Treenaatteko kiertäjäkalvosinta?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja jalat
  • Aloitettu Aloitettu
3 kpl Basic Nutrition EAA -25%
Ikä
45
Galluppia vähän että
treenaatteko kiertäjäkalvosinta olkapäässänne säännöllisesti?

Jostain olin lukevinani (http://personal.inet.fi/koti/pehkonen/penkki/index.htm)
että kannattaisi treenata tai voi penkkiura loppua lyhyeen jos se repeää. Itse en ole moisesta kiertäjäkalvosimesta ennen kuullutkaan, mutta nyt taidan ottaa sen ohjelmaan päivittäin. oikea olkapää ainakin napsahtaa ikävästi kun testasin tätä liikettä ilman painoja.
hartia_kierto.gif

Sivuilla oli myös varoituksia penkkaamis otteesta. Että otteen leveyden pitäisi olla 65cm tai alle. Itselläni about mittaamalla se oli likempänä 85 senttiä.

Kaivakaas mittanauhaa käsiinne ja ilmoitelkaa vähän että
Minkälevyisillä otteilla itse penkkaatte?
(itse mittasin peukalosta peukaloon)

kiertäjäkalvosinta ei kannata treenata liikaa. pitää kuitenkin treenata juuri loukkaantumisriskin pienentämiseksi. tuollaista kuvan tapaa en ole kuitenkaan kokeillut, ihan käsipainoilla heilunut vaan.. penkkiote on itselläni maksimileveys (toki vaihtelen eri treeneissä), kuten lyhyillä ihmisillä taitaa usein olla, jos nyt en kauheasti ammu metsään. tosiaan ota kiertäjäkalvosimet mukaan treeneihin, ei liian usein, mutta joskus aina..

Kyllä vain tulee treenattua kerran pari viikossa.
Tuskin niitäkään kannattaa treenata joka päivä (päivittäin). Aivan samanlalailla näissäkin vaanii ylitreenaamisen vaara, kuin muissakin lihaksissa.

Liikkeet kannattaa tehdä pääsääntöisesti kevysillä kuormilla. Toistot 15 - 25 luokkaa, joskus tiukkoja kymppejä.
Ne jokatapauksessa kokevat rasitusta mm. penkatessa, jolloinka tuollaiset pitkät 'terapeuttiset' sarjat ovat juuri omiaan näiden varsinaiseen treenaamiseen.

Pikkusormet 81 cm viivalla on oteleveyteni. (etusormista mitattuna ~66-68 cm)

Heitän ennen olkapää- ja rintatreenejä pari 15-20 sarjaa lämmittelyiksi.

Silloin tällöin tulee vemputettua kun siltä tuntuu, noin kerran viikossa pari pitkää sarjaa. Ennen ei tullut kyllä tehtyä ollenkaan, mutta nykyään oon tosiaan jostain syystä niitä vaan ruvennut tekeen.

Penkki oteleveys: 67cm

Itselläni joku napsahti olkapäästä 10päivää sitten. En pysty tekemään kiertäjäkaljvosin liikkeitä koska juuri ne sattuvat. Esim penkatessa ei ole minkään laista kipua. Ainut kipu tulee tehtäessä noita liikkeitä (varsinkin liikkeen loppuvaihe).

Pystypunnerrusta edestä tai ylätaljaa niskantaakse en pystynyt tänään tekemään kun kokeilin kevyesti. Toivottavasti paranee. Ja kun se paranee niin rupean kyllä tekemään noita kiertäjäkalvosimia 1-2 kertaa viikossa.

Mulla tais toi kiertäjäkalvosin ärähtää vuosi sitten pystysoudussa.... puoleen vuoteen ei oikeen pystynyt penkkiä tekemään.... nyt on tilanne parempi vaikka toi olkapää vihloo perhanasti kun pistäää peukalon rintaa vasten ja nostaa kyynäpäätä sivulle... toinen käsi ei vihlo... että tämmöstä... :(

neutraali sanoi:
Silloin tällöin tulee vemputettua kun siltä tuntuu, noin kerran viikossa pari pitkää sarjaa. Ennen ei tullut kyllä tehtyä ollenkaan, mutta nykyään oon tosiaan jostain syystä niitä vaan ruvennut tekeen.

Aikalailla sama juttu minullakin. Pitäisi kyllä varmaan tehdä enemmänkin.

Mä rupesin tossa kuukausi sitten tekeen kiertäjäkalvosimia kun kyselin täällä että mitähän niillä mun pikkuisilla kotipainoilla vois tehdä.

Ei tota viitti salilla oikein tehdäkään. Hyvä liike kun vaikka kattelee telkkaria niin heitellä pari sarjaa.

Eli kaikilla meillä varmaan on kotona ne ekat käsipuntit, loistava liike niiden kierrätykseen. :D

Atkins sanoi:
Eli kaikilla meillä varmaan on kotona ne ekat käsipuntit, loistava liike niiden kierrätykseen. :D

Ai meinaatko noilla "ekoilla" käsipunteilla semmosia hienoja punasia 2.5 kg:n käsipainoja? :D Meiltä ainakin löytyy :D

M-Nutrition Sports Greens 1, 210 g, Lemon-Lime

Todella tykki viherjauhe

-33%
jeps, mäkin teen silloin tällöin kun jaksaa. Yleensä ennen penkkiä.
Alussa nousi ihan kivastikin painot, vaikka ei edes yrittänyt "tuloshakuisesti" vahvistaa kiertäjäkalvosimia.

nelkku sanoi:
tuollaista kuvan tapaa en ole kuitenkaan kokeillut, ihan käsipainoilla heilunut vaan..

Heitäkkö vinkkiä miten itse olet treenannut kiertäjäkalvosimia?
Kuvat olisi mukava höyste jos on hankala selittää.

jalat sanoi:
Heitäkkö vinkkiä miten itse olet treenannut kiertäjäkalvosimia?
Kuvat olisi mukava höyste jos on hankala selittää.

Tsiikaa sieltä pehkosen sivuilta. Muistaakseni siellä on niitä esitetty useitakin.

treenaanko kiertäjäkalvosinta - KYLLÄ!

Olkapäävaivoihini paras lääke! Penkki- ja pystypunnerrus ovat nykyjään kiellettyjen liikkeiden listalla. Olkapääni kestävät treenattavassa kunnossa säännöllisellä kiertäjäkalvosintreenillä (pitkät toistot, superpienet painot; liftariliike, rystyslyöntiliije jne. kyynärpää paikoillaan). Joudun tosin tyytymään olkapäätreenissä pelkkiin vipunostoihin, mutta silti okapäät ovat yksi parhaista lihasryhmistäni.

Kalvosimia KANNATTAA treenata.

Heikki

Hola,

kyllä teen kiertäjäkalvosimia - kerran viikossa.
Meni syksyllä olkapää p*skaksi ja lääkäriltä sain ohjeet treeniin.
Eli tota animaatiossa olevaa liikettä käsipainoilla ja sitten ulkokiertäjiä ristitaljassa, voi tehdä myös käsipainoilla, kuten linkin harjoituksessa nro2:
http://familydoctor.org/x1513.xml

edit: niijoo, en pysty normaali penkki enää tekemään, mutta kapeaa kylläkin, elikkäs se saa riittää..

Treenaan. Yleensä pari kevyehköä ja pitkää sarjaa alkulämmittelyn yhteydessä, siis ennen jokaista reeniä. Miksi näin? Ensinnäkin: tuleepahan tehtyä, kun se on heti alkulämmittelyn yhteydessä. Toisekseen: noin on rasitus jaettu useampaan pieneen osaan, ei niin, että tekisin vaikkapa viisi sarjaa yhden reenin yhteydessä.

Noi sarjat siis eivät ole todellakaan mitään loppuun asti vietyjä, rauhallista pumppailua vain. Yleensä käsipainoilla linnunpelättiliikettä (eli toi, mikä eka postaajan viestissä on kuvana, nimi tulee siitä, kun hartioiden ja olkavarsien pitäisi koko liikkeen ajan muodostaa suora linja, kuin linnunpelätillä), joskus taljassa hieman erilaista liikettä.

Mulla on kumma juttu, kun tavallinen penkkipunnerrus ja vinopena käsipainoilla sujuu kivuitta, vaikka pukkaisin niin kovan sarjan kuin menee tai maksimiykkösen. Sen sijaan vinopena tangolla ei onnistu yhtään, heti alkulämmittelypainoilla on kipua olkapäissä. Myös kapean penkkipunnerruksen kanssa saa olla tarkkana. Kummallista moinen. Varmaan suoritustekniikassa on jotain vikaa, pitäisi tarkastuttaa se jollain asiantuntijalla. Myös pystypunnerrusta pystyn tekemään lujaa niin tangolla kuin käsipainoillakin, ei kipuja.

Oletteko muuten kuminauhalla (semmonen marketista ostettava värikäs ja leveä) kiertäjäkalvosimia jumppaillut? Kokeilin semmoista äidin luona (lenkin pää jalkapohjan alle, toisesta päästä kädellä ote ja samaa liikettä tekemään, kuin tämän ketjun ekan postauksen kuvassa) ja oli yllättävän hyvän tuntuinen, koska vastus on niin tasainen ja pehmeä.

Tulee treenattua kahdesti viikossa, ennen penkkitreeniä ja ennen kapeaa penkkiä lämmittelyksi ja sitten molempien treenien jälkeen 2-3 sarjaa ja 2-3 liikettä yhteensä sekä sisä- että ulkokiertoa. Yleensä käytän noissa liikkeissä sekä käsipainoja, ristikkäistaljaa että vetokumeja. Pyrin myös vaihtelemaan kulmaa, missä treenit teen.

Angel of Death sanoi:
Ai meinaatko noilla "ekoilla" käsipunteilla semmosia hienoja punasia 2.5 kg:n käsipainoja? :D Meiltä ainakin löytyy :D
:D Jotain sellaista joo, tulee bonuksena vielä nostalginen olo kun liike on vaihtunut ajan saatossa jostain hauiskäännöstä kiertäjäkalvosimeksi.. :hyper:

Avaudunpa vaikka tähän threadiin näistä mun olkapäävammoista, voi olla syynä vaikka toi kiertäjäkalvosin, tai sitten jokin muu osa tosta olkapään lihaksesta. Voi olla vähä :offtopic:

Elikkäs, salilla ei oikeastaan mikään liike oo sillai vihlonu niitä tehdessä. Mutta kuitenkin vapaa-ajalla kun tota oikeeta kättä käyttää nii vihloo nii helvetisti tosta niinku olkapään keskiosasta vähän takanapäin olevaan osaan. Kesällä se ärty niin paljo että kuukauden välttelin kaikkia olkapäitä rasittavia liikkeitä. Noh, nyt sit en malttanu enää jatkaa tota olkapäätaukoo, nii vedin vähä vinoopenkkiä, vipunostoja sivulle ja tein ojentajia ylätaljassa. Noita liikkeitä en mm. ollu kuukauteen tehny, joten tein kyllä vähän pienemmillä painoilla. Noh nyt on kuitenkin taas olkapää nii kipeenä että vissiin ois lääkärillä vietävä näytettäväks.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom