Nyt on pahat paikat. Mulla tuli joku ajastin tohon, jossa eka hyökkäys on neljän minuutin päästä. Olin tehny ansoittajan, mutta se ei näköjään itsessään tee mitään. Alotin sitten tekemään ansoja kaikilla resursseilla. Se ei kyllä paljoa auta, koska saan ehkä yhden ansan tehtyä ennen kuin jonkun armeija tulee tuhoomaan paikat.
Nyt vähän jännittää tuleeko armeija tuhoamaan kylän maan tasalle vai varastamaan vain resursseja.
Mulla on kätkö tehtynä, eli vähän säästyy resursseja.
Näkyykö piilotetut resurssit noissa tilastoissa?
Jos nyt eivät katapulttien kanssa ole tulossa sun kylää ryöstämään, niin säästyy rakennukset. Jotta vältyt jatkossa farmaukselta (pieni kylä ryöstetään jatkuvasti, jotta isompi saa resursseja), niin resursseja kannattaa käyttää kätkön päivitykseen, kunnes sen koko on tonnin pintaan, mikäli sinulla ei ole varastorakennuksia. Näin edes teutonit eivät saa juurikaan pöllittyä resursseja ja hyökkäykset käyvät turhiksi = saat olla rauhassa.
edit.
Eli yleisesti. Kätkö piilottaa ryöstäjiltä kutakin resurssia sen verran, kuin kätkön koko on. Resurssit ovat automaattisesti kätkössä ja niitä ei tarvitse erikseen sinne siirtää. Kätkön pystyt rakentamaan tyhjään ruutuun kyläsi kartalla. Jatkossa päivitys suuremmaksi onnistuu klikkaamalla kätköä (puu, jonka juurella pari kiveä tms.) ja valitsemalla sieltä päivitä. Teutonien bonuksena on, että myös kätkössä olevista resursseista voidaan viedä osa. Tämä osa on siis kaksi kolmannesta kätkön koosta ylittävä osuus. Eli jos kätkösi koko on 240, ja sinulla on kaikkia resursseja 160kpl (240*2/3), kukaan ei voi ryöstää sinulta mitään. Jos resurssisi ylittävät tuon 160kpl, teutonit voivat pölliä sinulta ylittävän osan, jos resurssisi ylittävät 240kpl, kuka tahansa voi tulla pöllimään ylittävän osan. Perusvarastosi koko on 800 kutakin resurssia, eli jos kätkösi koko on vähintään 1200, kukaan ei voi pölliä sinulta mitään. Gallialaisilla kätkön rakentaminen on helpompaa, koska kätkö on tuplasti suurempi kuin muilla.
Jos sinua kuitenkin yritetään farmata, niin älä turhaan yritä rakentaa paria äijää puolustamaan kylääsi. Ne tapetaan raa'asti ja tavarasi viedään silti. Eli paras puolustus on iso kätkö, kun olet itse vielä pieni. Kätköjä voi rakentaa tarvittaessa lisää, kun vanha kätkö on päivitetty maksimiinsa. Kätköön mahtuu aina riittävästi tavaraa seuraavan tason rakentamiseen, huomioiden myös teutonien bonus. Eli se halpa ensimmäinen taso kätköä kannattaa rakentaa vaikka heti alkuun, ettei unohdu ja käy vahinkoa.
Muuta juttua: paras return-on-investment, eli sijoitetut resurssit palaavat yleensä nopeiten lvl 2-3 pelloilla, savikuopilla etc. Eli kannattaa päivittää kaikki resurssit tuohon 2-3 tasolle ennenkuin siirtyy eteenpäin. Tästä eteenpäin tuo rakennuskustannusten palautuminen hidastuu hiljalleen.
Galleilla ryöstely onnistuu, kunhan saa miekkamiehiä kehiin. Phalanxeilla on turha raidata, koska kuolevat rassukat helpolla, eivätkä kanna hirveän paljoa tavaraa. Teutates Thunder on varmaankin paras raidaaja nopeutensa ja suurehkon kantokykynsä vuoksi. Taisi olla pelin paras suhde tuossa. Lisäksi tappaa normaaleja joukkoja suht tehokkaasti.