Tositilanteista

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Status
Viestiketju on suljettu.

Lost Soul

Banned
Millaisia ovat kokemuksenne kamppailuista/ip-tilanteista käytännössä, eli millaisissa tilanteissa olette joutuneet yhteenottoihin, ja miten niissä on käynyt? Kuinka paljon isompia ovat vastustajanne olleet, tai kuinka suuresta ylivoimasta on ollut kyse, vai oliko vastustajalla ase? Tuliko hyökkäys yllätyyksenä? Entä millaisia liikkeitä olette joutuneet käyttämään tällaisesta tilanteesta selviytyäksenne?

Mitä kauemmin treenasi sitä korkeammaksi nousi kynnys käydä käsiksi.

Mutta aikanaan ovihommissa oli hyötyä.

Ei niinkäin potkuista ja löynneistä, ne kun eivät ovelle sovi mutta vuosia ja vuosia jankutetut lukot tulevat pattitilanteessa automaattisesti.

En ole ovikaappi mutta kyllä 34-40 kiloa itseäni painavammat ulos sai. Jos ei yksin niin kaveri avuksi.

Originally posted by Lost Soul
Millaisia ovat kokemuksenne kamppailuista/ip-tilanteista käytännössä, eli millaisissa tilanteissa olette joutuneet yhteenottoihin, ja miten niissä on käynyt? Kuinka paljon isompia ovat vastustajanne olleet, tai kuinka suuresta ylivoimasta on ollut kyse, vai oliko vastustajalla ase? Tuliko hyökkäys yllätyyksenä? Entä millaisia liikkeitä olette joutuneet käyttämään tällaisesta tilanteesta selviytyäksenne?

Ihan ok threadi tämäkin, mutta vaarana on että tulee kaikennäköisiä "televisiosta tuttuja" tilanteita... Parempi lähestymistapa kamppailullisesti olisi mielestäni, että miten olette parhaiten onnistuneet välttämään tappelut yms.

Toki siis näitäkin voinee samaan threadiin laittaa...

Originally posted by TheSami
Ei niinkäin potkuista ja löynneistä, ne kun eivät ovelle sovi mutta vuosia ja vuosia jankutetut lukot tulevat pattitilanteessa automaattisesti.

Toi on hyvä pointti. Monet potkunyrkkeilijät ym. etäisyyttä hakevat taistelijat on tullu hakemaan neuvoja kun ei tiedä miten lähitilanteessa toimitaan vrt. esim. järkkäri.

Ovihommissa kävi kerran hullusti. Kävelin salissa mielestäni "valppaana", mutta rauhallista oli. Yhtäkkiä edessäni seissyt pienehkö kaveri, parikymppinen kuten itsekin, kääntyi kannoillaan ja latasi velton suoran leukaan. Yllätys oli täydellinen ja keräilin itseäni pöydän alta. Äijä katosi kuin kusi lumeen. Miehen motiiveja tai ongelmia olisin kyllä kuunnellut mielelläni (päällä istuen ja kuristaen) mutta kun katosi niin katosi. Paikkoja ei hajonnut, taisin kaatua enemmän yllätystäni kuin iskusta. Ei tullut edes jälkeä. Rauhoittelin itseäni että hullu se oli, tai erehtyi henkilöstä. Mutta jos sillä olisi ollut puukko olisin vainaa. Nostan hattua täydellisestä sucker punchista vaikka suoritus olikin heikko.

Toinen kerta kadulla: sain niinikään yllättäen ja provosoimatta kiertopotkun kohti päätä. Suorittaja oli, yllätys yllätys, tuhannen päissään, ja nappasin helposti kiinni. Tukijalan pyyhkäisy tuli suoraan selkäytimestä mutta sitten en pyyhkäissytkään; potkuhan ei ollut osunut ja tyypin pudottaminen T:reen Keskustorin kiville olisi voinut pilata illan molemmilta. Työnsin tyypin pois, vittuilin päälle ja poistuin kohti Cabare Oscaria :wanha:

Sitten on lukemattomia vaatteista repimisiä ja uhkaavasti tielle asettumisia, kellonajan tai tupakan pummaamista etc. Aina on auttanut kun on pitänyt molemmat jalat maassa ja lyönyt molemmilla kämmenillä LUJAA rintaan. Joskus pieni ranteenvääntö että urpon ote irtoaa. Toimii kännisiä vastaan. Oikeita iskijöitä ei ole (onneksi) koskaan tullut vastaan. Yleensä ihmiset sangen harvoin käyvät toistensa kimppuun selvinpäin. Kännipotkunyrkkeilynyrkkeily ei muodosta todellista vaaraa, mutta kaatuminen on aina vaarallista. :arvi:

Mielestäni paras itsepuolustuskeino suurimpaan osaan tilanteista on nopea 100 metrin spurttitulos :)

Tosin kaikkiin tilanteisiin tämä ei luonnollisesti sovi, esimerkkinä järkkäri ja ovihommat. Kokonaisuudessaa sanoisin että ovihommissa kannattaa lähestyä tilannetta jos mahdollista pehmeillä tekniikoilla, ei ole hirveäsi järkeä teloa maksavia asiakkaita. (lukot, hallintaotteet jne., perinteinen toimiva keino on kevyt käsivarsikuristus takaapäin rauhallisesti taluttaen kaveri pois tilanteesta)

Yleinsäkin suurin osa porukasta on niin kädettömiä ettei paljoa voimaa tarvitse/kannata edes käyttää, vaan pyrkiä nätisti 'siivoomaan' kaveri pihalle turhaa satuttamatta.

Asia minkä moni unohtaa on se että sen lähemmäksi mitä kaveria menet sitä turvallisempi on olla. Eikun iholle kiinni.

Sittenhän skenaario on ihan eri jos tapahtuu nk. katunujakka,
silloin on tekniikan vapaat. Mutta niissäkin itse suosin yksinkertaisia lihaksiin kohdistuvia tekniikoita esimerkkinä alapotku joka ei yleinsä aiheuta pysyviä vaurioita.
Vaihtoehtoina mukana myös kyynerpäälyönnit ja polvipotkut.
Itse en lähtisi hakemaan mitään halkomawaa päähän näillä keleillä mitä suomenkin talvessa on vaan yksinkertaisia toimivia juttuja :)

Ja kyllä se ainakin allekirjoittaneen kohdalla pitää paikkansa että tulee välteltyä mahdollisimman pitkään tappeluun joutumista. Mieluimmin vaikka lähtee "nössönä" pois kun alkaa raivolla antaa hudaa vastustatajalle. Ja olen myös huomannut että mitä kauemmin on treenannut sitä vaikeampi on saada kaveria tappelemaan.

Humalaisia lähinnä tullut vastaan, huumausaineiden vaikutuksen alaisia ja sekakäyttäjiä on kumpiakin yksittäistapauksia. Mitoiltani olen 173/75 ja painan nyt enemmän kuin koskaan, joten enemmistö miehistä on ollut ja on edelleen minua isompia. Suurimmasta osasta vihamielisiä selviää puhumalla, ainoasta aseistetusta huumeveikosta joka esitteli puukkoaan olen myös selvinnyt puhumalla (tätä edeltänyt potku tuli torjuttua muulla kuin sanansäilällä). Kertaakaan en ole ketään joutunut lyömään muuta kuin torjuntana käteen, kerran joutunut potkaisemaan jalan alta. Torjuntoja, työntäjä, kaatoja ja lukkoja on seurannut joko kätteleminen tai erinäinen määrä juoksuaskelia, lukkoonkaan olen joutunut turvautumaan vain kerran. Kertaakaan en ole varsinaisesti vastustajaa nujertanut, kertaakaan en myöskään ole saanut kuonooni. Oma lajini on lähinnä iskupainotteinen eivätkä lukot ole osa sitä, olen siis ainoastaan soveltanut oppimaani.
Suurin osa päällekävijöistä yleensäkin on humalaisia tai muutoin sekavassa tilassa. Ketään oikeasti taitavaa kaveria ei ole tullut vastaan kadulla enkä usko että tuleekaan. Koipireiden ehdottama jalat tukevasti maassa ja lyönti rintaan toimii, voi tehdä myös vielä "ystävällisemmin" työntönä käyttäen koko kroppaa ja painoa. Ranteen vääntäminen toimii myös. Kaatuminen on aina vaarallista joten suosin kaatoja heittojen sijaan, niissä voi helpommin kontrolloida kaadettavaa. Ipanan mainitsema käsivarsi takaa kaulan ympäri ja pois taluttaminen on varmasti hyvä vaihtoehto lukkojen rinnalla. Tuo toteamus että mitä lähempänä vastustajaa menet, sen paremmassa turvassa olet pitää todellakin paikkansa (siis menet, et JOUDU). Tämä pätee kuitenkin ainoastaan silloin kun halutaan saada vastustaja hallintaan tai vahingoitettua tätä pahasti. Itsepuolustustilanteessa toiminnan pitää kuitenkin tähdätä ensisijaisesti pakenemiseen joten en välttämättä suosittelisi. Nuo kyynärpäälyönnit ja polvipotkut ovat kuitenkin vielä nyrkillä lyömistä ja tavallista potkua vaarallisempia, humalaisia vastaan niitä ei varmastikaan tarvi. Ne kannattaa säästää oikeaan taisteluun.

Edit: Käytettävät tekniikathan riippuvat täysin siitä millainen on tilanne ja mitkä ovat tavoitteet. Onko kyseessä itsepuolustustilanne (pakeneminen), järjestyksenvalvojana toimiminen (rähisijän hallintaansaaminen) vai onko vastassa 4 veitsin ja pesäpallomailoin aseistautunutta kaveria (selviytyminen hinnalla millä hyvänsä). Itse olen joutunut toimimaan vain kahdessa ensimmäisessä tapauksessa.

Eipä tässä ole mitään ihmeempiä tapahtunut muutama kerta joku juoppo tullut nyrkkiään heiluttelemaan, Mutta oma kokemukseni on että tosi tilanteessa iskee adrenaliini yllättävän nopeasti ja loput onkin sitten selkäytimeen iskostettuja neuvoja (Lukkoja lyöntejä jne)
Mutta jos humalainen mies tulee potkujansa esittelemään niin tälläisissä tilanteissa ei enää ainakaan minulla adrenaliinia erity ja on helpompi kontrolloida mitä tekee. yleensä kannattaa yrittää päästä puhumalla pois mutta jos ei onnistu niin voi hieman kopsauttaa rintaan tai olka päähän.

Pitää kirjoitella lisää kun ehdin :thumbs:

Ittelläni on parikertaa ollu sellainen tilanne että on tappelu ollu ihan tuloillaan. Molemmilla kerroilla karkuun omaa ylpeyttä niellen ja uskoen että molemmissa tapauksissa olisin pudottanut vastuksen aika helposti(siis niin ainakin luulen:D).
Olen myös tässä aikojen saatossa huomannut että kadulla, baarissa yms. paikoissa joissa on riski joutua välienselvittelyyn, niin tulee pelattua sellaista ajatuspeliä jossa käy läpi mahdollisia tilanteita.

O.koo, voi olla jonkun mielestä vainoharhaista. Mutta etenkin muualla maailmassa liikuskellessani pyrin myös toteutamaan turvapaikka ajattelua, eli pyrin kokoajan olemaan tietoinen lähimmästä "turvapaikasta".

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Hyvä artikkeli aiheesta:
http://www.24fightingchickens.com/101/06_defense.html

Erityisen totuudenmukainen lause:
That's why all smart villains use The Element of Surprise™.

Eli harvoin on kadulla kyseessä ns. reilu kaksinkamppailu. Lähes aina on kyseessä yllätys ja useampi vastaan yksi tilanne. Sitten on vielä erikseen portsari vastaan kääliö tilanteet, jotka ovat ihan oma asiansa (kuten myös portsari vastaan useampi kääliö).

Omia kokemuksia ns. katutilanteista on niin pitkän ajan takaa, ettei meinaa muistaa enää. Silloin olin myös 68-kiloinen rääpäle ja liuhulettinen teini, joten tilanne oli täysin eri kuin nyt. Karata on aina kumminkin toimivampaa kuin karate. :D

Olen huomannut että mitä pidempään treenaa ip-lajeja, sitä helpompi on välttää tappeluun joutuminen (asia erikseen joku ketä haastetaan koon/muun jutun takia).

Esimerkiksi baarissa en nykyisin enää koskaan juo itseäni täysin humalaan, vaan koordinaation täytyy säilyä. Toki pieni kännikin haittaa suoritusta mutta se on riski mikä tulee otettua.

Baarin tungoksessa kulkiessani pidän yleensä molempia käsiä "ristissä" rinnan/olkapäiden kohdalla jotta voin plokata kännisten röökit tms. jotka hakeutuvat kohti silmiä tai muita ikäviä paikkoja. Kyseinen asento ei ole provosoiva koska siinä voi vaikka rapsuttaa olkapäätä tms. samalla, mutta kuitenkin siitä pääsee tilanteen tullessa kohdalle saman tien toimintaan.
Tungoksessa kulkiessa kannattaa kattella eteensä vähän kauemmas jotta osaa väistää ajoissa tyypilliset kapakka-reuhojat.

Tietysti myös kannattaa kattoa baarissa istuvat henkilöt ja miettiä hiukan minkä näköstä porukkaa istuu lähistöllä.

Lisäksi on hyvä muistaa joutuessaan tappelemaan veistä vastaan, että baarijakkara pitkine jalkoineen on loistava apu. Tärkeintä muistaa olla hyökkäävä jakkaran kanssa niin peli on selvä (pakeneminen totta kai ensimmäinen vaihtoehto jos voi, mutta baarissa yleensä kaverien/muiden asiakkaiden turvallisuus velvoittavat toimimaan).

Ja sanotaan nyt sekin neuvoksi, että maihinmenoa on vältettävä viimeiseen asti, syystä että aina sillä toisella voi olla kavereita ympäristössä jotka voivat potkia tms..

Ennakoinnilla ja pelisilmällä säästyy monesta tilanteesta.

Re: Re: Tositilanteista

Originally posted by Proteos
Parempi lähestymistapa kamppailullisesti olisi mielestäni, että miten olette parhaiten onnistuneet välttämään tappelut yms.

Nolla tilannetta sen jälkeen kun olen ottanut taksin lennosta ja jättänyt roskaruuan pois klo 2-6 välisinä aikoina :)

Eiku liioittelin, yksi tilanne pankkiautomaatilla kahden päihtyneen mieshenkilön kanssa keskellä päivää, ja toinen tilanne jonkun ihmeen sekopään kanssa, joka kävi tekstiileihin kiinni, kun olin pyöräilemässä. Ensimmäisellä kerralla olin tulossa treeneistä ja toisella kerralla menossa, tarkottaako tää nyt sitä että pitäs jättää toi treenaaminen vähemmälle.

Re: Re: Re: Tositilanteista

Originally posted by hURJA
tarkottaako tää nyt sitä että pitäs jättää toi treenaaminen vähemmälle.
ei missään nimessä! se tarkottaa et ne pitää sua liian pienenä.. joudut treenaa kovempaan. kasva! :)

Re: Re: Re: Re: Tositilanteista

Originally posted by NP_NG
ei missään nimessä! se tarkottaa et ne pitää sua liian pienenä.. joudut treenaa kovempaan. kasva! :)

Mikähän rupeis riittään ku kuitenkin pituutta yli 190 senttiä ja paino jossain sadassaviidessä, on tää niin julma maailma.

Alta parikymppisenä tuli muutamassa kahakassa oltua, kun menetin malttini typeristä provoista. Ja kännissä tietysti, mitenkäs muuten. Onneksi mitään ei pahempaa ei sattunut, ei itselleni eikä muille. Yleensähän suomalaisissa "tappeluissa" on kyseessä typerä humalaisten fyysiseen konfliktiin johtava kukkoilu, ei niinkään tarkoitushakuinen toisen vahingoittaminen.

Ennaltaehkäisyn merkitystä ei lienee voi näissä asioissa liikaa korostaa. Meitä on moneksi ja vaikka joku vähän siellä baarissa tai grillijonossa provosoi tai tönäisee, niin kannattaa kyllä miettiä tarkkaan miten siihen reagoi. Tappeluista on liikkeellä upeita sankaritarinoita, mutta totuus on täynnä enemmän tai vähemmän surullisia ja säälittäviä kohtaloita.

Muistuipa mieleeni sattumus menneisyydestä, tapahtui kaverille (ihan totta!) Itsellä ei olisi pinna kestänyt.

Kapakan jonossa (yllättäen) kaverini huomautti pienelle, kusiselle juopolle etuilusta. Juoppo, noin 45 vuotta ja kiloa, huitaisi nyrkillä kaverilta silmälasit poskelle ja jäi sitten uhoamaan tassut pystyssä. Kaveri oikaisi lasit, pyyhki paperinenäliinalla poskensa ja kysyi että onko nyt mieles hyvä. Ukko toljotteli aikansa ja lähti sitten raahustamaan pois.

Kyseinen kaverini oli vähän hulluksi tiedetty apinamies, karvaiset olkapäät ja kaikki, ja olisi voinut katkaista äijän paljain käsin kuin paperinuken. Mutta ei tehnyt mitään, ja varmisti näin pääsevänsä itse kapakkaan ja ehkä saatille, eikä typerän egoilun takia putkaan. Hyvähyvä!

Re: Re: Re: Re: Re: Tositilanteista

Originally posted by hURJA
Mikähän rupeis riittään ku kuitenkin pituutta yli 190 senttiä ja paino jossain sadassaviidessä, on tää niin julma maailma.
oho, no sit et ole tarpeeks hurjan näköinen.. no joo. minkähän takia pistin alunperinkään ton viestin.

Isompia vastaan ei oo koskaan tullu tapeltua, eikä paljon muitakaan. Ihmiset ymmärtävät, että aina ei kande haastaa riitaa. Mutta muutaman kerran kaveria on joutunu puolustamaan kuristamalla jotain paviaania. Ei siinä sen kummempia, eivät vain tienneet, että kaveri ei ollu yksin snägärillä.. tyhmästä päästä loppuu happi..

Originally posted by eddy
Isompia vastaan ei oo koskaan tullu tapeltua, eikä paljon muitakaan. Ihmiset ymmärtävät, että aina ei kande haastaa riitaa. Mutta muutaman kerran kaveria on joutunu puolustamaan kuristamalla jotain paviaania. Ei siinä sen kummempia, eivät vain tienneet, että kaveri ei ollu yksin snägärillä.. tyhmästä päästä loppuu happi..
Voihan vittu, just kun ton pääsen sanomaan, niin näin käy.
Aika iso äijä tulee ja lyö mua suuhun, en tiedä, että miks.. 4 hammasta lohkes, vihloo, eikä sitä tänään saa kuntoon. pitää pillillä syödä varmaan. Onneks se ei saanu ku kerran lyötyä..

Status
Viestiketju on suljettu.

Suositut

Back
Ylös Bottom