Treenaajien rippituoli

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja El Mako
  • Aloitettu Aloitettu

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Rippituolin ideana on että arvon Pakkislaiset paljastaisivat omat treenaus virheensä ja virheelliset treenimetodinsa mitä on tullut joskus tehtyä mahdollisesti harrastustoiminnan alkupuolella. Ehkä joku saisi siitä myös pontta järkiperäistämään omaa treeniään ja välttämään samoja virheitä. Toki tässä on myös raskaan humoristinen elementti olemassa.:dance:

Tänään repesin salilla kun muistin miten itse joskus aloitin punttihommat.
Kun 12 vuotta sitten tartuin puntteihin ensimmäisen kerran. Tein silloin punttia 5 päivänä viikossa. Treeni kesti joka kerta korkeintaan sen puoli tuntia. Liikkeenä tietenkin penkki. Painoa laitoin aina 40 kiloa. ei enempää eikä vähempää Sitä sitten hinkattiin se puoli tuntia epämääräisinä sarjoina epämääräisin palautuksin. Joku ystävällinen sielu huomautti jossain vaiheessa että ehkä kannattas jotain muutakin tehdä.:)

Jos tämä ketju osoittautuu kuolleena syntyneeksi ideaksi niin modet poistakoot.

Treenasin Iso-Arskan Golden sixillä kolme kertaa viikossa joka sarja failureen ja pakkotoistot päälle, paikat meni aikasten koville ja vasen hauis ylirasittu/tulehtu, oikeanlaisesta ravinnosta ei ollut mitään tietoa :rock:

Ja just hyvä idea on tää tredi :D

Itselläni ei ole juurkaan mitään virheellisiä treenimetodeja tullut kiitos pakkiksen :worship:

Mutta mitä kavereita kattelee niin treenaavat päivässä 2-3h, penkki ja hauikset tehdään varmaankin 3-4 kertaa päivän aikana. Kyykkyä ja mavee ei tehdä ollenkaan, eikä jalkoja muutenkaan. Lisäksi se suurin virhe on se, että he syövät miten sattuu. Kaveri on käynyt jo 2v salilla ja tekee kaikkea edellämainittua eikä penkin 1RM ole kuin 95kg, ite menin jo 5kk reenillä hänen ohi. Ihmettelee vaan kun penkki on jäänyt paikalleen (ja muutkin liikkeet). Kerran kyllä sanoin sille et kannattais syödä enemmän, mut vastaukseks tuli "En viitti kerätä läskiä". Voi että kun jengi vaan tajuis ton syömisen tärkeyden!

Itse aloitin salihommat juurikin niin kuin nainen tyypillisesti.
Reisien loitonnusta ja lähennystä, pakarapotkua, vähän vatsoja päälle. Pitkiä sarjoja pienillä vastuksilla tottakai "kun mä haluun vähän kiinteytyä". :dance2:

Joskus ekoina treenivuosina liikkeinä oli pääasiassa kyykky ja penkki, joita tehtiin 3 kertaa viikossa, joka kerta 5 sarjaa ja 10 toistoa/sarja. Mavea ei viitsinyt tehdä kun se tuntui niin vittumaiselta... Noin vuoden treenaamisen jälkeen jalkani olivat kasvaneet melkein samoihin mittoihin kuin mitä ovat nykyäänkin 9v myöhemmin. Muu kroppa oli kuitenkin kasvanut huomattavasti hitaammalla tahdilla; Olin varmaan hauska ilmestys niihin aikoihin. :D

Noin ekat 6 vuotta treeneistä meni snadissa ylikunnossa, jota välillä helpotti muutaman viikon motivaatiotauot, joita en siis mitenkään syklittäny tai suunnitellu etukäteen.

Muutamia vuosia sitten vedin vielä itseni aivan törkeeseen ylikuntoon ja söin kipulääkkeitä, jotta pystyin treenaamaan sillä järjettömällä frekvenssillä. Sitten fiksuna miehenä lopetin sekä kevätlukukauden koulussa, treeniohjelman että vitamiini/aspiriinikombot kuin seinään. Seurauksena noin 3 viikon flunssa ja tulosten tipahtaminen silloiselle lähtötasolle. :jahas:

ps. jotain hauskaakin vielä: kerran tein saatanan väsyneenä vatsoja ja pidin siinä jumppamatolla sitten pienen breikin sarjojen välissä. Heräsin noin 45min myöhemmin ja tuumin että missä vitussa mä oon?? Tajuttuani ajan ja paikan jatkoin sarjat nolona loppuun ja lampsin himaan. :D

Ennen salilla käyntiä tykkäsin heitellä kotipihalla keihästä, isukki oli aikoinaan ostanut käsipainon kotiin, niin runkkasin oikeata habaa joka-ilta 2 vuoden ajan varmaan, aattelin et lentää keihäs kovemmin, noh tällähetkellä oikea haba varmaa 2x isompi ko vasen.

Ja tietty ekat salikerrat oli pelkkää penkkiä ja loppuun parisataa toistoo habaa, ja siitä suoraan kebabille.

Söin yhden kevään aivan liian vähän, samaan aikaan tein 2 jakosta 4 treeniä viikossa, jossa oli sellanen 9-10 liikettä per treeni..

Seurauksena oli se, että ylikunnon rajoille mentiin, pumppu hakkas, ei saanut nukuttua, ja vaikka saikin niin ihan unessa oltiin päivisin silti...

Venyttelyn puute aiheutti taas viime vuonna sen, että mulla meni takareidet niin kireelle, että alko polvia särkemään.. Luulin,että mulla on nivelissä jotain häikkää mutta venyttelemällä ne rupes paranemaan.. Selkä ja rintakin toimii huomattavasti paremmin kun venyttelen niitä säännöllisesti nykyään.. Suosittelen..

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
- En oikeasti koskaan jaksaisi viedä painoja takaisin paikoilleen

- Bodaus on mukavaa

- En tiedä minkä takia edes treenaan

Ylätaljaa ja soutua pelkillä hauiksillä nyin monta vuotta. Vasta pari vuotta vetäny oikeasti selällä. Melkein pystyin aistimaan latsien facepalmit treenatessa.

Ensimmäisenä treeni vuotena en treenannut jalkoja :face: toisena treeni vuotena treeni ohjelmassa ei ollut suurempia vikoja mutta ainakin progressio oli päin persettä.

esim ennätys sarjat kyykkyssä 4x5x60kg niin progressio meni näin:

vko1 2x5x60kg
vko2 3x5x60kg
vko3 4x5x60kg
vko4 5x5x60kg Wohoo ennätys!
kevyt viikko

ja alusta

vko1 3x5x60kg
vko2 4x5x60kg
vko3 5x5x60kg
vko4 6x5x60kg wohoo taas ennätys!
kevyt viikko

10 viikossa huima kehitys 4x5x60kg->6x5x60kg

siis ei tsiisus miten nopeasti etenevä progressio kun sarjapainot oli tuolla tasolla... :face: :face:
älkää tehkö samanlaista virhettä vaan nostakaa niitä sarjapainoja aina kun vain mahdollista eikä mitään jumimista samassa.

Penkkiä tuli tehtyä tekniikalla: "ihan päin vittua"
Leukoja en osannut vetää selällä ollenkaan. Itseasiassa opin kunnolla vetämään selällä vasta ensimmäisen vuoden jälkeen, siis myös alataljaa tuli tehtyä pitkään aivan väärin.
Pystypunnerrusta tuli tehtyä aikaliki ojentajilla, kun piti egoilla liian isoilla painoilla. Toisaalta ei näin isoa egoa treenaamatta saa.
Aina kaikki failureen oli tyhmä idea ja treenasin aivan liian usein, enkä syönyt oikein. Niin ja aloin venyttelemään vasta puolenvuoden jälkeen kun paikat oli "pikkasen" jumissa. Näitä kommelluksia on oikeastaan aika hauskaa muistella.

Minun suureksi onnekseni eräänä päivänä kysyin salilla sellaiselta isolta jannulta vinkkejä ja sehän neuvo. Kyllä vähän tulee tippa linssiin, kun muistelee kuinka merkittävä apu siitä oli. Hän näytti oikeat tekniikat, kertoi safkan ja levon merkittävyydestä, sekä mistä kannattaa lukea aiheesta lisää.

- - - Updated - - -

Treenaan vieläkin päin vittua.

Mä treenaan nykyään kohti vittua :D

Kun aloin käymään salilla tein paljon eristäviä liikkeitä ilman minkäänlaista ohjelmaa. Penkki ja kyykky oli ainoot isot liikkeet. Liikkeitä treeniä kohden tuli varmaan lähes 15 ja sarjoja helposti yli 30.

Tätänykyä isoimmat virheet on että en tee tarpeeks lihashuoltoo. Oon tainnu venytellä viimeks joskus marraskuussa ja mitään putkirullausta tai hierojalla käyntiä en oo ees ikinä kokeillu.

Suositut

Back
Ylös Bottom