Mielestäni paras itsepuolustuskeino suurimpaan osaan tilanteista on nopea 100 metrin spurttitulos
Tosin kaikkiin tilanteisiin tämä ei luonnollisesti sovi, esimerkkinä järkkäri ja ovihommat. Kokonaisuudessaa sanoisin että ovihommissa kannattaa lähestyä tilannetta jos mahdollista pehmeillä tekniikoilla, ei ole hirveäsi järkeä teloa maksavia asiakkaita. (lukot, hallintaotteet jne., perinteinen toimiva keino on kevyt käsivarsikuristus takaapäin rauhallisesti taluttaen kaveri pois tilanteesta)
Yleinsäkin suurin osa porukasta on niin kädettömiä ettei paljoa voimaa tarvitse/kannata edes käyttää, vaan pyrkiä nätisti 'siivoomaan' kaveri pihalle turhaa satuttamatta.
Asia minkä moni unohtaa on se että sen lähemmäksi mitä kaveria menet sitä turvallisempi on olla. Eikun iholle kiinni.
Sittenhän skenaario on ihan eri jos tapahtuu nk. katunujakka,
silloin on tekniikan vapaat. Mutta niissäkin itse suosin yksinkertaisia lihaksiin kohdistuvia tekniikoita esimerkkinä alapotku joka ei yleinsä aiheuta pysyviä vaurioita.
Vaihtoehtoina mukana myös kyynerpäälyönnit ja polvipotkut.
Itse en lähtisi hakemaan mitään halkomawaa päähän näillä keleillä mitä suomenkin talvessa on vaan yksinkertaisia toimivia juttuja
Ja kyllä se ainakin allekirjoittaneen kohdalla pitää paikkansa että tulee välteltyä mahdollisimman pitkään tappeluun joutumista. Mieluimmin vaikka lähtee "nössönä" pois kun alkaa raivolla antaa hudaa vastustatajalle. Ja olen myös huomannut että mitä kauemmin on treenannut sitä vaikeampi on saada kaveria tappelemaan.