka tarkoituksena oli saada rasvat sellaisiin lukemiin että päkki (olematon) näkyisi. Missään nimessä en ollut lihava tai mitään, mutta siltikään tuon 12 viikon aikana ei tirissyt fläbää senkään vertaa mitä olin toivonut, eli olisikohan diabeteksella jotain vaikutusta diettaamisessa. Seurasin meinaan tosi tarkasti about 1800/2200 kcal (lepopäivä/salipäivä) ruokavaliota, ja dietin loppupuolella vaihdoin tuon vielä 1600/1900 sykliin, mutta siltikin tuntui ettei rasvan palaminen mitään kovin tehokasta ollut. Rasvaprosentti tippui silmämääräisesti ehkä 17% -> 13% tai jotain, oletin kyllä että olisin päässyt parempiin tuloksiin. Lipsumisiakaan ei tullut ehkä neljää tai viittä ryyppypäivää enenmpää tuon kolmen kuukauden aikana. Tarkoitus olisi koittaa uutta diettiä tässä syksymmällä, harmillisesti vaan opinnot (ja opiskelijabileet) alkavat taas eli saapi nähdä kuseeko koko touhu alkoholinkäyttöön :P

Mikäs siinä ketodietissä on diabeetikolle pahaksi. Kaksi kertaa olen ketolla ollut tosin dietit olivat vain 2 ja 3 viikon mittaiset. Jatkossa en kyllä enää aio pitää on niin levoton ja voimaton olo, eikä treenit kulje mihinkään. Huomasin myös ketolla sen, että jotenkin ihmeellisesti dietin edetessä myös proteiinit nostivat sokeriarvoja. Esim jos sokerit olivat hyvät ennen ateriaa ja söin tonnikalaa jossa ei ole hiilareita, niin sapuskan jälkeen ne nousivat.

Diabeetikon elimistö alkaa muodostaa ketoaineita jotka lopulta johtavat happomyrkytykseen. 8% happomyrkytyksen saaneista menehtyy. Voihan sitä ketoosilla olla, jos tasaisesti mittailee ketoaineita virtsasta. Eli tarvikejakelusta saa niitä liuskoja johon kustaan ja saa sen tuloksen että onko ketoaineita vai ei. Itse en tähän leikkiin ryhtyisi.

Ja juuri tuokin, mitä tossa mainitsitkin, eli verensokerit nousee vaikkei syö hiilareita. Ainakin itellä muutamien viikkojen keto-kokeilujen jälkeen meni elimistö ihan sekaisin ja ei ikinä tiennyt mihin suuntaan sokerit menee vaikkei syönyt mitään hiilaripitoista.

Yksilöllisiä juttuja, paitsi tämä happomyrkytys. Sen kanssa ei kannata pelleillä. Muutenkin on hyvä mitata tasaisesti ketoaineita virtsasta, ja jos on koholla niin hakeutua lääkäriin asap.

Toi on muuten jännä homma. En ole näitä liuskoja ommistanu varmaan 15 vuoteen. Jotenki ollu sitä mieltä aina, ettei niille ole mitään käyttöä, jos sokerit on kunnossa. Asiasto kolmanteen, joskus ollu lukevinani että verensokerimittari pystyis mittaan ketoaineita. Muistankohan väärin?

Suositut

Back
Ylös Bottom