Tradenomista maisteriksi?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja alppix
  • Aloitettu Aloitettu

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Moi!

Vähän ohi aiheesta mutta ei löytynyt parempaakaan paikkaa:

Hain aikuispuolelle keväällä Tradenomiksi ja pääsin sisään. Nyt kumminkin rupesin laskemaan työkokemuksia kopioidessani tarkemmin vielä työkokemuksia ja mulla on tullut ilmoitettua ilmeisesti vähän liikaa. Muutaman osa-aikatyön olen laskenut vain kokoaikaisen työn pisteillä (tosin todistuksessa ei lue että olisi ollut osa-aikaista) ja yksi työkokemus ei ole periaatteessa ollut samalta alalta.

Joka tapauksessa ylitän tuon 20 pisteen maksimipistemäärän (onhan se maksimi pistemäärä liiketalouden työkokemuksesta?) muutamalla pisteellä vaikka lasken vain ihan kaikki prikulleen oikeat saman alan täysaikaiset työkokemukset. Elikkä amk ei anna enempää pisteitä kuin tuon 20 vaikka työkokemusta olisi enemmänkin?

Pääsin kumminkin sisään juuri alimmalla hyväksytyllä pisterajalla ja rupesin miettimään että jos on ollut paljon tasapisteillä olevia (onkohan näitä yleensä ollut paljon? hakijoita noin 300) niin olen saattanut hiukan virheellisten työtietojen perusteella päästä jonkun ohi ja menetän opiskelupaikan kun todistuksia syynätään? Verrataanko silloin työkokemusta jo tuon 20 pisteen ylikin?

Kellään kokemuksia, mielipiteitä, faktatietoa?

Tottakai voit menettää opiskelupaikkasi, kun työtodistukset tarkistetaan ja olet antanut väärää tietoa. Meillä tarkistettiin ekana koulupäivänä, tosin näytti siltä, että niistä vaan katsottiin aitousleimat. MUTTA, kun täytät tuon maksimipistemäärän (20) muutenkin, lähtisin sinuna soittamaan välittömästi opintotoimistoon ja selvittämään heille asian, ettei sitten tule todistuksia tarkistettaessa ilmi, että olet antanut väärää tietoa hakuvaiheessa.

Ammattikorkeakoululain 22 § mukaan ammattikorkeakoulut päättävät itse opiskelijavalinnan perusteista. Hakijoihin on lisäksi sovellettava yhdenmukaisia valintaperusteita.

Meillä ainakin koululla sanottiin, että joka haussa jää hakijoita kiinni vilpistä, ja menettää näin opiskelupaikkansa.

Tuosta 300 hakijamäärästä osa saattaa olla jopa toissijaisia hakijoita, jotka ovat jo saaneet opiskelupaikan muualtakin. Ettei ole mikään mahdottomuus, vaikka olisitikin parin pisteen edellä sinua seuraavasta hakijasta.

Pakko vielä kommentoida perään sellaista yleistä fiilistä joka jäi useasta edeltävistä viesteistä, eikä vain tästä jota nyt lainasin. Veljet ja siskot! - teidän teksteistä ei oikein paista läpi sellainen "killer instick" jolla ne ktämmät yms. selätetään. Moni antaa täysin kelvottomia selityksiä sille miksi ei kouluun jaksa hakea tai sitä käydä. Tottahan on se että ei sillä paperilla loppujen lopuksi paljoa tee, jos palikat on muuten kohdillaan, mutta tietty juuri SEN oikean asenteen puuttuminen paistaa läpi jos haastatteluun vaivautuminen tai valintaan tarvittavien papereiden kasaan saaminen tuntuu jo sellaiselta asialta johon ei viitsi ruveta. Tällöin tuskin oikeasti kovin paljon on koko asiaa edes halunnut...

"Haalarit päälle pukemalla" parhaiten menestyy sekä Ktm että tradenomi. Toki sitä golffiakin voi pelata, mutta se ei vielä juurikaan määritä sitä minkälainen tekijä on kyseessä muualla kuin siellä golf kentällä. Joskus se tutkinto on riittävä merkki siitä että on viitsinyt tehdä jonkin verran pohjahommia oman menestyksessä eteen. Nöyryyttä ja periksiantamattomuutta - jokainen meistä voi puhua siitä mitä tekee, mutta kovimmat tyypit tekee sitä mitä puhuu.. Nyt sisäinen Sarasvuoni hiljenee :D. Älkää ottako kukaan kirjoituksiani henkilökohtaisesti, nämä ovat kuitenkin vain yhden ihmisen ajatuksia/mielipiteitä :)

KTM sentään osaa kirjoittaa sanan "instinct" oikein. Kohdallasi rekryprosessi kaatuisi sekä puuttuvaan tutkintoon että olemattomaan kielitaitoon. Ja KTM:iä lappaa niin monesta tiedekunnasta ettei siinä enää ole mitään golf-rapujuhla-glamouria. Ihan rivitutkinto.

Moi!

Vähän ohi aiheesta mutta ei löytynyt parempaakaan paikkaa:

Hain aikuispuolelle keväällä Tradenomiksi ja pääsin sisään. Nyt kumminkin rupesin laskemaan työkokemuksia kopioidessani tarkemmin vielä työkokemuksia ja mulla on tullut ilmoitettua ilmeisesti vähän liikaa. Muutaman osa-aikatyön olen laskenut vain kokoaikaisen työn pisteillä (tosin todistuksessa ei lue että olisi ollut osa-aikaista) ja yksi työkokemus ei ole periaatteessa ollut samalta alalta.

Joka tapauksessa ylitän tuon 20 pisteen maksimipistemäärän (onhan se maksimi pistemäärä liiketalouden työkokemuksesta?) muutamalla pisteellä vaikka lasken vain ihan kaikki prikulleen oikeat saman alan täysaikaiset työkokemukset. Elikkä amk ei anna enempää pisteitä kuin tuon 20 vaikka työkokemusta olisi enemmänkin?

Pääsin kumminkin sisään juuri alimmalla hyväksytyllä pisterajalla ja rupesin miettimään että jos on ollut paljon tasapisteillä olevia (onkohan näitä yleensä ollut paljon? hakijoita noin 300) niin olen saattanut hiukan virheellisten työtietojen perusteella päästä jonkun ohi ja menetän opiskelupaikan kun todistuksia syynätään? Verrataanko silloin työkokemusta jo tuon 20 pisteen ylikin?

Kellään kokemuksia, mielipiteitä, faktatietoa?

Edelläkin kirjoitettiin, että AMK voi itse valita opiskelijansa ja kouluthan haluavat motivoituneita opiskelijoita, eikä tuo kokemusmäärä oikeastaan kerro mitään motivaatiosta. Eli uskon, että jos sut on jo valittu niin saat kyllä paikkasi pitää. Amitsuilla taitaa olla ongelmana saada riittävästi tarpeeksi motivoitunutta porukkaa kouluun sisälle, eli ehkä jopa nykyinen valintamenettely on väärä noihin kouluihin, ainakin tekniikan ja talouden kouluissa.

Edelläkin kirjoitettiin, että AMK voi itse valita opiskelijansa ja kouluthan haluavat motivoituneita opiskelijoita, eikä tuo kokemusmäärä oikeastaan kerro mitään motivaatiosta. Eli uskon, että jos sut on jo valittu niin saat kyllä paikkasi pitää. Amitsuilla taitaa olla ongelmana saada riittävästi tarpeeksi motivoitunutta porukkaa kouluun sisälle, eli ehkä jopa nykyinen valintamenettely on väärä noihin kouluihin, ainakin tekniikan ja talouden kouluissa.
Juu. Koulussa käytäntö että lähetetään työtodistusten kopiot koululle ja sitten aidot katsotaan läpi ensimmäisenä päivänä. Mietin vain että kannattaako mun olla yhteydesä opinahjoon ja selvittää sieltä tai käydä yhdessä läpi työkokemus vai pistää työtodistukset vaan menemään ja odotella kuuluuko mitään..

Oma puoliso suuntaa huomenna vastaan tilanteeseen sinne Lappeenrantaan kutakuinkin samanlaisin lähtökohdin kuin sinäkin.
Tsemppiä vaan paljon sisään pääsemisellenne.
Itse KTM papereiden omistajana sanoisin, että tärkeämpää kuin nuo itse paperit on oikea asenne. Oikealla asenteella työmarkkinoihin ja niiden haasteisiin suhtatuva tradenomi pesee helposti KTM:llä lattiaa jos asenne ja järki ei ole samalla tasolla. Sen ymmärrän, että paparit toimivat ikään kuin työlupana tiettyihin hommiin, mutta kyllä ihminen itse määrittää tekemisensä kautta sen mihin kykynee eikä papereiden kautta.
Eli kaikki kunnia myös tradenomeile! :)

Mä olen nyt kanssa töissä huomannut saman. Itse tuleva KTM, ja joskus opiskelu kavereiden kanssa vinoiltu tradenomeista, mutta fakta on se että kun taloon pääsee sisään, niin jos kahdesta tyypistä aiotaan toinen "ylentää" niin se on kyllä se työpanos ja muut asiat jotka ratkaisee, kuin se että kumpi on ktm tai trade. Siinä vaiheessa ei ole mitä valii onko se yliopisto vai AMK se koulutustausta.

No eihän siitä mihinkään pääse, uuteen yritykseen haettaessa tittelistä lähdetään ja tradenoni on toki altavastaajana. Tämä ihan siitä syystä että tradeja on viisitoista tusinassa ja osa sellaisia etten antaisi tehdä edes omaa veroilmoitusta. :D

Onkos Pakkotoistolaisista kukaan hakenut Oulun taloustieteelliseen maisteriohjelman kautta? Itse olen aikoinani amk:sta valmistunut ja kerran tuohon maisteriohjelmaan hakenutkin. Viime vuonna siihen tuli tuo valintakoe (kirjatentti) mukaan ja jäi silloin ja tänä vuonna sitten hakematta, kun ei ollut aikaa lukea pääsykokeeseen.

Olisin halunnut vähän lisätietoa, että minkälainen tuo kirjatentti on. Sehän arvostellaan vain hyväksytty/hylätty eikä sillä siinä valinnassa muuta painoarvoa ole. Haluavat varmaan karsia sillä kaikenmaailman tradenomit, jotka lähettelevät saman hakemuksen joka vuosi :)

Kaippa tämä tänne sopii. Minkälaisia työmahdollisuuksia tarjoaa kauppiksessa yritysjuridiikan ja vero-oikeuden opiskelu? Parhaat pääsee E&Y etc ja loput verottajan palkkalistoille?
Entäs kansainvälinen vakuutustoiminta ja riskienhallinta. Tampereen yliopiston sivuilla ainakin itse kehuvat että töitä löytyy kyseisten opintosuuntien suorittaneille helposti (koska opintoihin kuuluu pakollinen harjoittelu jonka ansiosta saadaan kenkä oven väliin).
Jostain internetin syövereistä lueskelin että palkka olisi vaan huono vakuutusalalla. Jos jotain tietoa löytyyyy työelämän puolelta näille niin innolla otetaan vastaan :)

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Tuo on vähän epäselvä eli jos tradenomin tutkinto kesken, mutta valmistuu varmasti esim. 2015 toukokuussa, niin voiko noihin erillisvalintoihin hakea jo tammikuussa tjsp eli aiemmin kun on tradenomin paperit kourassa. Vai joutuuko tekemään töitä vuoden ennenkuin voi edes hakea erillisvalintaan?

Suosittelen olemaan hetken aikaa työelämässä ennen kuin haet opiskelemaan. Näet käytännössä mitä työelämä on ja tiedät sen jälkeen onko jatko-opinnoista mitään hyötyä omalla kohdallasi. Omalla alallani loppututkinnolla ei ole mitään merkitystä sen jälkeen kun on päässyt taloon sisään. Työnantaja on ensisijaisesti kiinnostunut ammattitaidostasi ja siitä mitä hyvää voit tuoda hänelle, eikä siitä mitä kirjainyhdistelmiä sinulla on kehyksissä takan päällä. Myös jatko-opinnoista saa huomattavasti enemmän irti kun niitä voi peilata työelämän tuomiin kokemuksiin.

Suosittelen olemaan hetken aikaa työelämässä ennen kuin haet opiskelemaan. Näet käytännössä mitä työelämä on ja tiedät sen jälkeen onko jatko-opinnoista mitään hyötyä omalla kohdallasi. Omalla alallani loppututkinnolla ei ole mitään merkitystä sen jälkeen kun on päässyt taloon sisään. Työnantaja on ensisijaisesti kiinnostunut ammattitaidostasi ja siitä mitä hyvää voit tuoda hänelle, eikä siitä mitä kirjainyhdistelmiä sinulla on kehyksissä takan päällä. Myös jatko-opinnoista saa huomattavasti enemmän irti kun niitä voi peilata työelämän tuomiin kokemuksiin.

Juurikin näin. Aina välillä tuntuu siltä että jotkut unohtavat sen minkä takia lähtökohtaisesti opiskellaan. Totuus kuitenkin että sitten kun ollaan siellä töissä niin persoona vaikuttaa enemmän kuin paperit. Tietysti esim. valtiolla saattaa jossain vaiheessa tulla tradenomin papereilla seinä vastaan (mulla tämä tilanne), mutta ennen sitä kannattaa kehittää se "persoona" kuntoon.

Suosittelen olemaan hetken aikaa työelämässä ennen kuin haet opiskelemaan. Näet käytännössä mitä työelämä on ja tiedät sen jälkeen onko jatko-opinnoista mitään hyötyä omalla kohdallasi. Omalla alallani loppututkinnolla ei ole mitään merkitystä sen jälkeen kun on päässyt taloon sisään. Työnantaja on ensisijaisesti kiinnostunut ammattitaidostasi ja siitä mitä hyvää voit tuoda hänelle, eikä siitä mitä kirjainyhdistelmiä sinulla on kehyksissä takan päällä. Myös jatko-opinnoista saa huomattavasti enemmän irti kun niitä voi peilata työelämän tuomiin kokemuksiin./QUOTE]

Boldattu kohta on totta. Saa ihan eri tavalla irti ja erilaista nakokulmaa.

Kiitos, hyviä neuvoja. Mitenkä tuota YAMK:ta verrataan sitten KTM:ään, eli kun se on ylempi korkeakoulututkinto niin onko YAMK tradenomi ja KTM samalla tasolla työnhaussa? Esim. Valtion viroissa vai täytyykö olla yliopiston käynyt?

Toisaalta toi "kunhan on päässyt taloon sisään" on musta nykyisin vähän huono ilmaisu viljellä. Sit jos tuleekin firmalle tiukka paikka ja joudutaan näyttämään ovea niin ei paljoa auta että on ollut helppo talon sisällä edetä kun seuraava työnantaja arvostaisikin sitä maisteritutkintoa. Ja tutkinnon merkitys korostuu vuosi vuodelta vaan enemmän kun jengi kouluttautuu pidemmälle. Kyllä ne paperit kannattaa mun mielestä hankkia "pois kuleksimasta" niin nopeaa kun pystyy. Mitä enemmän ikää tulee, sen vaikeammaksi se opiskelun mahduttaminen muuhun elämään osoittautuu.

Kiitos, hyviä neuvoja. Mitenkä tuota YAMK:ta verrataan sitten KTM:ään, eli kun se on ylempi korkeakoulututkinto niin onko YAMK tradenomi ja KTM samalla tasolla työnhaussa? Esim. Valtion viroissa vai täytyykö olla yliopiston käynyt?

Molemmat antaa kelpoisuuden virkoihin, joihin on säädetty vaatimukseksi ylempi korkeakoulututkinto.

Toisaalta toi "kunhan on päässyt taloon sisään" on musta nykyisin vähän huono ilmaisu viljellä. Sit jos tuleekin firmalle tiukka paikka ja joudutaan näyttämään ovea niin ei paljoa auta että on ollut helppo talon sisällä edetä kun seuraava työnantaja arvostaisikin sitä maisteritutkintoa. Ja tutkinnon merkitys korostuu vuosi vuodelta vaan enemmän kun jengi kouluttautuu pidemmälle. Kyllä ne paperit kannattaa mun mielestä hankkia "pois kuleksimasta" niin nopeaa kun pystyy. Mitä enemmän ikää tulee, sen vaikeammaksi se opiskelun mahduttaminen muuhun elämään osoittautuu.

Ei KTM tutkinnosta tietenkään mitään haittaa ole, mutta kyllä se työkokemus ja mahdollinen osaaminen siellä vaakakupissa painaa huomattavasti enemmän kuin pelkkä tutkinto.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom