Tositilanteista

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Status
Viestiketju on suljettu.
Originally posted by Shelto
22.7.99 olin palaamassa treeneista kotiin kun kimppuun kavi yks nisti hevari. Se tuuppas mut liikennevaloissa autotielle ja samantien heitin treenikassin tielle ja hyokkasin miesta kohti ja samantien se veti povarista puukon esille ja yritti silla huitoa... lopputilanne oli sitten niin etta mies makas tajuttomana maassa leuka murtuneena ja mulla kadet taynna viiltoja.
TUOMIO: Minulle 200 euron sakot ja 1800 euron korvaukset maksettavaks sille pellelle!!!!
Se sai 400 euron sakot ja 500 euron korvaukset maksettavaks!!!

Siina loistava esimerkki suomen oikeus-systeemista.

Niimpä, ei suomessa oikeutta saa, ainakaan jos totta puhuu. Pitää valehdella ja liioitella tilannetta pahemmaksi. "Se rupesi kaivamaan mun silmää ulos päästä kun oltiin maassa, oli pakko lyödä että sain sormen irti silmästä". Eikä myöskään pidä sanoa että sai puukon pois otettua, sen jälkeen ei olisi saanut tehdä mitään, ainakaan suomen oikeuslaitoksen mukaan. Valehtelee suoraan, ettei saanut puukkoa pois ennenkuin tilanne oli täysin ohi. Vaikka paikalla olisi todistajia, heittävät usein todistajien lausunnot toisistaan sen verran, että liioittelulle on hyvin varaa. Jos esimerkiksi puukko on metrin päässä, osa mieltää, että puukko on edelleen toisella, kun taas toinen todistaa, että puukko oli jo otettu pois. Tilanteet tapahtuu nopeasti, eikä 10-30 sekunnin pätkä muistu kaikkien mieleen samallalailla.

Oon muutamia todistajan lausuntoja lukenut, ja monesti vierekkäin seisoneet todistajat kertovat tapahtumasta aika erilailla, kun molemmat kertovat oman näkemyksensä, varsinkin nopeissa tilanteissa. Myös eriasteinen humalatila näyttää vaikuttavan todistajanlausuntoon.

Myös omia vammoja pitää liioitella, heti lääkärin vastaanotolta lähtien. "Näen vähän heikosti tällä toisella silmällä" "Käsiä särkee pahasti ranteiden kohdalta" "en uskalla enää kävellä yksin pimeällä" "Niska ei taivu enää kunnolla sen painin takia". Kaikki menee lääkärin lausuntoon, mitä oikeudessa katsotaan. Muistaa vain, että vammojen pitää noudattaa omaa tarinaa. Lääkäri tutkii vammat, ja vaikka mitään ei löytyisi, ne kirjataan lausuntoon. Hammas-, luu ja silmävaurioista saa hyvin korvauksia, jos homma etenee oikeuteen saakka, kuten sun tapauksessasi leuan vaurioitumisesta sait tuommoiset korvaukset maksettavaksi. :wall:

Mielestäni myös se, miten raiskausta estämään mennyt sai pahoinpitelysyytteen, kertoo aika paljon suomen oikeuslaitoksesta. Onneksi mies ei loppujen lopuksi saanut tuomioita, kun oikeuden eteen ilmestyi mielenosoittajia mieltään ilmaisemaan.

Originally posted by lappari
No eikö toi oo just hätävarjelun liiottelua? Eihän sulla ollu mitään hätää jos tää hevari oli jos maassa ja puukko kaukana? Kyllä mä ymmärrän et tossa kohtaa adrealiini virtaa ja kovaa, eikä ajattele selkeesti..mut aika tyhmää on vetää toista mökkiin, kun tää ei pysty ees puolustautuu?
Eiks IP oo sitä et sä hoidat ittes siitä tilanteesta kuiville(toista mahollisimman vähin vahingoittamatta) eikä sitä et sä "IP:ksi" alat hakkaa toista kun se on jo maassa ja vaara on ohi?:confused: :wanha:
Olisit vaan ottanu sen puukon ja lähteny menee.....

Olin sin tilanteessa niin vitun vihanen et hyva etten tappanu sita siihen paikkaan. Ku sun kohdalle joskus tulee semmonen tilanne jossa sun kimppuun kaydaan puukolla ni ei sulle (ei ainakaan mulle) riita se etta saa sen puukon silta pois...
enpa usko etta se ukko kay vahaan aikaan kenellekaan vittuilee...

No eikö toi oo just hätävarjelun liiottelua? Eihän sulla ollu mitään hätää jos tää hevari oli jos maassa ja puukko kaukana? Kyllä mä ymmärrän et tossa kohtaa adrealiini virtaa ja kovaa, eikä ajattele selkeesti..mut aika tyhmää on vetää toista mökkiin, kun tää ei pysty ees puolustautuu?
Eiks IP oo sitä et sä hoidat ittes siitä tilanteesta kuiville(toista mahollisimman vähin vahingoittamatta) eikä sitä et sä "IP:ksi" alat hakkaa toista kun se on jo maassa ja vaara on ohi?:confused: :wanha:
Olisit vaan ottanu sen puukon ja lähteny menee.....

"mut aika tyhmää vetää toista mökkiin, kun tää ei pysty ees puolustautuu"

Mieti vähän mitä sanot. Kaveri tulee puukon kanssa päälle... :confused:

Paljonko viaton ohikulkija voi puolustautua jollei satu omaamaan tarkkaavaisia aisteja, sekä ip-tuntemusta? Itse en ainakaan anna sellaiselle enää toista mahdollisuutta joka käy syyttä päälle, vieläpä teräaseen kanssa! Jos se on onnistunut yllätyksen ja aseen tuoman edun menettämään ja makaa maassa, niin siinä tapauksessa se on turpaan ansainnut ja kunnolla. Sen jälkeen käskee vaikka pubin poken soittamaan ambulanssin ja itse ottaa ritolat. Tämän jälkeen saan ainakin kävellä rauhassa kotiin tarvitsematta pelätä uusintaa... If it´s fuck me, then it´s definitely fuck you, too!

Ei kannata omaehtoisesti tuoda nimeään ja osallisuuttaan julki, koska kyseisissä tapauksissa saa korvauksia ainoastaan jos on itsellä suuremmat vammat.

Originally posted by Proteos
"mut aika tyhmää vetää toista mökkiin, kun tää ei pysty ees puolustautuu"

Mieti vähän mitä sanot. Kaveri tulee puukon kanssa päälle... :confused:

Joo, mut täs olikin kyse siitä et kaverilla ei enää oo puukkoa ja se makaa maassa, eikä siis vaaraa enää oo. Tässä kohtaa mun mielest hakkaaminen on jo "kiellettyä", mut jos kaveri heiluu kokoajan puukon kanssa niin ei siinä mitään jos kaverilta leuan murtaa ja pistää leegot uuteen järjestykseen..Mut se et et tekee sen tilanteen jälkeen..:rolleyes:
Täällä nyt on vaan näköjään sellanen mentaliteetti et "vittu toi tuli heiluu mulle puukon kanssa, ja mulla on nyt oikeus hakata se sairaalakuntoon.."

Epäilen vahvasti että juuri kukaan ei ajattelisi aina kovin suoraviivaisesti, kun ko.tilanne sattuisi omalle kohdalle, lähes jokaisella adrenaliini virtaa suonissa sen verran vastaavassa tilanteessa että suojaa selustansa joko karkuun juoksemalla tai pienellä fyysisellä kontaktilla riippuen säikähdyksestä ja monesta muusta seikasta.

Nakkikioski tilanteista vielä sen verran kun oli juttua tuosta naisiin vaikutuksen tekemisestä...tuossa jossain välissä alkutalvea turussa Moccan viereisellä hesburgerilla oli tällainen tilanne.Olin siinä jonottamassa vuoroani ja edessäni oli muutama hieman reppanan näköinen kaveri.No he siinä sitten pienessä hiprakassa jotain itsekseen hölmöilivät, kunnes tuli joku saatanan rääpäle(kuitenkin normaalivartaloinen)siihen sitten yhdelle pojista ilmoittamaan että mitäs täällä huutelet minulle ja tämän naisseuralainen seurasi tilannetta taka-alalla eikä sanonut mitään koko asiasta.Tämä katujen kingi vielä nimitteli tietysti kaikilla hienoilla uusilla kuulemillaan sanoilla tätä nuorta poikaa ja kehotti vielä moneen otteeseen menemään salille! Siinä vaiheessa mullakin alkoi jo palaa hihat nuorukaisen kanssa, mutta sain kuin sainkin pidettyä itseni kontrollissa. Kaveri tosiaan näytti kuin olisi ehkä korkeintaan puoli vuotta treenannut ja juuri popsinut ensimmäiset ryssän vitoset ja nyt olisi jo valmis pullistelemaan nakkarilla ja tekemään naiseensa vaikutuksen.Kysymys kuuluukin että ovatko nykypäivän naiset tuollaisten miesten perään, jos näin niin olen sitten varmaan koko loppuelämäni ilman naista:wall:

Joo, mut täs olikin kyse siitä et kaverilla ei enää oo puukkoa ja se makaa maassa, eikä siis vaaraa enää oo. Tässä kohtaa mun mielest hakkaaminen on jo "kiellettyä", mut jos kaveri heiluu kokoajan puukon kanssa niin ei siinä mitään jos kaverilta leuan murtaa ja pistää leegot uuteen järjestykseen..Mut se et et tekee sen tilanteen jälkeen..:rolleyes:
Täällä nyt on vaan näköjään sellanen mentaliteetti et "vittu toi tuli heiluu mulle puukon kanssa, ja mulla on nyt oikeus hakata se sairaalakuntoon.."

Joo, no jokainen toimii sen mukaan minkä arvoiseksi henkensä katsoo... Voin sanoa suoraan että omaa henkeäni ei rankaisematta uhata. Siinä ei paljon menttaliteetit ja kukkahattutätien ohjeet enää mielessä paina.

Itselleni ei oo koskaan tapahtunu mitään jännittävää, kaikki mahdolliset ongelmat oon onnistunu puhumaan selviks. Mutta tosta Reenarin postista tuli mieleen viime vuodelta sellanen tapaus missä 3 "aikuista" (lue. selvästi yli 25v) otti asiakseen kovistella jotain pienikokoista YO-lakkiaan juhlivaan nuorta nakkikiskan jonossa... ihmettelen vaan että mitähän noidenkin heppujen päässä liikkuu. Onko tossakaan enää mitään järkeä, jos välttämättä tahtoo rähistä ni lieneekö sen hakeminen kahen kaverin kanssa kovin viisasta, harva normi kaduntallaaja kun lähtee hippasille 1vs3 tilanteeseen.

Se hätävarjelun liioittelu mätkästään melkein mistä vaan.Omalla kohdalla syyte tuli siitä kun sama munapää kävi kahdesti päälleni yhtenä iltana ja jälkimmäisellä kerralla tyyppi veti mua nyrkillä turpaan.Löin takaisin 3-5 kertaa ja lopetin siihen kun jätkä putosi.Lyömisen aikana vastapuoli pääsi huitaisemaan kerran takaisin.
No tämä kaikkihan oli niin vit*n väärin,hyvä etten kansalaisluottamustani menettänyt,maksamista tuli 615€,kaikki meni valtiolle kun vastapuoli ei esittänyt mitään vaatimuksia.

Oikeuslaitoksilla on jo lähtökohdat ihan päin helvettiä.Jos vaikka puukkomies uhkailee kadulla niin tottakai meillä pitäisi olla oikeus hakata se teholle ilman rangaistusta.Vai minkä takia pitää suojella kadulla kulkevaa puukkomiestä?Mä en ainakaan käsitä.
Niin kun tässä Sheltonkin tapauksessa,hän kävelee kadulla,on matkalla kotiin harrasteiden parista.Vastaan tuleva mies haahuilee kadulla puukon kanssa,ainoana päämääränä vahingoittaa tai ryöstää joku.Kumpi tässä on se väärintekijä?Ei pitäisi olla epäselvyyksiä.

Hei Lost Soul,mitä ryhmää sitten edustat?:kuvia:

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Hei Lost Soul,mitä ryhmää sitten edustat?
Onko tässä kyse etnisestä, poliittisesta, vai ideologisesta ryhmästä?

Olen Homo Sapiens ryhmään kuuluva rauhaa rakastava yksilö, joka ehkä silloin tällöin on hieman mokaillut, mutta väkivaltaa en ole kenenkään kanssa haastanut vuosiin. Tosin ehkä ulkomuotoni saattaa herättää hieman närää, sillä onhan minulle vittuiltu. Mulla tuo kanta noihin hätävarjelun "liioitteluihin" on se, että otan kaikki tilanteet aina tapauskohtasesti. Tosin sitä mukaa kun oon treenannu, niin kynnykseni lähteä jostain tilanteesta lätkimään on huomattavasti vähentyny, ja ehkä siihen on myös vaikuttanu, että ostin puukon pari kuukautta sitten, kun sen vielä sais sillälailla siististi vyölle:lol2:

Siis, kyllähän mä nää huutelitjat jätän omaan arvoonsa, mutta jos joku ihan tosissaan alkaa haastaa riitaa, niin käyn yllärillä päälle, ja pyrin laittamaan kaverin teholle. Ja jos on kaverilla ystäviä matkassa, vedän "piikin" esiin. Se on eri asia, jos se on vaan näitä huutelijoita, mutta on tässä parikin kaveria alkanu haastaa riitaa, kun heiän mielestä olen kai "väärän värinen" tai jotain. Kyllähän mä mielipiteenvapauden ihmisille suon, mutta siinä vaiheessa kun aletaan puhua väkivallasta, niin mä heitän kavereiden perusoikeudet romukoppaan. Kumma, kun ei ihmiset osaa pitää vaan huolta omista asioistaan. Mitä vittua se niille kuuluu, kuinka mä oon Suomeen tullu:curs:

Viimeksi muokannut ylläpidon jäsen:
"mutta jos joku ihan tosissaan alkaa haastaa riitaa, niin käyn yllärillä päälle, ja pyrin laittamaan kaverin teholle. Ja jos on kaverilla ystäviä matkassa, vedän "piikin" esiin. "

Mietihän poika pieni hetki. Jos joku haastaa riitaa niin siinä vaiheessa voit vielä lähteä pois. Miksi ihmeessä pitäisi jäädä kokeilemaan? Vähintäänkin saat rystyset kipeäksi.

Sitten tuosta puukon kantamisesta. Jos olet tosissasi olet ihan helvetin tyhmä.
Puukko ei ole puolustusase. Se on hyökkäysase. Jos joku käy päällesi et pysty helposti pysäyttämään sitä puukolla ilman kuolettavaa seurausta. Jos taas ihan vähän viillät kaveri(t) eivät pysähdy ja saatat saada turpaasi ennenkuin ne valuvat kuiviin. Sitten olet hakattu ja pääset linnaan. Mielestäni ihminen joka kantaa puukkoa mukanaan on varustettu ihan saatanan huonolla itsetunnolla. Tuollaiset "wanna-be" soturit vituttavat oikein huolella. Aikaisempien kysymystesi perusteella sain positiivisen kuvan sinusta. Olinko väärässä?

On totta, että tietyt etniset ryhmät saavat varmasti enemmän huutelua osakseen jossain päin Suomea. Jos siitä alkaa provosoitumaan niin jossain vaiheesa käy huonosti. SAmalla tavalla saan huutelua kun menen hyvän näköisen blondin kanssa etelän matkalle. En kuitenkaan provosoidu koska se ei ole järkevää. Koita nyt poika tajuta se mitä olen tolkuttanut: Itsepuolustus on PALJON muuta kuin lyöntejä, viiltoja ja potkuja.

Originally posted by Lost Soul
Onko tässä kyse etnisestä, poliittisesta, vai ideologisesta ryhmästä?

Olen Homo Sapiens ryhmään kuuluva rauhaa rakastava yksilö, joka ehkä silloin tällöin on hieman mokaillut, mutta väkivaltaa en ole kenenkään kanssa haastanut vuosiin. Tosin ehkä ulkomuotoni saattaa herättää hieman närää, sillä onhan minulle vittuiltu. Mulla tuo kanta noihin hätävarjelun "liioitteluihin" on se, että otan kaikki tilanteet aina tapauskohtasesti. Tosin sitä mukaa kun oon treenannu, niin kynnykseni lähteä jostain tilanteesta lätkimään on huomattavasti vähentyny, ja ehkä siihen on myös vaikuttanu, että ostin puukon pari kuukautta sitten, kun sen vielä sais sillälailla siististi vyölle:lol2:

Siis, kyllähän mä nää huutelitjat jätän omaan arvoonsa, mutta jos joku ihan tosissaan alkaa haastaa riitaa, niin käyn yllärillä päälle, ja pyrin laittamaan kaverin teholle. Ja jos on kaverilla ystäviä matkassa, vedän "piikin" esiin. Se on eri asia, jos se on vaan näitä huutelijoita, mutta on tässä parikin kaveria alkanu haastaa riitaa, kun heiän mielestä olen kai "väärän värinen" tai jotain. Kyllähän mä mielipiteenvapauden ihmisille suon, mutta siinä vaiheessa kun aletaan puhua väkivallasta, niin mä heitän kavereiden perusoikeudet romukoppaan. Kumma, kun ei ihmiset osaa pitää vaan huolta omista asioistaan. Mitä vittua se niille kuuluu, kuinka mä oon Suomeen tullu:curs:

Hei Lost Soul älä nyt viitsi olla tuollainen nynny, TOSIMIEHET kantaa pistoolia,
Ihan oikeasti sun kannattais varmaan puhua jollekkin vaikka pää läääkärille.

minkä takia maahanmuuttajilla tuntuu olevan toi puukko mukana herkemmin kun suomalaisilla?

Tenulla on hyvä pointti.
Ehkä se on sitä "katukuvan rikastuttamista" ;)

joo sellanen juttu vielä että omasta mielestäni jos sen puukon jättäis kotiin niin ei niin herkästi joutuis tappeluihin?

Minut voi tuomita, mutta aion silti puolustaa itseäni!

No ensinnäkin tämä riidanhaastaja on minua heiman isompi, ja toiseksi olemme koulussa, josta en voi noin vain lähteä lätkimään, kun alkaa tuntua pahalta. On uhonnut aikovansa antaa minulle turpiin. Täällä on alkanut sen kaverin lesoilun myötä ilmetä jo aika pahanlaatuista rasismia, mitä varten ostin puukon. Niinkuin sanoin, mielipiteitä saa toki esittää, mutta jos "nekruttelu" johtaa puheisiin tappelusta, niin minä en aio asuntolaympäristössä juoksentelemaan minnekkään. Oma on kaverin vika, jos luulee läskinsä häntä auttavan. Ja niitä pikku skinejä varten minä sen puukon ostin, kun alkoi porukoilla lennellä jutut aika vitusti. Minua mm tervehdittiin(ja joskus vieläkin)huudahtelulla "Heil Hitlet!" Mielestäni olemme siis jo kaukana leikkimielisestä huumorista, eikö teistäkin?

Varaudun tappelun varalle. Mitään tällaista ei täällä ollut viime vuonna. Tosin silloin tein sen mokan, että menin kysymään, oliko minua eräs paljon tiiraillut kaveri puhunut minusta paskaa selkäni takana, kun niin minua tiiraili ruokalassa. Sain selville, että ei ollut, ilmeisesti se nyt vaan on normaalia tuijottaa silmät auki epäilyttävän näköisiä musta miehiä. Minun moka, ja sain kärsiä siitä jo aivan kylliksi nahoissani viime vuonna!

Mutta nyt tänne on tullut joku pizzaa ja kokista hotkiva fatso, joka uhoaa, että aikoo hakata sen neekerin, josta kaikki puhuvat pahaa. Aion varautua tilanteeseen parhaani mukaan. Jos alkaa huutelemaan minulle paskaa, huudan takaisin. Jos tulee naamalleni vittuilemaan, isken ensiksi, ja mieluiten kurkuun! Se, mitä minulla oli ongelmia, on aivan toisen kaverin kanssa. Minä en siihen mitään ylilihavaa diabetes potilasta tarvitse, eikä varmaan tarvitse hänkään! Ketään en ole täällä yrittänyt vahingoittaa sen enempää henkisesti kuin fyysisesti, vaikka olen fyysiesti isompi ja vahvempi(varsinkin nyt)kuin puolet tätä koulua käyvät. Jos minä olisi alkanut uhkailemaan, että hakkaan jonkun minua pienemmän valkolaisen, olisin nyt teholla. Enkä minä aio suoda kellekkään muulle sen enempää, kuin mitä minä luultavasti tulisin saamaan. Sitä saa mitä tilaa, toivottavasti ymmärtävät PELLET pitää näppinsä erossa!

P.S:Mitä puukoon tulee, niin se ei ole mikää vitsi. Pääasiassa pelotin, mutta jos se ei riitä pelottamaan(uskon, että näin ei oikeassa elämässä käy)niin isken silläkin ensiksi. Minä en ole yrittänyt millään lailla vahingoittaa täällä ketään. Jos minua päin yritetään tulla porukalla, niin vien ainakin ennen maahankaatumista parisen kaveria mukanani. Sen on periaate! Toivon mukaan jo silkan puukon näkeminen pitäisi riittää vakuttamaan kaverit siitä, että väkivalta ei ole hauskaa! Ei ainakaan minun mielestäni!

Jos finnit malttaisivat pysyä housuissaan

minkä takia maahanmuuttajilla tuntuu olevan toi puukko mukana herkemmin kun suomalaisilla?
Vaikuttaisiko siihen mitenkään se, että jos Suomalainen huutelee nekrulle, "että mitä sie nekru siin? Mee takasin afrikkaan!" Niin kaikki hekottaa, ja pitää sitä tosi hauskana. Jos sen sijaan esim Somali huutaa suomalaiselle, että painu sa kaljamaha takasin Savoon, niin siinä on useasti kiinni kauluksessa. Kyllä ymmärrän tässä asiassa monia maahanmuuttajia. Moni Suomalainen voi nääs parit kaljat otettaan alkaa kuvittelevansa olevansa isänmaan "pyhä" soturi, joka ajaa pahat neekerit ja ählämit takaisin etelään. Siinä on hyvä, jos on jotain kättäpitempää, jos tilanne käy pahaksi. Itse lähtisin kyllä esim baarissa tällaiasesta tilanteesta pois, mutta ymmärrän hyvin, jos maahanmuuttaja päättää antaa finnille samalla mitalla. Ja jos siinä on vaikka alkoholin vaikutuksesta heti kiinni kauluksessa, niin kannattaa näyttää, mitä väkivallasta seuraa. Se on sitten finnin oma vika, jos luulee, että on niin "pyhä" ihminen, että se oikeuttaa tarttumaan toiseen kiinni. Sitten tulee turpiin, ja luultavasti myös puukosta:curs:

Re: Jos finnit malttaisivat pysyä housuissaan

Originally posted by Lost Soul
Vaikuttaisiko siihen mitenkään se, että jos Suomalainen huutelee nekrulle, "että mitä sie nekru siin? Mee takasin afrikkaan!" Niin kaikki hekottaa, ja pitää sitä tosi hauskana. Jos sen sijaan esim Somali huutaa suomalaiselle, että painu sa kaljamaha takasin Savoon, niin siinä on useasti kiinni kauluksessa. Kyllä ymmärrän tässä asiassa monia maahanmuuttajia. Moni Suomalainen voi nääs parit kaljat otettaan alkaa kuvittelevansa olevansa isänmaan "pyhä" soturi, joka ajaa pahat neekerit ja ählämit takaisin etelään. Siinä on hyvä, jos on jotain kättäpitempää, jos tilanne käy pahaksi. Itse lähtisin kyllä esim baarissa tällaiasesta tilanteesta pois, mutta ymmärrän hyvin, jos maahanmuuttaja päättää antaa finnille samalla mitalla. Ja jos siinä on vaikka alkoholin vaikutuksesta heti kiinni kauluksessa, niin kannattaa näyttää, mitä väkivallasta seuraa. Se on sitten finnin oma vika, jos luulee, että on niin "pyhä" ihminen, että se oikeuttaa tarttumaan toiseen kiinni. Sitten tulee turpiin, ja luultavasti myös puukosta:curs:

En edelleen hyväksy tota puukonkantoa,vaikka mustamies olisikin.Onhan niitä idiootteja Suomalaisia,varsinkin kännisiä sellasia,mutta ei se oikeuta tappamaan.

ja odotappas kun sulta menee hermot koulussa tähän idioottiin ja otat puukon esiin(vaikka vain uhkailisit)niin sitten olet tosi vaikeuksissa

Menee jo ohi aiheen

Status
Viestiketju on suljettu.

Suositut

Back
Ylös Bottom