Treenaatteko kiertäjäkalvosinta?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja jalat
  • Aloitettu Aloitettu
3 kpl Basic Nutrition EAA -25%
Mitä tarkoittaa muuten se, että olkapää naksuu vinopenkkiä tehdessä aika äänekkäästikkin, joka toistolla kuluu naks naks. Tämä tuskin liittyy kiertäjäkalvosimeen, mutta onkohan siitä mitään haittaa.

Teen pari sarjaa ennen penkkiä ja joskus vielä treenin päätteeksi. Pari kertaa viikossa. Oteleveys on etusormet tai keskarit viivoilla.
Tulee muuten sitten ekan kerran jälkeen nuo kiertäjäkalvosimet aivan sairaan kipeeksi. Muutama päivä menee aivan köpötellessä, kun sattuu niin vietävästi. Ehdottomasti ohjelmaan jos penkkailee.

Lentopalloilijana olen kärsinyt erilaisista olkapäävaivoista jo aika pitkään. Kun aloitin salillakäynnin, alkoi heti alusta alkaen myös penkin yhteydessä se rikkinäinen olka vaivata. Olin yrittänyt lämmitellä olkapäätä aina sellaisella aerobikkaajan kuminauhalla ennen kuin lähdin mitään tekemään, mutta vaivat vain jatkuivat. Kerran salilla koin sitten ahaa-elämyksen: olin lämmittänyt olkaa väärin päin! Olin aina tehnyt kuminauhalla heittoliikettä eteenpäin, jonka piti simuloida iskulyöntiä. Sen sijaan aloinkin nyt lämmitellä juuri päinvastaisella liikkeellä, siis vetäen edessäolevaa kuminauhaa taaksepäin käden ollessa ylhäällä. Tämän lämmittelyn teen aina rinta- ja olkapäätreenin alussa ensimmäisenä. Kolme sarjaa kummallekin kädelle, toistot ~25, ~16 ja ~12, ei taukoja. Niin kauan kun olen tätä tehnyt, ei ole olkapäissä ollut mitään vaivoja, myöskään lentopalloillessa, vaikka oikeaan olkapäähän on jäänyt pieni pysyväkin vamma.

PITÄISI treenata kiertäjäkalvosimia. Mutta kun se kuuluu tähän surullisen kuuluisaan "pikkuliikkeiden" ryhmään, joita pitäisi tehdä treenin lopuksi, mutta ei lopulta jaksakaan tai ehdi tai muita turhia tekosyitä

Muita tämän ryhmän liikkeitä ovat vatsat, selkäojennus penkissä, pohkeet, kyynärvarret, olankohautukset... :nolo: .

emex sanoi:
PITÄISI treenata kiertäjäkalvosimia. Mutta kun se kuuluu tähän surullisen kuuluisaan "pikkuliikkeiden" ryhmään, joita pitäisi tehdä treenin lopuksi, mutta ei lopulta jaksakaan tai ehdi tai muita turhia tekosyitä

Muita tämän ryhmän liikkeitä ovat vatsat, selkäojennus penkissä, pohkeet, kyynärvarret, olankohautukset... :nolo: .

Joo mulla muuten vähän sama :nolo: mutta pohkeet teen aina tunnollisesti ;) (no tosin en itse tota selänojennusta ainakaan tarvii ku jalkapäivänä on SJMAVE sillä tulee alaselkä myös pumppiin).

emex sanoi:

Näistä toi kiertäjäkalvosin on helppo ratkasta, tekee sen esim. penkkipunnerruksen lämmitelyn osana, siten se tulee tehtyä ja palvelee muutenkin siinä kohtaa paremmin. Toisen kerran voi ottaa pystypunnerruksen yhteydessä jos siltä tuntuu.

Teen lämmittelynä ennen penkkiä jotain 60-100 toistoa kiertäjäkalvosimille kevyillä painoilla. Sitten noin kerran viikossa semmoinen vähän laajempi olkapääjumppa, 13*10-30toistoa, edelleen kevyillä painoilla.

Penkkiotetta en ole ikinä mitannut jostain syystä, mutta tangon merkit ovat keskisormen ja nimettömän välissä.

Kerran viikossa tulee tehtyä, 2 sarjaa, toistot vaihtelevat 12-20, ja aina treenin lopussa. Tein aikaisemmin lämmittelynä rintatreenille, mutta muutin systeemit koska se verotti rintatreenistä tehoja pois, ei hirveästi mutta sen verran että eron huomasi..

rinta, selkä ja olkapää treenien lämmittelyinä teen aina 2-3x10-20 pikkukässärillä, eli 3krt viikossa tulee tehtyä ja olkapäävaivat hävinneet 100%

M-Nutrition Sports Greens 1, 210 g, Lemon-Lime

Todella tykki viherjauhe

-33%
Grandi sanoi:
Kerran viikossa tulee tehtyä, 2 sarjaa, toistot vaihtelevat 12-20, ja aina treenin lopussa. Tein aikaisemmin lämmittelynä rintatreenille, mutta muutin systeemit koska se verotti rintatreenistä tehoja pois, ei hirveästi mutta sen verran että eron huomasi..

Minä taas siirsin lopusta alkuun ja heti on alkanut olkapäät kestään penkkaamisen ilman aivan käsittämättömiä kipuja. Joskus heitän kyllä vielä loppuunkin. Ei vaan kannata tehdä isoilla painoilla siinä alussa. Joku 7-9 kg käsipainolla maksimissaan. Lopuksi voi heittää vähän isommallakin punnuksella.

Eipä oo tullut tehtyä, penkissä ei ainakaan olkapäihin satu. Oma ote on siis n.80cm.

Ainoastaan pystypunnerruksessa tuntuu pieni vihlonta keskellä olkapäätä, pitäis varmaan alkaa tehä tota ennen penkkiä ja pystypunnerrusta.

Mahtaiskohan tuo kiertäjäkalvosimen reenaus auttaa isukin olkapäävaivoihin? Sillä meinaa rutisee ja paukkuu oikeen kuuluvasti olkapäät kun penkkiä tekee. Jos sais sen vaikka innostuu punttailee :)

Treenaan kyllä, kun tuo oikea olkapää vihoittelee välillä. Kuten iivililläkin, niin vinopenkki on olkapäälleni ihan myrkkyä.

Teen noita uloskiertoja taljalla salilla ja kuminauhalla kotona. Lisäksi cuban pressiä ja sellaista pään yli vetoa kuminauhalla ikään kuin liikkeinä, joissa on muitakin lihaksia mukana, kuin ne kiertäjakalvosimet.

Simppu sanoi:
Mahtaiskohan tuo kiertäjäkalvosimen reenaus auttaa isukin olkapäävaivoihin? Sillä meinaa rutisee ja paukkuu oikeen kuuluvasti olkapäät kun penkkiä tekee. Jos sais sen vaikka innostuu punttailee :)

Ainahan kannattaa kokeilla ja tuskin noilla sentään kipeemmäksikään niitä saa kun muistaa tehdä maltilla ja pikkupainoilla. Sarjat ei missään vaiheessa saa olla tiukkoja. Ihan siis kevyttä jumppailua vain.

Kusimato sanoi:
Mitä tarkoittaa muuten se, että olkapää naksuu vinopenkkiä tehdessä aika äänekkäästikkin, joka toistolla kuluu naks naks. Tämä tuskin liittyy kiertäjäkalvosimeen, mutta onkohan siitä mitään haittaa.

Sama homma on minullakin. Samoin jos pyöritän kättä taaksepäin, niin tuo naksunta kuuluu. Se ei tosin koske mihinkään, joten en ole siihen kiinnittänyt kummempaa huomiota. Luulisin että ei ole mitään vakavampaa, tosin tähän tosiaan toivoisi vahvistuksen asiasta tietäviltä...

Kyllä treenaan kiertäjäkalvosimia säännöllisesti. Eipähän mene olkapäät rikki.

Sama homma on minullakin. Samoin jos pyöritän kättä taaksepäin, niin tuo naksunta kuuluu. Se ei tosin koske mihinkään, joten en ole siihen kiinnittänyt kummempaa huomiota. Luulisin että ei ole mitään vakavampaa, tosin tähän tosiaan toivoisi vahvistuksen asiasta tietäviltä...

en ole asiasta tietävä, mutta mulla ainakin paukkuu hermot. siis mytyssä olevat hermot rutisee ja napsuu kun liikuttaa hartioita ympäriinsä.

ja joo, kyllä treenaan, fiksumpaa jo ennalta "varautua"

Treenaan. Yleensä pari kevyehköä ja pitkää sarjaa alkulämmittelyn yhteydessä, siis ennen jokaista reeniä.

Mulla on kumma juttu, kun tavallinen penkkipunnerrus ja vinopena käsipainoilla sujuu kivuitta, vaikka pukkaisin niin kovan sarjan kuin menee tai maksimiykkösen. Sen sijaan vinopena tangolla ei onnistu yhtään, heti alkulämmittelypainoilla on kipua olkapäissä. Myös kapean penkkipunnerruksen kanssa saa olla tarkkana. Myös pystypunnerrusta pystyn tekemään lujaa niin tangolla kuin käsipainoillakin, ei kipuja.
Päivitänpä näitä tietoja huvikseen:

- Nykyään teen kahdessa eri penkkipunnerrusreenissä viikossa kiertäjäkalvosimia, ensimmäisessä 2*20 per liike kolmea eri liikettä (yleensä ekana linnunpelättiliike minikumeilla, toisena ristitaljassa sivulle, kolmantena linnunpelättiliike joko tangolla tai kp) ja toisessa 2*15 kolmea eri liikettä. Noi teen reenin lopussa. Juu ja pelkkää ulkokiertoa. Guru totesi kysyttyäni, ettei sisäkiertoliikkeille ole oikein mitään perusteita, joten en ole niitä tehnyt.

- Käsipainoilla en ole penkkipunnertanut muuten, kuin alkulämmittelyksi kevyesti 2005 kesästä.

- En ole pystypunnertanut yhtään mitenkään kesästä 2005 lähtien. No ok, ihan kevyesti joskus 5kg käsipainoilla tai pelkällä tangolla, siis alkulämmittely- tai jumppailutarkoituksessa, ei yhtään kovempaa. Sama homma tempauskyykyn kanssa.

- Alkaen keväästä 2007 olen tehnyt säännöllisesti kapeaa penkkipunnerrusta (ote kämmenleveyden per puoli normaalia kapeampi, eli ei mikään typerän ja turhan kapea kumminkaan), vinopenkkipunnerrusta tangolla ja kapealla otteella, sekä ylileveää penkkipunnerrusta. Kaikissa em. on ollut hillityt kuormat käytössä. Kuormat eli reenipainot sääti eräs ulkopuolinen asiantuntija. Itse olisinkin tod.näk. joko edennyt liian nopeasti olkapäävaivoja itelleni tilaten tai hinkkaillut turhautuneena liian varovaisesti täysin tuloksetta. Nyt kapeassa ja leveässä pp:ssä on reenipainoissa edetty hyvin lähelle tai samoihin normaalin penkkipunnerruksen kanssa. :eek:

Loppuyhteenvetona: em. asioista huolimatta tai niiden takia (ne runsaat kuntouttavat hinkkailut ja kerrankin kunnolla mietitty kokonaiskuormitus) ei ole loppuvuoden 2005 jälkeen, eli yli puoleentoista vuoteen, ollut olkapäävaivoja. :) Lisäksi entinen ikuinen murheenkryyni, eli penkkipunnerrus, alkaa olla ihan kiva reenin aihe tai päivä. Yllättävää, en moneen vuoteen uskonut, että näin voisi ikinä olla.

Vaikka käsipainoilla onkin hyvä tehdä kiertäjäkalvosinreeniä, suosittelen kokeilemaan ristitaljassa narulla tai 1-käden kahvalla myös. Kuminauhojakaan ei kannata unohtaa, niistä saa pehmeän ja jatkuvan vastuksen, toimii!

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom