Toiset lihoavat, toiset sitten ei millään

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Merkava
  • Aloitettu Aloitettu

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Kyllä sää lihoot jos kahviat juot, mutta syöt yli oman kulutuksesi. Kyllä se kahvi saattaa prosentuaalisesti nostaa sitä (vähän), mutta ei se lihoamisen estoon toimi :D

Zone-sarja -42%
SUPER WHEY ISOLATE (3,9 kg) -24%
Tupakka, siis nikotiini tietääkseni kyllä nopeuttaa aineenvaihduntaa.

Kyllä mulla paino vähän pompsahti kun tupakanpolton lopetin, vaikka sillon vedinki vielä sähköröökiä. Eli taitaa se nikotiinin aikaansaama nopeuttaminen olla aika marginaalinen... :rolleyes:

En ymmärrä kans miten tässä on näin päässyt käymään että äijä sen kun turpoo vaan koko ajan.. Ihan epäreilua tällänen :(

''Tulee mieleen tästä aiheesta "dokumentti" joka tuli joskus Yleltä. Siinä oli kolme perus ruipeloa testihenkilöä (aika paljon siis) ja heille syötettiin olikohan 3000-4000 kcal päivässä ja siten heitä yritettiin lihottaa. Kenelläkään heistä ei paino noussut muuta kuin pari kiloa joissain viikoissa ja tähän oli syynä se, että he kaikki olivat olleet laihoja lapsena. Ohjelmassa ei kerrottu kuinka paljon he urheilivat ja kuinka nopea heidän aineenvaihduntansa oli, mutta sen tohtorit saivat selville tästä kokeesta, että lapsena lihavana olleet keräävät painoa helpommin (ilman minkäänlaisia perusteluita)''

Tähän voi olla syynä se että mitä lihavampi olet joskus ollut niin sitä hankalampi sinun on laihtua. Kehossamme on rasvasoluja jotka ovat kuin kauppakasseja johon kerääntyy rasvaa, tai sitten sitä otetaan sieltä pois. Kun yhteen rasvasoluun on kerääntynyt tarpeeksi rasvaa, syntyy uusi rasvasolu. Kun kehoon tulee tarpeeksi rasvaa niin myös rasvasolujen määrä lisääntyy. Mutta hauskinta tässä on se, että kehomme voi lisätä rasvasolujen määrää muttei voi vähentää niitä. Eli mitä läskimpi olet ollut niin sitä enemmän sinussa on rasvasoluja -> niihin kerääntyy helpommin rasvaa. Ja siksi ei pitäisi päästää bulkinkaan aikana rasvaprosenttia yli 15, koska sitten on yhä hankalampi laskea rasvaprosenttia. Ja tutkimuksissa on todettu että 10-15 rasvaprosentti on kaikista optimaalisin lihaskasvun kannalta. Jos rasvat menee siitä yli niin keho alkaa käyttää kaloreita uusien rasvasolujen muodostamiseen eikä lihaskasvuun.

- - - Updated - - -

Ja tämä aineenvaihdunta eli metabolia on SOLUAINEENVAIHDUNTAA eli biologinen prosessi, jossa ravintoaineita muokataan, jotta saataisiin energiaa ja rakennusaineita solun tai eliön käyttöön. Tämä ei liity millään lailla siihen että kuika usein käyt kusella tai paskalla.

Vanha viisaus sanoo, että kannattaapi sinne lähemmäs kolmenkympin tienoille katsella, ennenkuin sanoo kuka lihoo ja kuka ei. Meikäläinen oli tenavana tuulennussima heinä koko ajan ja pituuttakaan ei ole aikuisena siunattu kuin 173 senttimetriä sukat jalassa. Kahteenkymppiin saakka liikuin aerobisesti parhaimmillani lähes kilpaurheilijamääriä ja koulun sekä äidin hyvän kokkauksen ansiosta pysyi paino seitsemässäkympissä (painoindeksi yli 23, mutta rasva todella alhainen). Intin jälkeen tuli paha elämäntilanne ja mukaan tuli pari vuotta reilummin keimoa sekä uni- ja masennusvaivoihin pilleriä, paino yhtäkkiä sadassa. Uskon vahvasti, että nuokin napit ovat merkittävä tekijä liikalihavuuden muodostumisessa kansantaudiksi, sillä jo sadattuhannet suomalaiset popsivat lääkkeitä, joiden lähes varma sivuvaikutus on lihominen, yleinen väsymys ja ruokahalun kasvu. Itse sain elämäntilanteeni kuntoon, jätin hallitusti mielialalääkkeet ja paino on nykyään 73:n paikkeilla, josta nyt lähteä hiomaan suunnilleen kahdenkymmenen prosentin rasvoja pois.

Itse uskon että 25v jälkeinen rasvan kerääntyminen johtuu siitä että testosteronitasot alkavat laskea ja keho ei käytä enää energiaa kasvamiseen. Ja senhän tiedämme että testotasojen lasku johtaa rasvan kerääntymiseen. Ja kyllä ihan lapsesta ja nuorestakin ihmisestä näkee sen että kuka lihoo ja kuka ei. On toki niitä jotka muka "syövät kuin hevoset" ja silti syö alta 2000kCal. Mutta silti toisilla ei rasva keräänny juurikaan. Ite oon juuri ecto eli omaan nopean aineenvaihdunnan. Lepoaineenvaihdunta mulla on 2300kCal ja syön päivässä 3000-4000kCal mutta rasvat pysyttelee silti 10-13% paikkeilla. Enkä bulkilla harrasta muuta liikuntaa kuin salilla käymistä että ei niitä kaloreita kulu kuin about 3000 päiväs. Toki mun puolitoista vuotta vanhempi veljeni joka ei harrasta bodausta (eikä syö läheskään niin paljon kuin mä) omaa 5% rasvaprosentin :D että häneen verrattuna oon aika läski nyt

Ikää kohta 31v ja edelleen kunto pysyy jatkuvasti täysin timminä, ihan samanlailla kuin esim. 18 vuotiaana, vaikka kuinka tunkis ties mitä mättöä naamaan. Tokihan tässä kuitenkin treenataan säännöllisesti. En valita.

Itsehän olin aikanaan varmaan joku 65kg /177cm tullessani intistä (ja sitä ennen vielä vähemmän, eli melko sairaalloisen laiha). Lisäksi pienehkönä ongelmana oli ja on aina ollut se, että noinkin hoikkana ihan alavatsassa on jonkinmoinen makkara, eli rasvaa, vaikka navan yläpuolella rasvaa ei olisikaan. Se on ja pysyy, näköjään. Noh, tuolla painolla jokatapauksessa täytyi sitten koittaa saada paino nousuun (lihasmassan toivossa) huolimatta siitä, että ehkä jotain saattaisi kerääntyä myös sinne alavatsaan, jossa jostain syystä ylimääräistä hoikassa kondiksessakin oli (ei nyt niin paljon, mutta silleen että häiritsee itseä kuitenkin hieman).

Aloitin treenaamaan ensin kotosalla hankkimalla kässärit ja tangon, sekä syömään kunnolla (näin ainakin luulin). Muuttamalla ruokavalion einesruoasta (satunnaiset syömiset mm. pizzaa, ranskiksia, muut valmisruoat), itse tehtyyn kotiruokaan, ja lisäämällä ruokailuiden määrää per päivä, ajattelin että nyt paino lähtee nousuun.. ja olokin oli suht täysi aina, joten luulin syöväni paljon.

Mutta tämä ei riittänyt, vaan paino pysyi suurinpiirtein samana kauan. No tietysti treenikin oli päin pyllyä tuolloin kotosalla tehtynä, mutta myös se tärkein, eli ruoan määrä... Ruoka oli nyt paremman laatuista kuin ennen, mutta en syönyt tarpeeksi. Vasta käyttäessäni nettiä apuna päivittäisen kulutukseni (kcal) laskemiseksi, ja lyödessäni oikeasti muutamien päivien ruoka-annoksien arvot (kalorit yms.) exceliin huomasin, että vaikka luulin syöneeni paljon koska oloni tuntui täydeltä (ja olin aiemmin tottunut erittäin pieneen kulutukseen per pvä), kalorini olivat kuitenkin vain vaivaiset 2000-2300 per päivä.

Nyttemmin olen siirtynyt salille ja noista ruoka-annoksistakin on tullut kasattua esimerkkejä exceliin (ja seurattua aika-ajoin siellä kulutusta), jotta tietää suurinpiirtein mitä pitäisi syödä ylittääkseen kulutuksensa per päivä. Kun terveellistä ruokaa mättää, niin tuntuuhan se paljolta, jos ei ole nuorempana tottunut syömään kunnolla, mutta ainakin nyt itselläni on selvillä, kuinka paljon OIKEASTI pitäisi syödä että olisi pluskaloreilla. Kroppaan ei aina kannata luottaa näläntunteen kanssa, jos haluaa syödä yli kulutuksen. Nyttemmin paino on noussut 77-78kg:hon, ja on jumittanut jokusen kuukauden siinä, eli pitäisi taas lisätä ruoan määrää.. noh, lompakon päällehän se käy..

Mutta pointti oli siis, että jos luulet syöväsi paljon, saatat yllättyä kun lasket kulutuksesi ja sen jälkeen teet vaikka esimerkki-aterioista laskelmat kuinka paljon pitäisi syödä, että esimerkiksi 3000 kaloria päivässä tulee täyteen. Kun lasket rehellisesti, se on yllättävän suuri annos terveellistä ruokaa päivässä, etenkin siis hieman pienemmälle jätkälle. Voi hyvin olla että olet luullut syöväsi paljon "no helposti 3000 kaloria tulee täyteen!", mutta oletkin oikeasti syönyt vain joku 2000kcal ja risat päivässä. Kannattaa tehdä reality-check ja ottaa selvää paljon suurinpiirtein mistäkin aterioista ja välipaloista tulee kaloreita, niin olet jo hieman paremmin tietoinen siitä paljon tulee syödä.

Ainakin itselläni lähti näillä avuilla paino nousuun, vaikka tuntui että olen tuomittu alle 70kg:hon. Alussahan tässä toki vielä ollaan tällä treenitaipaleella, mutta kumminkin.. :) Tavoitteena elätellään vielä pääsyä johonkin 90 kiloon ilman hirveitä läskejä..

Back
Ylös Bottom