Treenaaminen -> hormonitasojen nousu?

M-Nutrition EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/KPL
Ikä
45
Tää voi kuulostaa tosi kornilta, mutta jäi mietityttämään. Jos nähdään paremmaksi siirtää tämä "kysy experteiltä"-puolelle niin ok.

Vaimon kanssa vaan tuli juttua siitä kun mulla on ollut vähän "ongelmia" pääni kanssa. Lähinnä sellainen pienimuotoinen henkinen väsymys mikä ilmenee kireytenä jota en itse välttämättä huomaa. Joskus vain vaimo sanoo että mä tiuskin hälle tai lapsille ihan syyttä suotta. Myös sietokyky lasten itku/kitinä ääniin on laskenut tosi pieneksi.

Vaimo vain kysäisi kun joskus selaili body-lehteä ja siinä oli treenaamisen ja ruokavalion tekemistä hormonimuutoksista että "kun hänen mielialat muuttui ihan urakalla kun käyttää e-pillereitä, niin voiko nuo hormonimuutokset olla miehilläkin mahdollisia siinä mittakaavassa".

Itse luulen että työpaineiden ja siinä ohessa opiskelun tuomat paineet on jäänyt nollaamatta kunnolla. Mutta voiko tuossa vaimon kommentissa olla mitään pohjaa. Itsestä tuntuu aika kaukaa haetulta.

Kyllä kyse on 99% varmasti yleisestä stressistä (henkinen ja fyysinen).

Jos viittaat esim. testosteronin aggressiivisuutta lisäävään vaikutukseen, on harjoittelun hormoninin lepotasoja nostava vaikutus pieni(eikä tätä ole edes aina havaittu) ja tapahtuu niin pitkällä aikavälillä, että se ei varmasti sinällään nosta aggressioita pintaan..

Lisää huilia ja stressin vähennystä, niin eiköhän ala pinna taas kestää (ja myös treeni kulkea paremmin!)

Itse luulen että työpaineiden ja siinä ohessa opiskelun tuomat paineet on jäänyt nollaamatta kunnolla. Mutta voiko tuossa vaimon kommentissa olla mitään pohjaa. Itsestä tuntuu aika kaukaa haetulta.

Treenien vaikutus testosteroniin on varsin pieni. Stressin, niin henkisen kuin fyysisenkin, vaikutuksesta hormonitasot voivat kyllä pudota ja kortikosteroidien nousta. Tämä voi korreloida mielialaan ja käyttäytymiseen, mutta toisaalta päädytään äkkiä "muna vai kana"-tyyppiseen kehäpäätelmään. Hormonitasojen mittauttaminen tai niiden korjaaminen ei ainakaan minulla tule noiden antamiesi tietojen perusteella ensimmäisenä mieleen. Annat sen kuvan, että paineiden ja työn takia alkaa mieliala laskea. Erityisesti nuorilla miehillä, jollaiseksi 26-vuotiaana sinut lasken, mielialaoireilun ensimmäiset merkit voivat olla lähinnä pinnan kiristymistä. Sitä voivat seurata univaikeudet, esim. heräily aamuyöstä. Yleinen vetämätön olo ja aikaansaamisen vaikeutuminen seuraavat nopeasti. Nuori mies, jolla sinällään on itsetunto ja asiat kunnossa, alkaa vasta hyvin myöhäisessä vaiheessa itse raportoimaan alentunutta itsetuntoa ja masentunutta oloa.

Koska stressi voi olla sekä henkistä että fyysistä, kehottaisin sinua mittimään, miten voisit elämääsi muuttaa. Voiko treenejä väliaikaisesti keventää? Voitko vaikuttaa työolosuhteisiisi? Onko sinulla riittävästi ns. omaa aikaa? Perheelliseltä oma rauha tahtoo joskus täysin unohtua, vaikka sillekin voisi olla todellista tarvetta. Voit myös tarvittaessa kääntyä työterveyslääkärisi puoleen. Työterveyslääkärin ammatilliseen osaamiseen kuuluu kyllä lievän mielialaoireilun ja burn outin määrittäminen ja hoidon aloittaminen. Nykyisin tehokkainta hoitoa ovat mielialalääkkeet, joita lääkärin on potilaalle tarjottava, mikäli masennuksen diagnostiset kriteerit täyttyvät. Mikäli kyse ei ole masennuksesta, vaan lievemmästä tilanteesta, jonkinlainen tuulettuminen viikottain (muuten kuin ryyppäämällä) ja treenien ja työolosuhteiden muutos voi auttaa aivan hyvin.

Niin naurettavalta kun se kuullostaakin, niin itselläni meinas salihommat mennä yhdessä vaiheessa mukamas niin tärkiäksi, että jos perhesyistä ei päässykkään salille silloin kun oli alunperin suunnitellut, niin perheellehän siinä tuli tuiskittua ilman että kerroin heille syytä. Syy oli kuitenkin se, että kuvittelin kuntoni laskevan, kun treeni siirtyikin muutama päivä eteenpäin :eek: .

Reissuihinkin veetutti lähtiä perheen kanssa, kun jäi muutama salikerta väliin, sitähän kuihtu muka silmissä. Eli normaalin työstressin lisäksi tuli salistressi ja olin hetkenaikaa raato, kunnes lääkäri määräs masennuksesta lepoon.

Työstressin kyllä kestän, mutta olen nykyään salihommissa paljon luovempi, kuin ennen. Nytkin on olkapäävamma päällä ja en pysty kunnolla treenaamaan varmaan puoleenvuoteen, mutta kyllä se silti siitä.

Kiitti vinkeistä. itsekin ajattelin että ei ne muutokset voi olla verrattavissa lääkkeiden tekemiin muutoksiin... :rolleyes:

Ranttu : Ei se kiukkuisuus itsellä treeneihin tms liity. Luulen että lievä fyysinen väsymys (nukun vain noin 7-max 8h yö) pitkänpäälle, siihen lisätään tulospaineet ja lievät aikataulupaineet niin kaiken summa taitaa olla pienen mielialan ja väsymyksen tekemä kiukkuisuus.

Le Vee : Hyvää tekstiä. Oma aika on itseasiassa vain punttisali, mutta aloitan lomani "isien saunaillalla" joten pieni hengähdys arkeen on jo edessä :)

Viikon päästä alkaa itseasiassa bonusisyysloma, joten kunhan saa lepoa koulu/työasioista ja nukkuu ekan viikon hyvin viettäen perheen kanssa aikaa, eiköhän se siitä parane. Vaimo illalla itseasiassa tokas että olen vähän piristynyt joten kai se suunta on oikea. Eli työt töinä, sitten salille pää nollaamaan :whip: ja kotiin nauttiin ihanista lapsista ja vaimosta.

Kiitti kuitenkin ajatuksista, toimii paremmin kun joku muu kuin vaimo tai jopa äiti huomauttaa asiasta :lol2: Vaikkei se näin saisi olla..

Stressin piikkiin minäkin tuon laittaisin. Fyysisestä ylirasituksesta toipuu helposti ottamalla vähän kevyemmin tai pitämällä vaikka viikon breikin salilta. Mutta ne työn aiheuttamat stressit onkin sitten jo vähän vaikeampi juttu. Itsellä on kokemusta tuosta jatkuvan työpaineen aiheuttamasta jonkinlaisesta väsähdyksestä ja se purkautui just äkäisyydellä ja päissään ollessaan jopa agressiivisuudella. No homma ratkesi työterveyslääkärikäynnillä ja parin viikon huililomalla töistä ja samalla salilta. Nyt osaa jo aika hitosti paremmi lukea omia oireitaan ja höllätä ajoissa. Typerää muutenkin stressata duunarina ollessa, vitut ne hommat mihinkään häviä vaikkei niitä koko ajan miettisikään. Mutta kireä ilmapiiri esim. just töissä (kokemusta siitäkin ja paljon) on kyllä juttu johon ei auta kun se "jäähy" töistä, eli saikkua vaan jos siltä tuntuu.

Stressin piikkiin minäkin tuon laittaisin. Fyysisestä ylirasituksesta toipuu helposti ottamalla vähän kevyemmin tai pitämällä vaikka viikon breikin salilta. Mutta ne työn aiheuttamat stressit onkin sitten jo vähän vaikeampi juttu. Itsellä on kokemusta tuosta jatkuvan työpaineen aiheuttamasta jonkinlaisesta väsähdyksestä ja se purkautui just äkäisyydellä ja päissään ollessaan jopa agressiivisuudella. No homma ratkesi työterveyslääkärikäynnillä ja parin viikon huililomalla töistä ja samalla salilta. Nyt osaa jo aika hitosti paremmi lukea omia oireitaan ja höllätä ajoissa. Typerää muutenkin stressata duunarina ollessa, vitut ne hommat mihinkään häviä vaikkei niitä koko ajan miettisikään. Mutta kireä ilmapiiri esim. just töissä (kokemusta siitäkin ja paljon) on kyllä juttu johon ei auta kun se "jäähy" töistä, eli saikkua vaan jos siltä tuntuu.

Tuliko sulla muuten pinnaongelmia lapsen itkun kanssa? Sillain pirullinen että vaikka en lapsiin ole yhtä rähjäämistä lukuunottamatta vielä purkanut kiukkua niin siitä jää sellainen morkkis kun puree huulta, ei se sen muksun vika ole.

Paljon oli asiaa tekstissäsi. Itsellä on onneksi positiivinen ressi, luottoprojekteja ja onnistuneita myyntikampanjoita mutta aina kun on vastuussa muiden tuloksista niin pää pyörii näissä. Itellä fyysinen rasituskaan ei johdu treenistä, juttelin vain vaimon kanssa että kun nykyään menen nukkuun 23 aikaan niin ei tarvi kuin jättää pari tyhjänpäiväistä sarjaa katsomatta, koitan mennä 21-22 viim nukkuun niin luulen että se jo auttaa. Huomannut että meinaa torkahdella rattiin niin kyllä se viittaa vain väsymykseen ja siihen pieni korkeapaine työpaikalta niin paketti on kasassa :)
Asioiden summa mutta yksi kerrallaan lähtee korjaamaan...

Tollasta tulee mulle dieetillä jos kalorit on alhaiset. Vaimoa ja lapsia ei ole mutta muija välillä valittaa...

Tosta treenien vaikutuksesta testotasoihin tein ihan tutkimuksen miten omalla kohdalla homma menee tutun lääkärin avustuksella. Olin edellisenä iltana syömättä mitään klo 22:00 lähtien, aamulla menin suoraan salille (edelleen paastoa) siten, että treenit alkoi klo 8:00. Vedin kovan koko kropan treenin. Treenien jälkeen suoraan testomittaukseen klo 9:30. Toisena päivänä sama juttu muuten, mutta en mennyt salille. Heräämiset ja nesteet samalla tavalla, kuten myös verikokeen ajankohta.

Treenauspäivänä: S-testo 21, S-testo-v 400
Treenaamattomana päivänä: S-testo 26, S-testo-v 80

Kokeilun empiirisyyttä voi arvostella mutta mun tapauksessa arvot heittelehtii melkoisesti riippuen treenaamisesta. Mittaukset suoritettiin perättäisinä päivinä.

Itselle tuntuu tulevan kummallisia kasvuhormonijaksoja välillä. Treeni sujuu kuin vettä vaan ja sarjapainoja saa lisätä ~5kg aina uudelle treenikerralle massaliikkeisiin eikä silti tunnu pahalta :eek:

Libido on aivan toisesta ulottuvuudesta kun treeni kulkee edellä mainitulla tavalla. Kun taas treeni ei kulje on halutkin tiessään...

Mikä mua vaivaa? :david:

Suositut

Back
Ylös Bottom