Moi! Mukavaa että tällainen ketju avattiin
Yllättävän paljon löytyy 1-tyypin diabeetikkoja tältäkin palstalta. Ei se tosin mikään ihme ole, kun Suomessa tätä sairastavia on yli 40 000.
Itselläni ollut D1 yli 10 vuotta ja hyvä hoitotasapaino on ollut omasta mielestäni. Pitkäaikais verensokeri ollut myös hyvää luokkaa. Nuorempana harrastin uintia SM-tasolla, mutta olen sen lopettanut muutama vuosi takaperin ja nykyään käyn salilla ja lenkkeilen. Itse näen liikunnan melkein elinehtona diabeetikolle. Oletteko koskaan olleet esim 2 viikkoa kokonaan harrastamatta mitään liikuntaa? Silloin ainakin itselläni verensokerit heittelee laidasta laitaan ja saa mittailla jatkuvasti, kun ei oikeasti tiedä mihin suuntaan se seuraavaksi menee. Kun liikkuu säännöllisesti niin sokerit pysyy hyvinä ja se on diabeetikolle se kaikkein tärkein asia jos terveyttä mietitään.
Olen huomannut, että kilpakehonrakennukseen ei 1. tyypin diabeetikolla oikein ole mahdollisuuksia. Dietin aikaisten ruokailujen suunnitteleminen menee niin vaikeaksi koska hiilareita on pakko syödä. Esim. kun dietillä usein tehdään puntin lisäksi aerobista, jolla pyritään lisäämään kalorinkulutusta, tämä etu häviää diabeetikolla koska joutuu ottamaan hiilaria kuitenkin heti perään ettei tule hypoja. Ja ketoosidiettihän voi olla diabeetikolle hengenvaarallinen, koska siitä voi aiheutua ketoosiasidoosi eli happomyrkytys.
Toki jos osaa suunnitella kaikki syömiset, liikunnat ja pistämiset oikein ja diettaa ns. vähärasvaisella dietillä eli syö hiilareita ja proteiinia (jättää rasvat vähiin) niin voihan sekin onnistua. Itse olen sitä usein miettinyt, että jos oikeesti diettais itsensä johkin 5% rasvoihin, niin mihin sitä insuliinia sitten pistää? :D Rasvakudokseenhan se pyritään pistämään ja jossei sitä paljon ole niin on aika kinkkiset paikat. Insuliinin pistäminen lihakseen ei ole kovin terveellistä koska sieltä se imeytyy monta kertaa nopeammin ja voi täten aiheuttaa ei-toivottuja reaktioita. Itse jouduin vaihtamaan Lantuksen pistämisen reidestä mahaan, koska reidestä ei löydy yhtään sitä rasvakudosta ja pistos meni lähes poikkeuksetta lihakseen ja se ei tosiaan tunnu kovin kivalta.
Olen ite käyttänyt monta vuotta jo proteiinijauheita ja kreatiinia yms. ja en koe niistä olevan itselleni haittaa. Kohtuudella niitä tietysti kannattaa vetää.
Onko täältä kukaan 1. tyypin diabeetikko vetänyt rasvaprosentin todella alas ja jos on, niin miten hoidit pistokset silloin? Entäpä mihin muut laittavat pitkäaikaisen insuliinin? Luulisin, että jääkiekkoilijat ei ainakaan laita reisiin?